Proiect adus la cunoştinţă publică în data de 28-09-2016 H O T Ă R Â R E nr. _______ din __________
Proiect de hotărâre privind aprobarea "Strategiei locale de dezvoltare a Serviciului de iluminat public din Municipiul Arad"-iniţiativa primarului
Nr. 64022/28.09.2016
Ing. Gheorghe Falcă, Primarul Municipiului Arad,
În conformitate cu prevederile Legii nr. 52/2003, republicată, transmit următorul
A N U N Ţ
Începând cu data de miercuri, 28.09.2016, la intrarea în Primăria Municipiului Arad, sunt afişate următoarele documente privind:
1.Proiect de hotărâre privind aprobarea ”Strategiei locale de dezvoltare a Serviciului de iluminat public din Municipiul Arad”– iniţiativa primarului
Până la data de 11.10.2016, la registratura Primăriei Municipiului Arad, cei interesaţi pot depune în scris recomandări, sugestii şi opinii privind aceste documente.
Informaţii suplimentare pot fi solicitate începând cu data 28.09.2016, între orele 8,00 - 18,00, la Serviciul Relaţii cu Publicul, camera 5.
Cei interesaţi pot solicita în scris şi pot primi copii contra cost după aceste acte, care pot fi studiate şi pe site-ul Primăriei Arad, la adresa www.primariaarad.ro.
ROMÂNIA P R O I E C T Avizat
JUDEŢUL ARAD Nr. 277/12.09.2016 S E C R E T A R
MUNICIPIUL ARAD Lilioara Stepanescu
CONSILIUL LOCAL
H O T Ă R Â R E A nr.___
din _______________2016
privind aprobarea ”Strategiei locale de dezvoltare a
Serviciului de iluminat public din Municipiul Arad”
Având în vedere iniţiativa Primarului Municipiului Arad, exprimată în expunerea de motive înregistrată cu nr.59222/07.09.2016,
Analizând raportul de specialitate al Primăriei Municipiului Arad, înregistrat cu nr.59223/07.09.2016,
Analizând rapoartele comisiilor de specialitate ale Consiliului Local al Municipiului Arad,
Luând în considerare prevederile art. 9 din Legea nr.230 / 2006 a serviciului de iluminat public,
În temeiul art. 36 alin. (1), alin. (2) lit. d), alin.(6) lit. a), pct.14, alin. (9), art. 45 alin.(2) şi art. 115 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 215/2001, a administraţiei publice locale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI ARAD
H O T Ă R Ă Ş T E
Art.1 – Se aprobă „Strategia locală de dezvoltare a Serviciului de iluminat public din Municipiul Arad ”, conform anexei, care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art.2 – Prezenta hotărâre se duce la îndeplinire de către Direcţia Tehnică şi se comunică celor interesaţi prin grija Serviciului Administraţie Publică Locală.
STRATEGIA LOCALĂ DE DEZVOLTARE A
SERVICIULUI DE ILUMINAT PUBLIC DIN MUNICIPIUL ARAD
Capitolul I MISIUNE
Strategia de dezvoltare a serviciului de iluminat public are ca misiune principală organizarea, modernizarea, eficientizarea serviciului de iluminat public, ridicarea gradului de civilizaţie, a confortului şi a calitaţii vieţii, creşterea gradului de securitate individuala şi colectivă, a gradului de siguranţă a circulaţiei rutiere şi pietonale.
Capitolul II PRINCIPALELE ACTE NORMATIVE CARE REGLEMENTEAZĂ ORGANIZAREA ŞI FUNCŢIONAREA SERVICIULUI DE ILUMINAT PUBLIC
Principalele acte normative ce reglementeaza domeniul iluminatului public sunt:
• Legea nr. 51/2006 a serviciilor comunitare de utilităţi publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
• Legea nr. 230/2006 a serviciului de iluminat public;
• Hotărârea Guvernului României nr. 246/2006 pentru aprobarea Strategiei Naţionale privind Accelerarea Dezvoltării Serviciilor Comunitare de Utilităţi Publice;
• Ordinul Preşedintelui A.N.R.S.C. nr. 86/2007 pentru aprobarea Regulamentului-cadru al serviciului de iluminat public;
• Ordinul Preşedintelui A.N.R.S.C. nr. 87/2007 pentru aprobarea Caietului de sarcini-cadru al serviciului de iluminat public;
• Ordinul Preşedintelui A.N.R.E. si al preşedintelui A.N.R.S.C. nr. 5/93 din 2007 pentru aprobarea Contractului-cadru privind folosirea infrastructurii sistemului de distribuţie a energiei electrice pentru realizarea serviciului de iluminat public.
Capitolul III OBIECTIVE
III.1. Obiective generale
Organizarea şi desfăşurarea serviciului de iluminat public trebuie să asigure satisfacerea unor cerinţe şi nevoi de utilitate publică ale comunităţii locale, şi anume:
• asigurarea dezvoltarii durabile a municipiului Arad;
• cresterea gradului de securitate individuala si colectiva in cadrul comunitatii locale;
• punerea în valoare, prin iluminat adecvat, a elementelor arhitectonice şi peisagistice ale municipiului Arad precum şi marcarea evenimentelor festive şi a sărbătorilor legale sau religioase;
• ridicarea gradului de civilizaţie, a confortului şi a calităţii vieţii;
• mărirea gradului de siguranţă a circulaţiei rutiere şi pietonale;
• crearea unui ambient plăcut;
• susţinerea şi stimularea dezvoltării economico-sociale a localităţii;
• asigurarea funcţionării şi exploatării în condiţii de siguranţă, rentabilitate şi eficienţă economică a infrastructurii aferente serviciului.
Serviciul de iluminat public va respecta şi va îndeplini, la nivelul comunităţii locale, indicatorii de performanţă aprobaţi prin hotărare a Consiliului Local al Municipiului Arad.
III.2. Obiective strategice
Strategia de dezvoltare a serviciului de iluminat public la nivel comunitar trebuie sa fie corelată cu strategia naţională privind serviciile comunitare de utilităţi publice şi să ţina cont de planurile de urbanism şi de amenajare a teritoriului, de programele de dezvoltare economico-socială a unităţii administrativ-teitoriale, precum şi de reglementările specifice domeniului, emise de autorităţile de reglementare competente.
Strategia locală va urmări cu prioritate realizarea următoarelor obiective:
• asigurarea, la nivelul municipiului Arad, a unui iluminat public adecvat necesităţilor de confort şi securitate, individuală şi colectivă, prevăzute de normele în vigoare;
• orientarea serviciului de iluminat public către beneficiari, membri ai comunităţii arădene;
• respectarea normelor privind serviciul de iluminat public stabilite de C.I.E., la care România este afiliată, respectiv de C.N.R.I.;
• asigurarea calităţii şi performanţelor sistemului de iluminat public la nivel comparabil cu cerinţele directivelor Uniunii Europene;
• asigurarea accesului nediscrimatoriu al tuturor membrilor comunităţii locale din municipiul Arad la serviciul de iluminat public;
• reducerea consumurilor specifice prin utilizarea unor aparate de iluminat performante, a unor echipamente specializate şi prin asigurarea unui iluminat public judicios;
• promovarea investiţiilor, în scopul modernizării şi extinderii sistemului de iluminat public;
• asigurarea unui iluminat arhitectural, ornamental şi ornamental-festiv, adecvat punerii în valoare a edificiilor de importanţă publică şi/sau culturală şi marcării prin sisteme de iluminat corespunzatoare a evenimentelor festive şi a sărbatorilor legale sau religioase;
• promovarea de soluţii tehnice şi tehnologice performante, cu costuri minime;
• promovarea mecanismelor specifice economiei de piaţă, prin crearea unui mediu concurential de atragere a capitalului privat;
• instituirea evaluării comparative a indicatorilor de performanţă a activităţii operatorilor şi participarea cetăţenilor şi a asociaţiilor reprezentative ale acestora la acest proces;
• promovarea metodelor moderne de management;
• promovarea profesionalismului, a eticii profesionale si a formării profesionale continue a personalului care lucrează în domeniu;
• eficientizarea în exploatare a sistemului de iluminat public în vederea asigurării unui climat de siguranţă şi confort.
Programul de modernizare, extindere şi reabilitare a reţelei de iluminat public din municipiul Arad şi de distribuţie a energiei electrice va urmări modernizarea reţelei de iluminat existente care ar duce la diminuarea consumurilor specifice, a pierderilor din reţea, care încă sunt sensibil mai mari dacât în ţările dezvoltate din Europa.
III.3. Obiective specifice
• Modernizarea şi extinderea sistemului de iluminat public;
• Implementarea sistemului de telegestiune la nivel de punct de aprindere şi la nivel de punct luminos;
• Separarea reţelei electrice de iluminat de reţeaua electrică de distribuiţie (scoaterea punctelor de aprindere din posturile de transformare, dezvoltarea reţelei electrice de iluminat separată);
• Urmărirea şi îndeplinirea indicatorilor de performanţă specifici serviciului de iluminat public;
Capitolul IV ANALIZA SITUAŢIEI EXISTENTE
IV.1. Prezentarea situaţiei juridice a sistemului de iluminat public din municipiul Arad
Sistemul de iluminat public din municipiul Arad este parţial în proprietatea Municipiului şi parţial în proprietatea Enel.
In baza Ordinului comun nr. 5/93/2007 emis de ANRE si ANRSC şi a HCL a Municipiului Arad nr.253/29.07.2016, s-a demarat procedura privind privind folosirea infrastructurii sistemului de distribuţie a energiei electrice pentru realizarea serviciului de iluminat public în municipiul Arad prin care sunt reglementate toate aspectele privind exploatarea şi modernizarea SIPMA ( Sistemul de iluminat public al municipiului Arad.).
S-au întâmpinat dificultăţi în colaborarea cu proprietarul reţelei de distribuţie energie electrică pentru sistemul de iluminat public, ENEL Distribuţie SA. Operatorul ENEL Distribuţie SA a refuzat semnarea ”Contractului de utilizare a infrastructurii proprietate ENEL pentru realizarea serviciului de iluminat public”. De asemenea operatorul ENEL Distribuţie SA nu colaborează cu concesionarul pentru a-i crea acestuia front de lucru pentru lucrările de modernizare a sistemului de iluminat public prin accesul în reţea sau întreruperile în furnizare solicitate.
Documentatia de atribuire prin licitatie publică deschisă a contractului de Delegare a gestiunii serviciului de iluminat public a fost aprobată de Consiliul Local al Municipiului Arad prin:
- Hotărârea nr.47 din 28 februarie 2012 referitoare la aprobarea „Studiului de fezabilitate privind modernizarea şi extinderea Sistemului de iluminat public din Municipiul Arad”, cu indicatorii tehnico-economici ai investiei privind investiţiile necesare ale Sistemului de iluminat public din Municipiul Arad - valoarea totală a lucrărilor (288.427.950 lei inclusiv TVA 66346460Euro inclusiv TVA), capacităţile ( modernizarea unui număr de 15158 puncte luminoase existente, cu aparate de iluminat cu LED-uri, extinderea sistemului de iluminat public ţinând cont de dezvoltarea municipiului cu un număr de cca 11.000 puncte luminoase pentru 110 km căi de circulaţie rutiera şi 70km căi de circulaţie pietonală, realizarea iluminatului arhitectural pentru monumente de arhitectură şi clădiri cu valoare istorică deosebită, dispecerizarea sistemului de iluminat public până la nivel de punct luminos), detaliate în Capitolul 9. Prin acelaşi studiu s-a stabilit ca fiind optime pentru Municipiul Arad o durată de realizare a investiţiilor de 4 ani, finanţarea lucrărilor de investiţii de operatorul concesionar şi eşalonarea plăţilor în rate anuale egale pe toată durata derulării contractului de 25 ani,
- Hotărârea nr. 66 din 29 martie 2012 privind aprobarea „Studiului de fundamentare privind decizia de concesionare a Serviciului de iluminat public din Municipiul Arad”,
- Hotărârea nr. 184 din 30 august 2012 referitoare la aprobarea „Caietului de sarcini şi a conţinutului Contractului de concesiune a Serviciului de iluminat public din Municipiul Arad”.
In conformitate cu prevederile Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 documentaţia de atribuire a fost transmisă ANRMAP spre verificare şi aprobare şi apoi publicată în SEAP. Nr. anunţului de participare a fost : SEAP2240/02.11.2012//JOUE2012/S212-349821/3.11.2012. Anunţ tip erată SEAP nr.33077/ 20.03.2013 // JOUE 2013/S 058-094245/22.03.2013.
Atribuirea contractului de concesiune nr.68575/01.11.2013 s-a realizat după organizarea procedurii de licitaţie deschisă cu respectarea prevederilor Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, cu modificările şi completările ulterioare, şi a Hotărârea Guvernului României nr. 71/2007 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de concesiune de lucrări publice şi de servicii, cu modificările şi completările ulterioare.
Intreaga procedură de atribuire a contractului de delegare de gestiune a serviciului de iluminat public din Municipiul Arad a fost supusă verificărilor şi avizată fără observatii de instituţiile abilitate ale Ministerului Finanţelor Publice, conform prevederilor Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului României nr. 30/2006 privind funcţia de verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor de achiziţie publică, cu modificările şi completările ulterioare.
În 01.11.2013 s-a semnat Contractul de concesiune a serviciului de iluminat public din Arad nr.68575/1.11.2013 cu Asocierea ELBA S.A. – ELBA-COM S.A. pe o perioadă de 25 ani, până în 31.10.2038.
IV.2. Infrastructura sistemului de iluminat public din municipiul Arad
O parte a reţelelor şi echipamentelor aparţinând sistemului de iluminat public din municipiul Arad sunt învechite, cu un grad înaintat de uzură, ceea ce conduce la cheltuieli de întreţinere mari şi un consum energetic nejustificat de mare.
Din numărul total de puncte luminoase existente la momentul întocmirii Studiului de fezabilitate necesar întocmirii documentaţiei de atribuire prin concesiune a serviciului de iluminat public din Municipiul Arad, un număr mai mare de 5.000 de puncte luminoase aveau aparate de iluminat cu o vechime de peste 10 ani, a căror întreţinere şi menţinere la parametri de funcţionare nominali, sau chiar menţinerea în funcţie, necesitau cheltuieli nejustificat de mari. De asemenea, multe dintre aceste aparate de iluminat, echipate cu surse de lumină de puteri 150W si 250W se aflau pe străzi care se încadrează în clase de iluminat inferioare, nefiind nevoie de puteri aşa de mari. Drept urmare în perioada derulării contractului de concesiune nr.35/9.06.2004 (2004-20012), s-au modernizat o mare parte a punctelor luminoase (cca 60%), prin înlocuire cu aparate de iluminat echipate cu surse de lumină cu vapori de sodiu.
În ceea ce priveste reţelele de alimentare, ele sunt, în majoritate, retele aeriene, cu utilizare comună pentru casnic şi iluminat, doar o parte din reţele fiind destinate exclusiv iluminatului, în special cele realizate cu ocazia extinderii sistemului de iluminat public. Reţelele de joasă tensiune subterană au un grad avansat de uzură (cu excepţia celor realizate în ultimii ani) şi necesită un număr mare de intervenţii pentru menţinerea în funcţiune, ceea ce generează costuri exagerat de mari şi durate mari de nefuncţionare a iluminatului public.
În prezent infrastructura sistemului de iluminat public din municipiul Arad se prezintă astfel:
- este în curs de realizare modernizarea sistemului de iluminat public, prin care toate aparatele de iluminat existente vor fi schimbate cu aparate de iluminat cu LED. Prin aceasta toţi stâlpii reţelei de joasă tensiune amplasaţi pe străzile municipiului vor fi echipati cu aparate de iluminat;
- iluminatul public stradal este realizat pe structura de stâlpi şi reţele de alimentare cu energie electrică în majoritate clasice şi este constituit din 13245 stâlpi şi 15.158 aparate de iluminat;
- puterea totală instalata actuală a SIPMA este de 2.631,67 kW şi se estimează ca după finalizarea modernizării să se reducă cu circa două treimi;
- este în curs de implementare sistemul de telegestiune. Prin acesta se va realiza:
- separarea punctelor de aprindere de posturile trafo (acolo unde este cazul);
- eficientizarea programului de pornire -oprire a iluminatului.
- eficientizarea funcţionarii prin aplicarea de diverse scenarii de reducere a fluxului luminos în timpul noptii;
- eficientizarea activităţii de întreţinere/menţinere;
Capitolul V. NECESARUL DE INVESTIŢII pentru a atinge obiectivele propuse
V.1. Modernizarea sistemului de iluminat public
Modernizarea punctelor luminoase ale sistemului de iluminat public presupune:
Demontare aparate de iluminat rutiere existente pe stâlpi: 15.158 bucati
Montare aparate de iluminat rutiere cu LED pe stâlpi: 11.965 bucati
Montare aparate de iluminat rutiere cu LED suspendate: 486 bucati
Montare aparate de iluminat pietonale: 2.704 bucati
În perioada 2014-iunie 2016 de derulare a contractului de concesiune nr.68575/1.11.2013 s-au modernizat un număr de 4623 puncte luminoase.
V.2. Implementarea unui sistem de telegestiune la nivel de punct de aprindere si punct luminos
Sistemul de telegestiune care va fi implementat conform prevederilor Contractului de concesiune a Serviciului de iluminat din Municipiul Arad nr 68575/1.11.2013 (ELBA LightManager) este un sistem avansat de telegestiune, capabil să controleze, să monitorizeze, să măsoare şi să gestioneze funcţionarea în parametri optimi a reţelei de iluminat public a unei localităţi, indiferent de poziţia geografică a acesteia, topologia reţelei de alimentare cu energie electrică sau alte condiţii locale de funcţionare a sistemului de iluminat public. Prin implementarea sistemului de telegestiune se vor obţine reduceri semnificative ale consumului de energie electrică, ale emisiilor de CO2, şi ale costurilor de exploatare şi îmbunătăţi, în acelaşi timp, fiabilitatea sistemului de iluminat public.
ELBA LightManager are la bază o tehnologie de ultimă generaţie, care nu este proprietatea unui producător specific, folosindu-se de protocolul standardizat Zigbee. ELBA LightManager permite ca iluminatul public să fie gestionat cu cunoştinţe minime de navigare pe internet, permiţând să se profite din plin de actualele şi viitoarele dezvoltări în acest domeniu, dar beneficiind de un sistem cu securitate maximă. Totodată, ELBA LightManager se poate implementa cu uşurinţă atât în instalaţii de iluminat existente cât şi viitoare .
Fiecare punct de aprindere/punct luminos poate fi controlat individual, poate fi comandată reducerea fluxului luminos (al punctului luminos) sau pornirea ori oprirea acestuia în orice moment. Informaţiile despre starea punctului de aprindere/punctului luminos, consumul de energie, precum şi avariile apărute sunt raportate în permanenţă, înregistrate şi stocate pe o perioada nedeterminată într-o bază de date MySQL, împreună cu data, ora, indicativul şi locaţia geografică a punctului de aprindere/punctului luminos.
ELBA LightManager ajută în asigurarea unui nivel de iluminare corespunzător fiecărei situaţii în parte, în acelaşi timp îmbunătăţind fiabilitatea aparatelor de iluminat public şi reducând costurile de exploatare a acestora, având încorporate trei funcţii de bază:
a. Menţinerea constantă a fluxului luminos – CLO, ce permite compensarea deprecierii fluxului luminos al unui aparat de iluminat şi elimină costurile suplimentare datorate supradimensionării iniţiale a fluxului luminos şi ,implicit, a puterii consumate;
b. Utilizarea doar a fluxului luminos necesar – VPO, ce permite utilizarea în permanenţă a unei anumite puteri instalate pe lampă mai mică decât puterea nominală a acesteia (120W în loc de 150W), dacă pentru obţinerea rezultatelor luminotehnice în teren este nevoie de un flux luminos intermediar faţă de cel oferit de lămpile existente pe piaţă;
c. Modificarea dinamică a fluxului luminos – SDLO, ce permite reducerea fluxului luminos cu diferite procente faţă de fluxul luminos nominal, pe anumite paliere orare, în funcţie de densitatea traficului, durata zi-noapte sau alte condiţii prestabilite.
Sistemul de telegestiune ELBA LightManager se defineşte prin urmatoarele atribute:
Setarea sistemului - Se face facil, fără a fi nevoie de calificări sau abilităţi deosebite, prin intermediul unei aplicaţii web, centralizate, astfel că este nevoie doar de cunoştinţe elementare de navigare pe internet.
Controlul sistemului - Permite controlul integral al sistemului de iluminat public prin intermediul unei simple aplicaţii web. Informaţiile descriptive despre sistem sunt completate cu informaţii vizuale, prin intermediul hărţilor ce conţin poziţia exactă a punctelor de aprindere/punctelor luminoase, localizarea şi monitorizarea acestora realizându-se foarte uşor. Stocarea tuturor informaţiilor referitoare la un anumit punct de aprindere/punct luminos într-o bază de date MySQL permite realizarea de rapoarte pe termen lung, referitoare la starea întregii reţele de iluminat public, în cel mai mic detaliu, precum şi realizarea de prognoze reale, bazate pe aceste înregistrări. O altă facilitate oferită de sistem, uşor de implementat şi utilizat, este posibilitatea de a grupa virtual anumite puncte luminoase ce deservesc aceleaşi cerinţe (ex: iluminatul trecerilor de pietoni, intersecţii, etc), dar care fizic se găsesc în locaţii diferite, astfel că acestea vor funcţiona sincronizat, în funcţie de programul stabilit.
Furnizarea rapoartelor - Sistemul prezintă încorporat un generator de rapoarte, care pot fi utilizate în forme predefinite sau pot fi particularizate în funcţie de cerinţele specifice ale operatorului serviciului de iluminat public. Prin intermediul interfeţei web se poate alege editarea rapoartelor în format .pdf, .xls sau .html, precum şi modalitatea de transmitere a acestora ( ex: la o numită oră pe adresa(le) de e-mail sau pe telefon mobil, prin intermediul unui SMS, daca apar evenimente neprogramate în sistem.
Securitatea sistemului - Sistemul utilizează mecanisme standard de securizare care sunt recunoscute pentru gradul ridicat de securitate. Toată transmisia de date (între toate componentele sistemului) este criptată şi securizată.
Arhitectura sistemului - ELBA LightManager este o combinaţie unică între tehnologii orientate spre viitor şi o gestionare uşoară a operaţiilor bazate pe reţeaua web, ce permite monitorizarea, controlul şi managementul instalaţiilor de iluminat public, din orice locaţie de pe glob, până la nivelul fiecărui punct luminos. Sistemul de telegestiune este bazat pe protocolul de comunicare ZigBee, de tip wireless, definit în Standardul IEEE 802.15.4. Acesta foloseşte banda de 2,4Ghz, ce este liberă de licenţă. Protocolul de comunicare ZigBee este de tip deschis, nu necesită licenţă de utilizare din partea consumatorului final şi este dezvoltat şi susţinut de ZigBee Alliance, un grup de companii format din peste 400 de membri, care menţin şi publică standardul ZigBee, ajutând la realizarea de produse fiabile, ce permit controlul mediului înconjurător, cu un consum redus de energie şi într-un mod simplu şi intuitiv. Mediul de comunicare este de tip radio, fiecare dispozitiv de control acţionează ca un ruter, preia şi transmite mai departe informaţia, către destinatar. Dacă, din diferite motive, unul dintre aceste dispozitive de control nu mai funcţionează, mesajul este transmis pe alt traseu, prin intermediul altor dispozitive de control (rutere), iar comunicarea în interiorul sistemului nu este compromisă. Totodată, sistemul poate alege canalul de comunicare cu cele mai puţine interferenţe dintr-un total de 16 disponibile, ceea ce permite ca, chiar şi în zonele cu comunicaţie radio intensă (ex: Wi-FI hotspot), comunicarea în interiorul reţelei ZigBee să nu fie afectată. În acest mod se obţine o reţea de comunicaţie fiabilă, care are proprietăţi de autovindecare, fără a fii constrânsă a avea aceeaşi topologie ca reţeaua de alimentare cu energie electrică.
Proprietăţile generale ale sistemului
• permite transmisie la distanţă a informaţiilor de comandă şi de măsurare, prin intermediul aplicaţiei web, indiferent de locaţia Operatorului.
• permite aprinderea/stingerea dependenta sau independenta de starea de iluminare locală.
• permite transmiterea de la distanţă a comenzilor de aprindere/stingere şi de reducere a fluxului luminos
• permite definirea facilă a programelor de funcţionare de către utilizator.
• permite aprindere/stingere/reducerea fluxului luminos în funcţie de orarul preliminar de funcţionare, actualizat zilnic în mod automat.
• permite cunoaşterea de la distanţă a stării funcţionării reţelei electrice, respectiv a punctului de aprindere/punctului luminos, semnalizarea apariţiei unor posibile defecte/ anomalii in sistem.
• permite cunoaşterea de la un punct central a consumurilor energetice pentru fiecare punct luminos şi a stării reţelei respective.
• permite integrarea în sistem a aparatelor de iluminat- dispozitivelor de control care nu sunt alimentare din reteaua electrică de distribuţie (Aparate de iluminat prevăzute cu panouri fotovoltaice). Altfel spus, topologia reţelei de comunicare nu este dependentă de topologia reţelei de alimentare cu energie electrica.
• permite integrarea în sistem şi a altor tipuri de consumatori, pentru care se poate comanda şi/sau programa oprirea/pornirea si se pot măsura parametrii electrici (ex: iluminat festiv, iluminat arhitectural, panouri publicitare, etc.)
• permite funcţionarea în modul pornit/oprit a aparatelor de iluminat prevăzute cu dispozitive de control, dinainte chiar ca acestea să fie configurate/alocate în sistem. Astfel, un aparat de iluminat echipat pentru telegestiune poate coexista fără probleme cu alte aparate de iluminat vechi într-o instalaţie de iluminat existentă, până toate aparatele de iluminat sunt înlocuite, configurarea sistemului putându-se efectua în paralel sau la o dată ulterioară, fără a afecta programul normal de funcţionare a instalaţiei de iluminat public.
Proprietăţile Aplicaţiei Web
• aplicaţia este protejată cu cont “Utilizator” si “Parolă”, individual, pentru fiecare Operator al sistemului.
• se poate accesa de la orice terminal conectat la internet (PC, notebook, smartphone, etc.) pe baza contului Utilizator alocat.
• Interfaţă web în limba română.
• Interfaţa web suportă Mozilla Firefox, Internet Explorer, Google Chrome, etc.
• este configurabilă într-un mod facil, în funcţie de dorinţa beneficiarului.
• permite extinderi ulterioare, odată cu extinderea infrastructurii în zonele deja existente sau în altele noi.
• configurarea şi prezentarea se face intr-o structura arborescentă care permite afişarea dispozitivelor la nivel de oraş, cartier, stradă, punct luminos.
• asigură codificarea dispozitivelor printr-un cod unic, irepetabil, ce elimină orice confuzie atât în cadrul interfeţei utilizator, cât şi în interiorul reţelei de comunicare ZigBee.
• Informaţiile grafice referitoare la punctele luminoase sunt afişate prin suprapunere pe informaţiile afişate de un sistem GIS, precum Google Maps, toate fiind integrate în interiorul aplicaţiei.
• asigură monitorizarea instalaţiei de iluminat public.
• afişează starea punctului de aprindere/punctului luminos, respectiv a reţelei electrice, semnalizează apariţia unor posibile defecte.
• permite comutarea instalaţiei de iluminat public în starea pornit/oprit, în modul automat, predefinit de utilizator.
• permite comutarea instalaţiei de iluminat public pe modul pornit/oprit, în modul manual, în orice moment se doresţe.
• permite setarea/modificarea parametrilor de funcţionare a instalaţiei în orice moment se doreşte de către utilizator.
• permite setare nivel putere consumata (%) individual şi pe grupuri de puncte luminoase.
• afişează valori instantanee mărimi electrice: tensiune, current, putere, cosf, nivel reducere putere, putere consumată totală.
• afişează parametrii din sitem, precum: ora, temperatura, ora de aprindere a aparatului de iluminat, ora de stingere, număr de ore de funcţionare, astro-clock (poziţia soarelui în raport cu coordonatele GPS ale instalaţiei).
• realizează diagnoză pentru starea comunicarii în interiorul reţelei ZigBee.
• elaborează rapoarte statistice privind timpii de funcţionare, defecte si erori, energia consumată, zilnic, saptămânal, lunar.
• permite configurarea de alarme de sistem, în funcţie de nevoile beneficiarului.
• asigură transmiterea de alarme către operatorii predefiniţi ai sistemului, prin e-mail şi/sau SMS.
• permite definirea de utilizatori şi roluri administrative conform structurii ierarhice a Operatorului.
V.2. Extinderea sistemului de iluminat public cu integrarea punctelor extinse în sistemul de telegestiune rezultat în urma modernizării – anul 2014-2038
O prima estimare făcută, arată că în Municipiul Arad, în perioada analizată se vor realiza cca 110 km căi de circulaţie rutiere şi cca 70 km căi de circulaţie pietonală, ceea ce ar implica realizarea de cel puţin, 4.100 puncte luminoase rutiere şi 4.700 puncte luminoase pietonale. Numărul total de extinderi de puncte luminoase pentru toată perioada derulării contractului va fi de 11.000 puncte luminoase.
Pentru realizarea acestei investiţii se impun următoarele:
• Se vor utiliza doar puncte luminoase echipate cu aparate de iluminat cu LED-uri;
• Toata reteaua electrica extinsa va fi de tip LES;
• Toti stalpii utilizaţi la lucrările de extinderea SIPMA vor fi metalici;
• In plus, recomandăm, ca extinderile de tip rutier, acolo unde este posibil, să se realizeze într-un canal tehnic, prin care se va asigura spaţiul necesar şi pentru pozarea altor utilităţi publice.
În zonele izolate, cu dificultăţi în realizarea reţelei electrice, propunem utilizarea de sisteme de iluminat stradal echipate cu panouri fotovoltaice.
La toate lucrările de extindere în locaţiile unde se realizează iluminat festiv, se va realiza o reţea electrică independentă pentru asigurarea alimentării cu energie electrică pentru aceasta.
În continuare, se prezintă exemple de locaţii unde este necesară extinderea sistemului de iluminat public
• Cimitirele din municipiu
• Locurile de joacă din municipiu
• Legatură rutieră
• Faleza Muresului (Pod Traian- Pod Decebal)
• Lunca Muresului
• Beius, parcare
• Antonescu, parcare bl. M10
• Str. Ticu Dumitrescu, intre Strada Armoniei si Strada Constitutiei
• Zona Euromedic – Genesis – Billa
• Str. Romul Ladea, Bl.351
• Str. Traian Mosoiu colt cu I. Maniu
• Str. M. Manole, între ISD şi coltul Fabrica de Zahar noua
• Str. Calimanesti nr. 4,Bl.48
• Str. Steagului, în spate la blocul din sensul giratoriu
• Str. D. Bonciu,in incinta sere
• Str. Aleea Neptun,Bl. Y6,Sc.A
• Bl.U8 - U9, în parcarea spre Bl. I5
• IAS Ar. Nou
• Str. Capitan I. Fatu nr. 2
• Vlaicu, Bl.X42, parcarea din spate
• Aleea Ulise,Bl. Y14
• Str. Cocorilor 79/81,Bl. 5
• Calea Radnei, nr. 124 la Biserica Ortodoxă
• Str. Brezoianu,Bl A31 si A29
• Str. Ursului, Bl.5 in spate la tomberoane
• Zona str. Francisc Neumann
• Str. Fat Frumos, zona dispecerat tramvaie
• Zona Scolii gimnaziale pe str. I. Felea nr. 7-13
• Str. Lucernei nr. 44
• Str. Spatar Preda nr. 1/4
• Vlaicu,Bl. X33
• Str. 6 Vinatori, Bl. V1,V2,V3
• Str. Castor nr. 55-63
• Str. Penes Curcanul, Bl. 14
• Str. Hunedoarei nr. 60
• Str. Cimpul Florilor nr. 9
• Str. Caprioarei, Sinicolaul Mic
• Str. Diogene, Subcetate
• Str. Bolintineanu
• Str. Praporgescu colt cu Nicolae Grigorescu
• strazi/locatii nou intrate in domeniul public al municipiului
• in locatile aferentele proiectului de Regenerare urbana
V.3. Realizarea iluminatului arhitectural
Pentru realizarea iluminatului arhitectural (la obiectivele propuse) se vor utiliza doar aparate de iluminat cu LED-uri.
Obiectivele principale care pot să beneficieze de iluminat architectural în funcţie de bugetul local al municipiului Arad, sunt următoarele:
• Monumente de arhitectură:
o Cetatea Aradului, Palatul Neumann, Palatul de Justiţie, Palatul Cenad, Palatul Băncii Naţionale, Palatul Bohuş, Palatul Szantay, Teatru de Papusi, Teatru de Stat, Palatul Cultural,
• Clădiri cu valoare istorică:
o Casa cu Ghiulele, Clădirea Preparandiei, Casa cu Lacăt, Teatrul Vechi (Hirschl), Turnul de apă, Vama Veche, Castelul Nopcea, Palatul Copiilor, Biserica Catolica Micalaca, Scoala Generala Gradişte, Colegiul Naţional Moise Nicoara, Şcoala Generală Aron Cotruş
• Monumente:
o Statuia Sfântului Ioan de Nepomuk, Aleea personalităţilor arădene, Crucea Martirilor
• Lăcaşe de cult:
o Biserica sârbească "Sf. Petru şi Pavel", Mănăstirea "Sf. Simion Stâlpnicul", Catedrala ortodoxă română "Naşterea Sf. Ioan Botezătorul", Biserica Roşie, Sinagoga neologă, Biserica Sannicolaul Mic (str. Zarie), Biserica Micalaca (str. Renasterii), Biserica ortodoxa Aradul Nou, Biserica catolica Aradul Nou, Biserica Bujac, Biserica Gloria, Biserica Sarbeasca, Biserica Gai (str. Tribunul Corches), Biserica ortodoxa Gradiste, Biserica catolica Gradiste, Biserica ortodoxa Barzava, Biserica Renasterea, Biserica catolica Sannicolaul Mic, Biserica Sega, Biserica Ortodoxa Parneava, Biserica ortodoxa 6 Vânători, Biserica Ortodoxă Cadaş, Biserica Catolică (Calea Timişorii).
V.4. Realizarea iluminatului festiv şi integrarea acestuia în sistemul de telegestiune-anul 2014-2024
Iluminatul festiv este o componentă sezonieră a sistemului de iluminat şi care este utilizată de sărbători religioase sau cu prilejul anumitor evenimente importante din viaţă comunităţii (Zilele Aradului, etc.)
Pentru realizarea iluminatului festiv se vor utiliza următoarele tipuri de produse, toate echipate cu LED – uri, în funcţie de destinaţia acestora:
• Zona centrală: Platoul Primăriei: Figurine 3D, Siruri luminoase, Ghirlande luminoase, Plase luminoase, Tuburi luminoase dinamice, Turţuri luminoşi, Turţuri luminoşi dinamici
Pe lângă aceste investiţii pe toată perioada contractului se va realiza întreţinerea şi menţinerea în funcţiune a sistemului de iluminat public, respectand Indicatorii de performanţă ai serviciului de iluminat public din municipiul Arad, aprobaţi de Consiliul Local al Municipiului Arad.
Capitolul VI. Analiza SWOT
PUNCTE TARI PUNCTE SLABE
Toate străzile sunt asigurate cu iluminat public
Iluminatul public este functional zilnic, pe toată perioada de noapte.
Există iluminat festiv în fiecare an, în preajma sarbatorilor de iarnă
Este asigurata întreţinerea SIPMA Putere electrica instalata mare, deci consum mare de energie electrica si implicit cheltuieli mari.
SIPMA invechit, corpuri de iluminat si retele electrice uzate fizic si moral
Iluminatul ornamental-festiv si arhitectural este necorespunzator
OPORTUNITĂŢI AMENINŢĂRI
Modernizarea SIPMA utilizând tehnologia LED şi implementand un sistem de telegestiune la nivel de punct luminos
Îmbunătăţirea iluminatului festiv şi arhitectural Producerea de avarii importante care să conducă la imposibilitatea furnizării serviciului
Periclitarea siguranţei cetăţenilor
Producerea de accidente rutiere
Întocmit : consilier Pecican Iosif
P.I./P.I.; 2ex
PRIMARUL MUNICIPIULUI ARAD
Nr. 59222 din 07.09.2016
Primarul Municipiului Arad,
Având în vedere:
- art.9 din Legea nr.230 din 7 iunie 2006 a serviciului de iluminat public;
În temeiul prevederilor art. 36 din legea 215/2001 republicată a administraţiei publice locale şi ale art.37 din Regulamentului de organizare şi funcţionare a Consiliului Local al Municipiului Arad aprobat prin HCLM 216/2016, îmi exprim iniţiativa de promovare a unui proiect de hotărâre cu următorul obiect: aprobarea ” Strategiei locale de dezvoltare a Serviciului de iluminat public din Municipiul Arad”, în susţinerea căruia formulez următoarea:
EXPUNERE DE MOTIVE
Considerăm că este necesară elaborarea unei Strategii locale distincte de dezvoltare a sistemului de iluminat public şi a infrastructurii aferente care să asigure organizarea, modernizarea şi eficientizarea serviciului de iluminat public. Elaborarea unei strategii distincte pentru dezvoltarea serviciului de iluminat public din municipiul Arad prezintă o oportunitate pentru participarea activă a cetăţenilor oraşului la construirea unui consens în alegerea şi implementarea strategiei, a scopurilor şi a obiectivelor sale. Este de asemenea o modalitate activă şi sistematică de a face faţă schimbării şi a contura viitorul în acest domeniu. Acest document stabileşte priorităţi pentru cea mai bună utilizare a resurselor financiare şi permite comunităţii, societatea civilă, să decidă cum va arăta oraşul în care trăiesc şi să monitorizeze punerea în fapt a acestor decizii.
Faţă de cele prezentate mai sus,
PROPUN
- aprobarea ” Strategiei locale de dezvoltare a Serviciului de iluminat public din Municipiul Arad”.
PRIMAR
Gheorghe Falcă
PRIMĂRIA MUNICIPIULUI ARAD
DIRECŢIA TEHNICĂ
Serviciul Edilitar, Mediu
Nr. 59222/T3/07.09.2016
RAPORT
al compartimentului de specialitate
Referitor la : expunerea de motive înregistrată cu nr. 59222 din 07.09.2016 a d-lui Gheorghe Falcă, primarul municipiului Arad;
Obiect: propunerea de aprobare a ” Strategiei locale de dezvoltare a Serviciului de iluminat public din Municipiul Arad”
Pentru creşterea gradului de securitate a membrilor colectivităţii, pentru mărirea gradului de siguranţă a circulaţiei pietonale şi rutiere, pentru creşterea confortului şi calităţii vieţii arădenilor pentru punerea în valoare prin iluminat arhitectural a unor obiective trebuie asigurată dezvoltarea infrastructurii sistemului de iluminat public din municipiul Arad.
Prin elaborarea unei strategii locale distincte pentru dezvoltarea serviciului de iluminat public se stabilesc următoarele obiective: orientarea serviciului către beneficiari, membrii comunităţii arădene, respectarea normelor interne (CNRI) şi internaţionale (CIE) privitoare la acest serviciu, reducerea consumurilor specifice de material dar şi energie, promovarea investiţiilor cu utilizarea tehnologiilor performante, obţinerea unui raport cost performanţă cât mai ridicat.
Considerăm că este necesară elaborarea unei Strategii locale distincte de dezvoltare a sistemului de iluminat public şi a infrastructurii aferente care să asigure o dezvoltare echilibrată durabilă prin organizarea, modernizarea şi eficientizarea serviciului de iluminat public.
Faţă de cele prezentate mai sus,
PROPUNEM
- aprobarea ” Strategiei locale de dezvoltare a Serviciului de iluminat public din Municipiul Arad”,
DIRECTOR EXECUTIV ŞEF SERVICIU CONSILIER
Elena Portaru Gabriel Moldovan Pecican Iosif