Proiect adus la cunoştinţă publică în data de 14-08-2019 H O T Ă R Â R E nr. _______ din __________
Proiectul de hotarare privind aprobarea studiului de fundamentare si stabilirea formei de delegare a gestiunii serviciului de utilitate publica - Serviciul de administrare, amenajare, intreţinere si exploatare a zonelor de agrement - Strandul Neptun si Patinoarul Municipal - initiativa primarului
Nr. 63404/14.08.2019
Bibarţ Călin, Primarul Municipiului Arad,
În conformitate cu prevederile Legii nr. 52/2003, republicată, transmit următorul
A N U N Ţ
Începând cu data de miercuri, 14.08.2019, la intrarea în Primăria Municipiului Arad, sunt afişate următoarele documente privind:
Proiectul de hotărâre privind aprobarea studiului de fundamentare și stabilirea formei de delegare a gestiunii serviciului de utilitate publică – Serviciul de administrare, amenajare, întreţinere şi exploatare a zonelor de agrement – Ştrandul Neptun şi Patinoarul Municipal – iniţiativa primarului
Până la data de 24.08.2019, la registratura Primăriei Municipiului Arad, cei interesaţi pot depune în scris recomandări, sugestii şi opinii privind aceste documente.
Informaţii suplimentare pot fi solicitate începând cu data de 15.08.2019, între orele 8,00 - 18,00 Luni- Joi şi 08:00-16:00 Vineri, la Serviciul Relaţii cu Publicul, camera 5.
Cei interesaţi pot solicita în scris şi pot primi copii contra cost după aceste acte, care pot fi studiate şi pe site-ul Primăriei Arad, la adresa www.primariaarad.ro.
P R I M A R
Bibarţ Călin
ROMÂNIA
JUDEŢUL ARAD
MUNICIPIUL ARAD
CONSILIUL LOCAL PROIECT
Nr. 414/14.08.2019 Avizat
SECRETAR GENERAL
Lilioara Stepanescu
H O T Ă R Â R E A nr._______
din ____________________2019
privind aprobarea studiului de fundamentare și stabilirea formei de delegare a gestiunii serviciului de utilitate publică – Serviciul de administrare, amenajare, întreţinere şi exploatare a zonelor de agrement – Ştrandul Neptun şi Patinoarul Municipal
Având în vedere inițiativa Primarului Municipiului Arad, exprimată în referatul de aprobare înregistrat cu nr. 63.314/14.08.2019,
Analizând raportul nr.63.315/14.08.2019 al Serviciului Evidență și Administrare Domeniul Public,
Ținând seama de art. 3 alin. (1) lit. c) și lit. l), art. 5, pct. 3, lit. e) și lit. j), art. 10 alin. (1) lit. b), art. 13 alin. (9) din Ordonanţa Guvernului României nr. 71/2002 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public şi privat de interes local, aprobată cu modificări prin Legea nr. 3/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
Văzând art. 33 din Anexa 1 la Hotărârea Guvernului României nr. 955/2004 pentru aprobarea reglementărilor-cadru de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 71/2002 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public şi privat de interes local, cu modificările şi completările ulterioare,
Ţinând cont de art. 36 alin. (1) din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări și concesiunile de servicii, cu modificările și completările ulterioare,
Analizând avizele comisiilor de specialitate ale Consiliului Local al Municipiului Arad,
În temeiul prevederilor art. 129, alin. (1), alin. (2), lit. c), lit. d) alin. (6), lit. a), art. 139 alin (1) alin. (3), lit. g) art. 196, alin. (1), lit. a), art. 286, alin. (4) din Ordonanța de urgență nr. 57/2019 privind Codul administrativ,
CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI ARAD
H O T Ă R Ă Ş T E:
ART. 1: Se aprobă studiul privind fundamentarea şi stabilirea soluţiei optime de delegare a gestiunii serviciului de utilitate publică – Serviciul de administrare, amenajare, întreţinere şi exploatare a zonelor de agrement – Ştrandul Neptun şi Patinoarul Municipal, conform Anexei nr.1, care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
ART. 2: Se aprobă forma de delegare a serviciului de utilitate publică – Serviciul de administrare, amenajare, întreţinere şi exploatare a zonelor de agrement – Ştrandul Neptun şi Patinoarul Municipal, respectiv gestiune delegată, prin atribuirea directă a concesiunii către operatorul economic S.C. RECONS SA S.A.
ART. 3. Prezenta hotărâre se duce la îndeplinire de către serviciile de specialitate din cadrul Primăriei Municipiului Arad şi se comunică celor interesaţi de către Serviciul Administraţie Publică Locală.
PREŞEDINTE DE ŞEDINŢĂ SECRETAR GENERAL
Cod: PMA-S4-01
Anexa nr. 1 la Hotărârea nr. ______din _______2019 a Consiliului Local al Municipiului Arad
STUDIU DE FUNDAMENTARE
privind delegarea serviciului de utilitate publică pentru administrarea, amenajarea, întreţinerea şi exploatarea zonelor de agrement – Ştrandul Neptun şi Patinoarul Municipal
1. Date generale. Descrierea şi identificarea serviciului, a ariei teritoriale şi a sistemului a cărui gestiune urmează sa fie delegată.
1.1. Serviciul public de utilitate publică pentru administrarea, amenajarea, întreținerea și exploatarea zonelor de agrement Ștrandul Neptun și Patinoarul Municipal face parte din sfera serviciilor de utilităţi publice, sub conducerea, coordonarea şi responsabilitatea autorităţii publice locale şi funcţionează în conformitate cu prevederile OG nr.71/2002 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public şi privat de interes local, cu modificările şi completările ulterioare, HG nr. 955/2004 pentru aprobarea reglementărilor-cadru de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 71/2002 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public şi privat de interes local și art.36, alin. (1) din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări și concesiunile de servicii.
1.2. Pentru definirea obiectivului prezentului studiu, termenii şi noţiunile utilizate se definesc după cum urmează:
a) delegarea gestiunii unui serviciu de utilităţi publice - acţiunea prin care Municipiul Arad atribuie unuia sau mai multor operatori, în condiţiile legii, furnizarea şi prestarea unui serviciu ori a unei activităţi din sfera serviciilor de utilităţi publice a cărei răspundere o are.
b) utilizatori – persoane fizice sau juridice care beneficiază direct sau indirect, individual sau colectiv, de serviciile de utilităţi publice, în condiţiile legii.
c) sistem de utilităţii publice - ansamblul bunurilor mobile şi imobile, dobândite potrivit legii, constând în terenuri, clădiri, construcţii şi instalaţii tehnologice, echipamente şi dotări funcţionale, specifice unui serviciu de utilităţi publice, prin ale cărui condiții exploatare şi funcţionare se asigură furnizarea/prestarea serviciului.
d) domeniu public - totalitatea bunurilor mobile şi imobile dobândite potrivit legii, aflate în proprietatea publică a Municipiului Arad, care, potrivit legii ori prin natura lor, sunt de folosinţă sau interes public local, declarate ca atare prin hotărâre a consiliului local şi care nu au fost declarate prin lege bunuri de uz ori interes public naţional.
e) domeniul privat – totalitatea bunurilor mobile şi imobile, altele decât cele prevăzute la litera d) intrate în proprietatea Municipiului Arad, prin modalităţile prevăzute de lege.
1.3. Serviciile de administrare a domeniului public şi privat sunt destinate satisfacerii unor nevoi ale comunităţii locale, contribuie la ridicarea gradului de civilizaţie şi confort al acestora şi grupează activităţi edilitar-gospodăreşti şi acţiuni de utilitate şi interes public local având ca obiect printre altele:
a) amenajarea şi întreţinerea zonelor verzi, a parcurilor şi grădinilor publice, a terenurilor de sport, a locurilor de agrement şi a terenurilor de joacă pentru copii;
b) amenajarea, întreţinerea şi exploatarea lacurilor, a ştrandurilor şi bazelor de odihnă şi tratament;
c) înfiinţarea, organizarea şi exploatare băilor publice, a sălilor de gimnastică şi fizioterapie, a sălilor şi terenurilor de sport, a patinoarelor, pârtiilor şi instalaţiilor de schi şi transport pe cablu, a campingurilor;
d) organizarea şi exploatarea activităţilor de coşerit, ecarisaj, administrarea cimitirelor şi crematoriilor, a grădinilor botanice şi / sau zoologice, a WC-urilor publice;
e) amenajarea , organizarea şi exploatarea parcărilor.
1.4. Principalele activităţi edilitar-gospodăreşti, specifice serviciilor de administrare a domeniului public şi privat, desfăşurate la nivelul municipiului Arad, trebuie să asigure:
1. În domeniul asigurării igienei şi sănătăţii publice:
a) administrarea cimitirelor, a crematoriilor şi a serviciilor de pompe funebre;
2. În sectorul administrării domeniului public şi privat:
a) administrarea şi exploatarea terenurilor şi bazelor sportive, a sălilor de gimnastică, sălilor de gimnastică medicală şi fizioterapie, a patinoarelor şi instalaţiilor de schi şi transport pe cablu, a bazelor de odihnă şi agrement din jurul localităţilor, a campingurilor etc.;
b) întreţinerea şi exploatarea lacurilor de agrement, a ştrandurilor şi a celorlalte lacuri şi bălţi aparţinând domeniului public al localităţilor;
c) amenajarea, organizarea şi exploatarea parcărilor.
3. Înfiinţarea, organizarea, exploatarea şi funcţionarea serviciilor de administrare a domeniului public şi privat vor avea în vedere respectarea şi îndeplinirea următoarelor cerinţe:
a) securitatea serviciilor furnizate/prestate;
b) continuitatea serviciilor din punct de vedere cantitativ şi calitativ;
c) adaptabilitatea serviciilor la cerinţele comunităţii locale;
d) accesul liber la servicii şi la informaţiile referitoare la acestea;
e) tarifarea echitabilă a serviciilor furnizate/prestate;
f) consultarea locuitorilor cu privire la organizarea, exploatarea şi funcţionarea serviciilor de administrare a domeniului public şi privat;
4. Desfăşurarea activităţilor edilitar-gospodăreşti, specifice serviciilor de administrare a domeniului public şi privat.
a) satisfacerea cerinţelor şi nevoilor de utilitate publică ale comunităţii locale şi creşterea calităţii vieţii;
b) administrarea şi gestionarea infrastructurii edilitar-urbane a unităţii administrativ-teritoriale în interesul comunităţilor locale;
c) funcţionarea şi exploatarea în condiţii de siguranţă, rentabilitate şi eficienţă economică a infrastructurii edilitar-urbane aferente;
d) ridicarea continuă a standardelor şi a indicatorilor de performanţă ai serviciilor prestate;
e) crearea, dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii edilitar-urbane a unităţii administrativ-teritoriale, în corelare cu planurile şi documentaţiile de urbanism şi amenajare a teritoriului;
f) descentralizarea serviciilor publice şi aplicarea principiilor economiei de piaţă şi ale liberei concurenţe;
g) protejarea domeniului public şi privat şi punerea în valoare a acestuia;
h) protecţia şi conservarea mediului natural şi construit, precum şi a monumentelor şi a siturilor istorice şi arhitectonice, în conformitate cu regulamentele legale în vigoare;
i) protecţia igienei şi sănătăţii publice, în conformitate cu reglementările specifice în vigoare;
2. Serviciul de Administrare, amenajare, întreţinere şi exploatare a zonelor de agrement – Ştrandul Neptun şi Patinoarul Municipal
2.1. Obiectul de activitate al serviciului
Ştrandul „Neptun", în suprafață aproximativă de 189.677 mp, este situat pe malul râului Mureş, în imediata apropiere a centrului civic al oraşului Arad, fiind accesibil arădenilor prin două puncte de intrare, din care unul fiind deschis şi autovehiculelor. Este unul dintre cele mai frumoase locuri de agrement de acest gen din ţară şi este cotat ca fiind al doilea ştrand ca mărime din Europa, fiind situat lângă o apă curgătoare. Ştrandul Neptun este o oază de recreere şi distracţie, dar pentru o bună exploatare trebuie controlat. Acesta are activitate sezonieră estivală şi cuprinde construcţii de agrement (bazine în aer liber, scuaruri, locuri de joacă pentru copii, terenuri de sport în aer liber), construcţii comerciale, construcţii administrative proprii, tehnico-edilitare cu plantaţii arbori şi arbuşti.
Ştrandul Neptun este delimitat:
la vest, nord-vest: malul raului Mureş;
la est, sud-est: de şantul exterior al Cetăţii Aradului;
la sud: Podul Decebal;
la nord: de subzona de spaţii verzi SP 40 , imobilul nr.1187 Arad Cetate
De asemenea Patinoarul Municipal este situat tot pe malul Mureşului, având o capacitate de aproximativ 500 persoane, cu un program de funcţionare de 214 ore/lună în perioada de iarnă. Acesta include construcţii sportive cu regim de înălţime P, P+1, construcţii de categoria a III-a cu valoare ambientală ce pot fi modificate pentru ameliorare, fără modificarea indicatorilor constructivi existenţi.
Pationarul este delimitat:
-la vest: de malul stang al raului Mureş;
-la est: de strada Eugen Popa;
-la sud: Baza sportivă "Activ Club" Arad;
-la nord: zona de agrement şi sport, Pod Decebal aproximativ 240m.
2.2. Serviciul public are ca atribuţii administrarea, întreţinerea şi exploatarea celor două zone de agrement, astfel:
a. întreţinerea şi exploatarea terenului, a construcţiilor de orice natură din incinta obiectivului Ştrandul „Neptun" (clădiri, bazine de înot, terenuri de sport, alei pietonale, vestiare, cabine de duşuri, grupuri sanitare, chioşcuri, căsuţe de lemn, bănci de grădină şi orice alt mobilier urban spaţii de joacă pentru copii, garduri de împrejmuire etc.), precum şi din cadrul Patinoarului Municipal (teren, clădiri, patinoarul, vestiare, grupuri sanitare);
b. întreţinerea şi exploatarea instalaţiilor de utilitate publică (alimentare cu apă, canalizare, gaze naturale, energie electrică);
c. amenajarea, întreţinerea, protejarea şi conservarea spaţiilor verzi, gazonului, arborilor, arbuştilor, florilor anuale, bienale, perene şi oricăror alte amenajări dendro-horticole;
d. asigurarea lucrărilor de igienizare, curăţenie, dezinsecţie, dezinfecţie şi deratizare a ştrandului şi a Patinoarului Municipal.
2.3. Descrierea serviciului
Se impune ca serviciul de administrare, amenajare, întreţinere şi exploatare a zonelor de agrement – Ştrandul Neptun şi Patinoarul Municipal - să asigure administrarea, organizarea şi întreţinerea acestor zone de agrement, având următoarele obligaţii:
a) asigură păstrarea integrităţii, protejarea şi valorificarea patrimoniului public încredinţat.
b) asigură paza zonelor de agrement, angajând în acest scop personal specializat sau pe bază de contract cu firme specializate.
c) întreţine în stare corespunzătoare şi întrebuinţează clădirile în care îşi desfăşoară activitatea conform destinaţiei fiecăreia, stabilită prin autorizaţia de construire.
d) asigură servicii cu personal calificat (medic, asistent medical, salvamar etc.), în vederea prevenirii şi eliminării pericolului de înec la ştrandul Neptun, respectiv acordarea primului-ajutor, în caz de accidentări, în perioada de iarnă la Patinoarul Municipal.
3. MOTIVATIA GESTIUNII INDIRECTE
3.1. În conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 71/2002 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor de administrare a domeniului public şi privat de interes local, ale HG nr.955/2004 pentru aprobarea regulamentelor cadru de aplicare a Ordonanţa Guvernului nr. 71/2002, gestiunea serviciilor publice se realizează în următoarele modalităţi:
- gestiune directă;
- gestiune indirectă sau gestiune delegată.
3.2. Indiferent de forma de gestiune adoptată, activităţile specifice serviciilor de administrare a domeniului public şi privat se organizează şi se desfăşoară pe baza unui caiet de sarcini şi a unui regulament de serviciu, prin care se stabilesc nivelurile de calitate şi indicatorii de performanţă ai serviciilor, condiţiile tehnice, raporturile operator-utilizatori, precum şi modul de tarifare, facturare şi încasare a contravalorii serviciilor furnizate/prestate.
3.2.2. Caietul de sarcini şi regulamentul de serviciu se elaborează şi se aprobă de consiliiul local în conformitate cu regulamentul-cadru al serviciilor de administrare a domeniului public şi privat, aprobat prin hotărâre a Guvernului.
3.3. În cazul gestiunii directe, autorităţile administraţiei publice locale îşi asumă nemijlocit toate sarcinile şi responsabilităţile privind organizarea, conducerea, finanţarea, gestionarea şi controlul funcţionării serviciilor de administrare a domeniului public şi privat, respectiv administrarea şi exploatarea infrastructurii aferente.
3.4. În cazul gestiunii indirecte sau gestiunii delegate, autoritatea publică locală poate apela pentru realizarea serviciilor la unul sau mai mulţi operatori cărora le încredinţează, în totalitate sau numai în parte, în baza unui contract de delegare a gestiunii, sarcinile şi responsabilităţile proprii cu privire la gestiunea propriu-zisă a serviciilor, precum şi la administrarea şi exploatarea infrastructurii edilitar-urbane necesare realizării serviciilor.
3.4.1. Gestiunea indirectă sau gestiunea delegată se realizează prin intermediul unor operatori furnizori/prestatori de servicii de administrare a domeniului public şi privat, care pot fi:
a) societăţi comerciale pe acţiuni cu capital al unităţilor administrativ-teritoriale, înfiinţate de autorităţile administraţiei publice locale;
b) societăţi comerciale pe acţiuni cu capital privat, intern sau extern;
c) societăţi comerciale cu capital mixt, public şi privat;
3.4.2. Atribuirea contractelor de delegare a gestiunii se face cu respectarea principiilor liberei concurenţe, transparenţei tratamentului egal şi a confidenţialităţii şi cu respectarea prevederilor contractului-cadru de delegare a gestiunii serviciilor de administrare a domeniului public şi privat, aprobate prin Hotărâre de Guvern.
Contractul de delegare a gestiunii serviciilor de utilităţi publice poate fi.
- contract de management;
- contract de concesiune;
- Contract de închiriere;
- contract de locație de gestiune;
- contract de parteneriat public-privat.
3.4.3. Delegarea gestiunii serviciilor publice de administrare a domeniului public şi privat se poate realiza prin:
a) negociere directă, în cazul operatorilor cu capital al unităţilor administrativ-teritoriale, înfiinţaţi de autorităţile administraţiei publice locale sau rezultaţi ca urmare a reorganizării administrative din raţiuni operaţionale şi economico-financiare a serviciilor de administrare a domeniului public şi privat;
b) licitaţie publică, în cazul operatorilor societăţii comerciale cu capital public, privat sau mixt.
3.4.4. Participarea capitalului privat la capitalul social al operatorului regional/operatorului este exclusă.
3.5. Conform prevederilor art. 129, alin. (2), lit. c), alin. (6) din OUG nr.57/2019 privind Codul administrativ, consiliul local are ca atribuţii:
- administrarea domeniului public și privat,
- gestionarea serviciilor de interes local;
- darea în administrare și concesionarea bunurilor proprietate publică precum și a serviciilor publice de interes local, în condițiile legii.
Ţinând cont de cele de mai sus, precum şi de contextul legislativ care reglementează recrutarea resurselor umane în sistem bugetar (limitat de normativul de personal şi plafonul de cheltuieli de personal şi care nu permite în condiţiile actuale să asigure numărul de personal suficient) este necesar atribuirea directă către un operator economic a serviciului public de administrare, amenajare, întreținere și exploatare a zonelor de agrement – Ștrandul Neptun și Patinoarul Municipal, iar monitorizarea şi controlul funcţionării şi gestionării serviciului public vor intra în atribuţiile şi responsabilitatea autorităţii locale.
3.6. Modalitatea de gestionare a serviciilor de administrare a zonelor de agrement este cea delegată, în baza unui contract de delegare a gestiunii şi se realizează cu respectarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr.71/2002.
3.6.1. Gestiune delegată
Avantaje:
1. parametrii serviciilor şi necesarul de investiţii trebuie să fie clar definiți în contract, cu mecanisme care impun ca majoritatea riscurilor de execuţie şi exploatare să treacă la operator;
2. din momentul când operatorul îşi intră în drepturi investiţiile se accelerează. Profitul operatorului va genera nevoia de schimbare urgentă a proceselor interne şi a relaţiilor cu clienţii;
3. Consiliul Local al Municipiului Arad va avea calitatea de reglementator/supervizor a conformării operatorului la cerinţele impuse în contract;
4. Consiliul Local al Municipiului Arad va avea dreptul de control final asupra derulării serviciului, având posibilitatea de a anula delegarea de gestiune în cazul în care operatorul are activitate defectuoasă persistentă, fiind necesare clauze de penalizare şi reziliere prevăzute în contract.
Dezavantaje:
1. Consiliul Local trebuie să îşi adapteze rolurile de administrator şi reglementator pe durata contractului şi va trebui să se concentreze pe negociere, supervizare şi monitorizare;
2. Gestiunea delegată nu este prin ea însuşi o garanţie a unei performanţe mai bune, după cum nici capitalul privat nu este obligatoriu mai rapid şi mai ieftin.
3.7. Identificarea surselor de finanţare/Finanţarea serviciului public
3.7.1. Finanţarea cheltuielilor curente pentru furnizarea/prestarea serviciilor de utilităţi publice, precum şi pentru întreţinerea, exploatarea şi funcţionarea sistemelor aferente se realizează pe criterii economice şi comerciale; mijloacele materiale şi financiare necesare desfăşurării activităţilor specifice fiecărui serviciu se asigură prin bugetele de venituri şi cheltuieli ale operatorilor.
3.7.2. Veniturile operatorului se constituie prin încasarea de la utilizatori, sub formă de preţuri sau tarife, a sumelor reprezentând contravaloarea serviciilor furnizate/prestate şi după caz, din alocaţii de la bugetele locale, cu respectarea următoarelor principii.
a) asigurarea autonomiei financiare a operatorului;
b) asigurarea rentabilităţii şi eficienţei economice;
c) asigurarea egalităţii de tratament al serviciilor de utilităţi publice în raport cu alte servicii publice de interes general;
d) recuperarea în totalitate de către operatori a costurilor furnizării/prestării serviciilor.
3.7.3. Finanţarea şi realizarea investiţiilor aferente sistemelor de utilităţi publice se face cu respectarea legislaţiei în vigoare privind iniţierea, fundamentarea, promovarea şi aprobarea investiţiilor publice, în temeiul următoarelor principii:
a) promovarea rentabilităţii şi eficienţei economice;
b) păstrarea veniturilor realizate din aceste activităţi la nivelul comunităţilor locale şi utilizarea lor pentru dezvoltarea serviciilor şi a infrastructurii tehnico-edilitare aferente;
c) întărirea autonomiei fiscale a unităţilor administrativ-teritoriale pentru crearea mijloacelor financiare necesare în vederea funcţionării serviciilor;
d) întărirea autonomiei locale privind contractarea şi garantarea unor împrumuturi interne sau externe necesare pentru finanţarea infrastructurii tehnico-edilitare aferente serviciilor, în condiţiile legii;
e) respectarea legislaţiei în vigoare privind achiziţiile publice;
f) respectarea dispoziţiilor legale referitoare la calitatea şi disciplina în construcţii, urbanism, amenajarea teritoriului şi protecţia mediului.
3.7.4. Finanţarea cheltuielilor de capital pentru realizarea de investiţii publice ale Municipiului Arad aferente sistemelor de utilităţi publice, se asigură din următoarele surse:
a) fonduri proprii ale operatorilor şi/sau fonduri de la bugetul local, în conformitate cu obligaţiile asumate prin actele juridice pe baza cărora este organizată şi se desfăşoară gestiunea serviciilor;
b) credite bancare, ce pot fi garantate de autoritatea locală, de Statul Român sau de alte entităţi specializate în acordarea de garanţii bancare;
c) fonduri nerambursabile obţinute prin aranjamente bilaterale sau multilaterale;
d) fonduri speciale constituite pe baza unor taxe speciale, instituite la nivelul autorităţilor administraţiei publice locale, potrivit legii;
e) fonduri transferate de la bugetul de stat, ca participare la cofinanţarea unor programe de investiţii realizate cu finanţare externă, precum şi din bugetele unor ordonatori principali de credite ai bugetului de stat;
h) alte surse, constituite potrivit legii.
3.7.5. Conform Hotărârii Guvernului nr. 955/2004 pentru aprobarea reglementărilor-cadru de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 71/2002 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public şi privat de interes local, cheltuielile curente pentru asigurarea funcţionării propriu-zise a serviciilor de administrare a domeniului public şi efectuării/prestării activităţilor edilitar-gospodăreşti specifice acestora, respectiv pentru întreţinerea, reabilitarea şi exploatarea infrastructurii edilitar-urbane aferente, se asigură prin încasarea de la utilizatori, pe baza tarifelor legal aprobate, a unor sume reprezentând contravaloarea serviciilor prestate, cu respectarea următoarelor condiţii:
a) organizarea şi desfăşurarea pe principii şi criterii comerciale şi concurenţiale a activităţii prestate;
b) reflectarea costului efectiv al furnizării/prestării serviciilor de administrare a domeniului public şi privat în structura şi nivelul tarifelor practicate;
c) ajustarea periodică a tarifelor;
d) recuperarea integrală a cheltuielilor prin tarife;
e) acoperirea prin tarife cel puţin a sumelor investite şi a cheltuielilor curente de funcţionare şi de întreţinere a serviciilor de administrare a domeniului public şi privat;
f) calcularea, înregistrarea şi recuperarea uzurii fizice şi morale a mijloacelor fixe specifice infrastructurii edilitar-urbane aferente acestor servicii prin redevenţă în cazul gestiunii delegate.
3.7.6. Motive de ordin social şi de mediu:
Prestarea serviciului de administrare, întreţinere şi exploatare a Ștrandului Neptun şi Patinoarului Municipal presupune angajarea de către operator a unui personal de specialitate care să se preocupe de paza obiectivului, realizarea lucrărilor de întreţinere, de salubrizare a componentelor din incinta ştrandului şi patinoarului, a lucrărilor specifice pentru amenajarea şi întreţinerea spaţiilor verzi etc. Prin lucrările de investiţii, întreţinere şi administrare, operatorul va elimina posibilele surse de poluare.
Rezultatele preconizate ale înfiinţării serviciului de utilitate publică sunt în principal:
a. creşterea numărului de utilizatori;
b. reducerea costurilor de exploatare şi întreţinere;
c. asigurarea unui serviciu de calitate şi în condiţii de siguranţă a utilizatorilor;
d. siguranţă în exploatare;
e. monitorizarea activităţii din incinta ştrandului şi a patinoarului.
4. Investiţiile necesare pentru modernizarea zonelor de agrement
Pe baza unor documentații tehnico-economice, se stabilesc investiţiile necesare pentru modernizarea ştrandului şi a patinoarului, în ceea ce priveşte:
reabilitare și modernizare instalații și echipamente de filtrare, tratare, încălzire și recirculare a apei din bazinele de înot ștrand adulți și ștrand copii – Ștrand Neptun;
modernizare zone de acces în zona de agrement Ștrand Neptun;
reabilitare și modernizare a instalațiilor, dotărilor și a spațiilor aferente Patinoarului;
5. Forma de gestiune optimă a serviciului de utilitate publică pentru Serviciul de Administrare, amenajare, întreţinere şi exploatare a zonelor de agrement – Ştrandul Neptun şi Patinoarul Municipal
Ordonanţa Guvernului nr.71/2002, privind organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public şi privat de interes local, la art.10, menţionează două modalităţi de organizare a gestiunii:
- prin gestiune directă;
- prin gestiune indirectă sau gestiune delegată.
5.1. Gestiunea indirectă permite un control asupra modului de îndeplinire a responsabilităţilor care decurg din lege privind asigurarea realizării lucrărilor şi a măsurilor necesare implementării şi conformării cu prevederile angajamentelor asumate în procesul de integrare europeană în domeniul protecţiei mediului pentru serviciile furnizate cetăţenilor.
5.2. Având în vedere că este necesară desfăşurarea unei activităţi care are ca scop administrarea, exploatarea şi întreţinerea ştrandului şi a patinoarului în interesul cetăţenilor, propunem modalitatea de gestiune delegată prin atribuire directă a serviciului de utilitate publică pentru serviciul de administrare, amenajare, întreţinere şi exploatare a zonelor de agrement – Ştrandul Neptun şi Patinoarul Municipal ca soluţie optimă pentru realizarea acestui scop, deoarece atât din punct de vedere tehnic, cât şi economic, această modalitate răspunde exigenţelor legale şi interesului comunităţii locale.
6. Redevenţa
(1) Redevența anuală reprezintă suma datorată de către concesionar concedentului în schimbul transmiterii dreptului de administrare și exploatare a zonelor de agrement Ștrandul Neptun și Patinoarul Municipal Arad. Redeventa anuala este de 1% din veniturile înregistrate de operator, si se achita in lei.
(2) Redevența va fi calculată și se va plăti trimestrial pana la data de 25 a lunii următoare celei în care se încheie trimestrul, respectiv 25 ianuarie, 25 aprilie, 25 iulie, 25 octombrie.
7. Modalitatea de acordare a concesiunii
Modalitatea de acordare a concesiunii avută în vedere este prin atribuire directă.
8. Durata concesiunii.
Durata estimată a concesiunii este de 5 ani, cu posibilitatea prelungirii acestui termen prin acordul părţilor.
9. Termenul estimat pentru realizarea procedurii de concesionare
Termenul estimat pentru încheierea contractului este de maxim 2 luni de la data intrării în vigoare a Hotărârii Consiliului Local pentru aprobarea Caietului de sarcini.
Comisia numită în baza Dispoziției nr. 2416/2019 a Primarului Municipiului Arad
Ștefan Szuchanszki
Mihaela Balaș
Maria Micea
Eliza Barbura
Corneliu Neamțiu
Carmen Radu
Daiana Movileanu
Sorin Contraș
Adela Hoblea
Marius Panda
PRIMARUL MUNICIPIULUI ARAD
Nr. 63.314/14.08.2019
Primarul Municipiului Arad
În temeiul prevederilor art. 136, alin. (8), lit. a) din Ordonanța de urgență nr. 57/2019 privind Codul administrativ îmi exprim inițiativa de promovare a unui proiect de hotărâre cu următorul obiect: “aprobarea studiului de fundamentare și stabilirea formei de delegare a gestiunii serviciului de utilitate publică – Serviciul de administrare, amenajare, întreţinere şi exploatare a zonelor de agrement – Ştrandul Neptun şi Patinoarul Municipal” proiect în susținerea căruia formulez următorul
REFERAT DE APROBARE
Ţinând cont de necesitatea satisfacerii cerințelor și nevoilor de utilitate publică ale comunității locale, creșterea calității vieții și ridicarea gradului de civilizaţie şi confort al acesteia este necesar înfiinţarea, organizarea, exploatarea şi funcţionarea serviciilor de administrare a domeniului public şi privat care vor avea în vedere respectarea şi îndeplinirea următoarelor cerinţe:
securitatea serviciilor furnizate/prestate;
continuitatea serviciilor din punct de vedere cantitativ şi calitativ;
adaptabilitatea serviciilor la cerinţele comunităţilor locale;
accesul liber la servicii şi la informaţiile referitoare la acestea;
tarifarea echitabilă a serviciilor furnizate/prestate;
consultarea locuitorilor cu privire la organizarea, exploatarea şi funcţionarea serviciilor de administrare a domeniului public şi privat.
În acest sens se impune aprobarea studiului privind fundamentarea şi stabilirea soluţiei optime de delegare a gestiunii serviciului de utilitate publică – Serviciul de administrare, amenajare, întreţinere şi exploatare a zonelor de agrement – Ştrandul Neptun şi Patinoarul Municipal, prin adoptarea, de către Consiliul Local Municipal a unei hotărâri în acest sens.
P R I M A R
Călin BIBARŢ
PRIMĂRIA MUNICIPIULUI ARAD
DIRECŢIA PATRIMONIU
SERVICIUL EVIDENŢĂ ȘI ADMINISTRARE DOMENIUL PUBLIC
Nr. 63.315/14.08.2019
R A P O R T
Având în vedere necesitatea înfiinţării, organizării, exploatării şi funcţionării serviciilor de administrare a domeniului public şi privat care să răspundă cerințelor comunității locale, trebuie să asigure:
a) satisfacerea cerinţelor şi nevoilor de utilitate publică ale comunităţilor locale şi creşterea calităţii vieţii;
b) administrarea şi gestionarea infrastructurii edilitar-urbane a unităţilor administrativ-teritoriale în interesul comunităţilor locale;
c) funcţionarea şi exploatarea în condiţii de siguranţă, rentabilitate şi eficienţă economică a infrastructurii edilitar-urbane aferente;
d) ridicarea continuă a standardelor şi a indicatorilor de performanţă ai serviciilor prestate;
e) crearea, dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii edilitar-urbane a unităţilor administrativ-teritoriale, în corelare cu planurile şi documentaţiile de urbanism şi amenajare a teritoriului;
f) descentralizarea serviciilor publice şi aplicarea principiilor economiei de piaţă şi ale liberei concurenţe;
g) protejarea domeniului public şi privat şi punerea în valoare a acestuia;
h) protecţia şi conservarea mediului natural şi construit, precum şi a monumentelor şi siturilor istorice şi arhitectonice, în conformitate cu reglementările legale în vigoare;
i) protecţia igienei şi sănătăţii publice, în conformitate cu reglementările specifice în vigoare.
Înfiinţarea, organizarea, coordonarea şi reglementarea serviciilor de administrare a domeniului public şi privat constituie dreptul exclusiv al autorităţii publice locale, la fel și monitorizarea, controlul funcţionării şi gestionării acestor servicii intră în atribuţiile şi responsabilitatea exclusivă a autorității locale.
Dobândirea, dezvoltarea, modernizarea, exploatarea, întreţinerea şi administrarea bunurilor proprietate publică şi privată specifice infrastructurii edilitar-urbane a unităţii administrativ-teritoriale sunt, de asemenea, de competenţa exclusivă a acesteia.
Ținând cont de:
- art. 3 alin. (1) lit. c) și lit. l), art. 5, pct. 3, lit. e) și lit. j), art. 10 alin. (1) lit. b), art.13 alin. (9) din Ordonanţa Guvernului României nr. 71/2002 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public şi privat de interes local, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 24 alin. (1), alin. (2), alin. (4) din Anexa 1 la HG nr. 955/2004 pentru aprobarea reglementărilor-cadru de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 71/2002 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public şi privat de interes local, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 36 alin. (1) din Legea nr.100/2016 privind concesiunile de lucrări și concesiunile de servicii;
P R O P U N E M:
aprobarea studiului privind fundamentarea şi stabilirea soluţiei optime de delegare a gestiunii serviciului de utilitate publică – Serviciul de administrare, amenajare, întreţinere şi exploatare a zonelor de agrement – Ştrandul Neptun şi Patinoarul Municipal, conform Anexei nr.1 la proiectul hotărâre.
aprobarea formei de delegare a serviciului de utilitate publică – Serviciul de administrare, amenajare, întreţinere şi exploatare a zonelor de agrement – Ştrandul Neptun şi Patinoarul Municipal, respectiv gestiune delegată prin atribuirea directă a concesiunii, operatorului S.C. RECONS S.A.
DIRECTOR EXECUTIV, ȘEF SERVICIU,
Ştefan Szuchanszki Mihaela Balaș