Proiect adus la cunoştinţă publică în data de 11-08-2006 H O T Ă R Â R E nr. _______ din __________
Proiect de hotărâre privind modificarea şi completarea Regulamentului de desfăşurare a activităţilor comerciale în municipiul Arad ca urmare a prevederilor Legii nr. 343 din 17 iulie 2006 - iniţiativa primarului
Ing. Gheorghe Falcă, Primarul Municipiului Arad,
În conformitate cu prevederile Legii nr. 52/2003, transmit următorul
A N U N Ţ
Începând cu data de sâmbătă, 12.08.2006, la intrarea în Primăria Municipiului Arad, sunt afişate următoarele documente privind:
1. Documentaţie privind aprobarea Planului Urbanistic de Detaliu - Imobil servicii şi locuinţe, str. Episcopiei nr. 10 - Arad, proiectant: SC PROIECT ARAD SA, beneficiar SC Buildings Development SRL, proiectul nr. 38.003 - iniţiativa primarului.
2. Documentaţie privind aprobarea Planului Urbanistic de Detaliu - Amenajare parcare în zona B-dul Decebal, str. Aviator Georgescu Arad, proiectant: SC Romair Consulting Ltd, beneficiar Primăria Municipiului Arad - iniţiativa primarului.
3. Documentaţie privind aprobarea Planului Urbanistic de Detaliu - Locuinţe P+M str. Agricultorilor FN, Arad, proiectant SC Artnova SRL, beneficiar Racoviţan Stelian şi Liubinca - iniţiativa primarului.
4. Documentaţie privind aprobarea Planului Urbanistic de Detaliu - Amenajare Piaţă Agroalimentară Grădişte, judeţul Arad, proiectant SC Firma 9 SRL, beneficiar Târguri, Oboare şi Pieţe - iniţiativa primarului.
5. Proiect de hotărâre privind modificarea şi completarea Regulamentului de desfăşurare a activităţilor comerciale în municipiul Arad ca urmare a prevederilor Legii nr. 343 din 17 iulie 2006 - iniţiativa primarului.
6. Proiect de hotărâre privind conferirea unor titluri şi distincţii cu prilejul -Zilelor Aradului - ediţia 2006 - iniţiativa primarului.
Până la data de 21.08.2006, la registratura Primăriei Municipiului Arad, cei interesaţi pot depune în scris recomandări, sugestii şi opinii privind aceste documente.
Informaţii suplimentare pot fi solicitate începând cu data de 14.08.2006, între orele 8,00-17,00, la Centrul de Informare pentru Cetăţeni, camera 2.
Cei interesaţi pot solicita în scris şi pot primi copii contra cost după aceste acte, care pot fi studiate şi pe site-ul Primăriei Arad, la adresa www.primariaarad.ro.
P R I M A R
ing. Gheorghe Falcă
(recomandăm vizualizare în format PDF)
ROMÂNIA
JUDEŢUL ARAD
MUNICIPIUL ARAD
CONSILIUL LOCAL
PROIECT
Avizat
SECRETAR
Doina Paul
H O T Ă R Â R E A nr. _______
din ______________ 2006
privind modificarea şi completarea Regulamentului de desfăşurare a activităţilor comerciale în municipiul Arad ca urmare a prevederilor
Legii nr. 343 din 17 iulie 2006
Consiliul Local al Municipiului Arad,
Având în vedere:
- iniţiativa Primarului Municipiului Arad, exprimată prin expunerea de motive cu nr. _________ din _____________;
- raportul nr. _______ din __________ al Serviciului autorizaţii;
- avizele comisiilor de specialitate ale Consiliului Local al Municipiului Arad;
- prevederile Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Arad nr. 187/10 iulie 2006 privind aprobarea Regulamentului de desfăşurare a activităţilor comerciale în municipiul Arad;
- prevederile punctului 245 din Legea nr. 343/17.07.2006, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003, privind Codul Fiscal;
- prevederile Hotărârii de Guvern nr. 843/14.10.1999, privind încadrarea pe tipuri a unităţilor de alimentaţie publică neincluse în structurile de primire turistice;
- prevederile Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 536/23.06.1997, pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei
- prevederile, Legii nr. 61/27.09.1991, republicată, pentru sancţionarea faptelor de încălcare a unor norme de convieţuire socială, a ordinii şi liniştii publice
- prevederile Legii nr. 571/2003, Codul fiscal, articolul 282 şi ale Ordonanţei nr. 45/2003.
În temeiul art.38 alin. (1) şi alin.(6) şi al art.46 din Legea nr.215/2001, privind administraţia publică locală, adoptă prezenta
H O T Ă R Â R E :
Art.1. Regulamentul de desfăşurare a activităţilor comerciale în municipiul Arad, aprobat prin Hotărârea Consiliului Local a Municipiului Arad nr. 187/10.07.2006, se modifică după cum urmează:
1) Articolul 24, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
(1) Forma, dimensiunile şi aspectul standurilor de expunere se avizează de arhitectul şef, utilizând formularul prevăzut în anexa 1, pe baza unui proiect detaliat care evidenţiază soluţia propusă sub toate aspectele. Modelul cererii pentru ocuparea domeniului public în vederea desfăşurării activităţilor comerciale în zone publice este prevăzut în anexa nr. 11.
2) Articolul 37 se modifică şi va avea următorul cuprins:
“Art 37. Orice activitate comercială desfăşurată în structuri proprii, cu excepţia celor a căror activitate se desfăşoară potrivit clasificării activităţilor din economia naţională – CAEN, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 656/1997, cu modificările ulterioare, în clasa 5530-Restaurante şi 5540-baruri, este supusă autorizării în condiţiile reglementate de prezentul Regulament la secţiunea 3.”Autorizaţii de funcţionare. Metodologia de eliberare”.
3) Articolul 43 se completează cu litera k. după cum urmează:
“k. Avizul Poliţiei Municipiului pentru sisteme de pază.”
4) După articolul 47 se introduce SUBCAPITOLUL II^1. AUTORIZAŢIA PRIVIND DESFĂŞURAREA ACTIVITĂŢII DE ALIMENTAŢIE PUBLICĂ articolele:
“Art.47^1. Toţi comercianţii a căror activitate se desfăşoară potrivit clasificării activităţilor din economia naţională – CAEN, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 656/1997, cu modificările ulterioare, în clasa 5530-Restaurante şi 5540-baruri, vor solicita obţinerea autorizaţiei privind desfăşurarea activităţii de alimentaţie publică.
Art.47^2. Modelul autorizaţiei privind desfăşurarea activităţii de alimentaţie publică este prevăzut în anexa nr.9. la prezenta hotărâre.
Art.47^3. Autorizaţia privind desfăşurarea activităţii de alimentaţie publică se eliberează la cererea persoanei interesate, utilizând formularul prevăzut în anexa nr. 10.
Art.47^4. Cererea se însoţeşte de următoarele acte:
1. Act constitutiv al societăţii ( statut, contract de societate) sau autorizaţia emisă în baza Legii nr. 300/2004;
2. Certificatul de Înregistrare la Oficiul Registrului Comerţului şi anexele aferente
3. Titlul asupra imobilului/imobilelor
4. Declararea punctului/punctelor de lucru la Oficiul Registrului Comerţului prin cerere de înscriere de menţiuni, conform Legii nr. 26/1990, republicată sau la Administraţia Finanţelor Publice conform Legii nr. 241/2005, privind combaterea evaziunii fiscale.
5. Acorduri, avize, autorizaţii, licenţe ale instituţiilor de specialitate, expres stabilite şi prevăzute de legislaţia în vigoare, în funcţie de codul CAEN, pentru fiecare locaţie în care se desfăşoară activitatea de alimentaţie publică.
6. Declaraţia de impunere privind taxa specială de salubrizare.
7. Certificat constatator privind îndeplinirea obligaţiilor exigibile de plată a impozitelor şi taxelor locale şi a altor venituri ale bugetului local, emis de Primăria Municipiului Arad – Direcţia Venituri
Art.47^5. (1) Autorizaţia privind desfăşurarea activităţii de alimentaţie publică va fi eliberată la cererea persoanei fizice sau juridice în termen de 30 de zile de la solicitare, de către Serviciul autorizaţii din cadrul Primăriei Municipiului Arad ( pentru documentaţiile complete).
(2) Autorizaţiile se vizează anual până la data de 30 aprilie.
Art.47^6. (1) Taxa pentru eliberarea/vizarea anuală a autorizaţiei privind desfăşurarea activităţii de alimentaţie publică se face venit la bugetul local.
(2) Cuantumul taxei este de 3000 lei.
Art. 47^7. Autorizaţia de funcţionare şi autorizaţia privind desfăşurarea activităţii de alimentaţie publică se pot retrage în următoarele cazuri:
(1) În cazul în care organele de control constată vânzarea produselor din tutun şi a băuturilor alcoolice copiilor sub 14 ani;
(2) În cazul în care organele de control constată desfacerea băuturilor alcoolice sau comercializarea acestora în spaţii amenajate la intrarea sau în curţile spitalelor şi ale altor unităţi sanitare, a centrelor de plasament al minorilor, a unităţilor sau instituţiilor de învăţământ, pe trotuarele sau aleile de acces ale acestora, precum şi în bufetele de incintă din aceste locuri sau în spaţii productive.
Secţiunea 4.” ORAR DE FUNCŢIONARE” se va modifica în SUBCAPITOLUL II^2. ORAR DE FUNCŢIONARE. METODOLOGIA DE ELIBERARE.
4) Articolul 48, alin. 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
“Avizul pentru orarul de funcţionare se aplică tuturor comercianţilor precum şi unităţilor de alimentaţie publică aşa cum sunt caracterizate de Hotărârea de Guvern nr. 843 / 1999 privind încadrarea pe tipuri a unităţilor de alimentaţie publică şi clasificării activităţilor din economia naţională cu codurile 5530-restaurante şi 5540-baruri, precum şi unităţilor cu profil de divertisment cum ar fi: cluburi de internet, baruri-biliard, săli de jocuri mecanice şi electronice. Fac exceptie unităţile incluse în structurile de primire turistice şi cele din cadrul staţiilor de distribuţie a carburanţilor.”
5) După articolul 48 se introduc articolele:
“Art.48^1. Pe raza municipiului Arad, orarele unităţilor amintite la art. 48, se stabilesc de către comercianţi şi se aprobă de către Primaria Municipiului Arad prin intermediul Serviciului Autorizaţii din cadrul Primăriei Municipiului Arad, în condiţiile prezentului regulament.
Art.48^2. Unităţile de alimentaţie publică, al caror cadru ambiental este completat de formaţii de muzică precum şi unităţile cu profil de divertisment pentru tineret ( cluburi, discoteci ) unde divertismentul este realizat prin intermediul muzicii şi dansului, este permisă folosirea muzicii până la orele 23.00. După această oră, până la închiderea unităţii, conform orarului afişat, clienţii pot fi serviţi în continuare cu sortimente de mâncare şi băuturi, fără muzică, cu condiţia respectării legislaţiei privind liniştea şi ordinea publică.
Art.48^3. Cluburile cu profil de disco-bar sau de discotecă precum şi restaurantele cu muzică ambientală pot funcţiona după orele 23.00 cu program muzical, numai cu aprobarea Serviciului Autorizaţii dacă sunt amplasate la cel putin 100 de metri distanţă faţă de locuinţe, sau dacă spaţiile în care-şi desfasoară activitatea se află în clădiri proiectate şi construite special în acest scop, oferind protectie fonică, iar prin activitatea lor nu afecteaza liniştea şi dreptul la odihnă al locuitorilor cu care se învecinează. De asemenea, dacă unitatea se află la parterul sau subsolul unei clădiri colective, poate fi folosită muzica după orele 23.00 numai în cazul în care asociaţia de proprietari îşi dă acordul cu condiţia obţinerii acordului legalizat al vecinilor cei mai apropiaţi, pe orizontală şi pe verticală, de fiecare dată când se solicită avizarea orarului.”
6) Articolul 49 se modifică şi va avea următorul cuprins:
“Art.49. (1) În vederea avizării orarului de functionare, reprezentantul legal al solicitantului se va prezenta la Serviciul Autorizaţii din cadrul Primariei Municipiului Arad, având asupra sa urmatoarele documente:
- certificatul de înregistrare la Registrul Comertului,
- anexa la certificatul de înregistrare pentru punctul de lucru respectiv ce conţine acordurile şi avizele ministerelor cu drept de avizare conform O.U.G 76 / 2001 sau, după caz, certificatul constatator eliberat în conformitate cu dispoziţiile Legii 359 /2004.
- Pentru localurile situate în clădiri colective solicitantul trebuie să facă dovada acordului asociaţiei de proprietari şi a acordului notarial al vecinilor direct afectaţi atât pe verticală cât şi pe orizontală, pentru programul peste orele 23.00, indiferent dacă, după această oră, în local se foloseşte ambianţă muzicală sau nu.
- declaraţia pe proprie răspundere privind tipul unităţii de alimentaţie publică, conform prevederilor H.G. 843 / 1999.
(2) Solicitantul va depune o cerere în care va arăta orarul pe care îl propune spre avizare, specificând dacă foloseşte formaţii de muzică sau instalaţii muzicale, numărul maxim de consumatori ( pe scaune şi în picioare).”
7) După articolul 49 se introduc articolele:
“Art.49^1. (1) Serviciul Autorizaţii, în urma analizării cererii şi documentelor prezentate, va elibera un avizul pentru orarul de functionare in care va fi trecută şi menţiunea: în cazul unor reclamaţii întemeiate Primaria Municipiului Arad va reduce orarul de functionare iar la reclamaţii repetate primarul va suspenda activitatea comercială.Reclamaţii vor fi considerate şi sesizările Poliţiei, informările acesteia în legătură cu Legea nr. 61/1991, precum şi procesele-verbale de constatare şi contravenţie aplicate în baza Legii nr. 61/1991, care vor fi comunicate Primăriei Arad de către Poliţia Municipiului Arad.
(2) Dacă orarul nu poate fi aprobat în forma propusă de solicitant i se comunică acestuia, în scris , motivele care stau la baza acestui refuz. În acest caz, solicitantul va face o nouă cerere, în care va solicita avizarea unui nou orar, conform cerinţelor prezentului regulament precum şi a motivaţiilor comunicate în scris de către Serviciul Autorizaţii.
(3) Criteriile care stau la baza autorizarii unui orar peste orele 23.00 sunt:
-prezentarea dovezii privind îndeplinirea condiţiilor referitoare la protecţia fonică;
- unitatea să nu fie reclamată în mod întemeiat de către vecinii limitrofi datorită zgomotului provocat de muzica,
- să nu existe reclamatii cu privire la deranjul stradal în zona localului respectiv,
- să deţină semnaturile legalizate ale locatarilor direct afectati pe orizontală şi verticală din clădirile învecinate sau locuinţe colective,
- să îndeplinească condiţiile legale de funcţionare.”
8) După articolul 50 se introduc articolele:
“Art.50^1. Comerciantul este obligat să respecte orarul afişat şi avizat.
Art.50^2. În cazul unităţilor plasate în incinta unor centre comerciale orarul este stabilit de către administratorul centrului comercial, în condiţiile prezentului regulament.
Art.50^3. Pentru solicitanţii care organizează la cererea consumatorilor mese festive şi evenimente, orarul de funcţionare poate fi depăşit numai cu condiţia respectării normelor legale privind liniştea şi ordinea publică. În acest caz, lângă orarul de funcţionare se afişează anunţul “ rezervat “ cu precizarea perioadei de rezervare. Solicitantul va depune personal o notificare la Serviciul Autorizaţii şi la Biroul de Ordine Publică din cadrul Poliţiei Municipiului ( sau poliţiei comunitare) cu cel putin 48 de ore înainte ca evenimentul să aibă loc.
Art.50^4. (1) În cazul unor reclamaţii care se dovedesc a fi întemeiate Primaria Municipiului Arad poate modifica orarul de funcţionare şi i se va elibera un nou aviz pentru acesta, situaţie în care solicitantului i se vor comunica în scris motivele care au stat la baza acestei măsuri.
(2) După ce a luat la cunoştintă, comerciantul este obligat să afişeze de îndată orarul modificat.
(3) Dacă acele cauze care au dus la măsura modificării orarului au fost remediate, la cererea comerciantului, după o verificare în teren, Serviciul Coordonare, Control poate propune Primarului revenirea la orarul iniţial, caz în care Serviciul Autorizaţii va elibera un nou aviz pentru orarul de funcţionare iniţial.
Art.50^5. (1) Unităţile comerciale, cu excepţia unităţilor de alimentaţie publică, situate la parterul/demisolul/subsolul clădirilor colective multietajate pot fi deschise publicului numai până la orele 22.00.
(2) Unităţile de alimentaţie publică care îndeplinesc condiţiile referitoare la protecţia fonică pot fi deschise publicului până la ora 23.00.
(3) Unitatile gen cluburi internet, săli de jocuri mecanice şi electronice, săli de billiard situate la parterul/demisolul/subsolul clădirilor colective multietajate vor putea funcţiona, de asemenea, numai pana la orele 23.00.
Art.50^6. Pentru unităţile comerciale şi de alimentaţie publică care funcţionează în incinta Ştrandului Neptun, ora limită de funcţionare cu program muzical va fi ora 1.00. După această oră, până la închiderea unităţii, conform orarului afişat, clienţii pot fi serviţi în continuare cu sortimente de mâncare şi băuturi, fără muzică, cu condiţia respectării legislaţiei privind liniştea şi ordinea publică.
Art.50^7. Cluburile cu profil de disco-bar sau de discotecă precum şi restaurantele cu muzică ambientală care funcţionează în incinta Ştrandului Neptun pot funcţiona după orele 1.00 cu program muzical, numai cu aprobarea Serviciului Autorizaţii dacă sunt amplasate la cel putin 100 de metri distanţă faţă de locuinţe, sau dacă spaţiile în care-şi desfasoară activitatea se află în clădiri proiectate şi construite special în acest scop, oferind protectie fonică, iar prin activitatea lor nu afecteaza liniştea şi dreptul la odihnă al locuitorilor.
Art.50^8. (1) Terasele/grădini de vară pot funcţiona până la orele 23.00. Terasele, indiferent dacă se află amplasate pe domeniul public sau privat, vor putea funcţiona numai cu condiţia absenţei oricărei surse de muzică.
(2) În vederea avizării orarului pentru terase, solicitanţii vor prezenta acordul Arhitectului Şef precum şi copie după dovada plăţii pentru ocuparea domeniului public, pentru acele terase amplasate pe domeniul public.
Art.50^9. Unităţile de tip bar de noapte pot funcţiona după orele 23.00, în condiţiile păstrării liniştii şi ordinii publice.”
9) Articolul 51 se modifică şi va avea următorul cuprins:
“Se instituie taxele speciale pentru eliberarea şi vizarea anuală a orarului de funcţionare. Cuantumul acestor taxe este de 200 RON eliberarea avizului şi de 100 RON vizarea anuală a acestuia.”
10) Articolul 53 se completează astfel:
“d) cu amenda de la 200 la 2.500 RON, pentru desfăşurarea de activităţi comerciale fără autorizaţiile sau avizele necesare, precum şi pentru nerespectarea dispoziţiilor art.4 alineatul (2), art. 28 şi a art. 47^1;
e) cu amenda de la 200 la 1500 de RON, nerespectarea dispoziţiilor art. 47^5. alineatul (2)
f) cu amenda de la 200 la 1000 RON, pentru nerespectarea sau neafişarea orarului de funcţionare, precum şi nerespectarea dispoziţiilor art. 31 alineatul (2), art. 50^5, art. 50^6;
g) cu amenda de la 200 la 500 de RON, pentru nerespectarea dispoziţiilor art. 50^3
h) cu amenda de la 200 la 2000 RON, pentru dispoziţiilor art.50^7, art. 50^8 şi art. 50^9.”
11) După articolul 55 se introduce articolul 55^1 cu următorul cuprins:
„Art. 55^1. Taxele pentru eliberarea şi vizarea Autorizaţiilor de funcţionare precum şi taxele pentru eliberarea şi vizarea orarului de funcţionare instituite sunt taxe speciale, constituie venituri ale Bugetului Local, fiind utilizate pentru:
- Pentru repararea căilor de acces din zonele în care îşi desfăşoară activitatea persoanele fizice şi juridice plătitoare a taxelor speciale instituite;
- Pentru asigurarea accesului persoanelor cu handicap pe spaţiul public şi privat din municipiul Arad;
- Pentru amenajarea parcărilor şi asigurarea accesului mijloacelor de transport aparţinând persoanelor fizice şi juridice în vederea bunei desfăşurări a activităţii acestora.
Vizarea anuală a acestora se realizează până la 30 aprilie. Neachitarea la scadenţă a acestor taxe determină calculul accesoriilor conform dispoziţiilor legale în vigoare.”
12) Articolul 59 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„ Autorizaţiile pentru structurile de vânzare în exerciţiu la data intrării în vigoare a regulamentului, se solicită şi se eliberează până la data de 01.01.2007.”
13) Anexa nr. 1 se modifică şi este prezentată ca anexă la prezenta hotărâre.
14) Se adaugă la Regulament anexele 9, 10 şi 11.
Art.6. Prezenta hotărâre intra în vigoare în termen de 10 zile de la data aducerii la cunoştinţă publică.
Art.7. Hotărârea nr. 187 din 10 iulie 2006 cu modificările şi completările adoptate prin prezenta hotărâre se republică în conformitate cu anexa nr. 3 care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art.8. Prezenta hotărâre se va comunica tuturor celor interesaţi prin grija Serviciului administraţie publică locală.
Urmare cererii adresate de _______________________________________________
__________________________________________________________________________________
având C.N.P. ___________________ C .U.I. ___________________________________________
cu sediul / domiciliul în judeţul ______________ localitatea ______________________________
strada ______________________ nr._____ bloc _______ sc. ______ apart.____________________
reprezentat prin _____________________________în calitate de ___________________________
În conformitate cu H.C.L.M. nr. ________ din _____________________
SE AVIZEAZĂ
Amplasarea :
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Pentru desfăşurarea activităţii de :
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
În următoarele condiţii :
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Pe terenul situat în Arad, str. ________________________________________________ ____________________________________________________________________nr.__________
Ocuparea domeniului public se realizează din data de _________________________
Până în data de ____________________________.
Nerespectarea prezentului acord se sancţionează potrivit prevederilor H.C.L.M. nr. __________ din ______________ .
PRIMAR
ARHITECT ŞEF
Anexa nr. 9 la HCLM _________/_________
Anexa nr. 10 la HCLM _________/_________
ROMÂNIA
JUDEŢUL ARAD
MUNICIPIUL ARAD
C E R E R E
pentru eliberarea Autorizaţiei privind desfăşurarea activităţii de alimentaţie publică
Societatea comercială / persoana fizică sub denumirea………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………….înmatriculată la Registrul Comerţului cu nr. …………………………………………………………......
sau autorizată conform Legii nr. 300/2004 cu nr. ………………………………………………………..
având sediul în localitatea …………………………………… str……………………………………….
nr………, bl. ………, sc. ……….., ap………, tel. ……………………….. reprezentată prin ………………………………………………………………………………………… în calitate de ………………………………………. domiciliat în localitatea ………………………………… str…………………………………….. nr………, bl……..., sc………., ap……… tel………………………, posesor al codului numeric personal………………………………………..
Vă rog să aprobaţi eliberarea Autorizaţiei privind desfăşurarea activităţii de alimentaţie publică în conformitate cu Hotărârea Consiliului Local Municipal nr. ……… din data de …………………….., pentru punctele de lucru situate în:
- Arad, str. ………………………………………. nr. ……… bl. …….. sc. …….. ap. ……..
- Arad, str. ………………………………………. nr. ……… bl. …….. sc. …….. ap. ……..
- Arad, str. ………………………………………. nr. ……… bl. …….. sc. …….. ap. ……..
Data ………………………………………….. Semnătura (ştampila) …………………….
DOMNULUI PRIMAR AL MUNICIPIULUI ARAD
ROMÂNIA
JUDEŢUL ARAD
MUNICIPIUL ARAD
Anexa nr. 11 la HCLM ________/__________
CERERE
PENTRU OCUPAREA DOMENIU PUBLIC
În vederea desfăşurării activităţilor comerciale în zone publice
Societatea comercială/persoană fizică sub denumirea ________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
înmatriculată la Registrul Comerţului cu nr. ___________________sau autorizaţia conform Legii nr,300/2004 cu nr. ___________.reprezentată prin ______________având în calitatea de _____________________________ cu sediul în judeţul ______________
localitatea _______________ strada _________________________ nr.______ bl ______
sc. _____ apart. ______ telefon _____________ email ___________________ posesor al C.I./B.I. nr.______ serie _____________ eliberat de ____________________________
Vă rog să-mi aprobaţi eliberarea ACORDULUI pentru desfăşurarea activităţilor comerciale în zone publice în conformitate cu H.C.L.M. nr. _______din _____________
pentru următoarea structură :
amplasată în _______________ strada _________________ nr.__________ în vederea desfăşurării activităţii :
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Anexez următoarele acte :
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Data _________________________
Semnătura
CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI ARAD
Nr. 33812/07.08.2006
EXPUNERE DE MOTIVE
Domnul Gheorghe Falcă, Primarul Municipiului Arad
Având în vedere:
- prevederile Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Arad nr. 187/10 iulie 2006 privind aprobarea Regulamentului de desfăşurare a activităţilor comerciale în municipiul Arad; prevederile punctului 245 din Legea nr. 343/17.07.2006, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003, privind Codul Fiscal; prevederile Hotărârii de Guvern nr. 843/14.10.1999, privind încadrarea pe tipuri a unităţilor de alimentaţie publică neincluse în structurile de primire turistice; ale Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 536/23.06.1997, pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei şi prevederile, Legii nr. 61/27.09.1991, republicată, pentru sancţionarea faptelor de încălcare a unor norme de convieţuire socială, a ordinii şi liniştii publice;
Considerăm oportună promovarea unui proiect de hotărâre având ca obiect modificarea şi completarea Regulamentului de desfăşurare a activităţilor comerciale în municipiul Arad
PRIMAR
Gheorghe Falcă
PRIMĂRIA MUNICIPIULUI ARAD
DIRECŢIA COMUNICARE
SERVICIUL AUTORIZAŢII
Nr. 33816/07.08.2006
R A P O R T
de specialitate
Referitor la : expunerea de motive înregistrată cu nr. 33812/07.08.2006 a domnului Gheorghe Falcă, Primarul Municipiului Arad, prin care se propune modificarea şi completarea Regulamentului de desfăşurare a activităţilor comerciale în municipiul Arad, aprobat prin Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Arad nr.187/2006.
Considerente generale:
- în vederea derulării în condiţii civilizate a tuturor activităţilor desfăşurate pe raza municipiului Arad, cu respectarea tuturor prevederilor legale, a normelor de convieţuire socială, ordine şi linişte publică se impune reglementarea activităţii din sectorul comercial.
- necesitatea reglementării activităţii din sectorul comercial şi de alimentaţie publică, precum şi activităţilor cu profil de divertisment, astfel încât să se asigure liniştea necesară populaţiei din municipiul Arad.
Considerente economice:
Urmare a cheltuielilor necesare pentru eliberarea avizelor, precum şi asigurarea unor condiţii pentru buna desfăşurare a activităţii persoanelor fizice şi juridice, se impune instituirea unor taxe speciale pentru eliberarea avizului orarelor de funcţionare şi a vizării anuale a acestora.
Considerente juridice:
Având în vedere:
- prevederile Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Arad nr. 187/10 iulie 2006 privind aprobarea Regulamentului de desfăşurare a activităţilor comerciale în municipiul Arad;
- prevederile punctului 245 din Legea nr. 343/17.07.2006, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003, privind Codul Fiscal;
- prevederile Hotărârii de Guvern nr. 843/14.10.1999, privind încadrarea pe tipuri a unităţilor de alimentaţie publică neincluse în structurile de primire turistice;
- prevederile Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 536/23.06.1997, pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei
- prevederile, Legii nr. 61/27.09.1991, republicată, pentru sancţionarea faptelor de încălcare a unor norme de convieţuire socială, a ordinii şi liniştii publice
- prevederile Legii nr. 571/2003, Codul fiscal, articolul 282 şi ale Ordonanţei nr. 45/2003.
P R O P U N E M:
Modificarea Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Arad nr. 187/2006, stabilirea cuantumului taxei pentru eliberarea/vizarea autorizaţiei privind desfăşurarea activităţii de alimentaţie publică, precum şi instituirea următoarele taxe speciale:
- Taxa pentru eliberarea avizului orarului de funcţionare
- Taxa vizarea anuală a orarului de funcţionare
Taxele speciale astfel instituite se achită integral în momentul depunerii documentaţiei şi se încasează pentru fiecare punct de lucru al agenţilor economici, prin grija Serviciului Autorizaţii.
Vizarea anuală a orarului de funcţionare este obligatorie până la data de 30 aprilie a fiecărui an.
Neachitarea la scadenţă a acestor taxe determină calculul accesoriilor conform dispoziţiilor legale în vigoare.
Taxele se achită la casieriile Primăriei Municipiului Arad sau prin ordin de plată în contul Bugetului Local.
Pentru anul 2006, aprobarea instituirii următoarelor taxe speciale, în cuantumul următor:
TAXA SPECIALĂ INSTITUITĂ CUANTUMUL
Taxa pentru eliberarea avizului orarului de funcţionare 200 RON
Taxa pentru vizarea orarului de funcţionare 100 RON
Anual, cuantumul acestor taxe vor fi actualizate prin Hotărârea Consiliului Local al municipiului Arad privind impozitele şi taxele locale.
Taxele pentru eliberarea şi vizarea Autorizaţiilor de funcţionare precum şi taxele pentru eliberarea şi vizarea orarului de funcţionare instituite sunt taxe speciale, constituie venituri ale Bugetului Local, fiind utilizate pentru:
- Pentru repararea căilor de acces din zonele în care îşi desfăşoară activitatea persoanele fizice şi juridice plătitoare a taxelor speciale instituite;
- Pentru asigurarea accesului persoanelor cu handicap pe spaţiul public şi privat din municipiul Arad;
- Pentru amenajarea parcărilor şi asigurarea accesului mijloacelor de transport aparţinând persoanelor fizice şi juridice în vederea bunei desfăşurări a activităţii acestora.
Director executiv,
Claudia Macra
Şef serviciu,
Liliana Florea
ROMÂNIA
JUDEŢUL ARAD
MUNICIPIUL ARAD
CONSILIUL LOCAL
H O T Ă R Â R E A nr. 187
din 10 iulie 2006
privind aprobarea Regulamentului de desfăşurare a activităţilor comerciale
în municipiul Arad, republicată conform
Hotărârii Consiliului Local al municipiului Arad nr. __________/___________
Consiliul Local al Municipiului Arad,
Având în vedere:
-iniţiativa Primarului Municipiului Arad, exprimată prin expunerea de motive înregistrată cu nr. 16.545 din 14.04.2006;
-raportul Secretarului şi al Direcţiei Comunicare, înregistrat cu nr.16.546 din 14.04.2006;
-avizele comisiilor de specialitate ale Consiliului Local al Municipiului Arad;
-prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă, aprobată prin Legea nr. 650/2002;
-prevederile Hotărârii Guvernului nr. 333/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 99/2000;
-prevederile Hotărârii Guvernului nr. 348/2004 privind exercitarea comerţului cu produse şi servicii de piaţă în unele zone publice, cu modificările şi completările ulterioare;
-prevederile Hotărârii Guvernului nr. 584/2001 privind amplasarea unor obiecte de mobilier urban;
-prevederile Legii nr. 50/1991, republicată, privind autorizarea executării construcţiilor şi unele măsuri pentru realizarea locuinţelor, cu modificările şi completările ulterioare;
-prevederile Ordinului nr. 1430/2005 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 50/1991;
-prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
-prevederile Hotărârii Consiliului Local al municipiului Arad nr. _______/_______, privind modificarea şi completarea Regulamentului de desfăşurare a activităţilor comerciale în municipiul Arad ca urmare a prevederilor Legii nr. 343 din 17 iulie 2006,
În temeiul art.38 (2) lit. “f” şi art.46 din Legea nr.215/2001 a administraţiei publice locale,
H O T Ă R Ă Ş T E
Art.1. Se aprobă Regulamentul de desfăşurare a activităţilor comerciale în municipiul Arad, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art.2. Se stabileşte un termen de 30 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri pentru identificarea locaţiilor corespunzătoare desfăşurării activităţilor comerciale în zone publice.
Art.3. (1) Se stabileşte un termen de 6 luni de la împlinirea termenului prevăzut la art.2 pentru reglementarea (prin autorizarea, în condiţiile Regulamentului sau desfiinţarea, după caz, a structurilor de vânzare preexistente pe domeniul public.
(2) Până la autorizarea sau desfiinţarea structurilor de vânzare potrivit alin. (1) deţinătorii acestora sunt ţinuţi de obligaţia de plată a chiriei sau a taxelor corespunzătoare.
Art.4. Prezenta hotărâre va fi comunicată celor interesaţi de Serviciul Administraţie Publică Locală.
PREŞEDINTE DE ŞEDINŢĂ
SECRETAR
Anexa la Hotărârea nr. 187 din 10.07.2006
a Consiliului Local al Municipiului Arad
REGULAMENT DE DESFĂŞURARE A ACTIVITĂŢILOR COMERCIALE
ÎN MUNICIPIUL ARAD
CAP.I. DISPOZIŢII GENERALE
Art.1. Prezentul Regulament stabileşte regulile generale şi pe cele specifice de desfăşurare şi autorizare a unui exerciţiu comercial.
Art.2. Exerciţiul comercial constă în una sau mai multe activităţi de comercializare cu ridicata, cu amănuntul, de tip cash and carry, de alimentaţie publică sau prestări de servicii, denumite în continuare «activităţi comerciale».
Art.3.Exerciţiul comercial, astfel cum este definit la art.2 se desfăşoară în zone publice ale municipiului Arad sau în structuri proprii.
Art.4.(1) Zonele publice unde se pot desfăşura activităţi comerciale se stabilesc şi se delimitează fac de Consiliul Local, prin hotărâre sau de Primar, prin dispoziţie, după caz, conform prezentului Regulament.
(2) În toate cazurile sunt interzise activităţile comerciale:
a) pe spaţii verzi amenajate;
b) în apropierea intersecţiilor şi trecerilor de pietoni pe o rază mai mică de 5m;
c) în parcuri, în locuri care ocupate fiind de comercianţi, strangulează circulaţia pietonală sau blochează accesul în incinte de construcţii;
d) pe locurile de joacă pentru copii;
e) în parcări;
f) pe trotuare mai înguste de 2 m.
Art.5. Activităţile comerciale supuse autorizării sunt cele prevăzute în anexa la O.G. nr.99/2003, aprobată şi modificată prin Legea nr. 650/2002.
CAP.II. DEFINIREA UNOR TERMENI
Art.6. În înţelesul prezentului Regulament următorii termeni se definesc astfel:
a) consumator: orice persoană fizică care cumpără, dobândeşte, utilizează ori consumă produse sau servicii oferite de comercianţi în zonele publice.
b) comerciant: persoana juridică, persoana fizică ori asociaţia familială, autorizaţi în condiţiile legii, care desfăşoară activităţi comerciale, astfel cum sunt definite la art. 1, în zonele publice ale municipiului.
c) comerţ cu amănuntul/de detail: activitatea desfăşurată de comercianţii care vând produse direct consumatorilor pentru uzul personal al acestora.
d) comerţ cu ridicata/en gros: activitatea desfăşurată de comercianţii care cumpără produse în cantităţi mari în scopul revânzării acestora în cantităţi mai mici altor comercianţi sau utilizatori profesionali şi colectivi.
e) comerţ ambulant: activitatea de comercializare cu amănuntul realizată prin trecere dintr-un loc în altul sau într-un loc stabilit pentru o zi sau un număr limitat de zile, în rulote mobile, standuri mobile, chioşcuri mobile, corturi sau în vehicule special amenajate sau în alte modalităţi avizate de administraţia publică locală.
f) serviciu de alimentaţie publică: activitatea de pregătire, preparare, prezentare şi servire a produselor şi băuturilor pentru consumatori.
g) structură de vânzare: spaţiul de desfăşurare a unuia sau mai multor exerciţii comerciale.
h) comerţ în zone publice: activitatea comercială desfăşurată în locaţii fixe sau mobile, cu caracter permanent sau sezonier (ocazional).
i) zone publice: drumuri publice, străzi, pasaje publice, pieţe(altele decât cele agroalimentare), orice zonă destinată folosinţei publice, cu excepţia celor administrate special.
j) mobilier urban: tonete, tarabe, pupitre acoperite sau închise destinate difuzării şi comercializării presei, cărţilor şi florilor, cu suprafaţa desfăşurată de max. 5 mp.
k) gheretă: construcţie cu suprafaţă maximă de 16 mp cu sistem constructiv uşor demontabil.
l) structură proprie: structură de vânzare aflată în proprietatea privată.
CAP.III. CATEGORII DE ACTIVITĂŢI COMERCIALE. REGLEMENTĂRI GENERALE ŞI SPECIFICE
Art.7. În funcţie de locul de desfăşurare, activităţile comerciale se clasifică în activităţi comerciale desfăşurate în zone publice şi activităţi comerciale desfăşurate în structuri proprii.
SUBCAPITOLUL I. ACTIVITĂŢI COMERCIALE DESFĂŞURATE ÎN ZONE PUBLICE
SECŢIUNEA 1.TIPURI DE ACTIVITĂŢI COMERCIALE CARE SE POT AUTORIZA ÎN ZONELE PUBLICE ALE MUNICIPIULUI. CLASIFICARE
Art.8. Activităţile comerciale autorizabile în zonele publice se clasifică după cum urmează:
A. Activităţi comerciale care se desfăşoară în structuri cu locaţie fixă:
a. comercializarea produselor alimentare şi nealimentare şi prestarea serviciilor în gherete,
b. servicii de alimentaţie publică prestate pe terase sezoniere,
c. difuzarea şi comercializarea presei, cărţilor şi florilor, utilizând mobilierul urban,
d. comercializarea fructelor în standuri mobile, special amenajate
B. Activităţi comerciale care se desfăşoară în structuri cu locaţii temporare sau mobile:
a. comerţ cu amănuntul sau ambulant cu produse alimentare sau nealimentare, desfăşurat cu ocazia diferitelor sărbători sau evenimente organizate în oraş (“târguri” de Crăciun sau Paşte, zilele oraşului, târgul olarilor şi altele),
b. comerţ ambulant cu produse specifice unor evenimente cum sunt zilele de 1 şi 8 martie, începutul anului şcolar (pentru flori), Moş Nicolae şi altele.
SECŢIUNEA 2.REGULI GENERALE APLICABILE TUTUROR CATEGORIILOR DE ACTIVITĂŢI COMERCIALE
Art.9. Regulile generale, aplicabile tuturor categoriilor de activităţi comerciale care se desfăşoară în zonele publice sunt următoarele:
a. activităţile comerciale în zone publice se desfăşoară de persoane fizice, persoane juridice şi asociaţii familiale autorizate;
b. ocuparea amplasamentelor se face în condiţiile specifice stabilite prin Regulament pentru fiecare tip de activitate comercială;
c. activităţile comerciale se pot desfăşura strict în perimetrul şi pe amplasamentul delimitat, fără posibilitatea de extindere în zonele învecinate;
d. este obligatorie păstrarea curăţeniei în zona publică ocupată şi în perimetrul ei;
e. la locul desfăşurării activităţii comerciale este obligatoriu să se amplaseze recipienţi speciali pentru deşeuri. Este interzisă depozitarea deşeurilor în zona publică ocupată sau în perimetrul ei;
f. este interzisă depozitarea ambalajelor de orice fel, a navetelor cu băuturi răcoritoare, bere sau altele în zona publică ocupată sau în perimetrul ei;
g. se interzice amplasarea pe carosabil a oricăror fel de obiecte (cutii, cărucioare, scaune etc.) în scopul “rezervării” unuia sau mai multor locuri de parcare;
h. este interzisă amplasarea frigiderelor de orice fel în zona publică ocupată sau în perimetrul ei;
i. este interzisă orice lucrare improvizată cu folii, cartoane, prelate etc. pentru protecţie împotriva precipitaţiilor sau soarelui;
j. este obligatoriu pentru comercianţii care desfăşoară activitatea comercială în gherete, tonete, pupitre, standuri ş.a.m.d. să păstreze aspectul îngrijit al acestora, intervenind cu reparaţiile, recondiţionările, lucrările care se impun ori de câte ori este cazul;
k. orice activitate comercială care se desfăşoară pe artere sau în zone pietonale se autorizează sub condiţia imperativă de a nu stânjeni circulaţia pietonilor;
l. comercianţii care desfăşoară activităţi comerciale în zone publice sunt obligaţi să întrerupă, să suspende sau să restrângă activitatea în cazul efectuării unor lucrări edilitare;
m. comercianţii sunt obligaţi să respecte orarul de funcţionare avizat în condiţiile art.47-52 sau, după caz, perioada de desfăşurare a activităţii comerciale stabilită de autoritatea publică.
SECŢIUNEA 3.REGULI SPECIFICE APLICABILE CATEGORIILOR DE ACTIVITĂŢI COMERCIALE
§1. Comercializarea produselor alimentare şi nealimentare şi prestarea serviciilor în gherete
Art.10. Locaţiile stabilite de administraţia publică locală pentru amplasarea gheretelor destinate comercializării produselor alimentare sau nealimentare sau pentru prestarea serviciilor se închiriază prin licitaţie publică, în condiţiile legii.
Art.11. (1) Locaţiile, sistemul constructiv agreat, preţul şi durata închirierii, preţul minim al adjudecării, precum şi profilul activităţii comerciale se stabilesc de consiliu, prin hotărâre, pentru fiecare zonă publică destinată amplasării gheretelor.
(2) Durata închirierii este de maxim 3 ani, putând fi prelungită potrivit regulilor de drept comun.
(3) Pentru amplasarea gheretei pe locul adjudecat, comerciantul va solicita autorizaţie de construire, în condiţiile legii.
(4) Gheretele pot fi racordate la utilităţi urbane pe cheltuiala şi riscul determinat de o dezafectare prematură, a comerciantului solicitant.
Art.12. (1) Dacă planurile urbanistice aprobate impun încetarea contractelor de închiriere înainte de ajungere la termen, gheretele (construcţii cu caracter provizoriu) se dezafectează la somaţia prealabilă a autorităţii publice locale.
(2) Somaţia se expediază cu cel puţin 30 de zile înainte de data limită a dezafectării.
(3) În situaţia dezafectării, comerciantul beneficiază de un drept de preemţiune pentru ocuparea unei alte locaţii, dacă acceptă condiţiile de amplasare pentru locaţia respectivă.
§2.Servicii de alimentaţie publică prestate pe terase sezoniere
Art.13. Funcţionarea teraselor sezoniere se autorizează la solicitarea comerciantului interesat, deţinător al unui spaţiu de alimentaţie publică (restaurant, bar, cofetărie etc.), pe baza unui proiect detaliat, care evidenţiază soluţia propusă sub toate aspectele şi cu respectarea următoarelor condiţii:
a. amplasamentul trebuie să fie în imediata apropiere, de regulă alipit de unitatea de alimentaţie publică. Nu se autorizează terase la o distanţă mai mică de 5 m de intersecţii sau treceri de pietoni;
b. terasele care depăşesc 3 mp. se amplasează direct pe podiumuri, cu înălţimea de maxim 15 cm (rezemate, nu încastrate în trotuar), cu integrarea lor în ansamblul urban;
c. suprafaţa ocupată de terasă se stabileşte în aşa fel încât să se rezerve pentru circulaţia pietonală un culoar minim de 2 m. şi pe o lăţime care să nu depăşească ⅓ din lăţimea trotuarului.
Art.14.(1) Terasele pot fi poziţionate parţial şi pe locurile de staţionare din ampriza drumului, dacă nu afectează zona de siguranţă a acestuia sau lângă bordura trotuarului.
(2) Amplasarea unei terase în condiţiile alin. (1) se poate face doar cu avizul prealabil al Biroului Poliţie Rutieră.
Art.15.(1) Zona publică destinată funcţionării teraselor sezoniere se delimitează cu elemente decorative, plante ornamentale, panouri din materiale transparente etc., având înălţimea maximă de 80 cm.
(2) Se interzice utilizarea panourilor din materiale opace pentru delimitarea amplasamentelor teraselor.
(3) Solicitantul acordului de funcţionare a terasei sezoniere este obligat să adopte soluţia constructivă impusă prin avizul arhitectului şef.
(4) Se interzice difuzarea muzicii pe terasele sezoniere.
Art.16. Terasele sezoniere se pot amplasa cu acordul primarului şi avizul de specialitate al arhitectului şef, emise în baza proiectului prevăzut la art.13.
Art.17. Pentru funcţionarea teraselor în zonele publice, comercianţii datorează taxă de ocupare a domeniului public, aprobată de consiliul local, în condiţiile legii.
Art.18. Nu se autorizează funcţionarea teraselor în zonele în care amplasamentele nu permit încadrarea în condiţiile stabilite prin prezentul Regulament.
Art.19. Sezonul de funcţionare a teraselor se încadrează în intervalul de timp 15.04 – 30.09.
§3. Difuzarea şi comercializarea presei, cărţilor şi florilor prin utilizarea mobilierului urban
Art.20. Amplasamentele pentru care se autorizează instalarea mobilierului urban în scopurile reglementate prin Regulament se închiriază prin licitaţie publică.
Art.21. Amplasamentele mobilierului urban, preţul minim al adjudecării, preţul închirierii şi durata acesteia se stabilesc în caietul de sarcini al licitaţiei.
Art.22.(1)Tonetele, tarabele, pupitrele acoperite sau închise destinate difuzării, respectiv comercializării presei, cărţilor şi florilor se amplasează direct pe sol, fără fundaţii sau platforme, precum şi fără racorduri la utilităţi urbane, cu excepţia energiei electrice.
(2) Forma, dimensiunile şi aspectul obiectelor de mobilier urban se avizează de arhitectul şef, utilizând formularul prevăzut în anexa 1, pe baza unui proiect detaliat care evidenţiază soluţia propusă sub toate aspectele.
(3) Mobilierul urban se amplasează fără autorizaţie de construire.
§4. Comercializarea fructelor în standuri special amenajate
Art.23.(1) Comercializarea fructelor în zone publice se poate face în locaţiile stabilite de administraţia publică locală şi licitate de comercianţii interesaţi în condiţiile reglementate în prezentul Regulament.
(2) Amplasamentele, preţul adjudecării, preţul închirierii şi durata acesteia se stabilesc în caietul de sarcini al licitaţiei, aprobat prin hotărâre, de consiliul local.
Art.24. (1) Forma, dimensiunile şi aspectul standurilor de expunere se avizează de arhitectul şef, utilizând formularul prevăzut în anexa 1, pe baza unui proiect detaliat care evidenţiază soluţia propusă sub toate aspectele. Modelul cererii pentru ocuparea domeniului public în vederea desfăşurării activităţilor comerciale în zone publice este prevăzut în anexa nr. 11.
(2) Standurile se dezafectează la sfârşitul programului de vânzare.
§5. Comerţul cu amănuntul sau ambulant desfăşurat cu ocazia unor sărbători sau evenimente organizate în municipiu
Art.25. Cu ocazia unor sărbători sau evenimente organizate în municipiu (“târguri” de Crăciun sau Paşte, zilele oraşului, târgul olarilor şi altele) în zonele delimitate ale municipalităţii pentru derularea evenimentelor respective se poate autoriza desfăşurarea unor activităţi comerciale specifice.
Art.26. Numărul de amplasamente destinate desfăşurării comerţului cu amănuntul sau ambulant astfel cum sunt definite în Regulament, forma, aspectul structurilor de expunere şi vânzare se stabilesc de către organizatorii evenimentului respectiv, cu acordul primarului şi avizul arhitectului şef.
Art.27.(1) Ocuparea amplasamentelor se face la cererea comercianţilor interesaţi depusă în termenul stabilit în anunţul public făcut cu acest prilej (prin afişare la Primărie sau difuzat prin alte mijloace).
(2) Atribuirea amplasamentelor se face în limita numărului de locuri stabilite potrivit art.26 şi sub condiţia respectării tuturor exigenţelor stabilite de organizatori în programul evenimentului. Atribuirea se face prin dispoziţia primarului.
Art.28. Pentru amplasamentele atribuite se datorează taxa de ocupare a domeniului public.
§6. Comerţul ambulant cu produse specifice unor evenimente
Art.29. Cu ocazia unor evenimente cum sunt zilele de 1-8 martie, începutul anului şcolar, Moş Nicolae şi altele, în zonele publice ale municipiului, se poate autoriza comercializarea unor produse specifice (ghiocei, brânduşe, alte flori, mărţişoare, felicitări, nuieluşe, globuri şi altele).
Art.30. Numărul locurilor de vânzare, forma de prezentare, alte detalii determinante pentru ambientul zonei se stabilesc cu avizul arhitectului şef şi cu acordul primarului.
Art.31.(1) Atribuirea locurilor de vânzare se face la cerere, în limita numărului de locuri existent şi cu condiţia respectării cerinţelor impuse în anunţurile publice afişate la Primărie sau difuzate prin alte mijloace. Atribuirea se face prin dispoziţia primarului.
(2) Pentru amplasamentul atribuit se datorează taxa de ocupare a domeniului public.
SECŢIUNEA 4.AUTORIZAREA COMERCIANŢILOR.AUTORIZAREA EXERCITĂRII ACTIVITĂŢILOR COMERCIALE ÎN ZONE PUBLICE
Art.32. Persoanele juridice, persoanele fizice şi asociaţiile familiale se autorizează în condiţiile stabilite de Legea nr. 370/2002, Legea nr. 300/2004 şi ale celorlalte acte normative care reglementează materia.
Art.33. (1)Exercitarea activităţilor comerciale în zonele publice este supusă acordului administraţiei publice locale, respectiv al primarului şi prevederilor prezentului Regulament.
(2) Modelul tip al acordului este prevăzut în anexa nr.1.
Art.34. Acordul prevăzut la art. 33 nu se eliberează în următoarele cazuri:
a. comerţul pentru care se solicită contravine planului general de dezvoltare urbană,
b. aduce prejudicii spaţiilor aflate în incinta sau în apropierea unor clădiri de valoare arhitectonică deosebită ori cu valoare de patrimoniu,
c. exerciţiul comercial se desfăşoară în spaţii improvizate,
d. se încalcă prevederile exprese ale legii şi prevederile prezentului Regulament.
Art.35. Forma şi conţinutul Acordului sunt prevăzute în anexă.
SUBCAPITOLUL II. ACTIVITĂŢI COMERCIALE CARE SE DESFĂŞOARĂ ÎN STRUCTURI PROPRII
SECŢIUNEA 1. NORME CU CARACTER GENERAL
Art.36. Exerciţiul comercial, astfel cum este definit în prezentul Regulament poate fi desfăşurat de comercianţii autorizaţi în condiţiile O.U.G. nr.76/2001, aprobată prin Legea nr.370/2002, pentru persoane juridice, respectiv societăţi comerciale, regii autonome, organizaţii cooperatiste şi ale Legii nr.300/2004, pentru persoane fizice şi asociaţiile familiale.
Art 37. Orice activitate comercială desfăşurată în structuri proprii, cu excepţia celor a căror activitate se desfăşoară potrivit clasificării activităţilor din economia naţională – CAEN, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 656/1997, cu modificările ulterioare, în clasa 5530-Restaurante şi 5540-baruri, este supusă autorizării în condiţiile reglementate de prezentul Regulament la secţiunea 3.”Autorizaţii de funcţionare. Metodologia de eliberare
Art.38.(1) Autorizaţia de funcţionare se emite doar pentru profilul declarat.
(2) Schimbarea profilului se poate realiza doar cu solicitarea unei noi autorizaţii de funcţionare.
Art.39.(1) Autorizaţia de funcţionare se eliberează pentru fiecare structură de vânzare deţinută de comerciant.
(2) Tariful de autorizare este de 200 lei.
SECŢIUNEA 2. CRITERII
Art.40. Autorizaţia de funcţionare se eliberează cu condiţia îndeplinirii cumulative a următoarelor criterii:
a. deţinerea legală a structurii de vânzare;
b. îndeplinirea condiţiilor igienico-sanitare;
c. îndeplinirea condiţiilor de protecţie contra incendiilor şi a celor specifice contra efracţiei;
d. desfăşurarea unei activităţi comerciale care se încadrează în normele de convieţuire socială, ordine şi linişte publică;
e. îndeplinirea tuturor obligaţiilor fiscale faţă de bugetul local.
SECŢIUNEA 3. AUTORIZAŢIA DE FUNCŢIONARE. METODOLOGIA DE ELIBERARE
Art.41. Modelul autorizaţiei de funcţionare este prevăzut în anexa nr.2.
Art.42. Autorizaţia de funcţionare se eliberează la cererea persoanei interesate, utilizând formularul tip prevăzut în anexa nr.3.
Art.43. Cererea se însoţeşte de următoarele acte:
a. cererea pentru aprobarea orarului de funcţionare – formular tip anexa nr.4;
b. acordul vecinilor limitrofi (cu care se învecinează pe plan orizontal şi vertical) pentru orarul de funcţionare – formular prevăzut în anexa nr.5;
c. acordul adunării generale a Asociaţiei de Proprietari pentru desfăşurarea activităţii comerciale cu profilul declarat. În clădirile colective unde nu sunt constituite asociaţii de proprietari se solicită acordul majorităţii proprietarilor şi în mod direct a celor direct afectaţi (pe verticală şi orizontală);
d. act constitutiv al societăţii ( statut, contract de societate) sau autorizaţia emisă în baza Legii nr. 300/2004;
e. certificatul de Înregistrare la Oficiul Registrului Comerţului şi anexele aferente;
f. titlul asupra imobilului;
g. declararea punctului de lucru la Oficiul Registrului Comerţului prin cerere de înscriere de menţiuni, conform Legii nr. 26/1990, republicată sau la Administraţia Finanţelor Publice, conform Legii nr. 241/2005, privind combaterea evaziunii fiscale;
h. acorduri, avize, autorizaţii, licenţe ale instituţiilor de specialitate, expres stabilite şi prevăzute de legislaţia în vigoare, în funcţie de codul CAEN;
i. declaraţia de impunere privind taxa specială de salubrizare;
j. certificat constatator privind îndeplinirea obligaţiilor exigibile de plată a impozitelor şi taxelor locale şi a altor venituri ale bugetului local, emis de Primăria Municipiului Arad.
Art.44.(1) Cererea pentru eliberarea autorizaţiei de funcţionare se primeşte şi se înregistrează la Serviciul Relaţii cu Publicul al Primăriei Municipiului Arad doar însoţită de toate actele enumerate la art.43.
(2) Autorizaţia de funcţionare se eliberează în termen de 30 de zile.
Art.45. Comerciantul, deţinător al unei autorizaţii de funcţionare, are următoarele obligaţii:
a. să nu deterioreze autorizaţia de funcţionare;
b. să afişeze în spaţiul de vânzare autorizaţia de funcţionare şi la loc vizibil;
c. să vizeze anual autorizaţia de funcţionare, până la data de 30 aprilie. Tariful vizei anuale este de 100 lei;
d. în cazul schimbării profilului (obiectului de activitate) să solicite o nouă autorizaţie de funcţionare. Actele enumerate la art.43 care corespund noii cereri îşi păstrează valabilitatea.
e. în exercitarea activităţii comerciale să nu se ocupe domeniul public cu mărfurile oferite spre vânzare.
Art.46. Modificările intervenite şi vizele anuale sunt menţionate pe autorizaţia de funcţionare pe verso.
Art.47.(1) Autorizaţia de funcţionare se înseriază şi se numerotează.
(2) Cotorul autorizaţiei de funcţionare rămâne în evidenţa serviciului de specialitate din cadrul Primăriei municipiului Arad.
(3) Autorizaţia de funcţionare nu este transmisibilă.
SUBCAPITOLUL II^1. AUTORIZAŢIA PRIVIND DESFĂŞURAREA ACTIVITĂŢII DE ALIMENTAŢIE PUBLICĂ articolele:
Art.47^1. Toţi comercianţii a căror activitate se desfăşoară potrivit clasificării activităţilor din economia naţională – CAEN, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 656/1997, cu modificările ulterioare, în clasa 5530-Restaurante şi 5540-baruri, vor solicita obţinerea autorizaţiei privind desfăşurarea activităţii de alimentaţie publică.
Art.47^2. Modelul autorizaţiei privind desfăşurarea activităţii de alimentaţie publică este prevăzut în anexa nr.9. la prezenta hotărâre.
Art.47^3. Autorizaţia privind desfăşurarea activităţii de alimentaţie publică se eliberează la cererea persoanei interesate, utilizând formularul prevăzut în anexa nr. 10.
Art.47^4. Cererea se însoţeşte de următoarele acte:
1. Act constitutiv al societăţii ( statut, contract de societate) sau autorizaţia emisă în baza Legii nr. 300/2004;
2. Certificatul de Înregistrare la Oficiul Registrului Comerţului şi anexele aferente
3. Titlul asupra imobilului/imobilelor
4. Declararea punctului/punctelor de lucru la Oficiul Registrului Comerţului prin cerere de înscriere de menţiuni, conform Legii nr. 26/1990, republicată sau la Administraţia Finanţelor Publice conform Legii nr. 241/2005, privind combaterea evaziunii fiscale.
5. Acorduri, avize, autorizaţii, licenţe ale instituţiilor de specialitate, expres stabilite şi prevăzute de legislaţia în vigoare, în funcţie de codul CAEN, pentru fiecare locaţie în care se desfăşoară activitatea de alimentaţie publică.
6. Declaraţia de impunere privind taxa specială de salubrizare.
7. Certificat constatator privind îndeplinirea obligaţiilor exigibile de plată a impozitelor şi taxelor locale şi a altor venituri ale bugetului local, emis de Primăria Municipiului Arad – Direcţia Venituri
Art.47^5. (1) Autorizaţia privind desfăşurarea activităţii de alimentaţie publică va fi eliberată la cererea persoanei fizice sau juridice în termen de 30 de zile de la solicitare, de către Serviciul autorizaţii din cadrul Primăriei Municipiului Arad ( pentru documentaţiile complete).
(2) Autorizaţiile se vizează anual până la data de 30 aprilie.
Art.47^6. (1) Taxa pentru eliberarea/vizarea anuală a autorizaţiei privind desfăşurarea activităţii de alimentaţie publică se face venit la bugetul local.
(2) Cuantumul taxei este de 3000 lei.
Art. 47^7. Autorizaţia de funcţionare şi autorizaţia privind desfăşurarea activităţii de alimentaţie publică se pot retrage în următoarele cazuri:
(1) În cazul în care organele de control constată vânzarea produselor din tutun şi a băuturilor alcoolice copiilor sub 14 ani;
(2) În cazul în care organele de control constată desfacerea băuturilor alcoolice sau comercializarea acestora în spaţii amenajate la intrarea sau în curţile spitalelor şi ale altor unităţi sanitare, a centrelor de plasament al minorilor, a unităţilor sau instituţiilor de învăţământ, pe trotuarele sau aleile de acces ale acestora, precum şi în bufetele de incintă din aceste locuri sau în spaţii productive.
SUBCAPITOLUL II^2. ORAR DE FUNCŢIONARE. METODOLOGIA DE ELIBERARE.
Art.47. Activităţile comerciale pot fi deschise publicului în toate zilele săptămânii.
Art.48.(1) Avizul pentru orarul de funcţionare se aplică tuturor comercianţilor precum şi unităţilor de alimentaţie publică aşa cum sunt caracterizate de Hotărârea de Guvern nr. 843 / 1999 privind încadrarea pe tipuri a unităţilor de alimentaţie publică şi clasificării activităţilor din economia naţională cu codurile 5530-restaurante şi 5540-baruri, precum şi unităţilor cu profil de divertisment cum ar fi: cluburi de internet, baruri-biliard, săli de jocuri mecanice şi electronice. Fac exceptie unităţile incluse în structurile de primire turistice şi cele din cadrul staţiilor de distribuţie a carburanţilor
(2) Modelul tip al avizului pentru orarul de funcţionare este prevăzut în anexa nr.6.
Art.48^1. Pe raza municipiului Arad, orarele unităţilor amintite la art. 48, se stabilesc de către comercianţi şi se aprobă de către Primaria Municipiului Arad prin intermediul Serviciului Autorizaţii din cadrul Primăriei Municipiului Arad, în condiţiile prezentului regulament.
Art.48^2. Unităţile de alimentaţie publică, al caror cadru ambiental este completat de formaţii de muzică precum şi unităţile cu profil de divertisment pentru tineret ( cluburi, discoteci ) unde divertismentul este realizat prin intermediul muzicii şi dansului, este permisă folosirea muzicii până la orele 23.00. După această oră, până la închiderea unităţii, conform orarului afişat, clienţii pot fi serviţi în continuare cu sortimente de mâncare şi băuturi, fără muzică, cu condiţia respectării legislaţiei privind liniştea şi ordinea publică.
Art.48^3. Cluburile cu profil de disco-bar sau de discotecă precum şi restaurantele cu muzică ambientală pot funcţiona după orele 23.00 cu program muzical, numai cu aprobarea Serviciului Autorizaţii dacă sunt amplasate la cel putin 100 de metri distanţă faţă de locuinţe, sau dacă spaţiile în care-şi desfasoară activitatea se află în clădiri proiectate şi construite special în acest scop, oferind protectie fonică, iar prin activitatea lor nu afecteaza liniştea şi dreptul la odihnă al locuitorilor cu care se învecinează. De asemenea, dacă unitatea se află la parterul sau subsolul unei clădiri colective, poate fi folosită muzica după orele 23.00 numai în cazul în care asociaţia de proprietari îşi dă acordul cu condiţia obţinerii acordului legalizat al vecinilor cei mai apropiaţi, pe orizontală şi pe verticală, de fiecare dată când se solicită avizarea orarului
Art.49. (1) În vederea avizării orarului de functionare, reprezentantul legal al solicitantului se va prezenta la Serviciul Autorizaţii din cadrul Primariei Municipiului Arad, având asupra sa urmatoarele documente:
- certificatul de înregistrare la Registrul Comertului,
- anexa la certificatul de înregistrare pentru punctul de lucru respectiv ce conţine acordurile şi avizele ministerelor cu drept de avizare conform O.U.G 76 / 2001 sau, după caz, certificatul constatator eliberat în conformitate cu dispoziţiile Legii 359 /2004.
- Pentru localurile situate în clădiri colective solicitantul trebuie să facă dovada acordului asociaţiei de proprietari şi a acordului notarial al vecinilor direct afectaţi atât pe verticală cât şi pe orizontală, pentru programul peste orele 23.00, indiferent dacă, după această oră, în local se foloseşte ambianţă muzicală sau nu.
- declaraţia pe proprie răspundere privind tipul unităţii de alimentaţie publică, conform prevederilor H.G. 843 / 1999.
(2) Solicitantul va depune o cerere în care va arăta orarul pe care îl propune spre avizare, specificând dacă foloseşte formaţii de muzică sau instalaţii muzicale, numărul maxim de consumatori ( pe scaune şi în picioare).
Art.49^1. (1) Serviciul Autorizaţii, în urma analizării cererii şi documentelor prezentate, va elibera un avizul pentru orarul de functionare in care va fi trecută şi menţiunea: în cazul unor reclamaţii întemeiate Primaria Municipiului Arad va reduce orarul de functionare iar la reclamaţii repetate primarul va suspenda activitatea comercială.
(2) Dacă orarul nu poate fi aprobat în forma propusă de solicitant i se comunică acestuia, în scris , motivele care stau la baza acestui refuz. În acest caz, solicitantul va face o nouă cerere, în care va solicita avizarea unui nou orar, conform cerinţelor prezentului regulament precum şi a motivaţiilor comunicate în scris de către Serviciul Autorizaţii.
(3) Criteriile care stau la baza autorizarii unui orar peste orele 23.00 sunt:
-prezentarea dovezii privind îndeplinirea condiţiilor referitoare la protecţia fonică;
- unitatea să nu fie reclamată în mod întemeiat de către vecinii limitrofi datorită zgomotului provocat de muzica,
- să nu existe reclamatii cu privire la deranjul stradal în zona localului respectiv,
- să deţină semnaturile legalizate ale locatarilor direct afectati pe orizontală şi verticală din clădirile învecinate sau locuinţe colective,
- să îndeplinească condiţiile legale de funcţionare
Art.50. Orarul de funcţionare se afişează la intrarea în spaţiul de vânzare, la loc vizibil.
Art.50^1. Comerciantul este obligat să respecte orarul afişat şi avizat.
Art.50^2. În cazul unităţilor plasate în incinta unor centre comerciale orarul este stabilit de către administratorul centrului comercial, în condiţiile prezentului regulament.
Art.50^3. Pentru solicitanţii care organizează la cererea consumatorilor mese festive şi evenimente, orarul de funcţionare poate fi depăşit numai cu condiţia respectării normelor legale privind liniştea şi ordinea publică. În acest caz, lângă orarul de funcţionare se afişează anunţul “ rezervat “ cu precizarea perioadei de rezervare. Solicitantul va depune personal o notificare la Serviciul Autorizaţii şi la Biroul de Ordine Publică din cadrul Poliţiei Municipiului ( sau poliţiei comunitare) cu cel putin 48 de ore înainte ca evenimentul să aibă loc.
Art.50^4. (1) În cazul unor reclamaţii care se dovedesc a fi întemeiate Primaria Municipiului Arad poate modifica orarul de funcţionare şi i se va elibera un nou aviz pentru acesta, situaţie în care solicitantului i se vor comunica în scris motivele care au stat la baza acestei măsuri.
(2) După ce a luat la cunoştintă, comerciantul este obligat să afişeze de îndată orarul modificat.
(3) Dacă acele cauze care au dus la măsura modificării orarului au fost remediate, la cererea comerciantului, după o verificare în teren, Serviciul Coordonare, Control poate propune Primarului revenirea la orarul iniţial, caz în care Serviciul Vizualizare PDF [ Înapoi ]