R O M Â N I A
JUDEŢUL ARAD
MUNICIPIUL ARAD
CONSILIUL LOCAL
PROCESUL-VERBAL
ŞI STENOGRAMA
ședinţei ordinare
din data de 31.08.2021
Nr.72.856/21.09.2021
La şedinţa ordinară a Consiliului Local al Municipiului Arad, care a avut loc în data de 31 august 2021, au fost prezenţi toţi consilierii.
Şedinţa a început la ora 11,00 şi s-a încheiat la ora 12,05.
Şedinţa a fost condusă de către domnul consilier Codrin-Dacian VLAD.
Au participat: din partea executivului: dl. primar Călin Bibarţ, dl. viceprimar Lazăr Faur, dna Lilioara Stepanescu – Secretar General al Municipiului, dl. Bogdan Boca, administrator public, dna Elena Portaru, director executiv al Direcţiei Tehnice, dna Claudia Macra, director executiv al Direcţiei Comunicare, dna Liliana Florea, director executiv al Direcţiei Edilitare, dl. Ştefan Szuchanszki, director executiv al Direcţiei Patrimoniu, dl. Pavel Neamţiu, director executiv al Direcţiei Venituri, dl. Varjasi Kristian, referent, Cabinet Primar, dl. Adrian Barbeş, referent, Cabinet Primar, dl. Marinel Blaj, referent, Cabinet Primar, dl. Cristian Cotuna, inspector de specialitate, Cabinet Viceprimar, dl. Gabriel Lăbău, inspector specialitate, Cabinet Viceprimar, dna Sandra Dinulescu, director executiv, Direcția Construcții și Dezvoltare Urbană, dna Ioana Nicoară, consilier, Serviciul Dezvoltare Urbană şi Protejare Monumente, dna Consuela Avram, şef serviciu, Serviciul Relaţii Externe, Protocol, dna Ralu Cotrău, şef birou, Biroul Relaţii Mass-Media, dl. Alex Popa, referent, Biroul Relaţii Mass-Media, dl. Mihai Mitrofan, consilier, Biroul Relaţii Mass-Media, dl. Sorin Munteanu, șef Serviciu Monitorizare Strategii, dl. Lucian Cătănă, referent, Serviciul Monitorizare Strategii, dl. Cristian Todinca, referent, Biroul Relaţii Mass-Media, dna Doris Micu, consilier, Compartimentul Asistenţă Juridică şi Tehnică, dna Monica Czibrik, şef serviciu, Serviciul Administraţie Publică Locală, dna Ana Maria Ciobotariu, consilier juridic, dna Florina Ispas, consilier, dl. Emanuel Cotuna - consilier juridic, dna Ionela Domilescu, consilier, dna Carmen Popa, consilier în cadrul aceluiaşi serviciu.
Alţi participanţi:
- Agenţi economici şi instituţii culturale de sub autoritatea Consiliului Local al Municipiului Arad: - dl. Ilie Ovidiu, director executiv al Asociației de Dezvoltare Intercomunitară de Transport Public Arad și dna Kiss Karina, consilier, Serviciul Public de Interes Local „Direcția de Asistență Socială Arad” – Compartimentul Resurse Umane;
- presa: Raluca Medeleanu – „Special Arad.ro”, Lucian Şerban – „Arq.ro”, Bognar Tunde – „Nyugati Jelen”.
Publicitatea şedinţei a fost asigurată prin publicarea în site-ul Primăriei Municipiului Arad, prin afişare pe panoul de afişaj de la intrarea în Primăria Municipiului Arad, în data de 25.08.2021, a Dispoziţiei Primarului Municipiului Arad nr. 1822/25.08.2021, prin comunicarea tuturor reprezentanţilor mass-media acreditaţi a convocatorului, cuprinzând data, ora, locul şedinţei, ordinea de zi şi documentele înscrise pe ordinea de zi. La dosarul prezentei şedinţe sunt arhivate dovezi obiective în acest sens.
Consilierii locali, primarul, viceprimarii, secretarul general, precum şi toţi responsabilii din executiv, societatea civilă, precum şi reprezentanţii mass-media, au primit documentele şedinţei, avizele comisiilor de specialitate şi amendamentele formulate de consilieri.
Convocarea şedinţei s-a asigurat prin punerea la dispoziţie fiecărui consilier, în ziua de 25.08.2021, a invitaţiei la şedinţă, cuprinzând data, ora şi locul desfăşurării acesteia, precum şi ordinea de zi.
Documentele înscrise pe ordinea de zi au fost puse la dispoziţie în data de 25.08.2021, în format electronic şi transmise prin poşta electronică tuturor aleşilor locali, funcţionarilor publici implicaţi, presei ş.a.
În cadrul acestei şedinţe, am consemnat următoarele:
Dl. primar: - Vă propun să începem cu Imnul de Stat.
(n.n. în cadru solemn este ascultat Imnul Național al României).
Dl. primar: - Sărut-mâna! Bună –ziua! Aşa cum stabilisem de comun acord, avem astăzi şedinţa ordinară a lunii august, suplimentar avem, în continuarea ei, o mică şedinţă extraordinară, strict din motive tehnice – nu era încă ieşit CF-ul de la creşa pe care dorim să o preluăm şi să o introducem în sistemul de învăţământ şi era obligatoriu să fie la documente şi CF-ul cu număr, dată şi atunci când s-a făcut ordinea de zi pentru ordinară. Între timp a parcurs partea administrativă şi atunci se încadra la o şedinţă extraordinară, de aceea am convocat-o. Începem cu şedinţa ordinară. Dacă faţă de proiectele aflate pe ordinea de zi, mai sunt şi alte propuneri? Nu sunt. Supun la vot prezenta
Ordine de zi
1. Proiect de hotărâre nr. 416/2021 privind aprobarea Statutului Municipiului Arad – inițiativa primarului
2. Proiect de hotărâre nr. 347/2021 privind aprobarea documentației de urbanism Plan Urbanistic Zonal (PUZ) și Regulament Local de Urbanism (RLU): “Zonă rezidențială P+1+Er/M”, Municipiul Arad, str. Privighetoarei, nr. 20, conform C.F. nr. 339806 – Arad- inițiativa primarului
3. Proiect de hotărâre nr. 348/2021 privind aprobarea documentației de urbanism Plan Urbanistic Zonal (PUZ) și Regulament Local de Urbanism (RLU): „Construire hală și sediu administrativ”, Municipiul Arad, intravilan, pășune, str. Cornelia Bodea, nr. 3, imobilul din C.F. nr. 318950 – Arad- inițiativa primarului
4. Proiect de hotărâre nr. 349/2021 privind aprobarea documentației de urbanism Plan Urbanistic Zonal (PUZ) și Regulament Local de Urbanism (RLU): „Construire hală/depozit, platformă betonată, iluminat, împrejmuire proprietate”, Municipiul Arad, intravilan, pășune, imobilul din C.F. nr. 346558 – Arad - inițiativa primarului
5. Proiect de hotărâre nr. 407/2021 referitor la neexercitarea dreptului de preempțiune cu privire la achiziționarea apartamentului nr. 3, situat în Arad, str. Unirii, nr. 13, etaj I – inițiativa primarului
6. Proiect de hotărâre nr. 410/2021 referitor la neexercitarea dreptului de preempțiune cu privire la achiziționarea cotei de ¼ din apartamentului nr. 3, situat în Arad, B-dul Revoluției nr. 40, parter – inițiativa primarului
7. Proiect de hotărâre nr. 411/2021 referitor la neexercitarea dreptului de preempțiune cu privire la achiziționarea cotei de ¼ din apartamentului nr. 5, situat în Arad, B-dul Revoluției nr. 40, etaj I – inițiativa primarului
8. Proiect de hotărâre nr. 421/2021 referitor la neexercitarea dreptului de preempțiune cu privire la achiziționarea apartamentului nr. 4, situat în Arad, B-dul Revoluției, nr. 96, etaj I – inițiativa primarului
9. Proiect de hotărâre nr. 415/2021 privind lucrarea cadastrală de primă înscriere și rectificarea suprafeței a două parcele de teren situate în municipiul Arad, Piața Heim Domokos, nr. 16 și nr. 17 – inițiativa primarului
10. Proiect de hotărâre nr. 418/2021 privind modificarea suprafeței terenului situat în Arad, str. Cuza Voda 17- inițiativa primarului
11. Proiect de hotărâre nr. 419/2021 privind modificarea suprafeței terenului situat în Arad, str. Cuza Voda 19- inițiativa primarului
12. Proiect de hotărâre nr. 422/2021 privind sistarea apartamentării și actualizarea datelor cadastrale a imobilului situat în Municipiul Arad, Str. Sabin Drăgoi, nr. 1, înscris în CF nr. 306952 Arad - inițiativa primarului
13. Proiect de hotărâre nr. 423/2021 privind reglementarea situației imobilului situat în Str. Labirint, nr. 6, unde își desfășoară activitatea Liceul Tehnologic Francisc Neuman Arad- inițiativa primarului
14. Proiect de hotărâre nr. 424/2021 privind acordarea unui drept de superficie cu titlu gratuit asupra imobilului înscris în CF nr. 350957 Arad, Strada Corneliu Coposu, către Ministerul Culturii- inițiativa primarului
15. Proiect de hotărâre nr. 413/2021 privind aprobarea primei înscrieri în cartea funciară și atestarea apartenenței la proprietatea privată a Municipiului Arad a unor imobile situate în extravilanul Municipiului Arad – inițiativa primarului
16. Proiect de hotărâre nr. 414/2021 privind atestarea apartenenței la proprietatea privată a Municipiului Arad și dezlipirea imobilului înscris în C.F. nr. 330320 Arad, situat în extravilanul Municipiului Arad – inițiativa primarului
17. Proiect de hotărâre nr. 420/2021 privind acordarea unui mandat special reprezentantului Municipiului Arad în Adunarea Generală a Asociaţilor Asociației de Dezvoltare Intercomunitară de Transport Public Arad în vederea aprobării modificării Contractului de delegare a gestiunii Serviciului de transport public local nr. 750/03.12.2019 – Act adițional la Contractul nr. 704/02.12.2019 – inițiativa primarului
18. Proiect de hotărâre nr. 412/2021 cu privire la aprobarea Regulamentului de Organizare și Funcționare al Serviciului public de interes local „Direcţia de Asistenţă Socială Arad” de sub autoritatea Consiliului Local al Municipiului Arad- inițiativa primarului
19. Proiect de hotărâre nr. 425/2021 privind alegerea președintelui de ședință pentru perioada septembrie – noiembrie 2021 - inițiativa primarului.
20. Informări privind activitatea operatorilor economici de sub autoritatea Consiliului Local al Municipiului Arad pentru luna iulie 2021 şi principalele activități programate pentru luna august 2021.
21. Notificări diverse, corespondență adresată Consiliului Local al Municipiului Arad.
22. Interpelări, întrebări, petiții, declarații politice şi alte probleme supuse atenţiei Consiliului Local al Municipiului Arad.
Cine este pentru? Unanimitate – 23 consilieri prezenţi.
S-a adoptat Hotărârea nr. 409 a Consiliului Local al Municipiului Arad .
Dl. primar: - Mulţumesc frumos! Domnule preşedinte, vă rog!
Dl. Vlad C: - Vă mulţumesc. Şi „La Mulţi Ani” limbii române, astăzi, de ziua sa!
1
Proiect de hotărâre nr. 416/2021 privind aprobarea Statutului Municipiului Arad – inițiativa primarului
Dl. Vlad C: - Supun la vot. Cine este pentru? Unanimitate – 23 consilieri prezenţi.
S-a adoptat Hotărârea nr. 410 a Consiliului Local al Municipiului Arad .
2
Proiect de hotărâre nr. 347/2021 privind aprobarea documentației de urbanism Plan Urbanistic Zonal (PUZ) și Regulament Local de Urbanism (RLU): “Zonă rezidențială P+1+Er/M”, Municipiul Arad, str. Privighetoarei, nr. 20, conform C.F. nr. 339806 – Arad - inițiativa primarului
Dl. Vlad C: - Domnule Curcanu, doriţi să luaţi cuvântul, la acest subiect?
Dl. Curcanu D: - Da. Legat de acest PUZ, vreau să spun că noi ne bucurăm de faptul că acest cartier Grădişte se dezvoltă, ne bucurăm că acolo se construieşte şi cred că şi pe ceilalţi consilieri, totuşi, cred că ar trebui să avem o mare grijă legat de ce scrie în text, în documentaţia PUZ - ului şi ce apare pe plan şi aşa mai departe şi am vrea, cât de cât, să se respecte, de exemplu, există o reglementare care spune că trebuie să existe acces de minim 3,5 metri pentru protecţia la incendiu, fapt care nu reiese foarte clar de pe planul documentaţiei. Noi dorim să votăm acest proiect dacă în documentaţia PUZ - ului se ia textul pe care-l voi spune mai departe şi se va trece în conţinutul proiectului de hotărâre. Odată ce apare în documentaţie, ar trebui să apară şi în proiectul de hotărâre şi pe desen. Şi textul îmi spune, este chiar din documentaţie.., să facem în acelaşi timp un amendament în sensul ca pur şi simplu „textul din documentaţie să apară şi în proiectul de hotărâre”, textul următor: „Se va asigura accesul la autospecialele de intervenţie pentru stingerea incendiilor, de 3,5 metri lăţime. Acest aspect să apară şi în documentaţia proiectului de hotărâre. Vrem să formulăm un amendament în această direcţie.
Dna Stepanescu L: - Domnule consilier, documentaţia face parte integrantă din hotărâre. Scrie acest lucru în articolul 1. Şi dacă s-ar fi ignorat toate celelalte prevederi reţinute în hotărâre, ca şi în sinteza documentaţiei, era suficient dacă în articolul 1 scria „Se aprobă Planul Urbanistic Zonal şi Regulamentul de urbanism aferent, conform anexei care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Dl. Curcanu D: - Acest lucru, pe care l-am menţionat, nu apare foarte clar în documentaţie, în planşa numărul 2, dacă nu mă înşel, cea cu posibilităţile de mobilare şi neapărând acolo, ci apărând doar în text, ar trebui să apară peste tot, dacă apare în, mai ales pe planşa de documentare. Vrem să aducem amendamentul acesta!
Dna Stepanescu L: - Era bine dacă la Comisia de specialitate am fi avut acces la amendamentul dumneavoastră, ca să se reţină în formă scrisă şi să poată fi adoptat astăzi.
Dl. Vlad C: - Vă rog!
Dna Dinulescu S: - Documentaţia de urbanism are un rol de a reglementa o zonă, nu neapărat construcţia în sine. Documentaţia a fost supusă autorizării şi avizării de către ISU, aceştia şi-au emis acordul în baza unei documentaţii, care a fost depusă la dânşii, iar la momentul autorizării lucrărilor de construire pentru fiecare imobil în parte, acestea vor fi din nou supuse avizării ISU. Pe planşele de reglementări urbanistice se dau nişte dimensiuni orientative care reglementează zona de edificabilitate. În acea zonă se pot amplasa construcţiile, nu este neapărat obligatoriu ca întreaga zonă să fie ocupată. De aceea nu se intră la documentaţiile de urbanism, atât în detaliu, la nivelul cotelor, la punct şi virgulă, se fac nişte dimensiuni orientative, se impun nişte limite minime şi maxime, dar acestea vor fi practic detaliate şi concretizate la momentul autorizării fiecărei construcţii în parte.
Dl. Curcanu D: - Distanţa de 3,5 metri este o regulă minimă, care nu apare în documentaţie, în planşa desenului. Acolo, între case, unde ni s-a spus la comisie că va fi un spaţiu de 3,5 metri, cel mai probabil că acolo se va construi un zid de despărţire între cele două case, care, cel mai probabil, vor fi două proprietăţi diferite, în viitor. Nu am să mai continui. Trebuie să facem acest amendament, este foarte scurt textul şi propunem să-l votăm.
Dl. Vlad C: - Atunci să spuneţi textul!
Dl. Curcanu D: - „Se va asigura accesul autospecialelor de intervenţie pentru stingerea incendiilor de minim 3,5 metri lăţime”. Atât.
Dl. Vlad C: - Bun. Atunci supunem amendamentul la vot. Cine este pentru?
Dl. Cheşa I: - Înainte de a-l supune la vot, vă rog frumos…
Dl. Vlad C: - Da, vă rog!
Dl. Cheşa I: - Dorine, de câteva luni, eu, personal, te-am rugat să facem, să le facem în scris amendamentele! Să le vedem! Astăzi, grupul PSD votează amendamentul acesta, dar nu-i normal aşa, ştii? Mulţumesc!
Dl. Vlad C: - Vă mulţumesc şi eu pentru intervenţie. Supunem amendamentul la vot.
Cine este pentru? 21 pentru, 2 abţineri (dl. Galea şi dna Vornicu)
– 23 consilieri prezenţi în sală.
Dl. Vlad C: - Vă rog!
Dl. primar: - Aş dori, de comun cu doamna secretar să stabilim regula – este necesar, pe viitor, ca să nu ne mai încurcăm, ca amendamentul să fie scris dinainte şi depus să-l aibă toată lumea, nu ştiu – să zicem, ceva excepţia excepţiilor, când ai vreo urgenţă, dar chiar situaţia de faţă, ca să iau ca exemplu, a fost şedinţă ordinară, anunţată cu 7 zile înainte. Da, doamna Stepanescu?
Dna Stepanescu L: - În şedinţă, în plen, se pot face amendamente doar pentru îndreptarea unor erori materiale sau pentru mici obiecţii privind forma proiectului de hotărâre, corecturi, din calcul aritmetic eronat sau ceva de genul acesta. Amendamentele de fond trebuie formulate în scris, astfel încât să poată beneficia de punctul de vedere al serviciului de specialitate şi al comisiilor de specialitate. Mulţumim.
Dl. Curcanu D: - Ultima chestiune, să nu o lungim – înţeleg funcţionalitatea lucrurilor – până acum, la Comisia de urbanism am trimis către Serviciul de urbanism, cred că două serii de amendamente, la care nu am primit niciun feedback, n-am primit nici un răspuns. Am trimis o potenţială hotărâre către Serviciul de urbanism, n-am primit nici până acum răspuns, de două luni de zile. Facem atâtea amendamente, scriem şi vi le trimitem şi nici măcar nimeni din Primărie nu zice măcar – „este ok” sau „nu este ok”!
Dl. primar: - Cu tot respectul, că nu vreau să monopolizăm discuţia de parcă ar fi în comisie. Aţi amestecat lucrurile ! Un amendament nu se poate depune cu luni de zile! Un amendament se depune la un proiect, care este pus pe ordinea de zi cu 7 zile înainte sau cu 5 zile, la extraordinară, celelalte sunt propuneri de proiect …
Dl. Curcanu D: - Am spus şi de amendamente, am spus şi de proiecte, n-am spus doar de…
Dl. primar: - Vreţi să ne respectăm? Dumneavoastră transformaţi şedinţele de consiliu în şedinţe de comisii de fiecare dată şi intraţi într-un dialog nerespectând minimele reguli ale unei şedinţe de consiliu. După ce se votează un proiect, mai poate lua cuvântul primarul şi se merge mai departe, că altfel facem şedinţă de comisie! Dumneavoastră aţi intervenit până acum de trei ori: şi peste secretar şi peste mine şi peste arhitectul-şef ! Am rugămintea să nu mai interveniţi!
Dl. Curcanu D: - N-am intervenit !
Dl. primar: - Dar acum ce aţi făcut? Cu tot respectul pentru funcţia dumneavoastră, dar faceţi acelaşi lucru şi dumneavoastră ! Bun. Am vrut să intervin să lămurim cum lucrăm pentru amendamente, pentru că ele trebuie să prindă, sub formă de semnătură, viză de legalitate şi de la secretar, şi cred că s-a lămurit acest subiect şi aş mai vrea să vă ridic dumneavoastră, consilierilor şi arhitectului-şef, o idee, dacă se va putea concretiza - atunci când vorbim pe viitor de P.U.Z.- uri cu dezvoltatorii imobiliari, respectiv locuinţe, clădiri, care prevăd evident şi parcări şi spaţii comerciale, în general, mall-uri sau alte obiective cu parcări mari – dacă putem noi să impunem, legal, funcţie de numărul locurilor de parcare, să-şi prevadă şi staţii de încărcare electrice. Pentru că viitorul este acesta, se va merge spre aşa ceva şi, în opinia mea, cred că vom putea avea o astfel de reglementare, la nivelul Aradului, astfel încât, fie că este vorba de parcări pentru cei care locuiesc, nu ştiu, în blocuri şi cu nu ştiu câte zeci de parcări şi mai ales pentru cei care sunt în spaţii comerciale mari, cu parcări mari în faţă în faţă, să aibă obligaţia, încă din PUZ, acolo vei face, funcţie de număr, staţii de încărcare. Vă rog, partea tehnică de la noi să o analizeze şi apoi să vină, dacă se poate, cu o propunere, sub ce formă, către Consiliu. Vă mulţumesc frumos. Domnule preşedinte, vă mulţumesc!
Dl. Vlad C: - Şi eu vă mulţumesc. Mai sunt intervenţii? Dacă nu, supun la vot proiectul în sine. Cine este pentru? Unanimitate – 23 consilieri prezenţi.
S-a adoptat Hotărârea nr. 411 a Consiliului Local al Municipiului Arad .
Dl. Vlad C: - Mulţumesc.
3
Proiect de hotărâre nr. 348/2021 privind aprobarea documentației de urbanism Plan Urbanistic Zonal (PUZ) și Regulament Local de Urbanism (RLU): „Construire hală și sediu administrativ”, Municipiul Arad, intravilan, pășune, str. Cornelia Bodea, nr. 3, imobilul din C.F. nr. 318950 – Arad - inițiativa primarului
Dl. Vlad C: - Supun la vot. Cine este pentru? Unanimitate – 23 consilieri prezenţi.
S-a adoptat Hotărârea nr. 412 a Consiliului Local al Municipiului Arad .
Dl. Vlad C: - Mulţumesc.
4
Proiect de hotărâre nr. 349/2021 privind aprobarea documentației de urbanism Plan Urbanistic Zonal (PUZ) și Regulament Local de Urbanism (RLU): „Construire hală/depozit, platformă betonată, iluminat, împrejmuire proprietate”, Municipiul Arad, intravilan, pășune, imobilul din C.F. nr. 346558 – Arad - inițiativa primarului
Dl. Vlad C: - Supun la vot. Cine este pentru? Unanimitate – 23 consilieri prezenţi.
S-a adoptat Hotărârea nr. 413 a Consiliului Local al Municipiului Arad .
Dl. Vlad C: - Mulţumesc.
5
Proiect de hotărâre nr. 407/2021 referitor la neexercitarea dreptului de preempțiune cu privire la achiziționarea apartamentului nr. 3, situat în Arad,
str. Unirii, nr. 13, etaj I – inițiativa primarului
Dl. Vlad C: - Supun la vot. Cine este pentru? Unanimitate – 23 consilieri prezenţi.
S-a adoptat Hotărârea nr. 414 a Consiliului Local al Municipiului Arad .
Dl. Vlad C: - Mulţumesc.
6
Proiect de hotărâre nr. 410/2021 referitor la neexercitarea dreptului de preempțiune cu privire la achiziționarea cotei de ¼ din apartamentului nr. 3, situat în Arad, B-dul Revoluției nr. 40, parter – inițiativa primarului
Dl. Vlad C: - Supun la vot. Cine este pentru? Unanimitate – 23 consilieri prezenţi.
S-a adoptat Hotărârea nr. 415 a Consiliului Local al Municipiului Arad .
Dl. Vlad C: - Mulţumesc.
7
Proiect de hotărâre nr. 411/2021 referitor la neexercitarea dreptului de preempțiune cu privire la achiziționarea cotei de ¼ din apartamentului nr. 5, situat în Arad, B-dul Revoluției nr. 40, etaj I – inițiativa primarului
Dl. Vlad C: - Supun la vot. Cine este pentru? Unanimitate – 23 consilieri prezenţi.
S-a adoptat Hotărârea nr. 416 a Consiliului Local al Municipiului Arad .
8
Proiect de hotărâre nr. 421/2021 referitor la neexercitarea dreptului de preempțiune cu privire la achiziționarea apartamentului nr. 4, situat în Arad,
B-dul Revoluției, nr. 96, etaj I – inițiativa primarului
Dl. Vlad C: - Supun la vot. Cine este pentru? Unanimitate – 23 consilieri prezenţi.
S-a adoptat Hotărârea nr. 417 a Consiliului Local al Municipiului Arad .
9
Proiect de hotărâre nr. 415/2021 privind lucrarea cadastrală de primă înscriere și rectificarea suprafeței a două parcele de teren situate în municipiul Arad,
Piața Heim Domokos, nr. 16 și nr. 17 – inițiativa primarului
Dl. Vlad C: - Supun la vot. Cine este pentru? Unanimitate – 23 consilieri prezenţi.
S-a adoptat Hotărârea nr. 418 a Consiliului Local al Municipiului Arad .
10
Proiect de hotărâre nr. 418/2021 privind modificarea suprafeței terenului situat în Arad, str. Cuza Voda nr. 17- inițiativa primarului
Dl. Vlad C: - Supun la vot. Cine este pentru? Unanimitate – 23 consilieri prezenţi.
S-a adoptat Hotărârea nr. 419 a Consiliului Local al Municipiului Arad .
11
Proiect de hotărâre nr. 419/2021 privind modificarea suprafeței terenului situat în Arad, str. Cuza Voda nr. 19- inițiativa primarului
Dl. Vlad C: - Supun la vot. Cine este pentru? Unanimitate – 23 consilieri prezenţi.
S-a adoptat Hotărârea nr. 420 a Consiliului Local al Municipiului Arad .
12
Proiect de hotărâre nr. 422/2021 privind sistarea apartamentării și actualizarea datelor cadastrale a imobilului situat în Municipiul Arad, Str. Sabin Drăgoi, nr. 1, înscris în CF nr. 306952 Arad - inițiativa primarului
Dl. Vlad C: - Supun la vot. Cine este pentru? Unanimitate – 23 consilieri prezenţi.
S-a adoptat Hotărârea nr. 421 a Consiliului Local al Municipiului Arad .
13
Proiect de hotărâre nr. 423/2021 privind reglementarea situației imobilului situat în Str. Labirint, nr. 6, unde își desfășoară activitatea Liceul Tehnologic Francisc Neuman Arad - inițiativa primarului
Dl. Vlad C: - Supun la vot. Cine este pentru? Unanimitate – 23 consilieri prezenţi.
S-a adoptat Hotărârea nr. 422 a Consiliului Local al Municipiului Arad .
14
Proiect de hotărâre nr. 424/2021 privind acordarea unui drept de superficie cu titlu gratuit asupra imobilului înscris în CF nr. 350957 Arad,
Strada Corneliu Coposu, către Ministerul Culturii - inițiativa primarului
Dl. Vlad C: - Da, domnule Cheşa, vă rog!
Dl. Cheşa I: - Mulţumesc. De la tehnic, dacă poate să ne spună cineva ceva despre proiectul respectiv! Eu cred că l-am mai avut acum câţiva ani pe ordinea de zi sau ne spune domnul primar. Mulţumesc!
Dl. primar: - Pot să răspund eu. Da. Ne-au sunat de la Ministerul Culturii să ne roage să fie o perioadă mai lungă, pentru că aşa sunt prevederile lor, domniile lor fiind în licitaţie acum pentru transport şi montaj.
Dl. Cheşa I: - Ce transport, domnule primar?
Dl. primar: - A statuii .
Dl. Cheşa I: - Care statuie?
Dl. Buruc C: - A Marii Uniri, la 200 de ani! Sau?
Dl. primar: - Oameni buni, nu vă supăraţi, nu vreau să politizez…
Dl. Cheşa I: - Dar nu politizăm, am întrebat doar!
Dl. primar: - Dacă luăm de când a fost discuţia şi până astăzi, câţi miniştri au fost de o culoare politică şi câţi de alta,…
Dl. Cheşa I: - Domnule primar, m-aţi întrerupt de două ori, vă rog frumos!
Dl. primar: - Na, eu v-am dat un răspuns strict tehnic !
Dl. Vlad C: - Domnule Cheşa, haideţi să ne bucurăm totuşi că vine monumentul acela!
Dl. primar: - Acum, ce să le zic! Acum, hai să n-o votăm, ca după aceea să spună că din cauza aceasta nu vine!
Dl. Vlad C: - Nu o luaţi aşa!
Dl. primar: - Am zis ok, oameni buni, dacă aşa este procedura la Minister, numai veniţi o dată şi să vedem cu ce veniţi!
Dl. Cheşa I: - Domnule primar, n-o luaţi aşa! Cu tot respectul, am pus o întrebare, două, trei, mi-aţi răspuns, încet, nu vă agitaţi!
Dl. primar: - Dar nu mă agit deloc! Mi-a părut rău că politizaţi subiectul! Eu v-am dat un răspuns pur tehnic.
Dl. Cheşa I: - Nu am spus numele unui partid politic, nu am spus absolut nimic! Am adresat o întrebare. Am fost consilier şi în mandatul trecut şi am mai votat acest proiect încă de două ori! Îl mai votăm şi peste 5 ani şi peste 10 ani sau ce facem?
Dl. primar: - Şi care este propunerea dumneavoastră, atunci, să nu-l votăm?
Dl. Cheşa I: - Dumneavoastră trebuie să spuneţi, că dumneavoastră sunteţi primar, nu eu!
Dl. primar: - Păi, eu v-am spus – s-a votat, în momentul de faţă există procedură, conform licitaţiei publice, pe care o desfăşoară Ministerul Culturii, ca titulari, şi ne-au rugat, să spunem sau condiţionat ca respectivul teren să fie acordat ca drept de superficie pe o perioadă mai lungă de timp, pentru că un monument nu se amplasează pentru un an sau doi. Şi am spus „bine”, dacă acesta este singurul impediment, nu cred că este o problemă la Consiliul Local Arad să nu vă acorde acest drept, rezolvaţi problema! Noi o vom rezolva! Mulţumesc!
Dl. Cheşa I: - Mulţumesc!
Dl. primar: - Şi eu vă mulţumesc!
Dl. Cheşa I: - Şi o singură întrebare mai am – sigur nu schimbăm locaţia? Eu propun totuşi în faţă la „Libelula”! Mulţumesc.
Dl. Vlad C: - Spaţiul din faţă de la „Libelula” este deja ocupat, domnule consilier. Este bine că totuşi este concesionat pe 99 de ani. Suntem în 2021, deci, la următoarea sută, de astăzi, o să vedem monumentul. Supun la vot.
Cine este pentru? Unanimitate – 23 consilieri prezenţi.
S-a adoptat Hotărârea nr. 423 a
Consiliului Local al Municipiului Arad .
Dl. primar: - Mulţumesc frumos pentru votul acordat şi la expirarea termenului îl rog pe domnul Cheşa să facă o nouă propunere. Vă mulţumesc.
15
Proiect de hotărâre nr. 413/2021 privind aprobarea primei înscrieri în cartea funciară și atestarea apartenenței la proprietatea privată a Municipiului Arad a unor imobile situate în extravilanul Municipiului Arad – inițiativa primarului
Dl. Vlad : - Supun la vot. Cine este pentru? Unanimitate – 23 consilieri prezenţi.
S-a adoptat Hotărârea nr. 424 a Consiliului Local al Municipiului Arad .
16
Proiect de hotărâre nr. 414/2021 privind atestarea apartenenței la proprietatea privată a Municipiului Arad și dezlipirea imobilului înscris în C.F. nr. 330320 Arad, situat în extravilanul Municipiului Arad – inițiativa primarului
Dl. primar: - Supun la vot.
Cine este pentru? Unanimitate – 23 consilieri prezenţi.
S-a adoptat Hotărârea nr. 425 a Consiliului Local al Municipiului Arad .
17
Proiect de hotărâre nr. 420/2021 privind acordarea unui mandat special reprezentantului Municipiului Arad în Adunarea Generală a Asociaţilor Asociației de Dezvoltare Intercomunitară de Transport Public Arad în vederea aprobării modificării Contractului de delegare a gestiunii Serviciului de transport public local nr. 750/03.12.2019 – Act adițional la Contractul nr. 704/02.12.2019
– inițiativa primarului
Dl. Vlad C: - Supun la vot. Cine este pentru?
22 pentru, 1 consilier nu a participat la vot (dl. Chifa) – 23 consilieri prezenţi în sală.
S-a adoptat Hotărârea nr. 426 a Consiliului Local al Municipiului Arad .
18
Proiect de hotărâre nr. 412/2021 cu privire la aprobarea Regulamentului de Organizare și Funcționare al Serviciului public de interes local „Direcţia de Asistenţă Socială Arad” de sub autoritatea Consiliului Local al Municipiului Arad
- inițiativa primarului
Dl. Vlad C: - Domnule Stana, Vă rog!
Dl. Stana F: - Mulţumesc. Având în vedere că votăm acum Regulamentul de Organizare şi Funcţionare al Direcţiei de Asistenţă Socială, doresc să aduc în discuţie, în Consiliul Local, pentru viitor, identificarea unei soluţii prin care Direcţia de Asistenţă Socială să aibă în activitatea sa o componentă referitoare la discriminare. În acest sens, rog comisia de specialitate din Consiliul Local să deschidă o serie de discuţii, să organizeze chiar o întâlnire cu actorii semnificativi din acest domeniu, pentru că Direcţia de Asistenţă Socială are şi specialiştii necesari, are şi contactele necesare ca să evalueze şi să emită, în propunerea mea, semestrial, un raport privitor la situaţiile potenţiale de discriminare şi chiar măsuri pentru combaterea acestora şi vreau să precizez că mă refer în special la discriminarea pe criterii de dizabilităţi, de statut social şi de etnie. Cred că putem să facem ceva în această direcţie, ţine de un oraş modern să adreseze problema discriminării şi vă rog să luaţi în considerare propunerea mea pentru viitor. Mulţumesc.
Dl. Vlad C: - Mulţumim. Supun la vot proiectul.
Cine este pentru?
Unanimitate – 23 consilieri prezenţi.
S-a adoptat Hotărârea nr. 427 a Consiliului Local al Municipiului Arad .
19
Proiect de hotărâre nr. 425/2021 privind alegerea președintelui de ședință pentru perioada septembrie – noiembrie 2021 - inițiativa primarului
Dl. Vlad C: - Supun la vot. Puteţi să veniţi cu propuneri.
Dna Stepanescu L: - Dacă-mi permiteţi, domnule preşedinte – în cazul în care Consiliul Local va considera adecvat, îmi permit să invoc experienţa mandatelor anterioare, din primele trei mandate ale Consiliului Local. Consilierii au decis încă din primul mandat ca rolul de preşedinte de şedinţă să revină, prin rotaţie, fiecărui consilier membru al Consiliului Local, fie în ordinea depunerii mandatelor, fie în ordine alfabetică, astfel încât să existe un tratament nediscriminatoriu şi echidistant de regim juridic egal între toţi consilierii. Dacă veţi considera oportună această propunere, m-aş bucura să o aveţi în vedere.
Dl. Buruc C: - Dacă-mi permiteţi? Aşteptam, doamna secretar, această propunere să vină odată cu Regulamentul de funcţionare al Consiliului Local, care, în mandatul trecut, a venit în prima şedinţă, acum a trecut un an şi nu a venit încă. Deci, îl aşteptăm cu nerăbdare ! Aş vrea să-l propun, pentru următoarele trei luni, ca preşedinte de şedinţă, pe domnul Ilie Cheşa.
Dl. Vlad C: - Mai există şi alte propuneri?
Dl. Gaman I: - Da. Îl propun eu pe domnul Galea Cristian.
Dl. Faur L: - Dacă tot am avut în discuţie ceea ce spunea doamna secretar, haideţi să începem prima dată cu a ne exprima poziţia faţă de acea propunere şi pe urmă trecem la ceea ce urmează, în funcţie de ce stabilim, mergem pe o lună sau nu. Haideţi să avem şi un vot, nu?
Dl. Vlad C: - Da, domnule primar, vă rog!
Dl. primar: - Ca să sintetizez puţin. Deci, există varianta de care vorbea doamna secretar, prin care, dacă s-ar merge, ideea mea este în ordine alfabetică, ca să nu fie discuţii, cu un mandat de o lună, ar însemna că ce mai avem noi în momentul de faţă – 3 ani de zile, fiecăruia să-i revină câte două luni. Cei care au fost şi au prins trei luni sau două luni, nu mai intră în discuţie. Pentru că încă acest proiect nu este scris, am venit în dimineaţa aceasta cu această propunere şi pentru a putea intra într-o cadenţă normală şi să prindă fiecare consilier două luni de mandat, de două ori, ar fi o variantă tranzitorie, ca acum, prin votul dumneavoastră, democratic, să alegeţi pe cine doriţi, dar cu mandat de o lună, pentru că actualmente pe Codul Administrativ lucrăm şi se poate între o lună şi trei luni de zile, iar pe viitoarea şedinţă să avem acest proiect de hotărâre şi să intre în cadenţă, în ordine alfabetică, cei care au avut acest mandat, se sare peste ei. Asta este propunerea. Mulţumesc!
Dl. Cheşa I: - Domnule primar, doamna secretar, nu aveţi niciun drept să faceţi treaba aceasta, nici să propuneţi un proiect! Când veniţi cu regulamentul, ce v-a spus şi colegul meu, vom discuta, până atunci, supuneţi, vă rog la vot…
Dl. primar: - Domnule Cheşa, dacă-mi permiteţi…
Dl. Cheşa I: - Nu aveţi niciun drept legal, domnule primar, să faceţi treaba aceasta!
Dl. primar: - Dar eu nu am propus nimic! Îmi permiteţi să vorbesc, cel puţin? Dumneavoastră sunteţi cel mai subiectiv acum, în acest subiect! Eu am prezentat succint ceea ce am discutat de dimineaţă, că dacă era discutată dinainte sau făcut nu ştiu ce scenariu, îl aveaţi ca proiect. Nu este o problemă, uite, domnul consilier din dreapta mea, vă propune ca amendament la proiectul de astăzi, ca mandatul să nu fie de trei luni, ci să fie doar de o lună. Ca să vorbim de drepturi. Şi după aceea, dacă veţi dori să intrăm într-o cadenţă, pe care am propus-o mai mult decât democratică, bine, dacă nu, bine. După cum vedeţi, eu am lucrat cu preşedinţi de toate culorile politice şi nu este o problemă. Era o propunere cu care a venit doamna secretar, de care nici nu ştiam că a existat vreodată în cadrul Consiliului Local. Doriţi să propuneţi amendament?
Dl. Vlad C: - O secundă, domnule Stana, vă rog!
Dl. Stana F: - Eu cred că este normal să avem o discuţie, dar având în vedere că sunt şi pro şi contra în această propunere, există şi alternativa de două luni, cred că ar trebui prima dată să existe o discuţie în interiorul grupurilor din Consiliul Local, după care să avem o discuţie împreună pe acest subiect. Este o decizie importantă, nu cred că putem să o luăm acum. Este o propunere pe care o să o luăm în considerare şi o să decidem.
Dl. primar: - Aş mai completa ceva – nu aveţi niciun risc şi dacă veţi dori să mergeţi tot pe trei luni şi cu o anumită persoană, chiar dacă astăzi se votează pe o lună, luna viitoare votaţi din nou tot pe o lună sau pe două. Dar dacă reuşim să înţelegem mecanismul, pentru că dacă acum mai sărim încă trei luni, după aceea nu, matematic, nu le mai poate veni rândul tuturor. Aceasta era singura problemă. Peste o lună puteţi vota din nou…
Dl. Buruc C: - Nu este nicio problemă domnule primar, renunţ eu la locul acela care este, dar haideţi să o facem, să nu punem căruţa înaintea cailor, ci la următoarea şedinţă de consiliu să vină doamna secretar cu un regulament.
Dl. primar: - Puteţi vota democratic pe vot şi cum doriţi aşa facem!
Dl. Vlad C: - Domnul Galea mai are o intervenţie pe acest subiect. Vă rog!
Dl. Galea C: -Apreciez propunerea domnului Gaman, dar eu refuz această nominalizare. Mulţumesc.
Dl. Vlad C: - Vă rog, domnule Faur!
Dl. Faur L: - Eu aş vrea să facem, din partea grupului PNL, un amendament, în care să spunem aşa: „Se alege preşedintele de şedinţă pe perioada de o lună pentru luna septembrie 2021”. Să o tranşăm acum, se vrea, nu se vrea şi pe urmă mergem mai departe.
Dl. Vlad C: - Am înţeles. Aş vrea să consider că nu v-a fost atât de greu cu mine, încât să scurtaţi mandatele tuturor celor care urmează şi niciodată n-am fost de acord, eu, personal, să schimb regulile în mijlocul jocului, pentru că cineva ţi-a luat mingea cu care te-ai jucat atâţia ani! Lăsând acest aspect la o parte, supun la vot amendamentul domnului Faur.
Cine este pentru? 11 pentru (dl. Bognar, dl. Szabo, dl. Korodi, dna Waas, dna Naaji,
dl. Ilioni, dl. Mariş, dl. Barb, dl. Gaman, dl. Faur, dl. Fordon), 10 împotrivă (dl. Chifa,
dl. Stana, dl. Vlad C., dl. Mayer, dl. Costea, dl. Curcanu, dna Săbău, dl. Cheşa,
dl. Buruc, dna Aur), 2 abţineri (dna Vornicu şi dl. Galea) – 23 consilieri prezenţi.
Dl. Vlad C: - Sunt 11 voturi pentru, 2 abţineri…
Dna Stepanescu L: - Da. 2 abţineri şi 10 voturi împotrivă. Amendamentul domnului viceprimar a fost respins!
Dl. Vlad C: - Deci, există o singură propunere? Şi se vor întocmi buletine şi avem vot secret. Până ce se fac buletinele şi trecem la vot, mergem la partea de informări.
20
Informări privind activitatea operatorilor economici de sub autoritatea
Consiliului Local al Municipiului Arad pentru luna iulie 2021 şi principalele activități programate pentru luna august 2021
Dl. Vlad C: - Avem informări privind activitatea operatorilor economici de sub autoritatea Consiliului Local ? N-avem! Atunci, o să avem punctul „Diverse”.
21
Notificări diverse, corespondență adresată Consiliului Local al Municipiului Arad
Dl. Vlad C: - Notificări?
22
Interpelări, întrebări, petiții, declarații politice şi alte probleme supuse atenţiei
Consiliului Local al Municipiului Arad
Dl. Vlad C: - Cine doreşte să ia cuvântul? Domnule Costea, după doamna consilier Aur. Să lăsăm doamnele înainte, vă rog!
1
Dna Aur C: - Având în vedere că din 13 septembrie începe noul an şcolar, aş dori să mă informeze domnul primar ce măsuri s-au luat pentru o începere cât de cât normală, având în vedere că vine valul 4, respectiv dacă se vor testa cadrele didactice şi elevii ? Ce se întâmplă dacă un elev sau un cadru didactic va fi testat pozitiv? Ce se întâmplă cu profesorii nevaccinaţi? Şi nu în ultimul rând, dacă sunteţi amabil să ne daţi o situaţie cu şcolile care nu au avize de funcţionare de la DSP şi ISU. Mulţumesc!
Dl. primar: - La primele întrebări ştiţi că nu răspunde administraţia locală! Nu este de competenţa noastră, ci de nivel naţional, cum se va hotărî. Am văzut că sunt discuţii în momentul de faţă, între Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Învăţământului în ceea ce priveşte măsurile, dacă i-a obligat cineva să se vaccineze sau nu dintre cadrele didactice, dacă se testează, cine suportă testările, cum se va reglementa la nivel naţional, noi măsuri restrictive suplimentare nici până acum nu am luat, la nivel local. În ceea ce priveşte pregătirile pentru anul şcolar, să spunem că sunt în nota obişnuită şi a celorlalți ani. Pe moment nu vă pot da lista instituţiilor de învăţământ care au probleme cu avizele DSP au alte avize, sunt, însă, în general, aceleaşi care, din punct de vedere constructiv, sunt clădiri din anii de dinainte de 70 sau 60, s-au schimbat normele, doar acolo dacă mai avem probleme. Vă mai pot spune că în situaţia în care, Doamne - fereşte, vom fi din nou în situaţii de on-line, suntem mult mai aproape de un punct pe care noi ni l-am dorit, respectiv noi am finalizat licitaţia pentru achiziţia, nu doar de tablete, ci de un întreg sistem informatic şi table electronice şi mai multe, pentru şcoli, dar să spunem, pe partea de on-line - de tablete, aşteptăm să semnăm finanţarea cu Ministerul Fondurilor Europene, documentaţia este la Bucureşti, faţă de vechea informare, în care vă spuneam că aşteptăm la rând şi nu primim încă niciun feed-back, acum am primit, în două rânduri, două note de clarificări relativ simple, spun eu, adică, deşi noi am centralizat, prin Inspectoratul Şcolar şi am adunat de la toate şcolile necesarul şi am anunţat că noi suntem integratorul şi facem, nu-i dau numele, dar o şcoală s-a trezit să depună şi ea şi era dublă finanţare şi a trebuit să facem un set de documente, cum că renunţă, că ceea ce cereau ei ne-au trimis şi nouă şi au trimis şi la minister şi am mai avut săptămâna trecută o solicitare deoarece unele şcoli figurau cu un număr de clase mai mic decât numărul de table. Şi s-au dat explicaţii şi acolo, că mai sunt şi laboratoarele sau alte săli foarte mari în care se pun două sau trei table, ceea ce ar însemna că dacă cei de la Ministerul Fondurilor Europene sunt mulţumiţi acum, şi ne semnează finanţarea, noi să dăm drumul la contract, astfel încât să putem furniza şcolilor echipamentele necesare. Practic, aş spune că suntem pe ultima sută de metri din acest punct de vedere şi chiar mă bucur. Vă mulţumesc frumos!
2
Dl. Stana F: - Da. Am un număr de trei situaţii, pe care aş vrea să le adresez, nu neapărat trebuie să-mi răspundă domnul primar, doar să transmitem mai departe aparatului de specialitate:
1 - Referitor la Teatrul Vechi, presupunând că nu au evoluat lucrurile, în direcţia achiziţii, aşa cum ne-am dori, cel puţin unii dintre noi, în acest consiliu, adresez o solicitare, o rugăminte Comisiei de Cultură din cadrul Consiliului Local pentru a organiza o dezbatere, la care să invite actorii de pe scena culturală a Municipiului Arad şi nu numai, care să ne spună dacă Teatrul Cultural reprezintă un atu pentru comunitatea noastră, dacă poate fi valorificat, în ce măsură, în ce fel? Poate că vom ajunge la o concluzie mai bună, având în vedere că încă mai sunt câteva luni din acest an, în care acel preţ de 200 de mii de euro este valabil, prin hotărârea aceea a Consiliului Local şi poate reuşim să ajungem la concluzia că ar merita să-l achiziţionăm.
2 - Am adoptat, cu ceva vreme în urmă, Hotărârea nr. 171, prin care am predat Stadionul U.T.A. spre administrare Recons şi doresc să aflu dacă s-a întocmit proces-verbal de predare – primire, dacă a fost elaborat acel plan de lucrări privind activitatea de administrare, întreţinere şi exploatare şi plan al lucrărilor de remediere a defecţiunilor şi neconformităţilor identificate?
3 – În data de 4 februarie 2021, am adresat o solicitare, în numele mai multor cetăţeni, care au reclamat neconformitatea zonei de impozitare în care sunt încadraţi. Mi s-a spus că este în lucru subiectul, dar aş dori să fiu informat, punctual, pentru fiecare din cele aproape 20 de situaţii, care a fost soluţia? Eu voi depune în scris toate aceste solicitări, aşteptând răspuns şi, în acest context, vreau să vă rog să încercaţi să trimiteţi în termen răspunsurile la solicitările consilierilor. Şi aici motivez prin faptul că am adresat, Grupul USR-PLUS, o solicitare privitoare la situaţia de la Baza „Constructorul” în data de 4.08., la care cel puţin la mine, nu a ajuns niciun răspuns. Acum, dacă cumva s-a trimis şi l-am ratat, vă rog să mă trageţi de mânecă, dar în cazul în care n-a fost trimis, să-l trimiteţi cât de curând. Mulţumesc frumos!
Dl. primar: - Mulţumesc şi eu. O să primiţi şi răspunsuri în scris, punctual, aş da câteva răspunsuri, pe care le pot formula acum.
1.Referitor la Teatrul Vechi, aşa cum eu am promis, împreună cu domnul Schwartz şi ceilalţi, a început o acţiune de donaţie publică, din fair play, nu am vrut să public, dintre toţi cei care au avut declaraţii publice şi politice, inclusiv aici, câţi au contribuit măcar cu un leu! Principial, pentru că acum puteţi vedea şi dumneavoastră, că a început să se deschidă publicului Cazinoul din Arad. Mandatul trecut, aceleaşi, oarecum, discuţii, aveau loc aici - de ce nu cumpără municipalitatea, cu sute de mii de euro, un imobil – istoria Aradului… şi nu mai dezvolt frazele! Şi am spus atunci că pentru buna administrare a unui ban public, o clădire nu pleacă din oraş! Dacă există un privat, care doreşte să cumpere din bani privaţi, să o renoveze din bani privaţi, să o administreze din bani privaţi, în comparaţie să o cumperi din bani publici, să o renovezi din bani publici, să o administrezi din bani publici şi să nu iei nicio taxă şi niciun impozit, pentru că este în domeniul public, pe când dincolo, după ce este finalizată şi arată bine şi este tot imaginea oraşului, o mai şi impozitezi şi o taxezi şi pe ea, ca imobil, şi activitatea, între cele două, un bun administrator al banului public, pentru ce ar trebui să opteze? De aceea, atunci când vin unii care spun că doresc să cumpere, să cumpere, dacă doresc! Dar vă mai spun ceva – tare mă tem că a fost doar o încercare de a avea acces la banul public, pentru că de atunci n-a vândut-o! A venit cu o sumă, dar dacă este momeală şi dă banii Primăria! Marele cumpărător care ar veni s-o cumpere n-a mai semnat niciun contract, din câte ştiu!
2. Referitor la UTA – da, este predat Recons – ului. Din câte ştiu, au fost şi la faţa locului pentru a evalua situaţiile mai puţin plăcute, care creează probleme acolo şi a vedea ce este de remediat. Unele, mai minore, din câte ştiu, sunt şi remediate, altele, urmează să ne prezinte Recons-ul ce ar însemna, să vedem cât este pe partea de garanţie de la firmele executante sau cât este din proiectare sau dacă nu este de acolo, unde este problema, cert este că până în momentul de faţă nu cred că ați auzit să avem o problemă când am avut meciuri. UTA, bine că joacă cu rezultate bune şi din punct de vedere al stadionului şi al gazonului, chiar nu am avut probleme şi mă bucur! Dar aia nu înseamnă că unde sunt mici probleme, nu trebuie remediate! Ce ştiu este că i-am lăsat în urmă cu două săptămâni şi ceva, trei, într-o discuţie operativă de luni dimineaţa, cu domnul director, şi ştiu că era pe finalizare, o procedură transparentă şi legală prin care spaţiile comerciale de acolo să fie scoase la licitaţie astfel încât să nu fie nici o discuţie că cineva este favorizat sau nu şi să aducă cât mai mulţi bani, pentru că stadionul şi când stă, în sensul că nu are loc nicio activitate acolo, consumă, după cum ştim şi ne dorim să avem cât mai multe posibilităţi de finanţare. Dar o să-i rog să vă dea şi răspuns scris. Vă mulţumesc frumos!
Dl. Stana F: - Îmi permiteţi domnule preşedinte? Foarte pe scurt! Aveţi dreptate – referitor şi la Cazinou şi aceeaşi situaţie este şi la Hotel „Ardealul”, doar că Teatrul Vechi are ca obiect de activitate culturală. Nu putem să facem acolo alimentaţie publică! Nu va veni niciun privat să-l cumpere sau îl va cumpăra, dar nu-şi va permite să desfăşoare activităţi culturale. Vedem şi ştim cu toţii că ele, singura şansă a acestora este să fie subvenţionate din banul public. De aceea vreau să avem cu toţii în vedere faptul că Teatrul Vechi este altceva şi decât cazinoul şi decât Hotel „Ardealul” şi trebuie să avem acea discuţie. M-aş bucura să fie prezentă toată lumea de aici, să fie sub auspiciile Consiliului Local şi ale Comisiei de cultură. Mulţumesc!
Dl. primar: - Da, acum, trebuie să vă mai dau un scurt răspuns – aveţi dreptate, nu-i acelaşi lucru, dar aşa cum, de exemplu, la Cazinou, am găsit înţelegere şi o vom pune în aplicare, încă la momentul la care s-au apucat de lucrări, ca pentru momente festive, cum sunt celebrarea căsătoriilor civile, să ni se spună spaţiul la dispoziţie, gratuit, nu putem să ştim dacă nu vom găsi soluţii ca cineva care doreşte să investească într-un astfel de imobil, să găsească şi o parte care să fie folosită pentru act cultural. Cu atât mai mult cu cât acolo şi noi sau oricine altcineva, fiind o clădire foarte veche, dincolo de investiţiile foarte mari, vom avea o problemă cu avizele, atât ISU, mai ales, şi alte instituţii din ziua de astăzi, pentru a putea funcţiona în condiţii de legalitate. Dar asta nu înseamnă că nu trebuie să facem orice demers posibil legal şi civilizat. Vă mulţumesc frumos!
Dl. Vlad C: - Pe subiectul aceasta, singura mea problemă este că îl văd pe domnul Schwartz, un om care a dat atât de mult Aradului, fiind nevoit să ceară bani de la X, de la Y şi de la Z, că primăria „comunei noastre” nu este în stare să cumpere un teatru. Dacă mai are cineva pe acest subiect o intervenţie, dacă nu, trecem la altul. Da, domnule Mayer, vă rog!
Dl. Mayer S: - Aveţi dreptate, domnule primar, această clădire a Teatrului Vechi nu pleacă nicăieri. În timp, în schimb, s-ar putea să se prăbuşească. Deci, din această cauză, susţin şi eu această iniţiativă a colegului meu Florin Stana. Mulţumesc!
Dl. Cheşa I: - Domnule preşedinte, eu o rog pe doamna Săbău să ia şi ea cuvântul, să fie tot grupul la discuţie – USR!
Dl. Vlad C: - Păi, staţi, că încă n-am ajuns la restul colegilor, domnule Cheşa! Dar dacă doreşte domnul Buruc..
Dl. Buruc C: - Nu, vă las pe dumneavoastră, că văd că… da, voiam atât, scurt, doar să-i spun domnului primar că pe principiul acesta de gândire - un privat administrează mai bine o clădire decât statul – putem să dăm şi Teatrul de Stat şi Filarmonica şi clădirea Primăriei şi să facem jumătate discotecă, jumătate consiliu, că în ritmul acesta, cam acolo vom ajunge!
Dl. Vlad C: - Bine. Domnule Costea, vă rog!
3
Dl. Costea I: - Mulţumesc. Comparativ cu colega noastră, care a adus o problemă ce ţine de autorităţile de la nivel central sau colegul meu, care a adus o problemă ce ţine de jocul dintre privat şi stat, eu aduc o problemă ce ţine de administraţia locală. În momentul de faţă, localitatea Dezna, din judeţul nostru, are o incidenţă de 5,31 la mie, Igneşti are 4,31. Municipiul Arad este o chestiune de timp, maxim o lună de zile, cel mai probabil, până va ajunge şi el la această incidenţă. Ştiinţa nu se bazează pe dorinţe sau pe speranţe, se bazează pe date. Ce nu am menţionat – la şedinţele la care am întrebat de acel lift de la Spitalul Municipal, Spitalul Municipal în curând îşi va schimba din nou profilul, va prelua din nou pacienţi covid. Din nou pacienţii care vor fi internaţi acolo vor fi pacienţi cu comorbididăţi multiple, care, în momentul în care se vor stopa respirator, vor fi resuscitaţi cu succes şi o să fie din nou nevoite acele cadre medicale să care pe scări pacienţii, să treacă o curte, ca să ajungă acei pacienţi la ATI, pe respirator. Întrebarea mea este din nou aceeaşi pentru aparatul de specialitate sau pentru domnul primar - au trecut şase luni de zile, ne-aţi confirmat atunci şi ne-aţi dat încredere că o să fie construit acel lift la Spitalul Municipal, în aşa fel încât pacienţii să fie transportaţi cu uşurinţă şi nu doar pacienţii, buteliile de oxigen sunt cărate de asistente, de infirmiere, de medici, noaptea, există medic şi asistentă care, cumulativ, kilogramele lor nu fac cât kilogramele pacientului care este cărat pe scări. Întrebarea mea este următoarea: la şase luni distanţă, de când aţi spus un „da” foarte hotărât, cât timp credeţi sau cât timp estimaţi, în aşa fel încât colegii să nu-şi mai facă speranţe, ţinând cont că intrăm în valul IV, cât timp credeţi că va dura până o să existe un lift la Spitalul Municipal?
Dl. primar:-N-aş vrea să intru într-o polemică, nici instituţională, cu nimeni, dar dumneavoastră cereţi unei administraţii să rezolve probleme în câteva luni de zile, ceea ce alţii n-au rezolvat în 11-12 ani. Noi am predat fostul Spital Municipal într-o singură entitate juridică şi administrativă, Spitalul Judeţean, sub autoritatea Consiliului Judeţean şi n-a fost prima dată când am şi finanţat, am dat bani către Spitalul Judeţean, cum este cazul sălilor de operaţie, care se finalizează acum, şi n-au avut capacitatea administrativă să le ducă la bun sfârşit licitaţiile şi a trebuit să luăm finanţarea înapoi şi să o dăm în finanţarea noastră, ca proprietari de clădire. În speţa liftului suntem în situaţia în care suntem în procedurile birocratice, destul de lungi, ale licitaţiei, pentru achiziţionarea şi montarea lui. Da, dar săptămâna trecută a ieşit o ordonanţă de urgenţă, care puţin mai simplifică şi îţi permite să nu mai stai până la ultimele instanţe şi după o decizie a CNSC – ului, să semnezi contractul. Acesta este motivul pentru care am spus un „da” apăsat şi data trecută şi îl spun astăzi, că noi suntem în procedurile legale de achiziţie şi montarea lui! Care, în momentul în care se vor finaliza, va exista. Dar cu certitudine o facem mult mai repede şi mult mai aplecat decât s-a întâmplat în ultimii ani.
Dl. Costea I: - Dacă-mi permiteţi o mică, scurtă menţiune? Până în 2018 nu s-au realizat SF-uri în ceea ce priveşte liftul la Spitalul Municipal, la Spitalul ORL sau oftalmo, ideea este că s-au alocat aceşti bani, prima dată, în 30 de ani, pentru un lift la Spitalul Municipal, s-au alocat în urmă cu şase luni, din bugetul municipalităţii. Tot ce înseamnă licitaţie, tot ce înseamnă apoi plimbarea prin sala de judecată, să vedem exact cine câştigă licitaţia, cine duce construcţia la bun sfârşit! Acestea sunt problemele birocratice, dar trebuie să ştim exact – când începe licitaţia, când se finalizează, cine a câştigat-o, când se pune prima cărămidă, în aşa fel încât acei colegi, care, cel mai probabil vor trece şi valul IV, la fel cum a trecut şi valul I şi valul II şi valul III, să ştie exact – valul următor, dacă acesta va mai fi, sau peste doi ani, va exista lift? Ei au nevoie de o estimare fiindcă lucrurile rămân aşa de 30 de ani şi acum există bani, bani care s-au alocat deja şi este vorba doar de o estimare din partea dumneavoastră, atâta tot!
Dl. primar: - Cu tot respectul, aţi făcut două afirmaţii total greşite, aţi folosit de câteva ori termenul de „spital municipal” şi tot accentuez că el nu mai este „spital municipal” de 10 ani de zile şi am făcut-o şi acum câteva minute şi aţi spus că doriţi un termen - când se finalizează ceva. În România, din păcate, cel mult, poţi să estimezi când începi o procedură, nici atunci nu-i sigur că vrei să-i dai drumul şi îţi întoarce caietul de sarcini de la Bucureşti, de la Agenţia Naţională a Achiziţiilor. Dar să-i solicitaţi cuiva să vă spună că se finalizează până în data de…, noi, cel mult, dăm termene aici, în şedinţele operative, cei care pricep, până la ce dată să fie gata caietul de sarcini şi până la ce dată să fie ridicat în SEAP. De la momentul acela încolo, este o adevărată bătălie birocratică! Pe care încercăm, de 15 ani ne tot promite că ne-o schimbă! Aceasta este singura problemă! Dar pentru că aţi întrebat şi punctual, vă voi răspunde după ce verific acum, zilele acestea, exact în ce fază este, dacă este contestată de către cineva, dacă este în procedura nu ştiu care şi atunci, pe noua ordonanţă de urgenţă, poate că am putea face o estimare mai exactă. Dar dacă suntem oameni serioşi şi responsabili în administraţie, nu aruncăm estimări şi date, când ştim că este ceva ce nu mai depinde de noi. Da, a depins de noi să bugetăm, da, a depins de noi, de toţi, să facem caiet de sarcini, da, a depins de noi să-l urcăm în SEAP. De aici încolo, cine participă, am avut situaţii cu contract semnat şi după aceea a renunţat, că s-au schimbat preţurile sau au intrat în faliment, sunt atât de diverse. Dar cel puţin faţă de sistemul de referinţă, pe care i-am luat în anii de dinainte, nici nu s-a discutat, în care nici nu s-a bugetat, în care nici nu şi-au luat în calcul să facă aşa ceva, cel puţin, acum suntem cu mult, cu mult mai avansaţi! Vă mulţumesc frumos!
Dl. Costea I: - Domnule primar, şi cu asta închei, aici noi nu vorbim neapărat de Spitalul Judeţean, vorbim de o clădire, clădirea municipalităţii, la fel cum Primăria este a Primăriei, Primăria are lift, clădirea, care aparţine Primăriei, unde în momentul de faţă, la Piaţa Mihai Viteazul, unde îşi are locul Spitalul Municipal vechi, actualul Spital Judeţean, nu are lift! Clădirea este a municipalităţii, nu a Consiliului Judeţean. Este adevărat că secţiile de acolo intră în jurisdicţia Consiliului Judeţean, ca spital judeţean, dar clădirea, unde se poate construi un lift de către Primărie, este a Primăriei. Vă mulţumesc!
Dl. primar: - Îmi cer scuze, vă mai spun încă o dată - poate reuşiţi să înţelegeţi - n-a spus nimeni că nu este clădirea municipalităţii, că nici nu puteam bugeta sau licita, am spus că existau până acum două variante: una – cel care are în administrare Spitalul Judeţean, ca entitate juridică, în zece ani putea să execute, dacă dorea, şi lift, aşa cum s-au făcut săli de operaţii, putea să facă alte dotări acolo! Nu s-au făcut! Ne-am asumat - o noi, pentru că avem portiţa legală, chiar dacă nu este în persoana juridică a noastră, dar suntem proprietarii clădirii, anumite categorii de lucrări avem voie să le bugetăm şi să le executăm noi. Şi pentru că am văzut că de ani de zile nu s-a rezolvat problema de către cine era în drept să rezolve, cel care administrează, cel care este zilnic acolo, ne-am asumat… Spitalul Judeţean! Păi aşa am început! Şi dacă nu au făcut acest lucru, în alte situaţii şi cu bani primiţi de la noi, atunci ne-am asumat noi, aşa cum aţi spus, şase luni de zile. Dar acum nu reproşaţi celor care vor să îndrepte un lucru şi să-l facă, de ce nu s-a terminat în şase luni de zile, în timp ce alţii n-au făcut-o de 10 ani, din proceduri birocratice ale unor licitaţii! Ştim foarte bine că este clădirea noastră, de aceea lucrăm şi la ORL, la faţadă, acum, de aceea am demarat şi procedura pentru lift! Se va face până la sfârşitul anului ! Doar să fie nişte nebuni, să se tot conteste pe acolo! Nu cred că este cazul, că acum ne ajută ordonanţa! Cred că este simplu de înţeles, nu este nici scuză, nici acuză! Este o situaţie de fapt, pe care am prezentat-o – de ce licităm noi şi de ce suntem în procedură acum. Cred că este simplu de înţeles! Mulţumesc frumos!
Dl. Costea I: - Şi eu vă mulţumesc!
Dl. Vlad C: - Ilie, de ce nu ai făcut liftul ?Ce aţi făcut atâţia ani? Domnule Curcanu, vă rog!
4
Dl. Curcanu D: - Foarte scurt, că ne-am întins – o întrebare – între Polivalentă şi Baza Constructorul, în parcul de pe Malul Mureşului, sunt o serie de sculpturi amplasate. Întrebarea pentru aparatul administrativ – când s-au curăţat acele sculpturi ultima oară şi dacă există în plan curăţarea lor?
Dl. primar: - O să vă răspundem în scris!
Dl. Curcanu D: - Nu. Doresc să mi se răspundă acum. Au mai fost şi alte sculpturi curăţate în acest oraş!
Dl. primar: - Domnule consilier, şi eu aş fi dorit ca dumneavoastră să nu fiţi în Consiliul Local!
Dl. Curcanu D: - Şi eu mi-aş fi dorit ca dumneavoastră să nu vorbiţi 10 minute!
Dl. primar: - Asta este! Doar că eu sunt ales de către cetăţeni în mod direct, dumneavoastră sunteţi pe listă..!
Dl. Vlad C: - Vă rog frumos!
Dl. primar: - Mulţumesc!
Dl. Curcanu D: - Mulţumesc şi vă rog să nu vă mai băgaţi peste alţii! Mulţumesc!
Dl. Vlad C: - Domnule Curcanu, vă rog frumos! Se agită domnul Mariş prea tare, îl văd cu coada ochiului. Nu ştiu, domnule Mariş, cum doriţi! Ţinând cont că mai avem un vot şi nu au fost mai mult de un candidat sau doamna Aur, mai aveţi o intervenţie?
Dna Aur C: - Da. Vă rog frumos, masa aceasta grozavă să i-o daţi data viitoare domnului Mariş, insist!
Dl. Vlad C: - Masa la care stă doamna Aur se clatină şi are un picior aplecat şi astfel a spus să v-o dăm dumneavoastră la următoarea şedinţă.
(n.n. din sală vorbeşte cineva, nu se înţelege ce spune, nu vorbeşte la microfon)
Da, păi, ştiu că aveţi o relaţie destul de şi atunci ar putea să se mute…Bine.
19
Proiect de hotărâre nr. 425/2021 privind alegerea președintelui de ședință pentru perioada septembrie – noiembrie 2021 - inițiativa primarului
Dl. Vlad C: - Acum, ca să nu mă acuze domnul Mariş de băşcălie şi să terminăm această şedinţă, că mai avem una, nu de altceva. Dacă nu mai sunt intervenţii, supun la vot unica propunere de preşedinte de şedinţă pentru următoarele trei luni în persoana domnului Ilie Cheşa.
Cine este pentru? 14 pentru, 9 abţineri (dl. Faur, dl. Korodi, dna Waas, dna Naaji,
dl. Ilioni, dl. Mariş, dl. Gaman, dl. Fordon, dl. Barb) – 23 consilieri prezenţi în sală.
S-a adoptat Hotărârea nr. 428 a Consiliului Local al Municipiului Arad.
Dl. Vlad C: - Vă mulţumesc. Domnule Cheşa, vă doresc un mandat cel puţin la fel de interesant ca al meu! Declar şedinţa de astăzi încheiată!
(n.n. şedinţa s-a încheiat la ora 12.05).