Proiect adus la cunoştinţă publică în data de 28-04-2006 H O T Ă R Â R E nr. _______ din __________
Documentaţie privind regulamentul de publicitate în municipiul Arad - iniţiativa primarului.
Ing. Gheorghe Falcă, Primarul Municipiului Arad,
În conformitate cu prevederile Legii nr. 52/2003, transmit următorul
A N U N Ţ
Începând cu data de sâmbătă, 29.04.2006, la intrarea în Primăria Municipiului Arad, sunt afişate următoarele documente privind:
1. Documentaţie Plan Urbanistic de Detaliu pentru lucrarea - PUD SHOWROOM AUTO şi service, DN 79 km 4+557/ Arad, proiect nr. 14/2005, iniţiativa primarului.
2. Documentaţie privind regulamentul de publicitate în municipiul Arad - iniţiativa primarului.
3. Proiect de hotărâre privind aprobarea regulamentului de desfăşurare a activităţilor comerciale în municipiul Arad - iniţiativa primarului.
4. Proiect de hotărâre privind aprobarea normelor obligatorii şi responsabilităţilor concrete ce revin instituţiilor publice, agenţilor economici, celorlalte persoane juridice şi cetăţenilor pentru gospodărirea municipiului Arad, regimul contravenţiilor - iniţiativa primarului.
5. Documentaţie Plan Urbanistic de Detaliu pentru lucrarea PUD SERE CENTRALĂ TERMICĂ ŞI HALĂ SORTARE, Cornel Minişan nr. 1, Arad, proiect nr. 8/2006 - iniţiativa primarului.
Până la data de 12.05.2006, la registratura Primăriei Municipiului Arad, cei interesaţi pot depune în scris recomandări, sugestii şi opinii privind aceste documente.
Informaţii suplimentare pot fi solicitate începând cu data de 02.05.2006, între orele 8,00-17,00, la Centrul de Informare pentru Cetăţeni, camera 2.
Cei interesaţi pot solicita în scris şi pot primi copii contra cost după aceste acte, care pot fi studiate şi pe site-ul Primăriei Arad, la adresa www.primariaarad.ro.
P R I M A R
ing. Gheorghe Falcă
REGULAMENT PUBLICITATE
CAP.I. DISPOZIŢII GENERALE
Art.1.Prezentul Regulament este elaborat în temeiul prevederilor :
- Legii nr.50/1991 republicată privind autorizarea executării construcţiilor şi unele măsuri pentru realizarea locuinţelor
- Legii nr.148/2000 privind publicitatea
- Ordonanţei Guvernului nr.90/2004 pentru completarea Legii nr.148/2000 privind publicitatea
- Legii nr.422/2001 privind protejarea monumentelor istorice
- Ordinului nr.571/1997 pentru aprobarea Normelor tehnice privind proiectarea şi amplasarea construcţiilor, instalaţiilor şi panourilor publicitare în zona drumurilor
- Ordonanţei Guvernului nr.21/1992 privind protecţia consumatorilor
- Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal
- Legii nr.457/2004 privind publicitatea şi sponsorizarea pentru produsele din tutun
- Legii nr.196/2003 privind prevenirea şi combaterea pornografiei
- Ordinului nr. 268/441/117/2003 pentru aprobarea Normelor privind definirea, descrierea şi prezentarea băuturilor spirtoase
- Ordonanţei Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor aprobată prin Legea nr.180/2002
- Hotărârii Guvernului nr. 955/2004 pentru aprobarea reglementărilor-cadru de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 71/2002 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public şi privat de interes local
Art.2. Regulamentul asigură cadrul juridic unitar al desfăşurării activităţilor de publicitate, reclamă şi afişaj, în municipiul Arad.
Art.3. Activităţile de publicitate, reclamă şi afişaj, denumite în continuare „activităţi de publicitate” pot fi desfăşurate de orice persoană fizică sau persoană juridică, pe întreg teritoriul administrativ al municipiului Arad, în condiţiile şi limitele stabilite în Regulament.
Art.4. Activităţile de publicitate se pot desfăşura pe domeniul public sau privat al municipiului sau pe domeniul privat al persoanelor fizice sau persoanelor juridice în următoarele modalităţi :
1. cu caracter permanent sau temporar ;
2. în locaţii fixe, mobile sau stabilite aleatoriu ;
3. în extravilan ;
4. cu caracter temporar, de promovare realizată pe autovehicule, sonor, aerian ;
5. pe structurile publicitare ale municipalităţii.
Art.5. În înţelesul prezentului Regulament termenii şi noţiunile de mai jos se definesc după cum urmează :
a) promovare : ansamblu de activităţi şi mijloace promoţionale care includ: publicitatea, reclama, organizarea de evenimente, distribuirea de mostre, etc. şi prin care se urmăreşte crearea unui avantaj de piaţă pentru un produs, serviciu, idee, etc.
b) publicitate : orice formă de prezentare a unei activităţi comerciale, industriale, artizanale sau liber-profesioniste, având ca scop promovarea vânzării de bunuri şi servicii, de drepturi şi obligaţii.
c) publicitate stradală (outdoor) : publicitate efectuată în spaţii deschise, în exterior.
d) reclamă : activitate prin care este transmis un mesaj cu privire la un lucru, serviciu, program, etc. în scopul de a atrage atenţia asupra obiectului reclamei respective. În sens restrâns : suport utilizat în activitatea de reclamă.
e) firmă : element de identificare a comerciantului, persoană fizică sau juridică, instituţiei publice, fundaţiei, etc. inscripţionat pe un suport constructiv aplicabil pe clădire sau independent.
f) afiş : mijloc de transmitere a mesajului publicitar, de obicei imprimat pe suport de hârtie sau pe folie sintetică şi expus public.
g) sistem publicitar : construcţie provizorie utilizată ca suport pentru mesajul publicitar.
h) banner : suport pentru mesajul publicitar confecţionat din folie sintetică sau din material textil, în mod obişnuit de formă dreptunghiulară, ancorat în zone publice.
i) mash : suport pentru mesajul publicitar confecţionat din material sintetic perforat (gen plasă fină), de obicei de mari dimensiuni, fixat în diferite modalităţi pe clădiri.
j) panou indicator : panou amplasat pe clădiri sau suporturi independente cu inscripţii prin care se avertizează apropierea de o zonă sau de un imobil unde se desfăşoară o activitate determinată. În aceeaşi categorie se includ : bannerul vertical, caseta luminoasă, tăbliţa indicatoare, toate de mici dimensiuni, fixate prin prinderi speciale pe clădiri, stâlpi, etc.
k) panou mobil : panou publicitar având dimensiuni variabile (reduse) amplasat la sol, fără fundaţie sau alt sistem de fixare, stabilizat prin propria greutate.
l) publicitate neluminoasă : publicitate care se realizează prin afişe, panouri, etc. fără sursă de lumină.
m) publicitate luminoasă : publicitate realizată prin corpuri luminoase (cu sursă proprie de lumină) sau prin corpuri iluminate (cu o sursă de lumină amplasată în aşa fel încât să asigure iluminarea corpului publicitar respectiv).
n) publicitate temporară : publicitate realizată prin intermediul diferitelor mijloace, cu diferite ocazii.
o) publicitate atipică : publicitate realizată prin intermediul unor mijloace, structuri, corpuri, instalaţii originale, fără repetiţie.
p) totem : structură publicitară verticală, luminoasă, sprijinită pe sol, prin intermediul căreia se realizează publicitate în nume propriu.
CAP.II. CONDIŢII DE EXERCITARE A ACTIVITĂŢII DE PUBLICITATE
Art.6. Activităţile de publicitate, astfel cum sunt prevăzute la art.4 se pot desfăşura doar cu respectarea cumulativă a următoarelor condiţii :
1. de ocupare a domeniului public sau privat al municipiului Arad sau de amplasare pe domeniul privat al persoanelor fizice sau persoanelor juridice a formelor de publicitate ;
2. de autorizare sau avizare ;
3. de îndeplinire a obligaţiilor fiscale.
CAP.III. NORME PRIVIND STABILIREA AMPLASAMENTELOR PENTRU DESFĂŞURAREA DIFERITELOR TIPURI DE PUBLICITATE
Art.7. Locaţiile fixe, destinate amplasării panourilor publicitare (luminoase şi neluminoase), corpurilor atipice, panourilor publicitare din extravilan şi structurilor publicitare ale municipalităţii se stabilesc de consiliul local, prin hotărâre, prin identificarea amplasamentului sau prin indicarea criteriilor de localizare.
Art.8. Locaţiile aleatorii, destinate amplasării bannerelor şi bannerelor verticale se stabilesc cu acordul primarului şi avizul Arhitectului Şef.
Art.9. Locaţiile destinate amplasării casetelor luminoase, tăbliţelor indicatoare, panourilor mobile se stabilesc cu avizul Arhitectului Şef şi acordul Poliţiei Rutiere – când este cazul.
Art.10. Amplasarea, poziţionarea mash-urilor, respectiv a firmelor pe clădiri se avizează de Arhitectul Şef, în condiţiile prezentului Regulament.
Art.11. Totemurile se amplasează pe domeniul privat al solicitantului sau pe domeniul public sau privat al municipiului, în imediata vecinătate a spaţiului a cărui denumire este inscripţionată pe totem.
Art.12. Amplasarea panourilor publicitare pe domeniul privat al persoanelor fizice sau persoanelor juridice se avizează de Arhitectul Şef, în condiţiile prezentului Regulament.
Art.13.(1) Instalarea diferitelor structuri publicitare este interzisă:
a) pe imobile declarate monument istoric ;
b) în zonele de protecţie instituite în jurul monumentelor istorice ;
c) pe B-dul Revoluţiei şi pe arterele de penetrare în oraş ;
d) în parcuri ;
e) pe arborii plantaţi în interiorul municipiului ;
f) pe stâlpii ornamentali ai reţelei de iluminat public ;
g) în zonele cu regim special de pază şi supraveghere ;
h) pe clădiri cu destinaţia de instituţie publică ;
i) pe gardurile cimitirelor şi lăcaşurilor de cult ;
j) pe pasajele rutiere ;
k) pe stâlpi care susţin indicatoare de circulaţie ;
l) în curbe cu vizibilitate redusă şi în zone de conflict cu evenimente rutiere deosebite ;
m) în zonele de siguranţă a drumului ;
n) la mai puţin de 50 m de calea ferată ;
o) în zona de protecţie LEA de înaltă tensiune ;
p) pe magistralele de gaz şi energie termică aeriene.
(2) Situaţiile care exceptează prevederilor alin.(1) sunt detaliate în secţiunile capitolului IV.
CAP.IV. REGULI ŞI PROCEDURI SPECIFICE DE AUTORIZARE, AVIZARE
Art.14. Regulile specifice de desfăşurare a diferitelor tipuri de publicitate precum şi procedurile de autorizare sau avizare sunt stabilitate şi reglementate în secţiunile următoare.
SECŢIUNEA 1. PANOURI PUBLICITARE
§ 1. Amplasarea panourilor publicitare în extravilanul municipiului
Art.15. Pe terenurile situate în extravilanul municipiului panourile publicitare luminoase sau neluminoase se pot amplasa cu respectarea următoarelor condiţii şi criterii :
a)locaţia pentru panourile publicitare tipice se stabileşte la o distanţă de 10 m faţă de marginea îmbrăcăminţii drumului (partea carosabilă + banda de consolidare a acostamentului) şi la o distanţă de min. 200 m unul faţă de celălalt;
b)locaţia pentru panourile atipice (cu megadimensiuni) se stabileşte la o distanţă de 40 m faţă de marginea îmbrăcăminţii drumului (partea carosabilă + banda de consolidare a acostamentului ;
c)locaţiile situate pe domeniul public sau privat al municipiului se atribuie prin licitaţie publică ;
d)din comisia de licitaţie face parte, în mod obligatoriu Arhitectul Şef.
Art.16. Procedura de licitaţie publică se declanşează pe baza certificatelor de urbanism şi a acordului emis de Comisia de Acord unic, pentru fiecare amplasament licitat, solicitate de organizatorul licitaţiei.
Art.17. Dimensiunile, formatul, tipul (luminat sau iluminat) se stabilesc în caietul de sarcini al licitaţiei, pe baza avizului de specialitate al Arhitectului Şef.
Art.18. (1) Atribuirea contractului de închiriere pentru terenul licitat potrivit art.15 lit. c se face pe durată de 12 luni.
(2) În cazul în care la împlinirea termenului prevăzut la alin.(1), structura publicitară amplasată, rămâne în proprietatea (publică sau privată) a municipiului durata atribuirii contractului de închiriere este de 18 luni.
(3) Contractele de închiriere încheiate potrivit alin.(1) se pot prelungi, prin acordul părţilor, cu cel mult jumătate din durata iniţială. În numele Consiliului Local este mandatat primarul să îşi exprime acordul.
Art.19. Amplasarea panourilor publicitare pe domeniul privat al persoanelor juridice sau persoanelor fizice se autorizează cu acordul dat în formă autentică al proprietarului terenului.
Art.20. Amplasarea structurilor publicitare se face pe baza autorizaţiei de construire solicitată şi emisă în condiţiile Legii nr.50/1991 republicată.
§ 2. Amplasarea panourilor publicitare în intravilanul municipiului
Art.21. În intravilanul municipiului Arad se pot amplasa doar panouri publicitare luminoase sau iluminate.
Art.22.(1) Amplasamentele stabilite de consiliu potrivit art.7 şi în considerarea restricţiilor stabilite la art.13(1) se atribuie prin licitaţie publică.
(2) Din comisia de licitaţie face parte, în mod obligatoriu Arhitectul Şef.
Art.23. Prevederile art.16, 17 şi 18 sunt aplicabile.
Art.24. Pentru amplasarea panourilor publicitare pe domeniul privat al persoanelor fizice sau persoanelor juridice sunt aplicabile următoarele norme :
a)panourile se amplasează în aşa fel încât să nu iasă în consola din perimetrul incintei (curţii) ;
b)panourile nu pot fi amplasate pe perimetru ;
c)amplasarea se autorizează cu condiţia integrării în arhitectura întregului ansamblu.
Art.25. Amplasarea panourilor publicitare se face pe baza autorizaţiei de construire solicitată şi emisă în baza Legii nr.50/1991 republicată.
SECŢIUNEA 2. STRUCTURI PUBLICITARE PENTRU PUBLICITATEA ATIPICĂ
Art.26.(1) Structurile publicitare pentru publicitatea atipică se pot amplasa pe locaţiile stabilite de consiliu potrivit art.7.
(2) În mod excepţional, consiliul local poate, în baza art.13(2) stabili locaţii exceptate de la activitatea de publicitate, aşa cum sunt ele determinate la art.13(1).
Art.27. Locaţiile se atribuie prin licitaţie publică.
Art.28.(1) Procedura de licitaţie se declanşează pe baza certificatului de urbanism şi a acordului emis de Comisia de Acord unic (când este cazul) solicitate de participantul la licitaţie, şi depuse la organizatorul licitaţiei în termenul stabilit în caietul de sarcini.
(2) din comisia de licitaţie face parte, în mod obligatoriu Arhitectul Şef.
Art.29. Atribuirea contractului de închiriere se face pe durată de 3-6 luni, cu posibilitatea de prelungire, prin acordul părţilor, cu cel mult jumătate din durata iniţială. În numele Consiliului Local este mandatat primarul să îşi exprime acordul.
Art.30. Structurile publicitare atipice se amplasează pe baza autorizaţiei de construire sau în baza avizului Arhitectului Şef, în cazurile în care, potrivit Legii nr.50/1991 republicată, nu este necesară emiterea unei autorizaţii de construire.
SECŢIUNEA 3. BANNERE. BANNERE VERTICALE
Art.31. Locaţiile destinate amplasării bannerelor se stabilesc potrivit art.8 şi în considerarea prevederilor art.13(1).
Art.32. Prin excepţie de la prevederile art.13(1) lit.f se pot amplasa (ancora) bannere pe stâlpi, în următoarele condiţii întrunite cumulativ în faza de avizare:
a)locaţia solicitată este indicată pe plan de situaţie pe suport topo, cu poziţionarea stâlpilor pe care se ancorează ;
b)solicitarea este susţinută de un memoriu în care se precizează înălţimea de fixare a bannerului şi grafica acestuia ;
c)avizul prealabil al deţinătorului stâlpului.
Art.33.(1) Durata pentru care se avizează amplasarea unui banner este de 1-3 luni.
(2) Pentru o durată mai mică de 1 lună se datorează taxa calculată pentru o lună.
SECŢIUNEA 4. MASH-URI
Art.34. Amplasamentele mash-urilor se avizează potrivit art.10 şi în considerarea prevederilor art.13(1).
Art.35. Prin excepţie de la prevederile art.13(1) lit. a, b,c, h se pot amplasa mash-uri pe plasa protectoare a schelelor montate pentru renovarea clădirilor la care se face referire în articolul precizat.
Art.36.(1) Mash-urile se amplasează pe baza autorizaţiei de construire solicitată în condiţiile Legii nr.50/1991 republicată şi emisă cu respectarea următoarelor condiţii :
a)să fie luminate pe timp de noapte ;
b)mash-urile amplasate pe calcane să fie concepute în concordanţă cu arhitectura imobilului ;
c)cererea de autorizare să fie însoţită de acordul Asociaţiei de proprietari şi în mod obligatoriu a celor direct afectaţi.
(2) Nu se autorizează amplasarea (poziţionarea) mash-urilor pe geamuri, cu excepţia perioadei cuprinsă între primăvară-vară şi cu acordul dat în formă autentică, al locatarilor direct afectaţi.
SECŢIUNEA 5. FIRME
Art.37. Amplasarea firmelor se avizează potrivit art.10 şi în considerarea prevederilor art.13(1).
Art.38. Firmele se amplasează pe faţada spaţiului definit, în locuri special amenajate sau care sunt posibile din punct de vedere arhitectural şi constructiv, după cum urmează :
a)pe clădirile de locuit care au şi spaţii cu altă destinaţie, situate la parter sau mezanin, firmele se amplasează numai pe faţadele corespunzătoare acestor spaţii, sau pe parapetul plin şi continuu de la balconul etajului I (unde este cazul), cu acordul proprietarilor ;
b)firmele amplasate în consolă se montează la înălţime minimă de 2,50 m de la nivelul trotuarului. Faţă de planul faţadei pot ieşi în consolă maxim 70 cm ;
c)copertinele pe care se inscripţionează o firmă se amplasează la o înălţime de min. 2,50 m de la nivelul trotuarului şi cu o ieşire de max. 1,20 m faţă de planul faţadei. Nu se autorizează copertine pe clădirile monument istoric şi pe clădirile din zona de protecţie a monumentelor istorice.
Art.39.(1) Prin excepţie de la prevederile art.13(1) pe clădirile monument istoric şi pe cele din zona lor de protecţie se pot amplasa doar parasolare mobile prinse pe faţadă, firmele urmând a fi amplasate cu respectarea următoarelor condiţii :
a)în zonele fără decoraţie de arhitectură ale faţadei ;
b)doar deasupra accesului în spaţiu, fără a depăşi înălţimea parterului ;
c)în cazul imobilelor cu intrare, comună pentru mai multe persoane juridice, firmele (cu dimensiuni de 15x30 cm) se amplasează într-o casetă fixată pe faţada principală, lateral intrării, cu înălţimea egală cu a porţii de acces.
(2) Pentru clădirile monument istoric şi pentru cele din zona lor de protecţie se recomandă folosirea firmelor perpendiculare pe planul faţadei cu dimensiunea maximă de 70x50 cm, de preferinţă luminoase.
Art.40. Firmele şi copertinele pe care sunt inscripţionate firme se autorizează pe baza Legii nr.50/1991 republicată. Nu este necesară autorizaţia de construire pentru firmele inscripţionate pe vitrine sau pe uşa de acces.
SECŢIUNEA 6. PANOURI MOBILE
Art.41. Pe trotuarele cu o lăţime de 5 m şi lângă clădire se pot amplasa panouri mobile (pliante) autoportante, cu dimensiuni de 0,50x0,90 m.
Art.42. Panourile mobile se amplasează fără autorizaţie de construire cu avizul Arhitectului Şef, şi cu plata taxelor corespunzătoare ocupării domeniului public.
SECŢIUNEA 7. CASETE LUMINOASE
Art.43. Casetele luminoase, cu dimensiuni max. de 0,70/1 m se ancorează pe stâlpi de furnizare a energiei electrice (cu excepţia celor ornamentali şi ai celor ce aparţin Companiei de Transport Public) în locaţii avizate de Arhitectul Şef şi cu acordul Poliţiei Rutiere, pe baza acordului expres al proprietarului stâlpului şi cu dovada încheierii unui contract.
Art.44. Casete luminoase se autorizează în baza Legii nr.50/1991 republicată.
SECŢIUNEA 8. TOTEMURI
Art.45. Totemurile, astfel cum sunt definite în prezentul Regulament se amplasează pe domeniul privat al solicitantului sau pe domeniul public sau privat al municipiului în baza unui contract de concesiune.
Art.46. Totemurile se autorizează în baza Legii nr.50/1991 republicată.
SECŢIUNEA 9. STRUCTURI PUBLICITARE ALE MUNICIPIULUI
Art.47.(1) Structurile publicitare ale municipiului sunt în formă cilindrică sau panouri în formă de prismă triunghiulară.
(2) Structurile sunt destinate afişajului cu excepţia afişajului electoral.
Art.48.(1) Structurile publicitare se exploatează în regim de taxare, asociere, închiriere, parteneriat.
(2) Asocierea, închirierea, parteneriatul se decid de consiliul local, prin hotărâre.
Art.49. Structurile în formă cilindrică se autorizează în baza Legii nr.50/1991 republicată, iar panourile în formă de prismă triunghiulară se amplasează cu acordul primarului şi avizul Arhitectului Şef.
CAP.V. PUBLICITATEA DE PROMOVARE REALIZATĂ PRIN MIJLOACE SONORE, PE AUTOVEHICULE, AERIAN ŞI ALTE MODALITĂŢI SIMILARE
Art.50. Formele de publicitate reglementate în prezentul capitol se realizează cu acordul primarului şi avizul Arhitectului Şef.
Art.51. Suprafaţa de publicitate amplasată pe un vehicul este de max.16 mp.
Art.52.(1) Staţionarea şi parcarea vehiculelor special echipate pentru publicitate, pe drumurile publice este interzisă.
(2) Vehiculele special echipate pentru publicitate nu pot circula în convoi mai mare de două maşini, cu excepţia manifestărilor speciale cu avizul primarului.
(3) Viteza vehiculelor la care se face referire în prezentul articol nu poate fi mai mare decât jumătate din viteza admisibilă pe tronsonul de stradă.
Art.53. Toate formele de publicitate pot fi exercitate doar după achitarea taxelor prevăzute în hotărâre de consiliu.
CAP.VI. TAXE
Art.54. Activitatea de publicitate se poate desfăşura doar după achitarea taxelor astfel cum sunt stabilite anual, prin hotărâre a consiliului local.
CAP.VII. NORME PRIVIND MESAJUL PUBLICITAR
Art.55. Publicitatea stradală la băuturi spirtoase, astfel cum sunt definite în Ordinul nr.268/441/117 din 10.04.2003 publicat în Monitorul Oficial nr.573/2003 şi la tutun şi produse din tutun este interzisă.
Art.56.(1) Publicitatea prin care se promovează imagini care prin semnificaţia lor aduc ofensă la pudoare este interzisă.
(2) Prevederile alin.(1) sunt aplicabile şi imaginilor tipărite pe diferite publicaţii afişate în chioşcurile, standurile de difuzare a presei.
CAP.VIII.SANCŢIUNI
Art.57. Solicitanţii autorizării sau avizării unei forme de activitate publicitară au obligaţia prealabilă să facă cunoscut emitentului autorizaţiei/avizului conţinutul mesajului publicitar.
Art.58. Amplasarea fără autorizaţie de construire a structurilor publicitare pentru care este obligatorie autorizarea se sancţionează conform Legii nr.50/1991 republicată.
Art.59. Amplasarea fără avizul Arhitectului Şef a structurilor publicitare reglementate la art.41 şi 47, teza ultimă, constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la ____________ la ______________________ .
Art.60. Afişarea unui alt mesaj publicitar decât cel avizat potrivit prevederilor art.57 constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la ______________ la ________________________ .
Art.61. Dispoziţiile prezentului capitol se completează cu dispoziţiile Codului Fiscal, ale celorlalte acte normative enumerate în preambul precum şi cu cele ale Ordonanţei Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor.
Art.62. Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se face de către agenţii constatatori, împuterniciţi ai primarului.
Art.63.(1) Contravenienţii beneficiază de posibilitatea achitării a jumătate din minim în termen de 48 de ore de la comunicarea Procesului-verbal de contravenţie.
(2) Împotriva Procesului-verbal de contravenţie se poate depune plângere la sediul emitentului, în termen de 15 zile de la comunicare, aplicându-se în acest sens, prevederile O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor.
(3) Modelul procesului-verbal de contravenţie este cel prezentat în anexa nr.___ la prezentul Regulament.