Proiect adus la cunoştinţă publică în data de 28-04-2006 H O T Ă R Â R E nr. _______ din __________
Proiect de hotărâre privind aprobarea regulamentului de desfăşurare a activităţilor comerciale în municipiul Arad - iniţiativa primarului.
Ing. Gheorghe Falcă, Primarul Municipiului Arad,
În conformitate cu prevederile Legii nr. 52/2003, transmit următorul
A N U N Ţ
Începând cu data de sâmbătă, 29.04.2006, la intrarea în Primăria Municipiului Arad, sunt afişate următoarele documente privind:
1. Documentaţie Plan Urbanistic de Detaliu pentru lucrarea - PUD SHOWROOM AUTO şi service, DN 79 km 4+557/ Arad, proiect nr. 14/2005, iniţiativa primarului.
2. Documentaţie privind regulamentul de publicitate în municipiul Arad - iniţiativa primarului.
3. Proiect de hotărâre privind aprobarea regulamentului de desfăşurare a activităţilor comerciale în municipiul Arad - iniţiativa primarului.
4. Proiect de hotărâre privind aprobarea normelor obligatorii şi responsabilităţilor concrete ce revin instituţiilor publice, agenţilor economici, celorlalte persoane juridice şi cetăţenilor pentru gospodărirea municipiului Arad, regimul contravenţiilor - iniţiativa primarului.
5. Documentaţie Plan Urbanistic de Detaliu pentru lucrarea PUD SERE CENTRALĂ TERMICĂ ŞI HALĂ SORTARE, Cornel Minişan nr. 1, Arad, proiect nr. 8/2006 - iniţiativa primarului.
Până la data de 12.05.2006, la registratura Primăriei Municipiului Arad, cei interesaţi pot depune în scris recomandări, sugestii şi opinii privind aceste documente.
Informaţii suplimentare pot fi solicitate începând cu data de 02.05.2006, între orele 8,00-17,00, la Centrul de Informare pentru Cetăţeni, camera 2.
Cei interesaţi pot solicita în scris şi pot primi copii contra cost după aceste acte, care pot fi studiate şi pe site-ul Primăriei Arad, la adresa www.primariaarad.ro.
P R I M A R
ing. Gheorghe Falcă
REGULAMENT DE DESFĂŞURARE A ACTIVITĂŢILOR COMERCIALE ÎN MUNICIPIUL ARAD
CAP.I. DISPOZIŢII GENERALE
Art.1. Prezentul Regulament stabileşte regulile generale şi pe cele specifice de desfăşurare şi autorizare a unui exerciţiu comercial.
Art.2. Exerciţiul comercial constă în una sau mai multe activităţi de comercializare cu ridicata, cu amănuntul, de tip cash and carry, de alimentaţie publică sau prestări de servicii, denumite în continuare «activităţi comerciale».
Art.3.Exerciţiul comercial, astfel cum este definit la art.2 se desfăşoară în zone publice ale municipiului Arad sau în structuri proprii.
Art.4.(1) Stabilirea şi delimitarea zonelor publice unde se pot desfăşura activităţi comerciale se fac de Consiliul Local, prin hotărâre sau de Primar, prin dispoziţie, după caz conform prezentului Regulament.
(2) În toate cazurile sunt interzise activităţile comerciale pe spaţii verzi amenajate ; în apropierea intersecţiilor şi trecerilor de pietoni pe o rază mai mică de 5m ; în parcuri, în locuri care ocupate fiind de comercianţi, strangulează circulaţia pietonală sau blochează accesul în incinte de construcţii ; pe locurile de joacă pentru copii ; în parcări ; pe trotuare mai înguste de 2 m.
Art.5. Activităţile comerciale supuse autorizării sunt cele prevăzute în anexa la O.G. nr.99/2003, aprobată şi modificată prin Legea nr. 650/2002.
CAP.II. DEFINIREA UNOR TERMENI
Art.6. În înţelesul prezentului Regulament următorii termeni se definesc astfel :
a) consumator : orice persoană fizică, care cumpără, dobândeşte, utilizează ori consumă produse sau servicii oferite de comercianţi în zonele publice.
b) comerciant : persoana juridică, persoana fizică ori asociaţia familială, autorizaţi în condiţiile legii, care desfăşoară activităţi comerciale, astfel cum sunt definite la art. 1, în zonele publice ale municipiului.
c) comerţ cu amănuntul/de detail : activitatea desfăşurată de comercianţii care vând produse direct consumatorilor pentru uzul personal al acestora.
d) comerţ cu ridicata/en gros : activitatea desfăşurată de comercianţii care cumpără produse în cantităţi mari în scopul revânzării acestora în cantităţi mai mici altor comercianţi sau utilizatori profesionali şi colectivi.
e) comerţ ambulant : activitatea de comercializare cu amănuntul realizată prin trecere dintr-un loc în altul sau într-un loc stabilit pentru o zi sau un număr limitat de zile, în rulote mobile, standuri mobile, chioşcuri mobile, corturi sau în vehicule special amenajate sau în alte modalităţi avizate de administraţia publică locală.
f) serviciu de alimentaţie publică : activitatea de pregătire, preparare, prezentare şi servire a produselor şi băuturilor pentru consumatori.
g) structură de vânzare : spaţiul de desfăşurare a unuia sau mai multor exerciţii comerciale.
h) comerţ în zone publice : activitatea comercială desfăşurată în locaţii fixe sau mobile, cu caracter permanent sau sezonier (ocazional).
i) zone publice : drumuri publice, străzi, pasaje publice, pieţe(altele decât cele agroalimentare), orice zonă destinată folosinţei publice, cu excepţia celor administrate special.
j) mobilier urban : tonete, tarabe, pupitre acoperite sau închise destinate difuzării şi comercializării presei, cărţilor şi florilor, cu suprafaţa desfăşurată de max. 5 mp.
k) gheretă : construcţie cu suprafaţă maximă de 16 mp cu sistem constructiv uşor demontabil.
l) structură proprie : structură de vânzare aflată în proprietatea privată.
CAP.III. CATEGORII DE ACTIVITĂŢI COMERCIALE. REGLEMENTĂRI GENERALE ŞI SPECIFICE
Art.7. Funcţie de locul de desfăşurare activităţile comerciale se clasifică în activităţi comerciale desfăşurate în zone publice şi activităţi comerciale desfăşurate în structuri proprii.
SUBCAPITOLUL I. ACTIVITĂŢI COMERCIALE DESFĂŞURATE ÎN ZONE PUBLICE
SECŢIUNEA 1.TIPURI DE ACTIVITĂŢI COMERCIALE CARE SE POT AUTORIZA ÎN ZONELE PUBLICE ALE MUNICIPIULUI . CLASIFICARE
Art.8. Activităţile comerciale autorizabile în zonele publice se clasifică după cum urmează :
A. Activităţi comerciale care se desfăşoară în structuri cu locaţie fixă :
a. comercializarea produselor alimentare şi nealimentare şi prestarea serviciilor în gherete.
b. servicii de alimentaţie publică prestate pe terase sezoniere.
c. difuzarea şi comercializarea presei, cărţilor şi florilor utilizând mobilierul urban.
d. comercializarea fructelor în standuri mobile, special amenajate
B. Activităţi comerciale care se desfăşoară în structuri cu locaţii temporare sau mobile :
a. comerţ cu amănuntul sau ambulant cu produse alimentare sau nealimentare desfăşurat cu ocazia diferitelor sărbători sau evenimente organizate în oraş (“târguri” de Crăciun sau Paşte, zilele oraşului, târgul olarilor şi altele)
b. comerţ ambulant cu produse specifice unor evenimente cum sunt zilele de 1 şi 8 martie, începutul anului şcolar (pentru flori), Moş Nicolae şi altele.
SECŢIUNEA 2.REGULI GENERALE APLICABILE TUTUROR CATEGORIILOR DE ACTIVITĂŢI COMERCIALE
Art.9. Regulile generale, aplicabile tuturor categoriilor de activităţi comerciale care se desfăşoară în zonele publice sunt următoarele :
a. activităţile comerciale în zone publice se desfăşoară de persoane fizice, persoane juridice şi asociaţii familiale autorizate ;
b. ocuparea amplasamentelor se face în condiţiile specifice stabilite prin Regulament pentru fiecare tip de activitate comercială ;
c. activităţile comerciale se pot desfăşura strict în perimetrul şi pe amplasamentul delimitat, fără posibilitatea de extindere în zonele învecinate ;
d. este obligatorie păstrarea curăţeniei în zona publică ocupată şi în perimetrul ei ;
e. la locul desfăşurării activităţii comerciale este obligatoriu să se amplaseze recipienţi speciali pentru deşeuri. Este interzisă depozitarea deşeurilor în zona publică ocupată sau în perimetrul ei ;
f. este interzisă depozitarea ambalajelor de orice fel, a navetelor cu băuturi răcoritoare, bere sau altele în zona publică ocupată sau în perimetrul ei ;
g. se interzice amplasarea pe carosabil a oricăror fel de obiecte (cutii, cărucioare, scaune, etc.) în scopul “rezervării” unuia sau mai multor locuri de parcare ;
h. este interzisă amplasarea frigiderelor de orice fel în zona publică ocupată sau în perimetrul ei ;
i. este interzisă orice lucrare improvizată cu folii, cartoane, prelate, etc. pentru protecţie împotriva precipitaţiilor sau soarelui ;
j. este obligatoriu pentru comercianţii care desfăşoară activitatea comercială în gherete, tonte, pupitre, standuri ş.a.m.d. să păstreze aspectul îngrijit al acestora, intervenind cu reparaţiile, recondiţionările, lucrările care se impun ori de câte ori este cazul ;
k. orice activitate comercială care se desfăşoară pe artere sau în zone pietonale se autorizează sub condiţia imperativă de a nu stânjeni circulaţia pietonilor ;
l. comercianţii care desfăşoară activităţi comerciale în zone publice sunt obligaţi să întrerupă, să suspende sau să restrângă activitatea în cazul efectuării unor lucrări edilitare ;
m. comercianţii sunt obligaţi să respecte orarul de funcţionare avizat în condiţiile art.47-52 sau, după caz, perioada de desfăşurare a activităţii comerciale stabilită de autoritatea publică.
SECŢIUNEA 3.REGULI SPECIFICE APLICABILE CATEGORIILOR DE ACTIVITĂŢI COMERCIALE
§1. Comercializarea produselor alimentare şi nealimentare şi prestarea serviciilor în gherete
Art.10. Locaţiile stabilite de administraţia publică locală pentru amplasarea gheretelor destinate comercializării produselor alimentare sau nealimentare sau pentru prestarea serviciilor se închiriază prin licitaţie publică, în condiţiile legii.
Art.11. (1) Locaţiile, sistemul constructiv agreat, preţul şi durata închirierii, preţul minim al adjudecării, precum şi profilul activităţii comerciale se stabilesc de consiliu, prin hotărâre, pentru fiecare zonă publică destinată amplasării gheretelor.
(2) Durata închirierii este de maxim 3 ani putând fi prelungită potrivit regulilor de drept comun.
(3) Pentru amplasarea gheretei pe locul adjudecat, comerciantul va solicita autorizaţie de construire, în condiţiile legii.
(4) Gheretele pot fi racordate la utilităţi urbane pe cheltuiala şi riscul determinat de o dezafectare prematură, a comerciantului solicitant.
Art.12. (1) Dacă planurile urbanistice aprobate impun încetarea contractelor de închiriere înainte de ajungere la termen, gheretele (construcţii cu caracter provizoriu) se dezafectează la somaţia prealabilă a autorităţii publice locale.
(2) Somaţia se expediază cu cel puţin 30 de zile înainte de data limită a dezafectării.
(3) În situaţia dezafectării comerciantul beneficiază de un drept de preemţiune pentru ocuparea unei alte locaţii, dacă acceptă condiţiile de amplasare ale locaţiei respective.
§2.Servicii de alimentaţie publică prestate pe terase sezoniere
Art.13.Funcţionarea teraselor sezoniere se autorizează la solicitarea comerciantului interesat, deţinător al unui spaţiu de alimentaţie publică (restaurant, bar, cofetărie, etc.), pe baza unui proiect detaliat, care evidenţiază soluţia propusă sub toate aspectele şi cu respectarea următoarelor condiţii :
a. amplasamentul trebuie să fie în imediata apropiere, de regulă alipit de unitatea de alimentaţie publică. Nu se autorizează terase la o distanţă mai mică de 5 m de intersecţii sau treceri de pietoni ;
b. mesele şi scaunele se aşează direct pe sol sau pe podiumuri, cu înălţimea de maxim 15 cm (rezemate nu încastrate în trotuar), cu integrarea lor în ansamblul urban ;
c. suprafaţa ocupată de terasă se stabileşte în aşa fel încât să se rezerve pentru circulaţia pietonală un culoar minim de 2 m. şi pe o lăţime care să nu depăşească ⅓ din lăţimea trotuarului.
Art.14.(1) Terasele pot fi poziţionate parţial şi pe locurile de staţionare din ampriza drumului, dacă nu afectează zona de siguranţă a acestuia, sau lângă bordura trotuarului.
(2) Amplasarea unei terase în condiţiile alin. (1) se poate face doar cu avizul prealabil al Biroului Poliţie Rutieră.
Art.15.(1) Zona publică destinată funcţionării teraselor sezoniere se delimitează cu elemente decorative, plante ornamentale, panouri din materiale transparente, etc., având înălţimea maximă de 80 cm.
(2) Se interzice utilizarea panourilor din materiale opace pentru delimitarea amplasamentelor teraselor.
(3) Solicitantul acordului de funcţionare a terasei sezoniere este obligat să adopte soluţia constructivă impusă prin avizul arhitectului şef.
(4) Se interzice difuzarea muzicii pe terasele sezoniere.
Art.16. Terasele sezoniere se pot amplasa cu acordul primarului şi avizul de specialitate al arhitectului şef emis în baza proiectului prevăzut la art.13.
Art.17. Pentru funcţionarea teraselor în zonele publice comercianţii datorează taxă de ocupare a domeniului public, aprobată de consiliul local, în condiţiile legii.
Art.18. Nu se autorizează funcţionarea teraselor în zonele în care amplasamentele nu permit încadrarea în condiţiile stabilite prin prezentul Regulament.
Art.19. Sezonul de funcţionare a teraselor se încadrează în intervalul de timp 15.04 – 30.09.
§3. Difuzarea şi comercializarea presei, cărţilor şi florilor prin utilizarea mobilierului urban
Art.20. Amplasamentele pentru care se autorizează instalarea mobilierului urban în scopurile reglementate prin Regulament se închiriază prin licitaţie publică.
Art.21. Amplasamentele mobilierului urban, preţul minim al adjudecării, preţul închirierii, durata acesteia se stabilesc în caietul de sarcini a licitaţiei.
Art.22.(1)Tonetele, tarabele, pupitrele acoperite sau închise destinate difuzării, respectiv comercializării presei, cărţilor şi florilor se amplasează direct pe sol, fără fundaţii sau platforme, precum şi fără racorduri la utilităţi urbane, cu excepţia energiei electrice.
(2) Forma, dimensiunile şi aspectul obiectelor de mobilier urban se avizează de arhitectul şef, utilizând formularul prevăzut în anexa 1, pe baza unui proiect detaliat care evidenţiază soluţia propusă sub toate aspectele.
(3) Mobilierul urban se amplasează fără autorizaţie de construire.
§4. Comercializarea fructelor în standuri special amenajate
Art.23.(1) Comercializarea fructelor, în zone publice se poate face în locaţiile stabilite de administraţia publică locală şi licitate de comercianţii interesaţi în condiţiile reglementate în prezentul Regulament.
(2) Amplasamentele, preţul adjudecării, preţul închirierii şi durata acesteia se stabilesc în caietul de sarcini a licitaţiei, aprobat prin hotărâre, de consiliul local.
Art.24. Forma, dimensiunile şi aspectul standurilor de expunere se avizează de arhitectul şef, utilizând formularul prevăzut în anexa 1, pe baza unui proiect detaliat care evidenţiază soluţia propusă sub toate aspectele.
§5. Comerţul cu amănuntul sau ambulant desfăşurat cu ocazia unor sărbători sau evenimente organizate în municipiu
Art.25. Cu ocazia unor sărbători sau evenimente organizate în municipiu (“târguri” de Crăciun sau Paşte, zilele oraşului, târgul olarilor şi altele) în zonele delimitate ale municipalităţii pentru derularea evenimentelor respective se poate autoriza desfăşurarea unor activităţi comerciale specifice.
Art.26. Numărul de amplasamente destinate desfăşurării comerţului cu amănuntul sau ambulant astfel cum sunt definite în Regulament, forma, aspectul structurilor de expunere şi vânzare se stabilesc de către organizatorii evenimentului respectiv, cu acordul primarului şi avizul arhitectului şef.
Art.27.(1) Ocuparea amplasamentelor se face la cererea comercianţilor interesaţi depusă în termenul stabilit în anunţul public făcut cu acest prilej (prin afişare la Primărie sau difuzat prin alte mijloace).
(2) Atribuirea amplasamentelor se face în limita numărului de locuri stabilite potrivit art.26 şi sub condiţia respectării tuturor exigenţelor stabilite de organizatori în programul evenimentului. Atribuirea se face prin dispoziţia primarului.
Art.28. Pentru amplasamentele atribuite se datorează taxa de ocupare a domeniului public.
§6. Comerţul ambulant cu produse specifice unor evenimente
Art.29. Cu ocazia unor evenimente cum sunt zilele de 1-8 martie, începutul anului şcolar, Moş Nicolae şi altele în zonele publice ale municipiului se poate autoriza comercializarea unor produse specifice (ghiocei, brânduşe, alte flori, mărţişoare, felicitări, nuieluşe, globuri şi altele).
Art.30. Numărul locurilor de vânzare, forma de prezentare, alte detalii determinante pentru ambientul zonei se stabilesc prin avizul arhitectului şef şi cu acordul primarului.
Art.31.(1) Atribuirea locurilor de vânzare se face la cerere, în limita numărului de locuri existent şi cu condiţia respectării cerinţelor impuse în anunţurile publice afişate la Primărie sau difuzate prin alte mijloace. Atribuirea se face prin dispoziţia primarului.
(2) Pentru amplasamentul atribuit se datorează taxa de ocupare a domeniului public.
SECŢIUNEA 4.AUTORIZAREA COMERCIANŢILOR.AUTORIZAREA EXERCITĂRII ACTIVITĂŢILOR COMERCIALE ÎN ZONE PUBLICE
Art.32. Persoanele juridice, persoanele fizice şi asociaţiile familiale se autorizează în condiţiile stabilite de Legea nr. 370/2002, Legea nr. 300/2004 şi a celorlalte acte normative care reglementează materia.
Art.33. (1)Exercitarea activităţilor comerciale în zonele publice este supusă acordului administraţiei publice locale, respectiv a primarului şi prevederilor prezentului Regulament.
(2) Modelul tip al acordului este prevăzut în anexa nr.1.
Art.34. Acordul prevăzut la art. 33 nu se eliberează în următoarele cazuri :
a. comerţul pentru care se solicită contravine planului general de dezvoltare urbană
b. aduce prejudicii spaţiilor aflate în incinta sau în apropierea unor clădiri de valoare arhitectonică deosebită ori cu valoare de patrimoniu
c. exerciţiul comercial se face în spaţii improvizate
d. se încalcă prevederile exprese ale legii şi prevederile prezentului Regulament.
Art.35. Forma şi conţinutul Acordului sunt prevăzute în anexă.
SUBCAPITOLUL II. ACTIVITĂŢI COMERCIALE CARE SE DESFĂŞOARĂ ÎN STRUCTURI PROPRII
SECŢIUNEA 1. NORME CU CARACTER GENERAL
Art.36. Exerciţiul comercial, astfel cum este definit în prezentul Regulament poate fi desfăşurat de comercianţi autorizaţi în condiţiile O.U.G. nr.76/2001, aprobată prin Legea nr.370/2002, pentru persoane juridice respectiv societăţi comerciale, regii autonome, organizaţii cooperatiste şi ale Legii nr.300/2004 pentru persoane fizice şi asociaţiile familiale.
Art.37. Orice activitate comercială desfăşurată în structuri proprii este supusă autorizării în condiţiile reglementate de prezentul Regulament.
Art.38.(1) Autorizaţia de funcţionare se emite doar pentru profilul declarat.
(2) Schimbarea profilului se poate realiza doar cu solicitarea unei noi autorizaţii de funcţionare.
Art.39.(1) Autorizaţia de funcţionare se eliberează pentru fiecare structură de vânzare deţinută de comerciant.
(2) Tariful de autorizare este de 200 lei.
SECŢIUNEA 2. CRITERII
Art.40. Autorizaţia de funcţionare se eliberează cu condiţia îndeplinirii cumulative a următoarelor criterii :
a. deţinerea legală a structurii de vânzare ;
b. îndeplinirea condiţiilor igienico-sanitare ;
c. îndeplinirea condiţiilor de protecţie contra incendiilor şi a celor specifice contra efracţiei ;
d. desfăşurarea unei activităţi comerciale care se încadrează în normele de convieţuire socială, ordine şi linişte publică ;
e. îndeplinirea tuturor obligaţiilor fiscale faţă de bugetul local.
SECŢIUNEA 3. AUTORIZAŢIA DE FUNCŢIONARE. METODOLOGIA DE ELIBERARE
Art.41. Modelul autorizaţiei de funcţionare este prevăzut în anexa nr.2 .
Art.42. Autorizaţia de funcţionare se eliberează la cererea persoanei interesate, utilizând formularul tip prevăzut în anexa nr.3 .
Art.43. Cererea se însoţeşte de următoarele acte :
a. cererea pentru aprobarea orarului de funcţionare – formular tip anexa nr.4 ;
b. acordul vecinilor limitrofi (cu care se învecinează pe plan orizontal şi vertical ) pentru orarul de funcţionare – formular prevăzut în anexa nr.5 ;
c. acordul adunării generale a Asociaţiei de Proprietari pentru desfăşurarea activităţii comerciale cu profilul declarat. În clădirile colective unde nu sunt constituite asociaţii de proprietari se solicită acordul majorităţii proprietarilor şi în mod direct a celor direct afectaţi (pe verticală şi orizontală) ;
d. act constitutiv al societăţii ( statut, contract de societate) sau autorizaţia emisă în baza Legii nr. 300/2004;
e. certificatul de Înregistrare la Oficiul Registrului Comerţului şi anexele aferente ;
f. titlul asupra imobilului ;
g. declararea punctului de lucru la Oficiul Registrului Comerţului prin cerere de înscriere de menţiuni, conform Legii nr. 26/1990, republicată sau la Administraţia Finanţelor Publice conform Legii nr. 241/2005, privind combaterea evaziunii fiscale ;
h. acorduri, avize, autorizaţii, licenţe ale instituţiilor de specialitate, expres stabilite şi prevăzute de legislaţia în vigoare, în funcţie de codul CAEN ;
i. declaraţia de impunere privind taxa specială de salubrizare ;
j. certificat constatator privind îndeplinirea obligaţiilor exigibile de plată a impozitelor şi taxelor locale şi a altor venituri ale bugetului local, emis de Primăria Municipiului Arad.
Art.44.(1) Cererea pentru eliberarea autorizaţiei de funcţionare se primeşte şi se înregistrează la Serviciul Relaţii cu publicul al Primăriei municipiului Arad doar însoţită de toate actele enumerate la art.43.
(2) Autorizaţia de funcţionare se eliberează în termen de 30 de zile.
Art.45. Comerciantul, deţinător al unei autorizaţii de funcţionare are următoarele obligaţii :
a. să nu deterioreze autorizaţia de funcţionare ;
b. să afişeze în spaţiul de vânzare autorizaţia de funcţionare şi la loc vizibil ;
c. să vizeze anual autorizaţia de funcţionare, până la data de 30 aprilie. Tariful vizei anuale este de 100 lei ;
d. în cazul schimbării profilului (obiectului de activitate) să solicite o nouă autorizaţie de funcţionare. Actele enumerate la art.43 care corespund noii cereri îşi păstrează valabilitatea.
e. în exercitarea activităţii comerciale să nu se ocupe domeniul public cu mărfurile oferite spre vânzare.
Art.46. Modificările intervenite şi vizele anuale sunt menţionate pe autorizaţia de funcţionare pe verso.
Art.47.(1) Autorizaţia de funcţionare se înseriază şi se numerotează.
(2) Cotorul autorizaţiei de funcţionare rămâne în evidenţa serviciului de specialitate din cadrul Primăriei municipiului Arad.
(3) Autorizaţia de funcţionare nu este transmisibilă.
SECŢIUNEA 4. ORAR DE FUNCŢIONARE
Art.47. Activităţile comerciale pot fi deschise publicului în toate zilele săptămânii.
Art.48.(1) Fiecare comerciant îşi stabileşte orarul de funcţionare cu respectarea prevederilor înscrise în legislaţia muncii şi cu condiţia respectării reglementărilor în vigoare privind liniştea şi ordinea publică în conformitate cu solicitările autorităţii administraţiei publice locale privind continuitatea unor activităţi comerciale sau de prestări servicii, în funcţie de necesităţile consumatorilor.
(2) Modelul tip al avizului pentru orarul de funcţionare este prevăzut în anexa nr.6.
Art.49. Orarul de funcţionare se avizează doar dacă este însoţit de acordurile prevăzute în Regulament, acolo unde este cazul.
Art.50. Orarul de funcţionare se afişează la intrarea în spaţiul de vânzare, la loc vizibil.
Art.51. Orarul de funcţionare se vizează anual, în aceleaşi condiţii prevăzute pentru autorizaţia de funcţionare
Art.52. Structurile de vânzare cu amănuntul din sectorul alimentar, nu pot fi închise mai mult de 2 zile consecutive, cu excepţia cauzelor obiective de nefuncţionare.
CAP.IV.SANCŢIUNI
Art. 53. Încălcarea dispoziţiilor prezentului Regulament constituie contravenţie şi se sancţionează după cum urmează:
a). – cu amendă de la 1.401 lei la 1.800 lei, pentru nerespectarea dispoziţiilor art. 9 lit. b, c, g, h şi l; art. 15 alin. (3); art. 22 alin. (1) şi (2); art. 24; art. 27 alin. (2) şi art. 45 lit. e.
b). – cu amendă de la 1.001 lei la 1.400 lei, pentru nerespectarea dispoziţiilor art. 9 lit. d – f , i; art. 15 alin. (4); art. 30; art. 31 alin. (1) şi art. 38 alin. (2).
c). – cu amendă de la 700 lei la 1.000 lei, pentru nerespectarea dispoziţiilor art. 9 lit. j, şi m; art. 15 alin. (1) şi (2); art. 19 şi art. 45 lit. b şi c.
Art. 54. Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se face de către agenţii constatatori, împuterniciţi ai primarului.
Art. 55. (1) Contravenienţii beneficiază de posibilitatea achitării a jumătate din minim în termen de 48 de ore de la comunicarea Procesului-verbal de contravenţie.
(2) Împotriva Procesului-verbal de contravenţie se poate depune plângere la sediul emitentului, în termen de 15 zile de la comunicare, aplicându-se în acest sens, prevederile O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor.
(3) Modelul procesului-verbal de contravenţie este cel prezentat în anexa nr.7 la prezentul Regulament.
Art.56.Dispoziţiile prezentului capitol se completează cu dispoziţiile capitolului VII „Sancţiuni” al O.G. nr.99/2000 aprobată prin Legea nr.650/2002.
Art.57. Amenzile se plătesc la Direcţia Venituri a Municipiului Arad sau în contul ________________________________________.
CAP.V.DISPOZIŢII FINALE
Art.58. Acordurile prevăzute la art. 43 lit. b şi c emise în cadrul procedurii de autorizare a construcţiilor potrivit Legii nr. 50/1991 republicată, sunt valabile şi în procedura de autorizare a funcţionării structurii de vânzare în baza prezentului Regulament.
Art.59. Autorizaţiile pentru structurile de vânzare în exerciţiu la data intrării în vigoare a regulamentului, se solicită şi se eliberează până la data de 01.09.2006.
Art.60. Formularele tipizate se pun la dispoziţia solicitantului, contra cost. Tarifele sunt prevăzute în anexa nr.8.
RAPORT
comun al Secretarului şi al Direcţiei Comunicare
Obiect : proiectul de hotărâre privind aprobarea Regulamentului de desfăşurare a activităţilor comerciale în municipiul Arad
Potrivit legislaţiei în vigoare în zonele publice se pot desfăşura mai multe categorii de activităţi comerciale, zone publice fiind considerate drumurile publice, străzile, pieţele (altele decât cele agroalimentare, bazaruri,etc.), pasajele publice, orice altă zonă destinată folosinţei publice, cu excepţia celor administrate special.
Activităţile comerciale se diferenţiază funcţie de locaţie care poate fi fixă sau temporară (ori mobilă). În prima categorie se includ activităţile comerciale desfăşurate în gherete, pe terase sezoniere, utilizând mobilier urban (astfel cum este definit în H.G. nr. 584/2001) pentru difuzarea şi comercializarea presei, cărţilor şi florilor şi în standuri special amenajate pentru comercializarea fructelor.
În categoria a doua se includ activităţile comerciale în zone special delimitate pentru desfăşurarea unor evenimente (târguri de Crăciun, Paşte, zilele oraşului, etc.) precum şi comerţul ambulant desfăşurat de regulă pe arterele pietonale (străzi) cu ocazii specifice (1 şi 8 martie, Moş Nicolae şi altele).
Distincţia este dată de complexitatea diferită impusă pentru implementarea uneia sau alteia dintre activităţi. De exemplu :
- gheretele , cu suprafaţa desfăşurată de aproximativ 16 mp sunt racordate la utilităţi în timp ce tonetele şi celelalte piese de mobilier urban se pot racorda doar la energie electrică ;
- pentru gherete se impune obţinerea autorizaţiei de construire în timp ce pentru mobilierul urban este necesar doar acordul primarului şi avizul arhitectului şef ;
- pentru locaţiile fixe este necesară atribuirea prin licitaţie, în timp ce pentru activităţile desfăşurate în locaţii temporare sau mobile-astfel cum sunt definite în Regulament- este necesară doar îndeplinirea condiţiilor din acord, ocuparea lor făcându-se în limita locurilor aprobate ;
- locaţiile destinate gheretelor se închiriază pe o perioadă de maxim 3 ani, cu posibilitatea de prelungire, pentru celelalte categorii se datorează taxa de ocupare a domeniului public, aprobată în condiţiile legii.
Aspectul urban al oraşului este în responsabilitatea autorităţii publice locale, de aceea se impune reglementarea acestui tip de comerţ, desfăşurat în zone publice pentru a ridica standardul de calitate al ambientului şi pentru a disciplina modul şi, s-ar putea spune, procentul de ocupare a zonelor publice cu diferite construcţii sau piese de mobilier urban, sau standuri. Este cunoscut faptul că în lipsa unor astfel de reglementări comerţul, mai ales cel ambulant, s-a desfăşurat haotic creând disconfort şi aspect de bazar oriental în zona centrală a oraşului. De altfel, legislaţia în baza căreia s-a conceput Regulamentul impune în sarcina autorităţii locale obligaţia de a stabili norme privind desfăşurarea comerţului în zone publice şi sancţiuni corelative pentru încălcarea normelor respective.
În ceea ce priveşte autorizarea funcţionării structurilor proprii de vânzare (sau servicii) legiuitorul a stabilit în sarcina autorităţii publice locale, pe lângă obligaţii privind strategia de dezvoltare a activităţilor comerciale şi alte obligaţii cum sunt : armonizarea principiilor urbanismului cu cele de mediu, protejarea patrimoniului arhitectural, dezvoltarea reţelei de distribuţie în zone defavorizate, şi altele. Cât priveşte orarul de funcţionare acesta este liber stabilit de comercianţi dar sarcina de a urmări respectarea lui revine autorităţii locale, care, aplică şi sancţiunea în cazul încălcării lui. Fără a interveni în decizia comerciantului care desfăşoară un exerciţiu comercial oarecare cu privire la profil, orar şi alte aspecte, autoritatea locală se impune totuşi a autoriza desfăşurarea exerciţiului comercial respectiv pentru a putea astfel urmări respectarea cadrului legal specific.
Sancţiunile stabilite au rol de coerciţie, obligând pe cei care desfăşoară activităţi comerciale în zone publice să menţină curăţenia şi aspectul îngrijit al structurii de vânzare utilizată, impunând totodată respectarea obligaţiei de a nu se extinde (comerciantul) în zone limitrofe. Cea mai severă sancţiune este cea cu privire la desfăşurarea neautorizată a oricărora din activităţile prevăzute în Regulament.
Pentru motivele de oportunitate şi legalitate arătate, proiectul de hotărâre poate fi adoptat de consiliul local.
Acte normative incidente :
Ordonanţa Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă, aprobată prin Legea nr. 650/2002 ;
Hotărârea Guvernului nr. 333/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 99/2000 ;
Hotărârea Guvernului nr. 1103/2002 privind unele măsuri de comercializare a produselor alimentare ambalate sau preambalate şi a produselor nealimentare în cadrul altor spaţii decât cele cu destinaţie prestabilită ;
Hotărârea Guvernului nr. 348/2004 privind exercitarea comerţului cu produse şi servicii de piaţă în unele zone publice ;
Hotărârea Guvernului nr. 584/2001 privind amplasarea unor obiecte de mobilier urban ;
Legea nr. 50/1991-Republicată privind autorizarea executării construcţiilor şi unele măsuri pentru realizarea locuinţelor ;
Ordinul nr. 1430/2005 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 50/1991;
Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată prin Legea nr. 180/2002.
SECRETAR DIRECTOR EXECUTIV
Doina Paul Claudia Macra
PRIMĂRIA MUNICIPIULUI ARAD
EXPUNERE DE MOTIVE
Nr.________/__________ 2006
Lipsa de reglementare în privinţa modului de ocupare a domeniului public a impus suspendarea (H.C.L.M. nr.407/2004) autorizării construcţiilor cu caracter provizoriu până la aprobarea Planului Urbanistic General. Hotărârea indicată vizează garajele, gheretele şi panourile publicitare. Dar, tratând separat categoriile de lucrări cu caracter provizoriu, se constată faptul că, înainte chiar de aprobarea Planului Urbanistic General, este posibilă o reglementare conform specificului fiecărei lucrări în parte. Aceasta, cu atât mai mult cu cât vorbind despre gherete, de exemplu, este de remarcat faptul că nu “ghereta” în sine trebuie să constituie obiectul reglementării, ci activitatea comercială care se desfăşoară prin intermediul acestei structuri de vânzare. Prin extensie, în zone publice se desfăşoară activităţi comerciale şi în alte structuri, reglementarea impunându-se pentru toate categoriile, cu referire implicit la modul şi condiţiile autorizării din punct de vedere constructiv.
Pe de altă parte, municipiul Arad, se doreşte a fii un oraş civilizat, ori comerţul în zone publice se desfăşoară în prezent oarecum întâmplător, domeniul public fiind ocupat de comercianţi doar cu obligaţia în sarcina lor de plată a taxei corespunzătoare, fără a fi impuse şi alte norme urbanistice (aspect exterior, formă, dimensiuni,etc.).
Un alt aspect este determinat de activitatea comercială desfăşurată în structuri proprii de vânzare. Potrivit prevederilor legale autorităţile administraţiei publice asigură dezvoltarea armonioasă a reţelei şi tipurilor de distribuţie şi promovarea întreprinderilor mici şi mijlocii cu activitate de comercializare a produselor şi serviciilor de piaţă. Pentru realizarea acestei obligaţii este necesar să se cunoască evoluţia şi dimensiunea activităţii comerciale. Mai mult decât atât, funcţionarea în condiţii de legalitate a structurilor de vânzare, presupune întrunirea cumulativă a mai multor condiţii, împrejurare constatată şi confirmată, prin autorizaţia de funcţionare. Pe de altă parte, având în vedere obligaţia administraţiei publice locale de asigurare a unui climat de ordine şi linişte publică, se impune avizarea orarului de funcţionare a structurilor de vânzare.
Pentru motivele arătate propun adoptarea unei hotărâri prin care să se aprobe Regulamentul de desfăşurare a activităţilor comerciale în municipiul Arad.
PRIMAR
Ing. Gheorghe Falcă
ROMÂNIA PROIECT AVIZAT
JUDEŢUL ARAD SECRETAR
MUNICIPIUL ARAD Doina Paul
CONSILIUL LOCAL
HOTĂRÂREA nr.______
din _________ 2006
privind aprobarea Regulamentului de desfăşurare a activităţilor comerciale în municipiul Arad
Consiliul Local al Municipiului Arad,
Având în vedere :
- iniţiativa Primarului Municipiului Arad, exprimată prin expunerea de motive înregistrată cu nr.________ din ____________ ;
- raportul Secretarului înregistrat cu nr._____ din __________;
- avizele comisiilor de specialitate ale Consiliului Local Municipal Arad ;
- prevederile art.38(2) lit. f din Legea nr.215/2001 a administraţiei publice locale ;
- prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă, aprobată prin Legea nr. 650/2002 ;
- prevederile Hotărârii Guvernului nr. 333/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 99/2000 ;
- prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1103/2002 privind unele măsuri de comercializare a produselor alimentare ambalate sau preambalate şi a produselor nealimentare în cadrul altor spaţii decât cele cu destinaţie prestabilită ;
- prevederile Hotărârii Guvernului nr. 348/2004 privind exercitarea comerţului cu produse şi servicii de piaţă în unele zone publice ;
- prevederile Hotărârii Guvernului nr. 584/2001 privind amplasarea unor obiecte de mobilier urban ;
- prevederile Legii nr. 50/1991-Republicată privind autorizarea executării construcţiilor şi unele măsuri pentru realizarea locuinţelor ;
- prevederile Ordinului nr. 1430/2005 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 50/1991;
- prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată prin Legea nr. 180/2002.
În temeiul art.46 alin. (1) din Legea nr.215/2001 a administraţiei publice locale,
H O T Ă R Ă Ş T E
Art.1. Se aprobă Regulamentul de desfăşurare a activităţilor comerciale în municipiul Arad, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art.2. Se stabileşte un termen de 30 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri pentru identificarea locaţiilor corespunzătoare desfăşurării activităţilor comerciale în zone publice.
Art.3. (1) Se stabileşte un termen de 6 luni de la împlinirea termenului prevăzut la art.2 pentru reglementarea (prin autorizarea, în condiţiile Regulamentului, sau desfiinţarea după caz) a structurilor de vânzare preexistente pe domeniul public.
(2) Până la autorizarea sau desfiinţarea structurilor de vânzare potrivit alin. (1) deţinătorii acestora sunt ţinuţi de obligaţia de plată a chiriei sau a taxelor corespunzătoare.
Art.4. Prezenta hotărâre va fi comunicată celor interesaţi de Serviciul Administraţie publică locală.