MINUTA Şedinţei Consiliului Local al Municipiului ARAD din data de 24-02-2005
MINUTA
şedinţei extraordinare
a Consiliului Local al Municipiului Arad
din data de 24.02.2005
La şedinţa extraordinară a Consiliului Local al Municipiului Arad, care a avut loc în data de 24 februarie 2005, au fost prezenţi 21 de consilieri. Au absentat: dl.Dorel Popa şi dl. Liviu Bobar.
Preşedinte de şedinţă a fost domnul consilier Cziszter Kalman.
Au participat:
-din partea Primăriei Municipiului Arad: dl. Gheorghe Falcă, primar, dna Doina Paul, secretar, dl.Petru Tamaş-director economic, dl.Pavel Neamţiu–director Direcţia Fiscală, dl.Răzvan Popa-director tehnic, dl Ovidiu Dragoman–consilier Biroul Spatiu Locativ, Claudia Grozavu–şef Serviciu Buget, dna Stepanescu Lilioara-şef Serviciu Administratie Publică Locală, dra Florentina Simina-consilier juridic, dra Roxana Rus-Vid-consilier juridic, dra Mirela Boroica –referent de specialitate şi dna Carmen Popa – referent;
-din partea Serviciului Public „Direcţia de Dezvoltare şi Asistenţă Comunitară” dra Nagy Etelca – director executiv şi dra Carmen Radu – director economic.
Alţi participanţi: reprezentanţi ai Sindicatului Companiei de Transport Public Arad, dl.Radu Torsin –director C.T.P. Arad, dl.Liviu Cociuba–director economic SC C.E.T. SA Arad, dl.consilier judeţean Duka Iosif Attila.
Mass-media: dra Simona Mazăre–Ziarul „Observator”, dra Izabela Vekas–TVA, dl.Lucian Ciobanu – fotoreporter, dl. Weisl Ioan, corespondent ROMPPRES:
Publicitatea şedinţei a fost asigurată prin publicarea în site-ul Primăriei Municipiului Arad, prin afişare pe panoul de afişaj de la intrarea în Primăria Municipiului Arad, în data de 18.02.2005, a Dispoziţiei nr.228/18.02.2005 a Primarului Municipiului Arad, precum şi prin intermediul mass-media (Ziarul „Adevărul” din 19.02.2005).
Convocarea şedinţei s-a asigurat prin înmânarea fiecărui consilier, în ziua de 21.02.2005, a invitaţiei la şedinţă, cuprinzând data, ora şi locul desfăşurării acesteia, ordinea de zi. Documentele înscrise pe ordinea de zi au fost înmânate, de asemenea, în data de 21.02.2005.
Preşedintele şedinţei, dl. consilier Cziszter Kalman, constatând că şedinţa este legal constituită, în conformitate cu cerinţele prevăzute de lege în ceea ce priveşte organizarea şi desfăşurarea şedinţelor Consiliului Local a declarat şedinţa deschisă.
În continuare, am consemnat următoarele:
Dl. primar: - Bună ziua. Începem şedinţa de astăzi, avem două puncte la ordinea de zi. Dacă nu sunt obiecţii, supun aprobării dumneavoastră următoarea
Ordine de zi
1. Proiect de hotărâre privind stabilirea procentului de subvenţionare a cheltuielilor materiale de funcţionare şi exploatare ale SC Compania de Transport Public Arad, aferente transportului public în comun cu tramvaiele începând cu data de 1 martie 2005-iniţiativa primarului.
2. Proiect de hotărâre privind aprobarea tarifelor de bază la transportul public cu tramvaiele în municipiul Arad- iniţiativa primarului.
Ordinea de zi a fost aprobată cu unanimitate de voturi – 21 consilieri prezenţi
1
Proiect de hotărâre privind stabilirea procentului de subvenţionare a cheltuielilor materiale de funcţionare şi exploatare ale SC Compania de Transport Public Arad, aferente transportului public în comun cu tramvaiele începând cu data de 1 martie 2005
Hotărârea a fost adoptată, în varianta prezentată de executiv, cu 15 voturi „pentru”, 3 „abţineri” (dl. Dolha, dl. Edeleni, dl. Curta) şi 3 voturi „împotrivă” (dna Borza, dl. Voicu, dna Braica). (21 consilieri prezenţi).
2
Proiect de hotărâre privind aprobarea tarifelor de bază la transportul public
cu tramvaiele în municipiul Arad.
Comisia nr.4 a formulat următorul amendament:
- să se completeze la punctul II. 1-„transport pe bază de abonament integral”, prima linioară – „abonament o linie urbană”, o nouă linioară „transport pe bază de abonament lunar pentru persoane cu handicap şi asistenţi personali ai persoanelor cu handicap”, deci abonament pentru o linie urbană şi tariful propus este de 300.000 lei – 30 de lei noi şi aceasta în conformitate cu articolul 2 din Normele Metodologice de aplicare a Ordinului nr. 290 din 17 aprilie 2003, emis de Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei.
Amendamentul a fost aprobat cu 20 voturi „pentru”, 1vot „împotrivă”(dna Borza). (21 consilieri prezenţi).
Hotărârea, în ansamblu, a fost adoptată cu 14 voturi „pentru”, 6 „abţineri” (dl. Neamţiu, dl.Dolha, dl. Curta, dl. Voicu, dl. Edeleni, dna Braica) şi 1 vot „împotrivă”(dna Borza). (21 consilieri prezenţi).
3
Diverse
La acest punct, s-au consemnat următoarele interpelări adresate executivului:
1
Dl. Costin I: - În legătură cu situaţia specială care a apărut în Aradul Nou, cu inundaţiile, trebuie să spun că vin din Aradul Nou şi apa a intrat deja şi în grădinile cetăţenilor de pe strada Constituţiei. Or, dacă merge în ritmul acesta, prin infiltrare, va trece de digul care se află acolo şi în pivniţele de pe Posada, Piersicilor şi străzile din jur. Exact această situaţie a fost şi în februarie 1998 şi nu s-a făcut nimic de 7 ani. Care este situaţia, ce putem face?
Dl. primar:-De ieri a apărut această situaţie de criză, am fost toţi în acea zonă. Exact din 1998, februarie, acel canal care exista în acea zonă, an de an a fost colmatat. Acel canal avea o dimensiune de 2 metri şi suntem în 2005, când acel canal nu mai are dimensiunea de 2 metri, câteva persoane de acolo au dorit să cultive cu două rânduri de cucuruz mai mult. În afară de faptul că aseară am adus tot ce se putea aduce: vidanjă, pompieri, pompe, să tragem apa. A început Comisia de evaluare să lucreze, vor primi despăgubiri, dar, în schimb şi ceilalţi oameni de acolo, care au încălcat normele cu şanţul respectiv, vor primi şi sancţiunea respectivă. Decizia pe care am luat-o ieri pentru ca acest lucru să-l repetăm din an în an, când oamenii o să colmateze acel canal. Este un canal care trecea prin mijlocul curţilor, avea adâncimea de 2 metri. O să vedem o soluţie ca apele să nu ajungă în zona canalului şi dincolo de calea ferată să dirijăm apele spre câmp, am luat noi aseară o decizie, pentru că noi vom decolmata anul acesta, 4 ani, cât oamenii nu-şi mai aruncă gunoaiele exact în canalul respectiv, o să reziste, când o să-şi arunce şi normal că aseară a fost pe porţiunea de acolo, a trecut în partea cealaltă, a ajuns pe str. Constituţiei, dar nu acolo este situaţia gravă, situaţia gravă este pe Orşovei, unde aseară, la un moment dat, erau 2 case inundate, putem spune că acum sunt 6, adică azi-noapte au ajuns la 6 şi 20 de gospodării. Şi o casă, este pe Constituţiei, cea care nu are autorizaţie de construcţie, pe partea stângă. O situaţie reală, nu plouă, nu ninge şi noi avem inundaţii!
Dl. Cziszter K: - Mulţumesc, domnule primar. Domnule consilier Edeleni, aveţi cuvântul.
2
Dl. Edeleni C: - Domnule preşedinte, o scurtă declaraţie, poate aţi aflat, de astăzi mă declar consilier independent, dar tot de opoziţie, de opoziţie constructivă. Mulţumesc.
Dl. Cziszter K:-Mulţumim pentru această precizare. Deci, aş încerca să fac aşa o remarcă, dumneavoastră aveţi o poziţie acum, poate este şi opoziţie, da? Domnule consilier Curta, aveţi cuvântul.
3
Dl. Curta G: - Mulţumesc. Ceea ce vreau să aduc în discuţie astăzi, este Uzina de Vagoane. Este foarte bine că a început să lucreze şi reuşeşte să ne arate vagoanele pe care le confecţionează în fiecare zi de două, trei ori, prin acele manevre pe care le execută în timpul zilei. Cred că ei au foarte mult de lucru acum, foarte bine că au atât de mult de lucru, dar aceste manevre ar putea să le facă şi altfel, noaptea, după părerea mea şi a foarte multor arădeni, care întârzie foarte mult la aceste manevre. De exemplu, în câteva zile, de exemplu, ieri, am studiat acest lucru şi am observat că de trei ori fac manevre aceste vagoane. S-au adunat maşini, tramvaie şi foarte multă lume ne „laudă” stând la aceste manevre. Ar trebui să găsim un mijloc prin care aceste manevre, dacă este posibil, să le facă în intervalul orelor 0 şi 5 dimineaţa. Cred eu.
Dl. primar: - Acum, este adevărat că şedinţa aceasta nu avea punctul „Diverse”, dar am avut deja discuţii în Comisia de circulaţie, l-am invitat pe domnul director, cred că David îl cheamă, dacă nu greşesc, i-am spus despre ce este vorba, i-am cerut să vină cu program-orar, pe care îl afişăm la semafoare, de acum încolo, să se ştie la ce program orar să se aştepte oamenii să iasă acele vagoane, că vrem, nu vrem, ele sunt din ce în ce mai multe, lucru pozitiv, dar trebuie să ajungem la un orar, nu putem ajunge la programul de ora 12,00 noaptea, când aţi spus dumneavoastră, pentru că ei au un circuit. Ne-au explicat, nu am luat o decizie în comisie, le-am cerut să meargă să facă o analiză, că ei lucrează pe schimburi şi trebuie la fiecare schimb să scoată vagonul când apare şi să-l ducă în direcţia cealaltă. Aşteptăm deci segmente orare şi comisia de circulaţie o să ia această decizie.
Dl. Cziszter K: - Mulţumesc, domnule primar, mi-am permis să dau cuvânt consilierilor care au dorit să afle anumite informaţii de utilitate publică şi care este bine să fie cunoscute şi de către domnii consilieri şi de către reprezentanţii presei. Mai sunt observaţii?
4
Dl. primar: - Doresc eu să solicit ceva. Luni nu voi fi aici la şedinţă, sunt invitat la o întâlnire, la Buşteni, unde Aradul va primi un titlu din partea consilierilor prezidenţiali, domnul Stolojan. Luni există o rectificare de buget, dar există o rectificare dată de o necesitate, ştiţi că noi am aprobat Planul Urbanistic Zonal în zona Zădăreni, suntem în faza de a scoate terenul acela din circuitul agricol, pentru tot terenul trebuia 164 de miliarde, noi avem la „venituri” această sumă, dar ea vine după ce există „cheltuiala”, de aceea vom lua dintr-un capitol, până la sfârşitul lunii martie trebuie să plătim acest lucru, urmând ca în timpul anului să punem înapoi banii din „veniturile” de acolo. Trebuie să facem acest lucru rapid pentru a reuşi să scoatem din circuitul agricol acest teren şi pentru a începe procedura care este necesară pentru a vinde acele terenuri. V-am informat că sunt solicitări de la agenţii economici pentru a cumpăra acele suprafeţe pentru noua zonă industrială. Am dorit să fac eu această precizare, pentru că nu voi fi luni aici şi este doar un pas de a muta lucrurile temporar pentru primul interes rapid şi, evident, vom continua cu al doilea punct de acolo.
Dl. Cziszter K: - Mulţumesc domnule primar. Mai sunt observaţii, intervenţii? Da, doamna consilier Borza, poftiţi!
5
Dna Borza R: -Am aflat din presă zilele trecute faptul că mai mulţi reprezentanţi ai puterii, în frunte cu domnul primar şi alţii, parlamentari şi, mă rog, alte persoane cu răspunderi în administraţia publică locală, au stabilit că Monumentul Marii Uniri nu se va mai construi acolo, unde iniţial s-a stabilit printr-o hotărâre de Consiliu Local, ci s-a mutat în Piaţa Avram Iancu, se va demola acel monument şi în locul lui va fi Monumentul Marii Uniri. Dincolo de argumentele…
Dl. primar: -Dacă aveţi şi o întrebare, puneţi întrebarea!
Dna Borza R: -Da, am şi o întrebare, dar pot să pun întrebarea aşa fără, vă grăbiţi foarte tare, nu doriţi, totuşi, să ştiţi că prezenţa dumneavoastră aici nu este obligatorie, a mea este obligatorie şi, de asemenea, este obligatoriu să-mi pun şi, deci, mă lăsaţi sau nu pot să pun întrebarea?
Dl. primar: - Conform regulamentului, puteţi vedea că nu aveţi..
Dna Borza R: -Nu am ce? Nu am dreptul să-mi argumentez?
Dl. primar: -Doamnă, nu am vrut să vă supăr, dar astăzi nu avem punctul „diverse”! Ştiaţi acest lucru, dacă vreţi să-mi puneţi o întrebare, puneţi-mi întrebarea, vă răspund cu drag.
Dna Borza R- Am argumentat întrebarea care urmează! Voiam tocmai să spun că dincolo de argumentele „pro” şi „contra”, dacă este bine sau nu să mutăm monumentul de colo, acolo. Dincolo de acest lucru, voiam să întreb doar atât, de ce se ajunge la astfel de hotărâri, iar Consiliul Local află din presă despre ele? Stabilirea locaţiei unui monument, în speţă, este un atribut al Consiliului Local. Dacă aţi luat deja hotărârea..
Dl. primar: - Bun. Vă rog frumos, doresc să vă răspund, am înţeles întrebarea.
Dna Borza: –Dar lăsaţi-mă să termin, domnule primar!
Dl. primar: - Dar dumneavoastră faceţi afirmaţii neadevărate !
Dna Borza R: - Păi, eu fac afirmaţiile pe care le-am citit, pe care le-aţi făcut dumneavoastră în presă!
Dl. primar: - Doamna Borza, nu cred că vedeţi în presă vreo declaraţie de a mea cu referire la acest lucru. Este adevărat, vă rog frumos.
Dna Borza R: - Deci, să înţeleg că n-aţi stabilit…
Dl. primar: - Vă rog frumos, acum…
Dna Borza R: - Păi, dumneavoastră nu m-aţi lăsat să termin!
Dl. primar: - Este adevărat, am făcut o deplasare, în urma solicitării pe care au făcut-o reprezentanţii Asociaţiei Monumentului „Marii Uniri”, am avut o întâlnire cu Ministrul Culturii, doamna Mona Muscă, am prezentat situaţia reală, pe care o cunoaşteţi foarte bine, că a existat o promisiune de 100 de miliarde de lei pentru construcţia acestei statui din partea fostului Guvern. Că această promisiune, această promisiune transferată în hotărâre de Guvern a fost retrasă, în prima fază într-o sumă de 70 de miliarde de lei şi în a doua fază, prin demersurile domnului Ungureanu şi celelalte 30 de miliarde de lei. Şi astăzi nu mai există nimic.Aşa cum bine ştiţi, Consiliul Local a aprobat o locaţie, o locaţie care, în urma analizei, ne costa schimbarea infrastructurii şi a tot ceea ce există acolo, 230 de miliarde de lei. Domnii din cadrul asociaţiei ne-au propus o astfel de întâlnire, am şi un document, am participat cu dânşii la întâlnirea cu doamna ministru, am solicitat pe anul bugetar 2006, că este logic, Ministerul Culturii nu are acum bani, o sumă pentru acest monument. Şi, evident, a fost o discuţie despre această propunere, dar nu s-a decis, nu s-a făcut nimic, trebuie să folosim cuvintele reale, pentru o locaţie care să nu ne coste pe noi, Consiliul Local, acea sumă de peste 200 de miliarde de lei. N-aţi auzit nici o declaraţie din partea mea, am confirmat că am fost acolo, pentru că urmează să vedem dacă ministerul îşi pune această sumă de bani în bugetul pe 2006, atunci înseamnă că noi trebuie să vedem, eu până atunci pot să fac evaluarea costurilor pentru a pune acel monument în acea zonă. Rugămintea mea este să nu dăm o amploare unor lucruri care s-au făcut într-o primă discuţie. Vreau să vă spun mai mult, am avut discuţii şi despre Cetatea Aradului. Aceasta nu înseamnă că o luăm mâine! Vreau să vă spun că am mai avut discuţii şi despre Parcul Reconcilierii –etapa a II-a şi pentru pregătirea pentru inaugurare, dar aceste lucruri sunt lucruri normale pentru o anumită etapă. N-am scos consiliul şi nu am luat noi o decizie mai mare decât ceea ce a fost până acum. Aş vrea să stăm în realităţile pe care le avem, dacă vom ridica toate aceste lucruri la alte dimensiuni..
Dl. Cziszter K:-Constat că doamna consilier Borza a primit răspunsul cuvenit, este un subiect de analiză, la care, din partea executivului, domnul primar a cules informaţiile şi a transmis informaţiile cuvenite, solicitând sumele care, într-adevăr, au fost practic transferate sau pierdute în ciclul anterior. Ne bucurăm de promisiunea doamnei ministru şi consider că orice decizie se va lua, legat de acest monument sau de alte monumente, toate se vor lua aici, prin votul dumneavoastră şi al nostru, al tuturor. Aşa că eu consider că în faza aceasta, orice discuţii bazate pe prezumţii, pe ipoteze, sunt neavenite.
Dna Borza R:-Am făcut această observaţie doar referitor la ceea ce a apărut în presă, domnule preşedinte, eu nu am argumentat în nici un fel că este bine sau rău, ci doar pentru că în presă a apărut că s-a stabilit acest lucru şi mă întrebam cine a stabilit, dacă nu ştie Consiliul Local? Aceasta era problema, eu nu am intrat în amănuntele „pro” şi „contra” ale oportunităţii hotărârii.
Dl. Cziszter K: -Mulţumesc. Ne vedem luni, la ora 14,00, la şedinţa ordinară, care va avea un program încărcat. Şedinţa s-a încheiat!
Această minută, precum şi stenograma completă a şedinţei Consiliului Local din 24 februarie 2005 pot fi consultate şi pe internet, la adresa www.primariaarad.ro