Proiect adus la cunoştinţă publică în data de 30-05-2006 H O T Ă R Â R E nr. _______ din __________
Documentaţie privind aprobarea Planului Urbanistic de Detaliu - Staţie de sortare a deşeurilor - Arad FN, CF. nr. 70392, nedefinitivă, beneficiar S.C. POLARIS M. HOLDING S.R.L. prin S.C. DUNĂREA LEASING S.A., proiect nr. 14/2006, proiectant SC GAMMA PLUS
Ing. Gheorghe Falcă, Primarul Municipiului Arad,
În conformitate cu prevederile Legii nr. 52/2003, transmit următorul
A N U N Ţ
Începând cu data de marţi, 30.05.2006, la intrarea în Primăria Municipiului Arad, sunt afişate următoarele documente privind:
1. Documentaţie privind aprobarea Planului Urbanistic de Detaliu - Staţie de sortare a deşeurilor - Arad FN, CF. nr. 70392, nedefinitivă, beneficiar S.C. POLARIS M. HOLDING S.R.L. prin S.C. DUNĂREA LEASING S.A., proiect nr. 14/2006, proiectant SC GAMMA PLUS S.R.L. - iniţiativa primarului.
Până la data de 12.06.2006, la registratura Primăriei Municipiului Arad, cei interesaţi pot depune în scris recomandări, sugestii şi opinii privind aceste documente.
Informaţii suplimentare pot fi solicitate începând cu data de 30.05.2006, între orele 8,00-17,00, la Centrul de Informare pentru Cetăţeni, camera 2.
Cei interesaţi pot solicita în scris şi pot primi copii contra cost după aceste acte, care pot fi studiate şi pe site-ul Primăriei Arad, la adresa www.primariaarad.ro.
P R I M A R
ing. Gheorghe Falcă
PROIECTANT GENERAL
SUBPROIECTANT
Denumire proiect:
Amplasament:
Beneficiar:
Adresa:
C.U.I.
Proiect nr.:
Faza:
Data:
STAŢIE DE SORTARE A DEŞEURILOR
ARAD, FN CF nr. 70392, nedefinitivă
s.c. POLARIS M HOLDING s.r.l.
CONSTANŢA, str. Spiru Haret, nr.2A
179 85 852
14 / 2006
DOCUMENTAŢIE P.U.D.
Mai_2006
FOAIE DE CAPĂT
Proiect nr.: 14 / 2006
Faza: P.U.D.
Denumire proiect: STAŢIE DE SORTARE A DEŞEURILOR
Conţinut volum: Documentaţie P.U.D.
Amplasament: ARAD, FN, CF. nr. 70392, NEDEFINITIVĂ
Beneficiar:
s.c. POLARIS M HOLDING s.r.l. prin
s.c. DUNĂREA LEASING s.a.
C.U.I. R 120 79 629
Adresa: CONSTANŢA, str. Spiru Haret, nr. 2A
FIŞA DE RESPONSABILITĂŢI
A. ÎNSUŞIREA DOCUMENTAŢIEI:
Şef proiect: arh. Gabriela BĂRBUŢĂ
B. COLECTIV DE ELABORARE:
Arhitectură: s.c. gamma plus s.r.l.
arh. Gabriela BĂRBUŢĂ
Instalaţii : s.c. Bring Consult s.r.l.
ing. Horia COSTAN
Drumuri: s.c. Bring Consult s.r.l.
ing. Csaba IUHASZ
C. EDITARE:
Tehnoredactare: th. Carmen MÜLLER
th. Livia TELECAN
Întocmit: arh. GABRIELA BĂRBUŢĂ
BORDEROU DE PIESE SCRISE ŞI DESENATE
A. PIESE SCRISE:
I. FOAIE DE CAPAT 1
II. FIŞA DE RESPONSABILITĂŢI 2
III. BORDEROU DE PIESE SCRISE SI DESENATE 3
IV. CARTE FUNCIARA 3
V. CERTIFICAT DE URBANISM 3
VI. MEMORIU DE ARHITECTURĂ 4
1. ELEMENTE DE RECUNOAŞTERE A INVESTIŢIEI: 4
2. OBIECTUL STUDIULUI: 4
3. DOCUMENTAŢII - REFERIRI LA STUDII ANTERIOARE: 5
4. ANALIZA SITUAŢIEI EXISTENTE : 6
5. STABILIREA MODULUI DE ORGANIZARE URBANISTICĂ ŞI REGLEMENTĂRI 7
6. REGLEMENTĂRI EDILITARE: 10
7. DRUMURI : 12
8. MĂSURI DE PROTECŢIE A MEDIULUI CONSTRUIT ŞI A MEDIULUI NATURAL: 13
9. OBSERVAŢII, CONCLUZII: 13
IV. MEMORIU TEHNIC 14
B. PIESE DESENATE:
T_01 PLAN DE SITUATIE sc. 1 : 1000
A_01 SITUATIA EXISTENTA sc. 1 : 1000
A_02 REGLEMENTARI URBANISTICE sc. 1 : 1000
A_03 OBIECTIVE DE UTILITATE PUBLICA sc. 1 : 1000
ED_01 PLAN COORDONATOR RETELE sc. 1 : 1000
Denumire proiect:
Amplasament:
Beneficiar:
Adresa:
C.U.I.
Proiect nr.:
Faza:
Data:
STAŢIE DE SORTARE A DEŞEURILOR
ARAD, FN CF nr. 70392, nedefinitivă
s.c. POLARIS M HOLDING s.r.l.
CONSTANŢA, str. Spiru Haret, nr.2A
179 85 852
14 / 2006
DOCUMENTAŢIE P.U.D.
Mai_2006
MEMORIU DE ARHITECTURĂ
1. ELEMENTE DE RECUNOAŞTERE A INVESTIŢIEI:
• Denumirea lucrării: STAŢIE DE SORTARE A DEŞEURILOR
ARAD, f.n. jud. ARAD
• Număr proiect: 14/2006
• Faza de proiectare: Plan urbanistic de detaliu
• Beneficiar: s.c. POLARIS M. HOLDING s.r.l. prin s.c. DUNĂREA s.a.
• Proiectant: s.c. gamma plus s.r.l.
2. OBIECTUL STUDIULUI:
Prezenta documentaţie de urbanism s-a întocmit la comanda s.c. POLARIS M. HOLDING s.r.l. prin s.c. DUNĂREA s.a.
Documentaţia are la bază Certificatul de urbanism nr. 616 din 17_martie_2006 eliberat de Primăria Municipiului Arad (anexa nr. 1 la memoriul general).
S.c. POLARIS M. HOLDING s.r.l. Arad este amplasat în jud. ARAD, f.n. intravilan, actualmente teren cu construcţii existente, respectiv hală metalică, cabină poartă şi spaţiu verde, având o suprafaţă de 20.000,00 mp.
Categoriile de lucrări necesare investiţiei vor fi:
a) Amenajarea construcţiilor existente respectiv hala existentă se va folosi ca magazie materiale precum şi rezervorul de apă de incendiu se va folosi tot ca şi rezervor de apa de incendiu. Aceste obiective se vor expertiza şi se vor reabilita astfel încât să corespundă cerinţelor şi standardelor actuale de funcţionare.
b) construcţii noi:
• staţie de sortare a deşeurilor;
• atelier mecanic
• sediu administrativ _P+1_
• cabină poartă _P_
• cântar
• groapă dezinsecţie sanitar veterinară
• platformă baloţi P.E.T.
• platformă depozitare aparatură electrocasnică
• deznisipator
• separator grăsimi
• rezervor vidanjabil
• statie de pompare ape pluviale
• platformă containere
• platformă parcare autoturisme
• platformă garaje maşini
• căi de circulaţie
• acces incintă
• împrejmuiri
• spaţii verzi
c) racorduri la reţelele tehnico – edilitare şi reţele de incintă;
d) sistematizarea verticală a terenului;
e) platforma carosabilă cu locurile de parcare şi racordul la drumul public existent;
f) trotuare de incintă;
g) amenajarea spaţiilor verzi
3. DOCUMENTAŢII - REFERIRI LA STUDII ANTERIOARE:
Amplasamentul şi vecinătăţile se regăsesc ca obiect de studiu în Planul Urbanistic General al Municipiului Arad, U.T.R. nr.7 aprobat cu hotărârea Consiliului local Municipal. Documentaţia tehnică se va elabora în conformitate cu legea nr.50/1991, rep., legea nr.114/1996 şi HGR 525 / 1995
Conform Regulamentului PUG prevederile de zonificare sunt următoarele:
• Existent: dominant zonă spaţiu verde;
• Funcţiuni complementare admise ale zonei – zonă industrială
• Funcţiuni propuse: zonă predominant industrială
4. ANALIZA SITUAŢIEI EXISTENTE :
4.1 Folosinţa terenului:
Terenul este amplasat într-o zonă predominant industrială
Terenul proprietate are amplasat pe el două construcţii pe parter iar restul o constituie zonă verde.
4.2 Analiza fondului construit existent:
Construcţii existente Sc = 657,54 mp.
4.3 Căile de comunicaţie:
În perimetrul zonei sunt cuprinse următoarele străzi publice:
1. La Est - drumul de acces la groapa ecologica Arad
3. laturile de Nord, Sud şi Vest - vecinătăţi parcele private
Terenul - are acces carosabil dinspre est
- este fără sarcini.
4.4 Utilităţi edilitare :
4.4.1. Alimentarea cu apă :
În prezent în zona studiată nu există reţele de distribuţie a apei aflate în administrarea Companiei de Apă Arad.
4.4.2. Canalizarea :
În prezent în zona studiată nu există reţele de canalizare menajera aflate în administrarea Companiei de Apă Arad.
Apele menjere vor fi colectate intr-un rezervor vidanjabil.
Instalaţiile de canalizare menajeră propuse se vor realiza din materiale specifice acestor categorii de lucrări, care să confere parametrii de funcţionalitate şi fiabilitate corespunzătoare cerinţelor de calitate impuse.
4.4.3. Alimentarea cu gaze naturale :
În prezent în zona studiată nu există reţele de distributie gaze naturale. Investitia nu necesita alimentare cu gaz natural.
4.4.4. Instalaţii de încălzire :
În prezent, în zona amplasamentului, nu există reţele de distribuţie pentru agent termic primar sau secundar.
Investitia nu necesita alimentare cu agent termic. Prepararea apei menajere calde si a agentuilui termic se va face cu curent electric.
4.4.5. Instalaţii electrice :
În prezent, în zona amplasamentului, nu există reţele de distribuţie pentru energie electrica 6 kV.
Obiectivul necesita alimentare cu energie electrica astfel:
• putere instalata de 400 kWh
• putere simultan absorbita 300 kWh
• Alimentarea de 600 va fi in bucla pe doua linii diferite
• Timp de intrerupere programat pentru manevre 10 min
• Timp de realimentare in caz de avarie 30 min
Punctul de masura sa fie la bornele de joasa tensiune (dupa iesirea din transformator).
Post de transformare va fi de 6/0,4 kV puterea acestuia fiind de 630 kVA
Furnizorul de curent electric este S.C. CET ARAD S.A.
5. STABILIREA MODULUI DE ORGANIZARE URBANISTICĂ ŞI REGLEMENTĂRI
5.1. Elemente de temă:
Beneficiarul solicită o platformă pentru sortarea deşeurilor cu următoarele obiective:
• construire staţie de sortare a deşeurilor
• atelier mecanic
• magazie materiale
• sediu administrativ _P+1_
• cabină poartă _P_
• cântar
• gropă dezinsecţie sanitar veterinară
• platformă baloţi P.E.T.
• platformă depozitare aparatură electrocasnică
• deznisipator
• separator grăsimi
• rezervor vidanjabil
• platformă containere
• platformă parcare autoturisme
• platformă garaje maşini
• căi de circulaţie
• acces incintă
• împrejmuiri
• spaţii verzi
• rezervor apă de incendiu
5.2. Propuneri de organizare a terenului:
5.1.1. Urbanism – arhitectură:
Beneficiarul solicită construirea unei staţii de sortare a deşeurilor ca funcţiune principală.
Suprafaţa de teren aferentă propunerii de construire a staţiei de sortare a deşeurilor, va avea în final 20. 000,00 mp.
Prin prezenta documentaţie de plan de urbanism general se propun următoarele măsuri de organizare a terenului:
a) Se realizează sistematizarea verticală a terenului natural de pe amplasament;
b) Se realizează platforma carosabilă de acces care se racordează la drumurile publice existente;
c) Se realizează construirea unei staţii de sortare a deşeurilor cu toate obiectivele aferente, precum şi toate amenajările exterioare la nivelul terenului sistematizat;
5.2.1.1. Construcţiile existente:
1 S construită hală metalică = 543,39 mp.
(hală care se va amenaja ca şi magazie de materiale)
2 S construită rezervor apă de incendiu = 99,12 mp.
3 S construită cabina poartă = 15,03 mp.
S construită la sol existentă = 657,54 mp.
5.2.1.2. Altele existente:
4 S drum pietruit = 681,85 mp.
5 S zonă verde existentă = 18.660,61 mp.
S drum + spaţiu verde existent = 19.342,46 mp.
5.2.1.3. Construcţiile propuse:
6 S construită la sol a staţiei de sortare a deşeurilor: = 1.373,00 mp.
7 S construită corp administrativ = 96,00 mp.
8 S construită atelierul mecanic = 300,00 mp.
9 S construită cabina poartă = 9,00 mp.
S construită sol = 1.778,00 mp.
5.2.1.4. Platforme propuse:
10 S construită la sol cântar = 55,50 mp.
11 S construită la sol groapa dezinsecţie = 86,10 mp.
12 Platforma baloţi P.E.T. = 398,36 mp.
sanitar veterinară
13 S construită la sol platforma depozitare electrocasnice = 625,70 mp.
14 S construită la sol platforma containere = 216,09 mp.
S construită platforme = 1.381,75 mp.
5.2.1.5. Altele propuse:
15 S circulaţie carosabilă propusă = 9.042,97 mp.
16 S zonă verde amenajată = 7.139,74 mp.
S platforme + zonă verde amenajată = 16.182,71 mp.
funcţional:
sistemul constructiv:
fundaţii din beton
structură metalica
pereţi de închidere tip sandwich cu poliuretan
compartimentări rigips
5.3. Regimul de înălţime
Regimul de înălţime al investiţiei este P (parter) mai puţin sediul administrativ care are un regim de înălţime P+1.
Sediul administrativ va cuprinde un spaţiu de recepţie_secretariat, sală şedinţă, birouri, alte anexe (grup sanitar ….)
înălţimea totală H.max. = 12,00 m.
5.4. Modul de utilizare a terenului
Folosinţa principală propusă este construire staţie de sortare a deşeurilor _ hală metalică pe parter amplasată central raportată la teren.
Incinta a fost astfel organizată încât să se creeze o bună funcţionare
5.5. Bilanţ teritorial al suprafeţei de teren aferente investiţiei:
EXISTENT:
1 suprafaţa terenului = 20.000,00 mp.
2 suprafaţa construită la sol = 00.657,54 mp.
3 suprafaţa construită desfăşurată = 00.657,54 mp.
4 POT existent = 3,29 %
5 CUT existent = 00.00 0,03
PROPUNERE:
5 suprafaţa terenului = 20.000,00 mp.
6 suprafaţa construită la sol = 0 2.435,54 mp.
7 suprafaţa construită desfăşurată = 2.531,54 mp.
8 POT propus = 12,17 %-max 30,00 %
9 CUT propus = 0,13 – max
5.6. Regimul juridic al terenurilor:
Terenul este proprietatea s.c. POLARIS M HOLDING s.r.l.
⇨ proprietate privată conform.
6. REGLEMENTĂRI EDILITARE:
6.1. Alimentarea cu apă şi canalizare:
6.1.1. Alimentarea cu apă
Pentru asigurarea necesarului de apă pentru obiectivele propuse prin P.U.D., se propune realizarea unei reţele de distribuţie a apei pe străzile nou create, astfel încât să existe posibilitatea recordării independente fiecărui obiectiv la aceste utilităţi. Reţelele extinse se vor realiza din ţevi de polietilenă de înaltă densitate, PE-ID90, Pn6, pozate subteran sub adâncimea de îngheţ a solului, în tranşee deschise pe un strat de nisip de poză.
Lungimea totală a reţelelor de distribuţie a apei propuse L = 1600 m
Debitele de apă neccesare pentru zona studiată, conform STAS 1478/90 vor fi:
Qzimed = 5 mc/zi
Qzimax = Qzimed x kzi = 5 x 1,25 = 6,25 mc/zi,
Unde: Kzi = 1,25 pt. clădiri cu instalaţii interioare de alimentare cu apă şi canalizare
Qorarmax = Qzinax x ko/24 = 6,25 x 2,20 / 24 = 0,57 mc/oră,
Unde: Ko = 2,20 pt. zone cu N≤1.000 persoane
∎ Pentru stins incendii: Conform STAS 1478/90, NP 086 /2005
- Suprafaţa zonei studiate S = 20000 mp = 2,00 ha
- Regim de înălţime P+1 niveluri
- Nr. locuitori a zonei N < 7.000 locuitori
- Nr. incendii simultane n = 1 incendiu simultan
- Debit incendiu exterior Qie = 5 l/sec
Pentru asiguraea debitului de apa de incendiu se va folosii rezervorul de apa de incendiu existent pe amplasament. Capacitatea rezervorului este de 210 mc.
Pentru contorizarea consumurilor de apă se va prevedea branşament de apă cu un cămin apometru echipate conform solicitărilor Companiei de Apă Arad la punctul de racordare la reteau de apa potabila aflata in administrarea Compabiei de Apa S.A. Arad.
Căminul de apometru vor fi construcţii subterane din beton, cu placă de acoperire prevăzută cu capace cu rame din fontă pentru acces.
Din căminul de apometru se va realiza racordul de distributie la instalaţiile interioare de alimentare cu apă ale clădirilor, conductele de racord fiind executate tot din ţevi de polietilenă de înaltă densitate.
6.1.2. Canalizarea apelor uzate menajere
Apele menjere vor fi colectate intr-un rezervor vidanjabil.
Instalaţiile de canalizare menajeră propuse se vor realiza din materiale specifice acestor categorii de lucrări, care să confere parametrii de funcţionalitate şi fiabilitate corespunzătoare cerinţelor de calitate impuse.
6.1.3. Canalizarea apelor meteorice
Prin prezenta documentaţie se propune ca apele meteorice de pe suprafaţa zonei studiate să fie dirijate către o statie de pompare realizata pe amplasament de unde apa pluviala va fi popata la halda de steril a s.c. CET Arad s.a. Inainte de deversarea apelor in chesonul de ape pluviale se prevede realizarea unui separator de grasimi si deznisipator Se va ţine cont şi de sistematizarea verticală a terenului .
6.2. Alimentarea cu gaze naturale :
Nu este cazul
6.3. Instalaţii de încălzire
Pentru alimentarea cu energie termică pentru incalzire si prepararea apei calde menajere,se propune ca obiectul să aibă sistemul propriu de incalzire, prin intermediul centralelor individuale de incălzire centrală pe curent electric sau gaz lichefiat.
6.4. Instalaţii electrice :
Alimentarea cu energie electrică se va realiza de la CET Arad prin cablu de alimentare de 6 kV anplasat subteran de catre furnizor. Pe amplasament se propune realizarea unui post de transformare. Post de transformare va fi de 6/0,4 kV puterea acestuia fiind de 630 kVA
Branşamentele se vor realiza prin firide de branşament prevăzute cu protecţie la supratensiune şi protecţie diferenţială.
7. DRUMURI :
7.1. Lucrările de sistematizare verticală:
Prin lucrările de sistematizare verticală se determină poziţia în plan şi în înălţime a construcţilor, în corelare cu celelalte elemente de construcţie din zonă.
La întocmirea proiectului de sistematizare verticală se vor utilizat datele ridicărilor topografice, planimetrice şi altimetrice ale amplasamentului.
Lucrările de sistematizare verticală se referă la lucrările de terasament, adică la săpături respectiv umpluturi, care se efectuează în vederea realizării unor pante longitudinale şi transversale care să asigure scurgerea apelor meteorice spre gurile de scurgere ale reţelei de canalizare pluvială.
7.2. Lucrările de drumuri se referă la:
⇨ amenajarea a 2 accese de pe drumul de acces la groapa ecologica Arad, cu raza minimă de racordare la nivelul bordurii de 9,00 m şi lăţimea accesului de 7,00 m (dublu sens);
⇨ Amenajarea drumurilor interioare de circulatie
• parte carosabilă de 7,00 m (adică două benzi de cîte 3,00 m);
• trotuare cu o lăţime de 1,00 m. – 1.40 m.
⇨ amenajarea platformelor de parcare pentru autotursime, parcările se amenajează conform normativului P132-93 “Normativ pentru proiectarea parcajelor de autoturisme în localitîţi urbane”
⇨ amenajarea platformelor de garare pentru masinile proprii a societatii POLARIS M Holding SRL
⇨ amenajarea platformelor pentru depozitare materialelor sortate
Drumurile si platformele se vor realiza cu imbracaminte din beton cu urmatoare stratificatie:
1. 22 cm dale din beton
2. 2 cm nisip pilonat pentru pozarea dalelor de beton;
3. 24 cm strat de piatră spartă
4. 20 cm strat de fundatie din balast
Se va face verificarea la variaţii de temperatură a sitemelor rutiere, adică la îngheţ-dezgheţ., şi funcţie de rezultatele obţinute se va prevedea un strat izolator sau nu.
Amenajarea în profil transversal şi longitudinal se va face în aşa fel încât apele pluviale să fie conduse spre gurile de scurgere a canalizării pluviale, precum şi să se asigure racordarea în condiţii optime la strada Putnei respectiv strada Emil Gârleanu.
8. MĂSURI DE PROTECŢIE A MEDIULUI CONSTRUIT ŞI A MEDIULUI NATURAL:
8.1. Aspectul exterior al construcţiilor şi elemente constructive:
Clădirile vor avea finisaje superioare:
HALE ⇨ închideri exterioare si invelitori din panouri termoizolante din tabla cutata cu miez din spuma poliuretanica
⇨ structură cu stalpi si grinzi metalice
CORP ADMINISTRATIV ŞI CABINA POARTĂ:
⇨ zidărie de poroterm cu sistem termosistem
⇨ structura beton ⇨ cadre beton _ stâlpi şi grinzi din beton
8.2. Amenajări exterioare:
⇨ amenajari zona verde, platforme, parcare, garare, depozitare
8.3. Protecţia mediului natural:
Prin măsurile de protecţia mediului natural, amintim lucrările:
• racord canal dotat cu separator de nisip si separator de grasimi
• canalizare menajeră, rezervor vidanjabil
• zonă de plantaţie de protecţie
9. OBSERVAŢII, CONCLUZII:
Pentru întocmirea prezentei documentaţii de urbanism
Prezenta documentaţie s-a întocmit conform prevederilor cuprinse în următoarele acte normative în vigoare:
• Ordinul M.L.P.A.T.37/N/08.06.2000;
• Legea nr. 350/2001;
După aprobarea P.U.D., investitorul, pe baza Certificatului de urbanism emis de Consiliul Local al Municipiuluii Arad, va trece la fazele P.T. - D.E. de proiectare.
Toate categoriile de lucrări vor fi în sarcina investitorului s.c. POLARIS M HOLDING s.r.l.
MEMORIU TEHNIC
PRIVIND AMPLASAREA UNEI STATII DE SORTAREA DESEURILOR RECICLABILE DIN MASA DE DESEURI URBANE IN
MUNICIPIUL ARAD
1. INTRODUCERE:
Tendinta de crestere a dimensiunii sistemelor socio - economice ca urmare a procesului de urbanizare este insotita in Romania de deteriorarea sistemelor ecologice naturale, fenomen care are drept conecinta reducerea resurselor metalice si energetice. De aceea, penrtu continuarea evolutiei socio – economice sunt necesare strategii noi bazate pe principiile dezvoltarii durabile.
Una din cerinte este gestionarea corecta a deseurilor care prin natura lor reprezinta atat o sursa de poluare, cat si o resursa de materii prime secundare.
Strategiile la nivel European recomanda urmatoarea ierarhizare a actiunilor de gestionare a deseurilor:
- prevenirea aparitiei desurilor ;
- tratarea deseurilor;
- reciclarea si reutilizarea;
- optimizarea metodelor de eliminare finala;
Aceasta ierarhie este adoptata si in Stategia Nationala de Gestionare a Deseurilor , iar Planul de Actiune elaborat pentru implementarea sa traseaza liniile generale de realizare a obiectivelor impuse de legislatia europeana in domeniu pe care Romania trebuie sa le atinga dupa aderarea sa la Uniunea Europeana.
In prezent in Romania functioneaza un sistem de gestionare a deseurilor bazat pe colectarea neselectiva si eliminarea prin depozitare.
Romania este constienta de faptul ca trebuie sa atinga tintele stabilite prin Aquisul Comunitar in acest scop trebuie sa introduca tehnici si tehnologii noi pentru gestionarea deseurilor.
Romania se confrunta cu problema volumelor mari de deseuri reciclabile care sunt depozitate, pe de o parte, iar pe de alta parte cu problema epuizarii resurselor naturale.
Apare , deci ca o necesitate incurajarea valorificarii si reciclarii reducerii consumului de materii prime si energie, precum si reducerea cantitatilor de deseuri depozitate.
Avand in vedere importanta acordata sectorului de reciclare a deseurilor in structura Ministerului Industriei si resurselor, functioneaza Comisia Nationala pentru reciclarea Materialelor ( C.N.R.M.) care are urmatoarele atributii principale:
- elaborarea strategiilor si programelor de gestionare a deseurilor industriale reciclabile;
- elaborarea proiectelor de acte normative armonizate cu legislatia comunitara in domeniu;
- autorizarea societatilor comerciale care desfasoara activitati de valorificare a deseurilor;
- exercitatera in numele statului a controlului respectarii legislatiei in domeniu gestionarii deseurilor.
Este de retinut atitudinea ISWA ( Asociatia Internationala pentru deseuri Solide), privind strategia de prevenire si reciclare a deseurilor urbane.
Prevenirea producerii deseurilor solide este o provocare pentru viitor fiind cruciala implicarea statelor membre privind obligativitatea de a gasi solutii viabile in domeniul prevenirii producerii deseurilor.
Prevenirea deseurilor va fi integrata in sectorul politicilor si strategiilor privind activitatile umane.
Integrarea Strategiilor de Prevenirea si Reciclarea deseurilor este abordata ca o necessitate benefica pentru cresterea protectiei mediului si ca o perspectiva in cresterea resurselor materiale.
In acest sens sunt promovate modalitati care sa stimuleze prevenirea deseurilor :
- taxe pe produs in beneficiul protectiei mediului;
- responsabilitatea producatorilor;
- principiul : “poluatorul plateste”
Deseurile sunt considerate resurse care sunt deja extrase si de aceea se vor utilize intr-o masura tot mai mare in viitor.
Industriile de tratare si reciclare a deseurilor trebuie sa dezvolte capabilitatea de a recicla iar producatorii sa dezvolte capacitatea de a utilize materie prima secundara.
De asemenea industria prelucarii deseurilor ( ca furnizare de materie prima ), trebuie sa dezvolte controlul calitatii produselor si proceselor lor.
Responsabuilitatea producatorilor de bunuri in unele cazuri este un instrument pozitiv in prevenirea deseurilor.
Producatorii de produse vor fi implicati in ceea ce priveste circuitul produselor lor.
In multe tari pentru toate tipurile de deseuri, independent de originea lor
( industrile, comerciale sau menajere ) sunt considerate a fi in responsabilitatea publica / municipala. Noua ierahie a responsabilitatii in ceea ce priveste prevenirea si reciclarea deseurilor va viza fiecare persoana organizatie sau firma.
2. TRANSPUNEREA DIRECTIVEI EUROPENE 94/62 IN LEGISLATIA DIN ROMANIA PRIVIND GESTIUNEA AMBALAJELOR SI DESEURILOR DIN AMBALAJE:
In compozitia deseurilor urbane ponderea materialelor reciclabile o detin deseurile de ambalaje.
Transpunerea Directivei 94/62 privind “ Ambalajele si deseurile de ambalaje”, in legislatia Romaniei reglementeaza cerintele pe care trebuie sa le indeplineasca ambalajele care se introduce pe piata precum si modul in care sunt gestionate cand acestea devin deseuri.
Obiectivele principale fiind:
- reducerea consumurilor de materii prime pentru ambalaje;
- producerea de ambalaje returnabile;
- recuperarea, reciclarea deseurilor din ambalaje care sa devina surse de materie prima secundara.
Din punctul nostru de vedere preocuparea principala fiind politicile si strategiile de gestionare a deseurilor din ambalaje, circuitul optim pe care sa-l parcurga de la precolectarea acestora de la producatorii de deseuri pana la unitatile de procesare finala.
Pe acest traseu se urmaresc aspecte precum:
- limitarea efectelor negative asupra mediului;
- valorificarea economica a deseurilor din ambalaje;
- implementarea unui sistem adecvat de recuperare, colectare selectiva si reciclare a deseurilor.
In contextul aplicarii Directivei 94/62 apar responsabilitati care revin:
- agentilor economici;
- Primariile si Consiliile Locale ;
- persoanelor fizice, consumatorilor casnici.
in special a recuperarii si reciclarii deseurilor din ambalaje.
Agentii economici sunt obligati sa organizeze recuperarea si reciclarea deseurilor din ambalaje:
a. individual, utilizand propriile resurse;
b. prin transferarea acestei responsabilitati pe baza de contract catre o persoana juridical legal constituita.
Pana in anul 2010, obiectivele fiind:
- recuperarea in proportie de 50 % din greutatea deseurilor din ambalaje:
• pana in 2005 – 15 %
• pana in 2007 – 30 %
• pana in 2010 – 50 %
- reciclarea in proportie de 25 % din greutatea totala a materialelor de ambalaje, continute in deseurile de ambalaje valorificabile, cu un minim de 15 % din greutatea fiecarui material de ambalaj;
• pana in 2005 – 5 %
• pana in 2007 – 10 %
• pana in 2010 – 25 %
Primariile si Consiliile Locale au obligatiile sa :
• asigure prestatia cu prioritate spatii in vederea amplasarii containerelor pentru colectarea selectiva a deseurilor de ambalaje recuperabile.
Persoanele fizice din asociatii de proprietari si gospodarii independente au obligatia sa:
• depuna separat deseurile din ambalaje in locuri amenajate special;
• sa predea deseurile de ambalaje la agentii economici specializati in colectarea deseurilor de la populatie.
3. CANTITATI DE DESEURI MENAJERE DIN MUNICIPIUL ARAD:
Municipiul Arad are o populatie stabila de 182.000 locuitori,din care platitori de taxa de salubritate 150.000 locuitori inregistrati la Directia Fiscala a Primariei Municipiului Arad.
Cantitatea estimata de deseuri menajere : cca. 60.000 tone/an ,provenita de la populatie si agenti economici.
Densitatea deseurilor urbane fiind: 0,250 tone/mc
Masa specifica determinata este :
1,003 kg/locuitor/zi sau
368,08 kg/locuitor/an
4. COMPOZITIA DESEURILOR MENAJERE SI COMERCIALE IN MUNICIPIUL ARAD:
Pentru a cunoaste compozitia deseurilor urbane evacuate din Municipiul Arad se va organiza analizarea comopozitiei pe esantionare din zone diferite ale Municipiului ( blocuri de lucuit, zone mixte: locuinte, agenti economici, case independente).
Esantionul reprezentand incarcatura autogunoierei din zona aleasa.
Mod de lucru:
- cantarirea masei de deseuri colectate in autogunoiera;
- deseuri colectate de autogunoiera s-au descarcat pe platforma betonata;
- sortarea manuala a deseurilor reciclabile urmarite: PET, folie din plastic (LDPE) diverse ambalaje si obiecte din plastic(HDPE), sticla, hartie /carton, doze de aluminiu, cutii de conserve si obiecte din metale feroase;
- cantarirea fiecarei categorii de material reciclabil si inregistrarea greutatii masei de deseuri selectate;
- incarcarea deseurilor ramase in autogunoieara;
- cantarirea deseurilor ramase .
5. TEHNOLOGII PRIVIND SELECTAREA RECUPERAREA DESEURILOR RECICLABILE IN MUNICIPIUL ARAD
Realizarea programului de colectare selectiva si recuperarea deseurilor reciclabile este dependent de urmatorii factori:
- social;
- perceptia populatiei si a agentilor economici;
- cadrul legislativ;
- posibilitati finaciare;
- nivelul educational al producatorilor de deseuri;
- garantia valorificarii materialelor selectate.
Cele doua posibilitati tehnologice de selectare si recuperare a deseurilor ,sunt :
- colectarea nedifentiata si sortarea pe componente in statia de sortare;
- colectarea diferentiata la sursa si sortarea pe tipuri de materiale reciclabile in statia de sortare.
Aplicarea celor doua tehnologii tinand cont de factorii de influenta enumerati, vor fi abordate simultan.
• colectarea diferentiata la sursa a deseurilor urbane si sortarea in statia de sortare, care va fi sustinuta de rezultatele aplicarii “ Programului de informare si educare a producatorilor de deseuri “
• simultan cu inceperea programului de colectare diferentiata la sursa se vor incepe demersurile penrtu realizarea investiei “statie de sortare a deseurilor reciclabile”,avand in vedere ca pana la terminarea investitiei cantitatea de deseuri rewciclabile va creste.
• In cazul in care cantitatile ,de deseuri reciclabile ,colectate prin colectare diferentiata nu va capta cantitatea maxima de deseuri reciclabile,se va utiliza si colectarea nediferentiata a deseurilor urbane in mod alternativ.
5.1. COLECTAREA NEDIFERENTATA SI SORTAREA IN STATIA DE SORTARE A DESEURILOR URBANE
1.1.1. Din punct de vedere operational schema procesului de colectare nediferentiata si sortarea in statia de sortare a deseurilor urbane este ilustrata in urmatoarea schema:
COLECTAREA NEDIFERENTIATA A DESEURILOR SI SORAREA
DESEURILOR RECICLABILE IN STATIA DE SORTARE
Colectarea nediferentiata
a desurilor in autogunoiere
Cantarirea
autogunoierelor
Descarcarea deseurilor
in sectia de sortare
SORTAREA
deseurilor
Deseurile reciclabile:
- hartie/carton;
- sticla;
- metal feros;
- metal neferos
Deseuri nereciclabile
Brichetarea,
depozitarea
materialelor reciclabile
Valorificare
Materiale reciclabile
Incarcarea deseurilor nereciclabile in containere de
25 – 30 mc
Transportul deseurilor nereciclabile la depozitul ecologic
.
In lantul tehnologic elementul principal il reprezinta statia de sortare care este prezenata in desenul din plansa alaturat, proiectata pentru procesarea a 4.500 tone/luna.
Statia de sortare va fi livrata de S.C. ECOSOGEM S.R.L., fiind fabricata in Italia.
Principiul de functionare al statiei de sortare consta in:
- predarea deseurilor nesortate in buncarul poz.1.1.;
- transportarea cu banda rulanta, poz.1.2., in dispozitivul de dezmembrare a masei de deseuri, poz.1.3.;
- din dispozitivul, poz.1.3. deseurile ajung la cabina de selectare pe o banda rulanta, poz.1.4. unde se face sortarea manuala a materialelor reciclabile;
- materiale reciclabile care necesita balotarea ( plastic, hartie, carton, doze de aluminiu) se elimina fiecare prin tuburi de evacuare, poz.1.6., urmand ca sa fie transportate pe rand cu banda rulanta, poz.1.9., la presa automata, poz.1.10 care baloteaza materiale primite;
- Materiale reciclabile care nu necesita balotare ( sticla, metale neferoase), se elimina prin tuburile de evacuare, poz.1.11 , care ajung in containere amplasate la celalat capat al tubului de avacuare;
- Deseurile nereciclabile sunt transportate pe banda rulanta ,poz.1.4, in containere de 25 – 30 mc, care ajung la depozitul ecologic;
- La capatul benzii rulante poz.1.9 este instalat un dispozitiv cu magneti poz.1.5. pentru retinerea obiecatelor din metale feroase.
Pentru preluarea si prelucarea lichidelor rezultate din deseurile
descarcate in statia de sortare ( levigat), este amenajata o statie proprie de epurare a apelor inainte de a fi evacuate in reteaua de canalizare urbana.
In satia de epurarea a apelor sunt directionate apele uzate rezultate din spalarea instalatiilor si utilajelor.
In cazul in care cantitatea de deseuri colectata depaseste capacitatea de prelucrare a statiei de sortare, autogunoierele sunt trimise direct la depozitul ecologic.
In perioada sezonului estival, cand umiditatea este evident mai mare se va proceda la selectarea autogunoierelor care vor descarca deseurile in statia de sortare.
Materiale reciclabile care se sorteaza :
- plastic:
PET - polietilena teraftalat
• HDPE – polipropilena de inalta densitate ( ambalaje diverse)
• LDPE -polipropilena de joasa densitate ( folie de diferite grosimi)
- hartie - hartie de ziar, hartie de birou, carti, etc.
- carton – ambalaje din carton;
- metale feroase – cu exceptia cutiilor de conserve care nu sunt solicitate spre valorificare
- metale neferoase – doze de aluminiu
- sticla - cu exceptia geamului, parbrize auto, oglinzi
De aici, tinanad cont de ponderea materialelor reciclabile in masa de deseuri urbane,in Municipiul Arad, estimam urmatoarele cantitati de materiale reciclabile sortate:
Nr. crt Denumire material Cantitate [ tone/an]
1 Hartie/carton 1.666
2 PET 1.770
3 Folie plastic [ LDPE] 1.036
4 Plastic HDPE 360
5 Sticla 1.576
6 Metal feros 318
7 Metal neferos 120
8 Total 6.846tone/an
Termenul propus de realizare a statiei de sortare este 6 ( sase) luni.
Întocmit: arh. Gabriela BĂRBUŢĂ
ing. Csaba IUHASZ
ing. Horia COSTAN