Proiect adus la cunoştinţă publică în data de 26-03-2009 H O T Ă R Â R E nr. _______ din __________
Proiect de hotărâre privind modificarea Regulamentului de desfăşurare a activităţilor comerciale în municipiul Arad, aprobat prin Hotărârea nr. 187 din 10 iulie 2006, republicată conform Hotărârii nr. 290/2006 a Consiliului Local al Municipiului Arad - iniţiativa primarului
Nr. 17654/26.03.2009
Ing. Gheorghe Falcă, Primarul Municipiului Arad,
În conformitate cu prevederile Legii nr. 52/2003, transmit următorul
A N U N Ţ
Începând cu data de joi, 26.03.2009, la intrarea în Primăria Municipiului Arad, sunt afişate următoarele documente privind:
Proiect de hotărâre privind modificarea Regulamentului de desfăşurare a activităţilor comerciale în municipiul Arad, aprobat prin Hotărârea nr. 187 din 10 iulie 2006, republicată conform Hotărârii nr. 290/2006 a Consiliului Local al Municipiului Arad – iniţiativa primarului.
Până la data de 08.04.2009, la registratura Primăriei Municipiului Arad, cei interesaţi pot depune în scris recomandări, sugestii şi opinii privind aceste documente.
Informaţii suplimentare pot fi solicitate începând cu data de 26.03.2009, între orele 8,00-17,00, la Biroul de Informare Cetăţeni, camera 2.
Cei interesaţi pot solicita în scris şi pot primi copii contra cost după aceste acte, care pot fi studiate şi pe site-ul Primăriei Arad, la adresa www.primariaarad.ro.
P R I M A R
ing. Gheorghe Falcă
ROMÂNIA P R O I E C T A v i z a t
JUDEŢUL ARAD S E C R E T A R
MUNICIPIUL ARAD Doina Paul
CONSILIUL LOCAL
H O T Ă R Â R E A nr. _______
din _____________________
privind modificarea Regulamentului de desfăşurare a activităţilor comerciale în municipiul Arad, aprobat prin Hotărârea nr. 187 din 10 iulie 2006, republicată conform Hotărârii nr.290/2006 a Consiliului Local al Municipiului Arad
Consiliul Local al Municipiului Arad,
Având în vedere:
- iniţiativa Primarului Municipiului Arad, exprimată prin expunerea de motive cu nr. 42641/19.06.2007
- raportul nr. 42649/19.06.2007 al Serviciului autorizaţii, Serviciului coordonare-control;
- rapoartele comisiilor de specialitate ale Consiliului Local al Municipiului Arad;
prevederile Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Arad nr. 187/10 iulie 2006 privind aprobarea Regulamentului de desfăşurare a activităţilor comerciale în municipiul Arad republicată conform Hotărârii nr.290/2006 a Consiliului Local al Municipiului Arad
În temeiul art.36 alin. (1) şi alin.(9) şi al art.45 din Legea nr.215/2001, privind administraţia publică locală, republicată, adoptă prezenta
H O T Ă R Â R E:
Art.I. Regulamentul de desfăşurare a activităţilor comerciale în municipiul Arad , aprobat prin Hotărârea Consiliului Local a Municipiului Arad nr. 187/10.07.2006, republicată conform Hotărârii nr.290/2006 a Consiliului Local al Municipiului Arad, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 16 se modifică şi se completează după cum urmează:
“Art.16. Terasele sezoniere se pot amplasa cu acordul primarului şi avizul de specialitate al arhitectului şef, emise cu condiţia prezentării copiei după autorizaţia privind desfăşurarea activităţii de alimentaţie publică, vizată la zi, şi în baza proiectului prevăzut la art.13.”
2. Articolul 43 se modifică şi se completează după cum urmează:
“Art.43. (1) Cererea se însoţeşte de următoarele acte:
a. cererea pentru aprobarea orarului de funcţionare – formular tip anexa nr.4;
b. act constitutiv al societăţii ( statut, contract de societate) sau rezoluţia directorului Oficiului Registrului Comerţului pentru persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale şi intreprinderile familiale;
c. certificatul de Înregistrare la Oficiul Registrului Comerţului şi anexele aferente;
d. titlul asupra imobilului;
e. declararea punctului de lucru la Oficiul Registrului Comerţului prin cerere de înscriere de menţiuni, conform Legii nr. 26/1990, republicată şi a Legii nr. 359/2004 sau la Administraţia Finanţelor Publice, conform Legii nr. 241/2005, privind combaterea evaziunii fiscale;
f. acorduri, avize, autorizaţii, licenţe ale instituţiilor de specialitate, expres stabilite şi prevăzute de legislaţia în vigoare, în funcţie de codul CAEN;
g. certificat constatator privind îndeplinirea obligaţiilor exigibile de plată a impozitelor şi taxelor locale şi a altor venituri ale bugetului local, emis de Primăria Municipiului Arad, care să ateste îndeplinirea tuturor obligaţiilor fiscale, la data solicitării vizei
h. dovada îndeplinirii condiţiilor de protecţie fonică (în cazul în care activitatea nu afectează în nici un fel liniştea vecinilor, se va depune o declaraţie pe propria răspundere privind nepoluarea fonică);
i. Dovada achitării tarifului pentru autorizare.
(2) Prevederile de la alineatul (1), literele b şi c nu se aplică persoanelor fizice, asociaţiilor familiale şi persoanelor juridice înfiinţate anterior datei de 31 octombrie 2006, data intrării în vigoare a HCLM 187/2006 astfel cum a fost ea modificată prin HCLM 290/2006.”
3. La articolul 51 se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Act constitutiv al societăţii (statut, contract de societate) sau rezoluţia directorului Oficiului Registrului Comerţului pentru persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale şi intreprinderile familiale;
2. Certificatul de Înregistrare la Oficiul Registrului Comerţului şi anexele aferente
3. Titlul asupra imobilului/imobilelor
4. Declararea punctului/punctelor de lucru la Oficiul Registrului Comerţului, prin cerere de înscriere de menţiuni, conform Legii nr. 26/1990, republicată sau la Administraţia Finanţelor Publice, conform Legii nr. 241/2005, privind combaterea evaziunii fiscale.
5. Acorduri, avize, autorizaţii, licenţe ale instituţiilor de specialitate, expres stabilite şi prevăzute de legislaţia în vigoare, în funcţie de codul CAEN, pentru fiecare locaţie în care se desfăşoară activitatea de alimentaţie publică.
6. Certificat constatator privind îndeplinirea obligaţiilor exigibile de plată a impozitelor şi taxelor locale şi a altor venituri ale bugetului local, emis de Primarul Municipiului Arad, prin Direcţia Venituri, care să ateste îndeplinirea tuturor obligaţiilor fiscale, la data solicitării vizei
7. Documentaţia completă în vederea obţinerii orarului de funcţionare.
8. dovada îndeplinirii condiţiilor de protecţie fonică (în cazul în care activitatea nu afectează în nici un fel liniştea vecinilor, se va depune o declaraţie pe propria răspundere privind nepoluarea fonică);
9. acordul vecinilor limitrofi (cu pereţi comuni în cazul punctelor de lucru situate în condominii, iar în celelalte situaţii în cazul în care distanţa faţă de punctul de lucru este mai mică de 50 m)
10. dovada achitării taxei pentru autorizare.”
4. După articolul 53 se introduce articolul 53^1 după cum urmează:
„ Art. 53^1. (1) Autorizaţia pentru desfăşurarea activităţii de alimentaţie publică se eliberează şi pentru persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale, intreprinderile familiale şi persoanele juridice care desfăşoară activitatea ambulant în rulote sau alte structuri mobile.
(2) Taxa de eliberare/vizare a autorizaţiei se achită în aceleaşi condiţii ca şi pentru structurile de vânzare fixe, dar la cuantumul minim al acesteia.”
5. Articolele 56 şi 57 se abrogă.
6. La articolul 58, aliniatul 2 se adaugă punctul 6 după cum urmează:
“6. dovada achitării tarifului pentru avizare.”
7. Articolele 62 şi 63 se abrogă.
8. După articolul 63 se introduce articolul 63^1cu următorul conţinut:
Art. 63^1. În cazul în care orarul avizat solicitat permite organizarea unor evenimente (nunţi, botezuri, etc.) agentul economic va afişa la intrarea în local un afiş cu specificaţia “REZERVAT”. Pentru avizarea orarului de funcţionare pentru organizarea unor astfel de evenimente se vor prezenta documentele prevăzute la art. 51, punctul 9, indiferent de data la care a fost deschis puncul de lucru pentru care se solicită avizarea.
9. Articolul 64 se modifică după cum urmează şi după articolul 64 se introduce articolul 64^1cu următorul conţinut:
“Art.64. Orarul de funcţionare se vizează anual, în aceleaşi condiţii prevăzute pentru autorizaţia de funcţionare, respectiv până la data de 30 aprilie şi cu un cuantum al tarifului de vizare de 100 lei .
Art. 64^1. Solicitanţii autorizaţiei de funcţionare, a autorizaţiei privind desfăşurarea activităţii de alimentaţie publică şi avizului pentru orarul de funcţionare au obligaţia de a depune dosarul pentru autorizare/avizare în termen de 60 de zile de la data deschiderii punctului de lucru.”
10. După articolul 65 se introduc articolele 65^1, 65^2, 65^3 cu următorul conţinut:
“Art.65^1. În vederea obţinerii vizei anuale pentru autorizaţia de funcţionare, pentru avizul orarului de funcţionare şi pentru autorizaţia de alimentaţie publică, persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale, intreprinderile familiale şi persoanele juridice trebuie să prezinte dovada autorizării pentru anii precedenţi, de la data intrării în vigoare a Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Arad nr. 187/2006, autorizaţiile neputând fi vizate decât după achitarea contravalorii autorizaţiei şi vizelor.
Art. 65^2. (1) În cadrul procedurii de vizare a autorizaţiilor şi avizelor pentru orarele de funcţionare, solicitanţii vizei anuale vor prezenta la Compartimentul de specialitate din cadrul Primăriei Municipiului Arad - Certificat de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale, emis de Primăria Municipiului Arad, prin Direcţia Venituri, care să ateste îndeplinirea tuturor obligaţiilor fiscale, la data solicitării vizei..
(2) În cazul în care se constată nevizarea autorizaţiei sau avizului, funcţionarul la care se depune solicitarea de vizare, completează procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor (model aprobat prin H.C.L.M. nr. 70/2007), după care procedează la vizarea autorizaţiei sau avizului.
Art. 65^3. (1) În cazul înfiinţării unei societăţi noi sau la deschiderea unui nou punct de lucru, la depunerea dosarului de autorizare/avizare, persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale, intreprinderile familiale şi persoanele juridice interesate vor achita un cuantum al taxei/tarifului de autorizare/avizare fracţionatîn modul următor:
a) în cazul solicitărilor din perioada 1 ianuarie-30 iunie se achită taxa/tariful integral;
b) în cazul solicitărilor din perioada 1 iulie-31 decembrie se achită jumătate din cuantumul acestora.
(2) În cazul anulării autorizaţiei/avizului, taxa/tariful de autorizare nu se restituie, indiferent de perioada din an în care se solicită anularea.
11. Articolul 66 se modifică după cum urmează:
“Art.66. Încălcarea dispoziţiilor prezentului Regulament constituie contravenţie şi se sancţionează după cum urmează:
a) cu amendă de la 2.000 lei la 2.500 lei, pentru nerespectarea dispoziţiilor art. 4, art. 9 alin.(1) lit. b, c, g, h, j, k, l art.9 alin.(2), art. 13, art. 15 , art. 19, art. 22 alin. (1) şi (2), art. 24, art. 27 alin. (2), art. 45 lit. b, c şi e, art. 52, alin. (2), art. 60;
b) cu amendă de la 1.600 lei la 2.000 lei, pentru neconcordanţe între Acordul din anexa nr. 1 la prezentul Regulament şi situaţia constatată de fapt şi pentru neconcordanţe între declaraţia de protecţie fonică şi situaţia constatată;
c) cu amenda de la 1000 la 2000 lei pentru nerespectarea dispoziţiilor art. 9 lit. d – f , i, art. 30, art. 31 alin.(1), art. 38 alin. (2).
12. Articolul 68, aliniatul 2 se modifică după cum urmează după cum urmează:
“(2) Împotriva Procesului-verbal de contravenţie precum şi a altor măsuri dispuse, se poate depune plângere la Judecătoria Arad, în termen de 15 zile de la comunicare, aplicându-se în acest sens, prevederile O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor.”
13. După articolul 70 se introduc articolele 70^1, 70^2, 70^3 şi 70^4 cu următorul conţinut:
“Art.70^1. Începând cu 1 ianuarie a anului pentru care se eliberează autorizaţia de funcţionare, cea de alimentaţie publică sau avizul pentru orarul de funcţionare, în situaţia neobţinerii pentru anul precedent a acestor autorizaţii, pe lângă taxa de eliberare se vor percepe majorări de întârziere, stabilite pentru impozitele şi taxele locale, de la data aprobării prezentei hotărâri.
Art.70^2. Autorizaţiile şi avizele vor fi considerate vizate anual, numai la achitarea integrală a sumei datorate pentru vizarea acestora.
Art.70^3. Prezenta hotărâre intră în vigoare în termen de 10 zile de la data aducerii la cunoştinţă publică”
14. Articolul 71 se abrogă.
Art.II.Prezenta hotarâre intra în vigoare în termen de 10 zile de la data aducerii la cunostinta publica.
Art.III. Hotarârea nr.187/2006, republicată prin Hotărârea nr. 290/2006, se va aduce la cunostinta publica după introducerea modificarilor, completarilor aprobate prin Hotărârea nr. 353/2008 şi prin prezenta hotarâre, dându-se textelor o noua numerotare.
Art.IV. Prezenta hotarâre va fi comunicata celor interesati de Serviciul Administratie Publica Locala.
PREŞEDINTE DE ŞEDINŢĂ S E C R E T A R
Compartimentul de specialitate
Red./Dact. Liliana Florea
Cod:PMA-S1-01
CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI ARAD
Nr. 7652/13.02.2009
EXPUNERE DE MOTIVE
Domnul Gheorghe Falcă, Primarul Municipiului Arad
Având în vedere:
- prevederile Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Arad nr. 187/10 iulie 2006, privind aprobarea Regulamentului de desfăşurare a activităţilor comerciale în municipiul Arad, republicată conform Hotărârii nr.290/2006 a Consiliului Local al Municipiului Arad;
- problemele apărute în aplicarea hotărârii Consiliului Local semnalate de persoanele fizice şi juridice care au solicitat autorizarea.
Considerăm oportună promovarea unui proiect de hotărâre având ca obiect modificarea şi completarea Regulamentului de desfăşurare a activităţilor comerciale în municipiul Arad.
PRIMAR
Gheorghe Falcă
PRIMĂRIA MUNICIPIULUI ARAD
DIRECŢIA STRATEGII PUBLICE ŞI COMUNICARE
SERVICIUL AUTORIZAŢII
Nr. 7654/13.02.2009
R A P O R T
de specialitate
Referitor la : expunerea de motive înregistrată cu nr. 7652/13.02.2009 a domnului Gheorghe Falcă, Primarul Municipiului Arad, prin care se propune modificarea Regulamentului de desfăşurare a activităţilor comerciale în municipiul Arad, aprobat prin Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Arad nr.187/2006, modificat şi republicat prin Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Arad nr.290/2006 .
Considerente generale:
Prin aplicarea Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Arad nr. 187/10 iulie 2006 privind aprobarea Regulamentului de desfăşurare a activităţilor comerciale în municipiul Arad, republicată conform Hotărârii nr.290/2006 a Consiliului Local al Municipiului Arad, s-a realizat o stabilizare a situaţiei din municipiu, din punctul de vedere al reclamaţiilor privind zgomotul produs de agenţii economici după ora 23. De asemenea, s-a demarat întocmirea unei baze de date privind agenţii economici din municipiu.
În unele cazuri, în aplicarea hotărârii Consiliului Local s-au întâlnit situaţii în care societăţi care nu deţineau autorizaţia privind desfăşurarea activităţii de alimentaţie publică, au obţinut avizul arhitectului şef pentru ocuparea domeniului public cu terase sezoniere. Mai mult unele din aceste societăţi refuză să solicite obţinerea aceste autorizaţii, mulţumindu-se cu achitarea unor amenzi (oricum cu un cuantum mult mai mic decât cel al autorizaţiei menţionate).
În aplicarea Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Arad nr. 187/10 iulie 2006 privind aprobarea Regulamentului de desfăşurare a activităţilor comerciale în municipiul Arad, republicată conform Hotărârii nr.290/2006 a Consiliului Local al Municipiului Arad, au apărut probleme în obţinerea acordului vecinilor în cazul societăţilor care funcţionau de mai multă vreme în zonă, fără a avea nici un fel de reclamaţii vis-a-vis de activitatea desfăşurată.
Existenţa unor reclamaţii întemeiate ale persoanelor din zona în care îşi desfăşoară activitatea unele persoane fizice sau juridice, după avizarea orarului de funcţionare, moment în care nu se poate lua nici un fel de măsură pentru reglementarea problemelor apărute.
Considerente juridice:
Având în vedere:
- prevederile Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Arad nr. 187/10 iulie 2006 privind aprobarea Regulamentului de desfăşurare a activităţilor comerciale în municipiul Arad, republicată conform Hotărârii nr.290/2006 a Consiliului Local al Municipiului Arad;
P R O P U N E M:
Modificarea Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Arad nr. 187/10 iulie 2006 privind aprobarea Regulamentului de desfăşurare a activităţilor comerciale în municipiul Arad, republicată conform Hotărârii nr.290/2006 a Consiliului Local al Municipiului Arad, prin solicitarea copiei după autorizaţia privind desfăşurarea activităţii de alimentaţie publică, în cazul solicitării avizului Arhitectului şef pentru ocuparea domeniului public cu teraser sezoniere.
Eliminarea din textul hotărârii a solicitării acordului vecinilor (care a creat probleme de obţinere a acestuia şi care poate favoriza obţinerea unor foloase necuvenite de către unii din vecini) şi introducerea obligativiotăţii prezentării unei dovezi de poluare fonică, în cazul activităţilor care pot crea disconfort vecinilor.
Solicitarea la depunerea dosarului de autorizare a taxelor şi tarifelor de eliberare deoarece prin nesolicitarea anticipată a acestora, în arhiva activă a Serviciului autorizaţii s-au acumulat aproximativ 400 de autorizaţii emise şi neeliberate.
Pentru a putea veni în întâmpinarea cetăţenilor care reclamă unele aspecte legate de funcţionarea unor societăţi propunem introducerea de măsuri complementare, dispuse după verificarea prealabilă a acestor reclamaţii.
Stabilirea unor măsuri în cadrul procedurii de vizare a autorizaţiilor şi avizelor, precum şi stabilirea unui termen de 60 de zile de la data înfiinţării punctului de lucru până la obţinerea autorizaţiilor şi avizelor.
Administrator Public Şef serviciu,
Claudia Macra Liliana Florea