MINUTA Şedinţei Consiliului Local al Municipiului ARAD din data de 29-07-2005
M I N U T A
şedinţei extraordinare
din data de 29.07.2005
Recomandăm vizualizare pdf!
La şedinţa extraordinară a Consiliului Local al Municipiului Arad, care a avut loc în data de 29 iulie 2005, au fost prezenţi 20 de consilieri. Au absentat: dl.Moisescu Cristian (concediu), dna Nagy Ghizela (concediu), dl. Voicu Emanoil (concediu). Preşedinte de şedinţă a fost domnul consilier Gheorghe Huţiu.
Au participat:
-din partea Primăriei Municipiului Arad: dl. Bognar Levente, viceprimar (delegat primar), dna Doina Paul, secretar, dra Nagy Etelca-director al Serviciului Public „Direcţia de Dezvoltare şi Asistenţă Comunitară”, dra Radu Carmen-director economic în cadrul aceluiaşi serviciu, dl.Marian Teodor-şef Serviciu Investiţii, dna Claudia Grozavu-şef Serviciu Buget, dna Florica Popa-şef Serviciu Administrare Patrimoniu, dna Elena Portaru-şef Serviciu Edilitar, dna Cornelia Toma-inspector Serviciu Urbanism şi Construcţii, dl. Hajdu Ioan-şef Birou Protecţie Civilă, dra Florentina Simina-consilier juridic-Serviciul Administraţie Publică Locală, dra Czibrik Monica-consilier juridic, dra Mirela Boroica-referent specialitate şi dna Carmen Popa-referent în cadrul aceluiaşi serviciu .
Alţi participanţi:
-cetăţeni interesaţi conform Legii nr. 52/2003, privind transparenţa decizională: dl.Constantin Albert Titus-reprezentant SC „CONS ADVISER” SRL (pentru punctul 3 al ordinii de zi) .
-presă: dra Sorina Ambruş-Ziarul „Adevărul”, dl. Ştefan Matyas- „Adevărul”, dl. Wiesl Ioan-„Rompres”, dra Adriana Barbu-„Agenda Zilei”, dl.Călin Ghinaciu-„Agenda Zilei”, dl.Nicolae Oprean, „Adevărul”, dra Simona Mazăre- „Observator”,
Publicitatea şedinţei a fost asigurată prin publicarea în site-ul Primăriei Municipiului Arad, prin afişare pe panoul de afişaj de la intrarea în Primăria Municipiului Arad, în data de 26 07.2005, a Dispoziţiei nr.1175/26.07.2005 a Primarului Municipiului Arad, precum şi prin intermediul presei (publicat în data de 27.07.2005-Ziarul „Adevărul”, 28.07.2005-Ziarul „Observator”şi 28.07.2005- „Arad Expres”).
Convocarea şedinţei s-a asigurat prin înmânarea fiecărui consilier, în ziua de 26.07.2005, a invitaţiei la şedinţă, cuprinzând data, ora şi locul desfăşurării acesteia, ordinea de zi. Copii ale documentelor înscrise pe ordinea de zi au fost înmânate, de asemenea, în data de 26.07.2005.
Preşedintele şedinţei, dl. consilier Gheorghe Huţiu, constatând că şedinţa este legal constituită, în conformitate cu cerinţele prevăzute de lege în ceea ce priveşte organizarea şi desfăşurarea şedinţelor Consiliului Local, a declarat şedinţa deschisă.
În continuare, am consemnat următoarele:
Domnul viceprimar Bognar Levente a solicitat introducerea pe ordinea de zi , la punctul 2, a proiectului de hotărâre privind aprobarea Proiectului Tehnic privind investiţia a12 locuinţe sociale pentru sinistraţi – strada Tarafului şi, de asemenea, a comunicat retragerea punctului nr. 4 a ordinii de zi.
Cu aceste modificări, a fost supusă la vot următoarea
Ordinea de zi
1. Proiect de hotărâre privind aprobarea Studiului de Fezabilitate al obiectivului de investiţie „Reabilitarea reţelei stradale în cartierul Alfa” – iniţiativa primarului.
2. Proiect de hotărâre privind adoptarea bugetului rectificat de venituri şi cheltuieli al Consiliului Local al Municipiului Arad pentru anul 2005 – iniţiativa primarului.
3. Proiect de hotărâre privind aprobarea Planului Urbanistic de Detaliu „Staţie distribuţie carburanţi provizorie pentru perioada 1 an şi jumătate, D.N. 7 – centura Nord” proiect nr. 42/2005, elaborat de SC STACONS SRL, beneficiar Rus Adrian, pentru OMV ROMÂNIA SRL – iniţiativa primarului.
4. Proiect de hotărâre privind aprobarea a trei procese-verbale de negociere încheiate de către comisia mandatată de Consiliul Local al Municipiului Arad de vânzare sau concesionare teren către societăţi comerciale, conform prevederilor H.G. nr. 577/2002 – iniţiativa primarului.- retras de pe ordinea de zi
5. Proiect de hotărâre cu privire la aprobarea documentaţie tehnico-economice în faza PT a obiectivului de investiţie 12 locuinţe sociale pentru sinistraţi – Arad, str. Tarafului-iniţiativa primarului- s-a dezbătut după punctul 1 al ordinii de zi
6. Diverse.
Ordinea de zi a fost aprobată cu unanimitate de voturi (20 consilieri prezenţi).
1
Proiect de hotărâre privind aprobarea „Studiului de Fezabilitate al obiectivului de investiţie „Reabilitarea reţelei stradale în cartierul Alfa”
Hotărârea a fost adoptată, în varianta prezentată de executiv, cu unanimitate de voturi (20 consilieri prezenţi).
2
Proiect de hotărâre cu privire la aprobarea documentaţie tehnico-economice în faza PT a obiectivului de investiţie 12 locuinţe sociale pentru sinistraţi – Arad, str. Tarafului
Hotărârea a fost adoptată în varianta prezentată de executiv, cu unanimitate (20 consilieri prezenţi).
2
Proiect de hotărâre privind adoptarea bugetului rectificat de venituri şi cheltuieli al Consiliului Local al Municipiului Arad pentru anul 2005
Hotărârea a fost adoptată în varianta prezentată de executiv cu 19 voturi „pentru” şi 1 „abţinere” (dna Braica) (20 consilieri prezenţi).
3
Proiect de hotărâre privind aprobarea Planului Urbanistic de Detaliu „Staţie distribuţie carburanţi provizorie pentru perioada 1 an şi jumătate, D.N. 7 – centura Nord” proiect nr. 42/2005, elaborat de SC STACONS SRL, beneficiar Rus Adrian, pentru OMV ROMÂNIA SRL
Hotărârea a fost adoptată în varianta prezentată de executiv, cu unanimitate de voturi (20 consilieri prezenţi).
4
Proiect de hotărâre privind aprobarea a trei procese-verbale de negociere încheiate de către comisia mandatată de Consiliul Local al Municipiului Arad de vânzare sau concesionare teren către societăţi comerciale, conform prevederilor H.G. nr. 577/2002
Retras de pe ordinea de zi
5
Diverse
La acest punct, s-au înregistrat interpelări, după cum urmează:
1
Dl. Bognar L: - Aşa cum am anunţat, în zilele de 19, 20, 21, 22 vom avea „Zilele Aradului” şi aşa cum a fost prezentat, în 21, acel meci tradiţional cu Mehekovacshaza, pe de altă parte, eu aş vrea să anunţ Consiliul Local, poate nu vom mai avea şedinţă, dar, poate totuşi, până în 20, vom mai avea, din data de 23 aş pleca în concediu, aşa cum prevede legea, v-am anunţat. Mulţumesc.
2
Dl. Tokay G: - După cum am promis, revin.. Dacă vă aduceţi aminte, ca şi Cato, în Senatul Roman, revin şi eu spunând: gropile făcute de particulari trebuie umplute. Am cerut luni de zile, şedinţă de şedinţă, un răspuns, ce fel de măsuri s-au luat, nu am primit nici un răspuns, un singur răspuns am primit, din care a rezultat că s-a aplicat una bucată amendă. Din respect pentru acest corp şi pentru instituţia noastră, v-aş ruga să luaţi măsuri, că este iarnă, că este vară, să binevoiţi a-mi răspunde ce măsuri s-au luat şi ce doriţi să faceţi împotriva acestor încălcări de legi. Mulţumesc.
3
Dna Borza R:-Mă întrebam, aşa, dacă să-mi răcesc gura de pomană sau să mă duc acasă? Am considerat că o să o răcesc de pomană, dar cum spuneţi dumneavoastră! Am mai ridicat o dată această problemă şi o ridic în continuare, nu mi se pare absolut deloc nici legal şi nici corect ca în acea comisie de consultare, consultativă, cum o numiţi, care se face în lipsa unora dintre consilierii Consiliului Local, să procedaţi la nişte hotărâri.., consilierii iau nişte hotărâri care privesc şi pe ceilalţi consilieri sau care privesc nu ştiu exact ce probleme. Nu m-aţi lămurit de ce aţi retras de pe ordinea de zi punctul nr. 4, explicaţia că în Comisia Consultativă s-a hotărât să se retragă nu mă linişteşte pentru că înţeleg de ce se hotărăşte acolo şi nu se hotărăşte aici, unde este plenul Consiliului Local. Este adevărat că în acest Consiliu Local unii consilieri sunt mai consilieri decât alţii, dar, totuşi, chiar şi noi, ăştia mici şi prăpădiţi, ar fi trebuit să fim puşi în temă. De asemenea, vă rog să ne spuneţi dacă la acest proiect de hotărâre v-aţi pregătit şi dacă nu v-aţi pregătit, să vă pregătiţi pentru data viitoare cu toată documentaţia, respectiv toate planşele, toate schiţele, tot ceea ce înseamnă fiecare bucăţică de teren din acest teren care trebuia să se discute, pentru că, dacă vă amintiţi, în urmă cu 7-8 luni de zile, eu vă atrăgeam atenţia, nu ştiu, aşa am ghicit în stele că se va întâmpla chestia aceasta şi iacă s-a întâmplat, este pe punct de a se întâmpla şi este interesant să vedem exact dacă lucrurile sunt legale sau pur şi simplu sunt determinate de unele negocieri în afara Consiliului Local. Deci, vă rog să-mi explicaţi care sunt motivele pentru care aţi scos acest punct de pe ordinea de zi?
Dl. viceprimar Bognar L: -Da, dacă-mi permiteţi, această Comisie Consultativă, precum ştiu şi cei care au mai participat, stabileşte numai proceduri. Comisia a stabilit că este necesar să se discute în comisii data viitoare. Deci, aceasta a fost cauza, să intre în comisii, nu în reunite, aceasta a fost motivaţia pentru care s-a retras de pe ordinea de zi, să fie timp suficient de a analiza în comisiile de specialitate şi nu în comisiile reunite. Da. S-a introdus şi s-a retras!
Dl. Tokay G: -Această comisie nu face parte din sistemul instituţional al Consiliului Local. Este o formă de conlucrare politică. Ca atare, nu vă supăraţi, eu nu vă înţeleg de ce vă simţiţi lezaţi dacă o familie politică sau o coaliţie duce nişte discuţii în privinţa politicii care urmează să fie promovată în singurul organ care adoptă hotărâri, cum ar fi Consiliul Local! Deci, încă o dată vă spun, aceasta nu este o instituţie care funcţionează, potrivit legii administraţiei locale, este o instituţie, este o formă de lucru, o formă de colaborare politică, nu este supusă legilor procedurale sau de cealaltă natură din cadrul activităţii noastre. Şi eu vă rog să nu vă supăraţi pe treaba aceasta, aşa se întâmplă, că cei care lucrează în coaliţie neapărat ar trebui să discute, dar sper să nu vă deranjeze lucrul acesta!
(n.n. doamna Borza solicită dreptul la replică).
Dl. Huţiu G: - Are cuvântul domnul Costin Ionel.
4
Dl. Costin I: -Mulţumesc. Anul trecut şi acum doi ani persoanele care beneficiau de ajutor social conform Legii nr.416, ajutau Agenţia de Protecţie a Mediului la igienizarea Pădurii Ceala şi zona până la Zori de Zi. Dacă se poate, şi în acest an să se ia legătura cu Agenţia de Protecţie a Mediului şi să-i ajutăm. Aceasta ar fi o problemă şi a doua…
5
În parcarea din Aradul Nou, în fiecare an, vara, veneau producătorii şi vindeau lubeniţă, pepeni, dar veneau dimineaţa, cu 20-30 de bucăţi şi plecau seara. Acum vin tir-uri din Dolj, din Mehedinţi, eu ştiu, din alte părţi si rămân acolo peste noapte. Dacă tot s-a încasat o taxă, atunci ce condiţii oferim cetăţenilor, unde merg la toaletă, ce fac cu lubeniţele care nu sunt bune, unde le aruncă? Le-am dat o pubelă, am făcut o comandă pentru igienizarea parcărilor, că Polaris-ul nu face igienizarea parcărilor?!
Dl. viceprimar Bognar: -Da. Trebuie să vedem. Vă rog, Direcţia Tehnică, vă rugăm să transmiteţi aceste probleme celor de la Domeniul Public, TOP etc, să se reglementeze situaţia!
6
Dl. Popa D: - În primul rând, vreau să remarc că domnul coleg Tokay a dat un răspuns, dar l-a dat foarte bine, a dat un răspuns la ceea ce spunea colega noastră, domnule preşedinte! Deci, şi colega are dreptul să răspundă, evident, dacă-i daţi dumneavoastră dreptul, că sunteţi preşedinte de şedinţă. De fapt, aceasta facem noi aici, ridicăm probleme şi răspundem unii altora, că aşa este normal! Pe de altă parte, vreau să remarc foarte bine ceea ce spune colegul Tokay că, într-adevăr, acea comisie consultativă nu este una legală, cu drept deliberativ, deşi în alte ocazii aţi cam uitat treaba aceasta. Dar, felicitări, domnule coleg, pentru că aţi spus treaba aceasta să audă şi cei ce trebuie să audă!
7
Dincolo de aceasta, însă, aş vrea să pregătiţi pentru când va fi cazul, nu ştiu când vreţi s-o introduceţi pe ordinea de zi, dar întrebările pleacă de la acest punct şi aş vrea să pregătiţi cel puţin o situaţie sau, să vedeţi, poate doamna Paul va judeca mai bine, am întâlnit cetăţeni în oraş care solicită cumpărarea sau reglementarea terenurilor de lângă casele lor. Ţin minte, în legislatura trecută, colegul Ovidiu Marian a introdus această treabă, am luat o decizie în acest sens şi sunt oameni care nu sunt rezolvaţi, exact cum se dorea aici rezolvarea unor terenuri aferente unor proprietăţi, ale unor imobile, aşa solicită unii cetăţeni care solicită de mult acest lucru şi tot în baza Legii 18 şi să vedeţi cum îi rezolvăm şi pe ei, câţi sunt şi ar trebui rezolvaţi, într-un fel sau altul, dar pe bază legală, evident!
Dna Paul D: -S-a adoptat Hotărârea 356/2000 şi funcţionează în continuare şi se soluţionează cererile, deci comisia este formată din salariaţi din primărie, care întocmesc toată documentaţia necesară pentru emiterea ordinului Prefectului şi când dosarul este complet, se transmite la Prefectură şi Prefectul emite ordin, dar comisia funcţionează, cu aceiaşi membri.
Dl. Popa D: -Ştiu, doamna Paul, eu nu am spus că nu există, voiam să spun, dacă sunt solicitări, pentru că sunt unii care nu au această problemă rezolvată şi atunci, următoarea întrebare era, fără a spune că nu există comisia sau că nu lucrează, că nu aceasta am vrut să spun, dacă ne puteţi prezenta, procentual sau cumva, o situaţie pe cartiere, nu riguros, la două zecimale, că nu acest lucru mă interesează, cam câte s-au rezolvat pe cartiere, pentru ca, per total, pe oraş, să ne dăm seama de un asemenea procentaj. Nu neapărat astăzi, dar dacă puteţi…
Dna Paul D: -Nici n-aş fi în măsură să vă răspund, dar vreau să vă spun că în ritmul în care eu primesc la semnat documentele care se transmit la Prefectură este cam acelaşi, constant, în fiecare săptămână vin 1, 2 dosare, cu anexe, cu propuneri, 5, 6, 7, 8 propuneri, depinde, două propuneri, de la caz, la caz. Deci, ritmul se menţine, este cam de 5 ani acelaşi. Acum este perioada de vară, mai sunt colegi în concediu, poate că nu se merge foarte rapid, dar Maria Şoima este cea care lucrează, Cristian Tomoş, sunt aceiaşi de la început. Şi cam în acelaşi ritm se soluţionează cererile care se depun. Nu ştiu acum dacă toate sunt soluţionate, dar rămâne de văzut.
Dl. Popa D: -Tocmai că nu mă aşteptam ca la o asemenea întrebare să existe un răspuns pe loc, cândva, într-o şedinţă următoare, dacă ne puteţi şi, încă o dată, nu situaţia cu zecimale, ci procentual, pe cartiere, exact, faţă de cererile depuse, da! Mulţumesc.
Dl. Marian O: -Referitor la Comisia Consultativă, trebuie să facem nişte precizări şi poate ar fi bine ca Secretariatul Tehnic să mai multiplice încă o dată Regulamentul de funcţionare al Consiliului Local şi domnii consilieri să-l mai citească încă o dată pentru că la articolul 15 scrie în felul următor: „Comisia Consultativă, constituită în scopul analizării şi consultării cu privire la proiectele şi problemele supuse dezbaterii Consiliului Local, se compune din primar, viceprimari, preşedinţii comisiilor de specialitate şi liderii grupurilor de consilieri. Comisia consultativă se întruneşte la convocarea primarului. De altfel, domnul coleg, Dorel Popa şi domnul Curta au participat la aceste comisii consultative până când s-au supărat pe noi şi au spus că nu mai participă. Aşa că această comisie consultativă este statuată prin Regulamentul Consiliului Local, care este în vigoare şi care nu trebuie, de altfel, decât citit de către colegii din Consiliul Local.
Dl. Tokay G: -Dacă-mi permiteţi să fac o precizare. Eu consider că, instituţional, funcţionează atunci când este şi opoziţia prezentă. Din acel moment, când opoziţia a hotărât că liderul grupului nu este prezent, este o formă de lucru politic, care nu are drept de decizie, numai se uneşte pentru a formula o opoziţie completă. Dacă opoziţia ar dori şi eu cred că ar fi cel mai frumos lucru, să participe, atunci Comisia Consultativă ar trăi din nou. Acum, după părerea mea, ceea ce facem noi, este o convorbire prietenească, în lipsa dureroasă a opoziţiei. Eu îi duc dorul domnului Popa că nu este acolo, ar fi bine să fie! Dar, să se precizeze aceste lucruri, să nu ieşim cumva din linia regulamentului, cum foarte bine domnul coleg a spus că există şi eu ştiam că există, dar este compusă din.., din moment ce, cineva nu participă, gata!
Dl. Popa D:-Deci, am fost vizat de doi colegi: dl. Marian şi dl. Tokay. Înseamnă că exist. Aş vrea să spun acum, pentru cei care nu ştiu, de ce nu mai particip – pentru că o dată… şi pot da exact, pentru că ştiu despre ce a fost vorba, s-a spus acolo că s-au comunicat anumite lucruri şi eram prezent, lucru care nu corespunde realităţii. Nu eram atunci acolo şi s-a făcut uz şi de numele meu, că aş fi fost prezent. Şi, măcar atâta demnitate am, vedeţi exemple, Mona Muscă şi alţii, că dacă nu am fost acolo, vă rog să nu spună nimeni că am fost acolo! Şi aceasta este valabil şi pentru Comisia nr. 4 şi pentru absolut oricine – este absent, este absent! De aceea şi pentru că, vă mai aduc aminte, colegilor, din Comisia nr.4, am fost solicitat, domnul Costin şi domnul Pădurean ştiu exact la ce mă refer acum, ni s-a adus de către domnişoara Etuş un material să promovăm o iniţiativă a noastră, a consilierilor, toată comisia am semnat-o şi a ajuns la cutia de gunoi pentru că în materiale nu a mai apărut iniţiativa noastră, ci a apărut o altă iniţiativă, ştiţi la ce mă refer. Şi atunci am zis, dacă tot nu este cazul şi nu există respect, nu-i nici o supărare, am decis eu să nu mai particip, nu mă simt izolat, surghiunit sau, ştiu eu, exilat, nu domnule, asta este! Eu am spus atunci un lucru, a fost adevărat, colegii, am invocat numele, vă aduceţi aminte, domnule Pădurean, de acea iniţiativă a consilierilor, care nu a mai fost luată în seamă. Şi atunci, în condiţiile acestea, nu cred că se mai lucrează normal, dar în rest, ştiu că aş putea să mă duc, ştiu că este dreptul celor vizaţi să meargă şi ştiam şi prevederea aceasta a regulamentului, că stau bine la memorie, însă nu am participat. Nu este de vină nimeni că nu am participat, îmi asum eu răspunderea pentru că nu am participat, dar să ştiţi de ce. Mulţumesc.
Dl. Marian O -Păi, aşa cum spunea şi domnul Tokay, noi le ducem dorul celor din opoziţie, dar nici nu putem să-i obligăm să vină la Comisia Consultativă, rugămintea mea ar fi să fie, totuşi, invitaţi de fiecare dată când se ţine această comisie consultativă, iar dacă nu vin, cel puţin, să nu mai facă caz atunci de această Comisie Consultativă, să o lase aşa!
Dl. viceprimar Bognar L:-Da. Ne-am interesat, au fost invitaţi toţi membrii Comisiei Consultative şi îi aşteptăm de fiecare dată.
Dl. Popa D: - Da, pot să confirm aceasta!
8
Dl. Edeleni C:-Asist la fiecare şedinţă, la tot felul de idei din partea colegilor, de a ne instrui, de a ne pregăti, de a respecta regulamentele şi legile, noi apreciem această iniţiativă la fiecare sfârşit de şedinţă. Şi în acest context, spun şi eu următorul lucru – să respectăm şi legile! Şi îi spun doamnei secretar că nu este prima dată când, public, i-am solicitat, în cadrul şedinţei, o situaţie, a trecut termenul legal, dacă tot facem referiri cum scrie în regulament şi cum scriem în lege, am rugămintea, doamna secretar, să respectaţi legea! Au trecut cele 15 zile, în care dumneavoastră ar fi trebuit să-mi puneţi la dispoziţie un material şi nu este prima dată şi dacă va continua, o să mă adresez şi eu instanţelor judecătoreşti, pentru că altfel nu se poate, că, în rest, primim lecţii de tot felul. Vă rog, atunci şi pe dumneavoastră, să respectaţi legea! Mai multe, o să vi le aduc într-o zi, că eu le am înregistrate pe toate! Aşa spune legea, că prin intermediul dumneavoastră putem solicita toate documentele!
Dna Paul D: -Atenţie! Nu sunt documente pe care le emană aparatul Consiliului Local, sunt documente emanate de la o societate comercială de sub autoritatea Consiliului Local, deci eu, până una alta, nu am nici o competenţă acolo! Eu pot să fac oficiu, v-am răspuns politicos, da, dar aceasta nu înseamnă că răspund de documentele dumnealor. Aceasta mi-aţi solicitat dumneavoastră de la Adunarea Generală şi de la Registrul Comerţului de la Gospodăria Comunală, nu mi-aţi cerut ceva de la vreun serviciu!
Dl. Edeleni C: -Au trecut 6 luni, doamna secretar!
Dna Paul D: - Nu au trecut 6 luni şi v-am spus că..
Dl. Edeleni C: -O să vă aduc cererea, dacă tot faceţi referiri la modul în care respectăm regulamentul…
Dna Paul D: - Păi, dacă dumneavoastră mă ameninţaţi cu instanţa, mă obligaţi să am atitudinea aceasta. Dacă mi-aţi fi..
Dl. Edeleni C: - Nu, nu, mă obligaţi dumneavoastră, că altă cale nu am!
Dna Paul D: - Deci, să înţeleg că sesizaţi instanţa? Asta este viaţa!
Dl. Huţiu G: - Mai sunt alte probleme? Dacă nu, declar şedinţa de astăzi închisă.
Această minută, precum şi stenograma completă a şedinţei Consiliului Local din 29 iulie 2005 pot fi consultate şi pe internet, la adresa www.primariaarad.ro.