Proiect adus la cunoştinţă publică în data de 09-06-2006 H O T Ă R Â R E nr. _______ din __________
Documentaţie privind aprobarea Planului Urbanistic de Detaliu -Amenajare parcări, alei pietonale şi spaţii de joacă - Arad, Micălaca, Parcul 23 August, Zona Blocului 700, beneficiar Primăria Municipiului Arad, proiectul 18/2006, proiectant SC STACONS S
Ing. Gheorghe Falcă, Primarul Municipiului Arad,
În conformitate cu prevederile Legii nr. 52/2003, transmit următorul
A N U N Ţ
Începând cu data de sâmbătă, 10.06.2006, la intrarea în Primăria Municipiului Arad, sunt afişate următoarele documente privind:
1. Documentaţie privind aprobarea Planului Urbanistic de Detaliu -Amenajare parcări, alei pietonale şi spaţii de joacă-- Arad, Micălaca, strada Zalău, Zona Blocului 500, beneficiar Primăria Municipiului Arad, proiectul 17/2006, proiectant SC STACONS SRL - iniţiativa primarului.
2. Documentaţie privind aprobarea Planului Urbanistic de Detaliu -Amenajare parcări, alei pietonale şi spaţii de joacă - Arad, Micălaca, Parcul 23 August, Zona Blocului 700, beneficiar Primăria Municipiului Arad, proiectul 18/2006, proiectant SC STACONS SRL-iniţiativa primarului.
3. Documentaţie privind aprobarea Planului Urbanistic de Detaliu - Depozit legume fructe, str. I.Câmpineanu nr.1/A, municipiul Arad - beneficiar Terra Fruct SRL, proiectul 13/2006, proiectant SC INARCH PREMO STRUCTURES SRL-iniţiativa primarului.
4. Documentaţie privind aprobarea Planului Urbanistic de Detaliu - Hală depozit, birouri şi magazin de prezentare - Arad, Calea Zimandului FN, beneficiar SC KLASTORF SRL, proiectul 39/2006, proiectant SC INARCH PREMO STRUCTURES SRL-iniţiativa primarului.
5. Documentaţie privind aprobarea Planului Urbanistic de Detaliu - Adăpost pentru îngrăşarea suinelor - beneficiar SC AGRICOLA MIONI SRL, str. Hatmanul Arbore nr.13, Arad, proiectul 08/2006, proiectant SC Marcianna Project 2005 SRL Mogoşoaia - iniţiativa primarului.
Până la data de 23.06.2006, la registratura Primăriei Municipiului Arad, cei interesaţi pot depune în scris recomandări, sugestii şi opinii privind aceste documente.
Informaţii suplimentare pot fi solicitate începând cu data de 12.06.2006, între orele 8,00-17,00, la Centrul de Informare pentru Cetăţeni, camera 2.
Cei interesaţi pot solicita în scris şi pot primi copii contra cost după aceste acte, care pot fi studiate şi pe site-ul Primăriei Arad, la adresa www.primariaarad.ro.
P R I M A R
ing. Gheorghe Falcă
FOAIE DE CAPĂT
PROIECT NR: 18/2006
DENUMIRE: AMENAJARE PARCĂRI, ALEI PIETONALE ŞI SPAŢII DE JOACĂ
FAZA: PLAN URBANISTIC DE DETALIU
BENEFICIAR: PRIMĂRIA MUN. ARAD
AMPLASAMENT: ARAD, ZONA BL. 700 – PARCUL 23 AUGUST
1. Foaie de capăt 1
2. Fişa de responsabilităţi 2
3. Borderou 3
4. Memoriu general 4
Elementele de recunoaştere a investiţiei
Obiectul studiului
Referire la studii anterioare
Analiza situaţiei existente
Stabilirea modului de organizare urbanistică
Echiparea tehnico-edilitară
Măsuri de protecţia a mediului
B. PIESE DESENATE
1. Situaţia existentă 01 A
2. Reglementări urbanistice – varianta I 02 A/1
3. Reglementări urbanistice – varianta II 02 A/2
4. Reglementări edilitare – varianta I 01 ED/1
5. Reglementări edilitare – varianta II 01 ED/2
6. Obiective de utilitate publică 04 A
B. LISTA AVIZELOR ŞI ACORDURILOR
1. Certificat de urbanism nr. 2348 din 09 sep. 2005
2. Aviz de amplasament R.A.A.C. Arad
3. Aviz de amplasament S.C. ELECTRICA BANAT S.A.
4. Aviz de amplasament S.C. DISTRIGAZ NORD S.A.
5. Aviz de amplasament S.C. CET ARAD S.A.
6. Aviz de amplasament S.C. ROMTELECOM S.A.
7. Avizul Direcţiei de Sănătate Publică Arad
8. Avizul Inspectoratului Protecţiei Civile Arad
9. Avizul Grupului de Pompieri „Vasile Goldiş” Arad
Întocmit,
Arh. Doriana Balogh
MEMORIU GENERAL
1. DATE GENERALE
1.1. Denumirea lucrării: Amenajare parcări, alei pietonale şi spaţii de joacă
1.2. Amplasament: Arad, Zona Bl. 700 – Parcul 23 August
1.3. Beneficiar: PRIMĂRIA MUN. ARAD
1.4. Pr. nr.: 18/2006
1.5. Faza: P.U.D.
2. OBIECTUL STUDIULUI
Prezenta documentaţie faza P.U.D. se întocmeşte la solicitarea beneficiarului pentru studiul şi propunerea amenajării spaţiului public cuprins între blocurile de locuinţe, cu parcaje (în aer liber – var. I şi parcaje colective etajate – var. II) şi locuri de joacă pentru copii, alei pietonale, platforme gospodăreşti, etc. pe terenul cuprins între străzile Ciobanului, Vaslui, Felix, Frăţiei, Dreptăţii şi Păşunei şi terasamentul căii ferate, terenul incluzând şi Parcul 23 August.
Pe terenul studiat se propune - conform Certificatului de Urbanism nr. 2348 din 09 septembrie 2005 – amenajarea de alei carosabile, parcaje, alei pietonale, locuri de joacă pentru copii, locuri de şedere pentru bătrâni, spaţii verzi, etc.). Terenul destinat amenajărilor menţionate mai sus este proprietatea privată a statului, în administrarea Consiliului Local Arad şi este intravilan, ocupat parţial cu construcţii provizorii.
Documentaţia se elaborează în concordanţă cu Ordinul MLPAT 80/N/96 şi GM 09/2000.
3. REFERIRI LA STUDII ANTERIOARE
Nu există documentaţii urbanistice anterioare sau care să se desfăşoare concomitent cu prezentul P.U.D.
4. ANALIZA SITUAŢIEI EXISTENTE
Zona studiată este amplasată în intravilanul municipilui Arad – cartierul Micalaca, în estul municipiului Arad şi este străbătută de străzile Ciobanului / Sighişoarei, Dreptăţii, Frăţiei şi Marginei pe direcţia est-vest şi străzile Felix, Vaslui şi Păşunei pe direcţia nord-sud. Râul Mureş trece la cca. 160m sud-vest faţă de această zonă.
Terenul de amplasament al obiectivelor propuse este inclus în UTR nr. 29, subzonă locuire şi funcţiuni complementare.
4.1. Folosinţa terenurilor
Terenul studiat – intravilan, în suprafaţă de 114.600mp - este ocupat cu parcele având diverse categorii de folosinţă:
- construcţii – locuinţe colective P+4 cu trotuarele de gardă şi dotări complementare funcţiunii locuire; aceste parcele se află în proprietatea privată a persoanelor fizice şi juridice.
- curţi construcţii – terenuri ocupate cu locuinţe izolate (cuplate) P (P+M); parcelele sunt dispuse de-a lungul Străţilor Ciobanului, Dreptăţii, Păşunei şi Marginei. Acesta se află în proprietatea privată a persoanelor fizice şi juridice.
- zone verzi - ocupate parţial cu garaje metalice provizorii, pentru accesul la garaje fiind realizate pe zonele verzi platforme de beton. Acesta se află în proprietatea privată a statului.
- parc - parcelă cu suprafaţa de 2,36ha, mărginită de străzile Sighişoarei, Felix, Vaslui şi Dreptăţii. Parcul are formă relativ pătrată, cu dimensiunile 156m×151m. Acesta se află în proprietatea privată a statului, fiind în prezent concesionat pe o perioadă de 50 ani de către Biserica Ortodoxă.
În zona strict studiată, folosinţa predominantă a terenului este aceea de zonă verde, ocupată parţial cu construcţii provizorii şi parc (44,87%), apoi urmează destinaţia circulaţii carosabile şi pietonale (32,70%) şi „curţi construcţii” – locuinţe colective şi familiale (22,43%). În marea lor majoritate, terenurile sunt proprietatea privată a statului (44,87%), iar terenurile destinate ciculaţiilor auto şi pietonale aparţin domeniului public al statului (32,70%). 22,43% sunt terenuri aflate în proprietatea privată a persoanelor fizice şi juridice.
4.2. Analiza fondului construit existent
Fondul construit existent este rezultatul sistematizării cartierului Micalaca în anii 1970-1980, prin construirea de locuinţe colective P+4E. Aspectul general al zonei studiate este marcat în principal de numeroasele blocuri de locuinţe amplasate cu o densitate relativ mare pe teren si, de asemenea, de prezenţa Parcului 23 August, odinioară apreciat de locatarii din zonă ca loc de promenadă pentru adulţi sau de joacă pentru copii. În prezent, aspectul general al zonei construite este deteriorat de construcţiile metalice provizorii – garaje auto ale locatarilor din zonă, existente într-un număr relativ mare, de platformele de parcare neamenajate corespunzător şi de zonele verzi cuprinse între blocuri, neamenajate. În Parcul 23 August s-a intervenit în anii ’90 prin construirea mai întâi a unei biserici-paraclis şi apoi prin construirea unei biserici ortodoxe. Datorită lucrărilor în curs şi a deponiilor de pământ excavat, parcul şi-a pierdut parţial funcţionalitatea iniţială, doar în partea sudică a parcului rămânând un loc de joacă amenajat.
În zona studiată sunt prezente patru tipuri de construcţii, într-un mixaj eterogen:
- predominant locuinţe colective P+4E (aprox. 2,40ha); blocurile de locuinţe sunt desfăşurate de-a lungul străzilor Vaslui, Felix, Frăţiei, Dreptăţii, Beiuş şi Sighişoarei, amplasate într-un front continuu. Aceste construcţii adăpostesc (în strict zona studiată) cca. 1.100 apartamente. Acestea sunt locuite de o populaţie cu venituri medii - sub medii, formată în principal din familii relativ tinere.
- locuinţe individuale P, P+M (aprox. 0,18ha); acestea sunt desfăşurate de-a lungul străzilor Păşunei şi Marginii, într-un front discontinuu. Izolat, de-a lungul acestor străzi există şi terenuri virane.
- construcţii de cult – un paraclis şi un lăcaş de cult ortodox, acesta din urmă aflat în fază de construcţie – amplasate în Parcul 23 August.
- garaje metalice provizorii, amplasate în incintele formate de blocuri şi înspre digul Mureşului (calea ferată). Accesul la garaje este asigurat de drumuri din pământ sau piatră, racordate la aleile carosabile. În zona studiată, numărul total de garaje metalice este de 243. La vest de Str. Vaslui, între blocurile 709 şi 712 sunt amenajate pe platforme de beton 29 locuri de parcare neacoperite, iar alte 60 locuri de parcare sunt amenajate pe trei laturi ale parcului. Astfel, rezultă un număr de cca. 332 locuri de parcare în zonă, la care se adaugă parcările paralele cu bordura trotuarului, acestea din urmă nefiind o soluţie viabilă datorită îngreunării circulaţiei pe străzile respective. În present, cca. 30,18% din numărul de apartamente au un loc de parcare/garare asigurat.
Construcţiile existente în zona studiată au următoarele caracteristici:
o funcţiunea predominantă - locuire, funcţiunile complementare zonei de locuit sunt relativ slab reprezentate (comerţ, alimentaţie publică, mică producţie). Alte funcţiuni complementare locuirii sunt parc (zonă verde) şi lăcaşe de cult.
o regim de înălţime:
- locuinţe colective: P+4E
- locuinţe familiale: parter, izolat P+M
o stare tehnică:
- locuinţe colective: bună
- locuinţe familiale: mediocră/bună
o vechime construcţii:
- locuinţe colective: 20-30 ani
- locuinţe familiale: 50-70 ani, izolat 5-10 ani
o materiale de construcţie utilizate:
- locuinţe colective: durabile (diafragme beton armat)
- locuinţe familiale: durabile (cărămidă, beton), izolat semidurabile (văiugă)
Din punct de vedere arhitectural-urbanistic, zona are un aspect urban, cu o volumetrie lipsită de variaţie, densitate relativ mare a blocurilor de locuinţe şi fronturi stradale compacte.
4.3. Analiza geotehnică
4.3.1. Date generale:
Din punct de vedere geologic, amplasamentul este aşezat pe formaţiunile depresiunii panonice, depresiune ce a luat naştere prin scufundarea lentă a unui masiv hercinic, constituit din şisturi cristaline. Peste cristalin, situat la cca. 1000 m adâncime, stau discordant şi transgresiv formaţii sedimentare ale panonianului şi cuaternarului care are o grosime de cca. 250 m şi este alcătuit din formaţiuni lacustre şi fluviatile, prezentând o stratificaţie tipică formaţiunilor din conurile de dejecţie. Cuaternarul este constituit din pietrişuri şi bolovănişuri în masa de nisipuri, cu intercalaţii de argile şi prafuri argiloase.
Amplasamentul se situează în localitatea Arad, iar alternanţa de straturi permeabile, permit ascensiunea apei subterane funcţie de variaţiile regimului precipitaţiilor din zonă.
Cele 6 foraje geotehnice executate în lungul traseului străzii Voinicilor pun în evidenţă o stratificaţie neomogenă a terenului de fundare, alcătuit în principal din umpluturi, argilă grasă cafenie plastic vârtoasă, uneori cu intercalaţii nisipoase până la 2,0 m adâncime.
Conform macrozonării seismice, după Normativ P100-92 - localitatea Arad se încadrează într-o zonă seismică de calcul notată cu “D” căreia îi corespund K=0,16; Tc=1,00.
Adâncimea de îngheţ conform STAS 6054/77 este de 0,80 m.
4.3.2. Stratificaţia terenului:
Foraje geotehnice executate în zonă pun în evidenţă o stratificaţie neomogenă a terenului de fundare, alcătuit în principal din umpluturi, argilă grasă cafenie plastic vârtoasă, uneori cu intercalaţii nisipoase până la 2,0 m adâncime.
4.3.3. Concluzii şi recomandări:
Fundaţiile pentru parcajul supraetajat propus în zona sudică a amplasamentului studiat se vor realiza izolat, sub stâlpi de beton armat, obligatoriu prin depăşirea stratului de umpluturi şi sol vegetal. Adâncimea de fundare se va stabili exact la faza P.T. a proiectului.
4.4. Căile de comunicaţii
Zona studiată este străbătută pe direcţia nord-sud de Str. Felix, Valsui şi Beiuş, iar pe direcţia est-vest de Str. Sighişoarei, Dreptăţii şi Frăţiei. Acestea sunt de categoria a III-a, cu o bandă pe sens, cu îmbrăcăminţi asfaltice.
În zona studiată sunt amenajate neadecvat un număr de 30 parcaje şi 247 garaje metalice provizorii. Pe trei laturi ale Parcului 23 August sunt amenajate 60 locuri de parcare.
5. STABILIREA MODULUI DE ORGANIZARE URBANISTICĂ – varianta I
5.1. Elemente de temă
5.1.1. Determinarea configuraţiei geometrice a terenului necesar pentru amplasarea obiectivelor solicitate:
A – parcaje amenajate la sol, descoperite, cu dimensiunile maxime de 125m × 91m (incluzând aleile carosabile de racord la drumurile publice), cu Ac = 3.650mp; se va asigura parcajul pentru 99 autovehicule, cu parcări proiectate la 45º
B – parcaje amenajate la sol, descoperite, cu dimensiunile maxime de 176m × 40m (incluzând aleile carosabile de racord la drumurile publice), cu Ac = 1.250mp; se va asigura parcajul pentru 23 autovehicule, cu parcări proiectate la 45º
C – parcaje amenajate la sol, descoperite, cu dimensiunile maxime de 165m × 39m (incluzând aleile carosabile de racord la drumurile publice), cu Ac = 1.100mp; se va asigura parcajul pentru 20 autovehicule, cu parcări proiectate la 45º
D – parcaje amenajate la sol, descoperite, cu dimensiunile maxime de 147m × 116m (incluzând aleile carosabile de racord la drumurile publice), cu Ac = 4.100mp; se va asigura parcajul pentru 144 autovehicule, cu parcări proiectate la 90º
Terenul disponibil pentru realizarea obiectivului A este cuprins în incinta formată de blocurile 701÷716, iar platforma auto propusă va face legătura între Str. Felix şi Str. Vaslui.
Terenul disponibil pentru realizarea obiectivului B este cuprins în incinta formată de blocurile 717÷721, iar platforma auto propusă va face legătura între străzile Frăţiei, Dreptăţii şi Vaslui.
Terenul disponibil pentru realizarea obiectivului C este cuprins în incinta formată de blocurile 722÷727, iar platforma auto propusă va face legătura între străzile Frăţiei, Marginii şi Vaslui.
Terenul disponibil pentru realizarea obiectivului D este cuprins în incinta formată de blocurile 728÷734 şi terasamentul înălţat al căii ferate. Platforma auto propusă va face legătura între străzile Frăţiei şi Vaslui.
Datele referitoare la aceste terenuri au fost detaliate la cap. 4.1.
5.1.2. Lucrări de construcţii propuse a fi executate:
Conform solicitărilor beneficiarului, a caracteristicilor specifice acceselor carosabile şi platformelor auto, a caracteristicilor dotărilor tehnico-edilitare din zonă, a prevederilor, standardelor şi normativelor în vigoare, se preconizează următoarele lucrări:
a. desfiinţarea construcţiilor provizorii (garaje şi platforme existente)
b. sistematizare verticală, accese carosabile, platforme parcaje, alei pietonale, locuri de joacă pentru copii, platforme gospodăreşti
c. racordarea la utilităţile stradale (canalizare pluvială pentru platformele auto şi iluminat parcaje, alei carosabile şi pietonale)
d. amenajarea zonelor verzi cu plantaţii de arbori, arbuşi, gazon, etc.
e. mobilier urban
f. platforme gospodăreşti
Acestea se pot completa/modifica conform autorizaţiei de construire sau în cazul identificării pe teren a unor reţele.
5.1.3. Principalii parametrii tehnici
Conform datelor furnizate de către beneficiar, amenajările propuse vor completa şi asigura o locuire de calitate pentru populaţia de orice vârstă din zonă.
În această primă variantă, toate amenajările propuse - alei carosabile, parcaje, locuri de joacă, platforme gospodăreşti – sunt amenajări „la sol”, nu se va influenţa volumetria construită a zonei. Amenajările propuse prezintă următoarele caracteristici:
a. aleile carosabile şi parcajele la sol - total
Ac=10.100mp
b. amenajare cu alei pietonale şi locuri de joacă a Parcului 23 August
Ac=5.020mp
c. alei pietonale şi locuri de şedere pentru bătrâni în incinta blocurilor 701÷716
Ac=250mp
d. platforme gospodăreşti – în zona blocurilor 727, 731, 711
Ac=60mp
5.1.4. Rezistenţa şi stabilitatea
Calitativ şi structural, amenajările propuse vor fi proiectate şi executate conform normelor în vigoare. Tipul şi caracteristicile specifice se vor fi stabili definitiv la faza următoare a proiectului.
Se vor folosi materiale durabile, echipamente şi instalaţii aferente.
5.1.5. Igiena, sănătatea oamenilor, protecţia mediului
Amenajările propuse nu constituie nici un pericol pentru:
- poluarea solului, a apei, deoarece apele pluviale rezultate de pe platformele propuse vor fi conduse spre canalizarea pluvială existentă;
- poluarea aerului, deoarece emisiile autovehiculelor ce vor fi parcate pe platformele propuse nu vor depăşi limitele emisiilor existente, iar filtrarea aerului va fi ameliorată prin plantarea de arbori şi arbuşti ca perdele de protecţie a locuinţelor colective.
Nu se depozitează sau utilizează substanţe toxice sau cu pericol de explozie. În timpul exploatării construcţiilor se produc exclusiv deşeuri menajere curente; în zonă este rezolvată complet problema preluării şi transportului gunoiului la rampa ecologică municipală.
5.2. Propuneri de organizare a terenului
În incintele dintre blocurile de locuinţe se vor amenaja următoarele:
• A – parcaje amenajate la sol, descoperite, cu dimensiunile maxime de 125m × 91m (incluzând aleile carosabile cu dublu sens de racord la drumurile publice), cu Ac = 3.650mp, în incinta formată de blocurile 701÷716, cu acces dinspre Str. Felix şi Str. Vaslui
• B – parcaje amenajate la sol, descoperite, cu dimensiunile maxime de 176m × 40m (incluzând aleile carosabile de racord la drumurile publice, cu sens unic), cu Ac = 1.250mp, în incinta formată de blocurile 717÷721, cu acces dinspre Str. Dreptăţii şi Str. Vaslui
• C – parcaje amenajate la sol, descoperite, cu dimensiunile maxime de 165m × 39m (incluzând aleile carosabile de racord la drumurile publice, cu sens unic), cu Ac = 1.100mp, în incinta formată de blocurile 722÷727, cu acces dinspre Str. Frăţiei şi Str. Vaslui
• D – parcaje amenajate la sol, descoperite, cu dimensiunile maxime de 147m × 116m (incluzând aleile carosabile de racord la drumurile publice, cu dublu sens), cu Ac = 4.100mp, în incinta formată de blocurile 728÷734, cu acces dinspre Str. Frăţiei şi Str. Vaslui
Alte amenajări:
• Platforme gospodăreşti în zona blocurilor 727, 731, 711, cu Ac = 30mp, cu alei de acces pietonale, în proximitatea unor alei carosabile
• Alei pietonale şi locuri de şedere pentru bătrâni în zona blocurilor 707÷709, cu Ac = 250mp
• Parcul 23 August – alei pietonale, locuri de şedere pentru bătrâni, locuri de joacă pentru copii, totalizând o arie construită de 5.020mp din totalul de 23.600mp ai parcului.
Din punct de vedere juridic, terenurile sunt proprietatea privată a statului, în categoria zone verzi.
Terenul disponibil pentru amplasarea obiectivelor propuse este prezentat detaliat la cap. 4.1.
5.3. Regimul de înălţime
În această primă variantă nu se propun construcţii-volum pe teren, doar amenajări la sol ale terenului.
5.4. Regimul de aliniere al construcţiilor
La acest capitol se vor preciza distanţele minime ale amenajărilor propuse faţă de locuinţele colective şi cele individuale existente.
Parcaje A V – 11,70m
S – 7,90m, resectiv 12,95m
E – 11,10m
N – 7,80m, respectiv 12,50m
Parcaje B V – 11,35m
S – 4,50m
E – 10,40m
N – 9,40m
Parcaje C V – 8,40m, respectiv 2,30m
S – 4,85m, respectiv 3,25m
E – 7,75m, respectiv 10,35m
N – 4,70m, respectiv 15,80m
Parcaje D V – nu există construcţii
S – nu există construcţii
E – 20,15m
N – 10,30m, respectiv 12,45m
5.5. Modul de utilizare al terenului
Modul de ocupare a terenului, funcţiunile propuse, amplasarea şi configuraţia amenajărilor propuse sunt în concordanţă cu Certificatul de Urbanism nr. 2348 din 09.09.2005 şi prevederile Regulamentului General de Urbanism referitoare la UTR nr. 29.
Terenul total studiat este de 11,46ha. Indicii de utilizare a terenului sunt:
P.O.T. existent = 22,57%
C.U.T. existent = 0,22
În această variantă, indicii de utilizare a terenului vor rămâne neschimbaţi.
5.6. Bilanţ teritorial aferent suprafeţelor studiate
Nr. Crt. Funcţiuni existente şi propuse Existent (ha) % Propus (ha) %
1. Zonă de locuinţe cu funcţiuni complementare 2,7060 23,61 2,7060 23,61
2. Lăcaşe de cult 0,0580 0,51 0,0580 0,51
3. Locuri de joacă / locuri de şedere pentru bătrâni 0,0145 0,13 0,2095 1,83
4. Platforme gospodăreşti 0,0025 0,02 0,0060 0,05
5. Terenuri virane din domeniul privat 0,0580 0,51 0,0580 0,51
6. Căi de comunicare pietonală din domeniul public 1,7435 15,21 1,7240 15,04
7. Platforme beton şi parcaje amenajate 0,2105 1,84 1,1440 9,98
8. Garaje metalice provizorii din domneniul public 0,4640 4,05 - -
9. Căi de comunicare carosabile din domeniul public 1,1405 9,95 1,1550 10,08
10. Drumuri de pământ din domeniul privat al statului 0,4025 3,51 - -
11. Zone verzi din domeniul public şi privat 4,6600 40,66 4,3995 38,39
TOTAL GENERAL 11,4600 100 11,4600 100
5.7. Circulaţia terenurilor
Terenul propus pentru realizarea amenajărilor de parcaje, alei pietonale, platforme gospodăreşti, locuri de joacă pentru copii, etc. nu îşi modifică statutul juridic, acela de domeniu privat al statului.
6. STABILIREA MODULUI DE ORGANIZARE URBANISTICĂ – varianta II
6.1. Elemente de temă
6.1.1. Determinarea configuraţiei geometrice a terenului necesar pentru amplasarea obiectivelor solicitate:
A – parcaje amenajate la sol, descoperite, cu dimensiunile maxime de 125m × 91m (incluzând aleile carosabile de racord la drumurile publice), cu Ac = 3.650mp; se va asigura parcajul pentru 99 autovehicule, cu parcări proiectate la 45º
B – parcaje amenajate la sol, descoperite, cu dimensiunile maxime de 176m × 40m (incluzând aleile carosabile de racord la drumurile publice), cu Ac = 1.250mp; se va asigura parcajul pentru 23 autovehicule, cu parcări proiectate la 45º
C – parcaje amenajate la sol, descoperite, cu dimensiunile maxime de 165m × 39m (incluzând aleile carosabile de racord la drumurile publice), cu Ac = 1.100mp; se va asigura parcajul pentru 20 autovehicule, cu parcări proiectate la 45º
D – parcaje amenajate la sol, descoperite, cu dimensiunile maxime de 77,90m × 15,60m (incluzând aleile carosabile de racord la drumurile publice), cu Ac = 900mp; se va asigura parcajul pentru 36 autovehicule, cu parcări proiectate la 90º
E – parcaje supraetajate P+3E, cu dimensiunile maxime de 31m × 68,50m, care va asigura parcajul a 304 locuri (76 locuri / nivel), la 90º
Ac = 2.000mp
Ad = 8.000mp
F – parcaje amenajate la sol, descoperite, cu dimensiunile maxime de 48m × 16,20m (incluzând aleile carosabile de racord la drumurile publice), cu Ac = 650mp; se va asigura parcajul pentru 16 autovehicule, cu parcări proiectate la 45º şi 90º
Terenul disponibil pentru realizarea obiectivului A este cuprins în incinta formată de blocurile 701÷716, iar platforma auto propusă va face legătura între Str. Felix şi Str. Vaslui.
Terenul disponibil pentru realizarea obiectivului B este cuprins în incinta formată de blocurile 717÷721, iar platforma auto propusă va face legătura între străzile Frăţiei, Dreptăţii şi Vaslui.
Terenul disponibil pentru realizarea obiectivului C este cuprins în incinta formată de blocurile 722÷727, iar platforma auto propusă va face legătura între străzile Frăţiei, Marginii şi Vaslui.
Terenul disponibil pentru realizarea obiectivului D, E, F este cuprins în incinta formată de blocurile 728÷734 şi terasamentul înălţat al căii ferate. Platforma auto propusă va face legătura între străzile Frăţiei şi Vaslui.
Datele referitoare la aceste terenuri au fost detaliate la cap. 4.1.
6.1.2. Lucrări de construcţii propuse a fi executate:
Conform solicitărilor beneficiarului, a caracteristicilor specifice acceselor carosabile şi platformelor auto, a caracteristicilor dotărilor tehnico-edilitare din zonă, a prevederilor, standardelor şi normativelor în vigoare, se preconizează următoarele lucrări:
a. desfiinţarea construcţiilor provizorii (garaje şi platforme existente)
b. sistematizare verticală, accese carosabile, platforme parcaje, alei pietonale, locuri de joacă pentru copii, platforme gospodăreşti
c. realizarea parcajului supraetajat
d. racordarea la utilităţile stradale (canalizare pluvială pentru platformele auto şi iluminat parcaje, alei carosabile şi pietonale)
e. amenajarea zonelor verzi cu plantaţii de arbori, arbuşi, gazon, etc.
f. mobilier urban
g. platforme gospodăreşti
Acestea se pot completa/modifica conform autorizaţiei de construire sau în cazul identificării pe teren a unor reţele.
6.1.3. Principalii parametrii tehnici
Conform datelor furnizate de către beneficiar, amenajările propuse vor completa şi asigura o locuire de calitate pentru populaţia de orice vârstă din zonă.
În această a II-a variantă, o parte a amenajărilor propuse - alei carosabile, parcaje, locuri de joacă, platforme gospodăreşti – sunt amenajări „la sol”, iar parcarea supraetajată P+3E va modifica volumetria construită a zonei periferice, înspre terasamentul căii ferate. Amenajările propuse prezintă următoarele caracteristici:
a. aleile carosabile şi parcajele la sol - total
Ac=8.000mp
b. parcaje supraetajate P+3E
Ac=2.000mp
Ad=8.000mp
b. amenajare cu alei pietonale şi locuri de joacă a Parcului 23 August
Ac=5.020mp
c. alei pietonale şi locuri de şedere pentru bătrâni în incinta blocurilor 701÷716
Ac=250mp
d. platforme gospodăreşti – în zona blocurilor 727, 731, 711
Ac=60mp
6.1.4. Rezistenţa şi stabilitatea
Calitativ şi structural, amenajările propuse vor fi proiectate şi executate conform normelor în vigoare. Tipul şi caracteristicile specifice se vor fi stabili definitiv la faza următoare a proiectului.
Se vor folosi materiale durabile, echipamente şi instalaţii aferente.
Parcajele etajate se vor realiza pe o structură din cadre de beton armat, cu închideri perimetrale parţiale, care se vor stabili la faza P.T.
6.1.5. Caracteristici tehnice pentru conformarea cu sistemul calităţii înconstrucţii
Construcţiile propuse – parcaje supraetajate - se încadrează în :
o Categoria de importanţă - normală „C” HGR 766/97
o Clasa de importanţă – III P 102/92
o Zonă seizmică de calcul D (Ks=0,16, Tc=1,00) P-100/92
o Grad rezistenţă la foc – III P 118 /99
o Categoria pericol de incendiu – nu se normează
6.1.6. Igiena, sănătatea oamenilor, protecţia mediului
Amenajările propuse nu constituie nici un pericol pentru:
- poluarea solului, a apei, deoarece apele pluviale rezultate de pe platformele propuse vor fi conduse spre canalizarea pluvială existentă;
- poluarea aerului, deoarece emisiile autovehiculelor ce vor fi parcate pe platformele propuse nu vor depăşi limitele emisiilor existente, iar filtrarea aerului va fi ameliorată prin plantarea de arbori şi arbuşti ca perdele de protecţie a locuinţelor colective.
Nu se depozitează sau utilizează substanţe toxice sau cu pericol de explozie. În timpul exploatării construcţiilor se produc exclusiv deşeuri menajere curente; în zonă este rezolvată complet problema preluării şi transportului gunoiului la rampa ecologică municipală.
6.2. Propuneri de organizare a terenului
În incintele dintre blocurile de locuinţe se vor amenaja următoarele:
• A – parcaje amenajate la sol, descoperite, cu dimensiunile maxime de 125m × 91m (incluzând aleile carosabile cu dublu sens de racord la drumurile publice), cu Ac = 3.650mp, în incinta formată de blocurile 701÷716, cu acces dinspre Str. Felix şi Str. Vaslui
• B – parcaje amenajate la sol, descoperite, cu dimensiunile maxime de 176m × 40m (incluzând aleile carosabile de racord la drumurile publice, cu sens unic), cu Ac = 1.250mp, în incinta formată de blocurile 717÷721, cu acces dinspre Str. Dreptăţii şi Str. Vaslui
• C – parcaje amenajate la sol, descoperite, cu dimensiunile maxime de 165m × 39m (incluzând aleile carosabile de racord la drumurile publice, cu sens unic), cu Ac = 1.100mp, în incinta formată de blocurile 722÷727, cu acces dinspre Str. Frăţiei şi Str. Vaslui
• D – parcaje amenajate la sol, descoperite, cu dimensiunile maxime de 77,90m × 15,60m (incluzând aleile carosabile de racord la drumurile publice), cu Ac = 900mp; se va asigura parcajul pentru 36 autovehicule, cu parcări proiectate la 90º
• E – parcaje supraetajate P+3E, cu dimensiunile maxime de 31m × 68,50m, care va asigura parcajul a 304 locuri (76 locuri / nivel), la 90º, cu aria construită Ac = 2.000mp
• F – parcaje amenajate la sol, descoperite, cu dimensiunile maxime de 48m × 16,20m (incluzând aleile carosabile de racord la drumurile publice), cu Ac = 650mp; se va asigura parcajul pentru 16 autovehicule, cu parcări proiectate la 45º şi 90º
Alte amenajări:
• Platforme gospodăreşti în zona blocurilor 727, 731, 711, cu Ac = 30mp, cu alei de acces pietonale, în proximitatea unor alei carosabile
• Alei pietonale şi locuri de şedere pentru bătrâni în zona blocurilor 707÷709, cu Ac = 250mp
• Parcul 23 August – alei pietonale, locuri de şedere pentru bătrâni, locuri de joacă pentru copii, totalizând o arie construită de 5.020mp din totalul de 23.600mp ai parcului.
Din punct de vedere juridic, terenurile sunt proprietatea privată a statului, în categoria zone verzi.
Terenul disponibil pentru amplasarea obiectivelor propuse este prezentat detaliat la cap. 4.1.
6.3. Regimul de înălţime
Parcajul supraetajat va avea regimul de înălţime P+3E
6.4. Regimul de aliniere al construcţiilor
La acest capitol se vor preciza distanţele minime ale amenajărilor propuse faţă de locuinţele colective şi cele individuale existente.
Parcaje A V – 11,70m
S – 7,90m, resectiv 12,95m
E – 11,10m
N – 7,80m, respectiv 12,50m
Parcaje B V – 11,35m
S – 4,50m
E – 10,40m
N – 9,40m
Parcaje C V – 8,40m, respectiv 2,30m
S – 4,85m, respectiv 3,25m
E – 7,75m, respectiv 10,35m
N – 4,70m, respectiv 15,80m
Parcaje D V – nu există construcţii
S – nu există construcţii
E – nu există construcţii
N – 4,50m, respectiv 13,00m
Parcaje E V – nu există construcţii
S – 12,85m
E – 15,80m
N – 24,50m
Parcaje F V – nu există construcţii
S – 12,25m (faţă de parcajul etajat)
E – 4,15m
N – 7,00m, respectiv 5,90m
6.5. Modul de utilizare al terenului
Modul de ocupare a terenului, funcţiunile propuse, amplasarea şi configuraţia amenajărilor propuse sunt în concordanţă cu Certificatul de Urbanism nr. 2348 din 09.09.2005 şi prevederile Regulamentului General de Urbanism referitoare la UTR nr. 29.
Terenul total studiat este de 11,46ha. Indicii de utilizare a terenului sunt:
P.O.T. existent = 22,57%
P.O.T. propus = 24,32%
C.U.T. existent = 0,22
C.U.T. propus = 0,30
6.6. Bilanţ teritorial aferent suprafeţelor studiate
Nr. Crt. Funcţiuni existente şi propuse Existent (ha) % Propus (ha) %
1. Zonă de locuinţe cu funcţiuni complementare 2,7060 23,61 2,7060 23,61
2. Lăcaşe de cult 0,0580 0,51 0,0580 0,51
3. Locuri de joacă / locuri de şedere pentru bătrâni 0,0145 0,13 0,2095 1,83
4. Platforme gospodăreşti 0,0025 0,02 0,0060 0,05
5. Terenuri virane din domeniul privat 0,0580 0,51 0,0580 0,51
6. Căi de comunicare pietonală din domeniul public 1,7435 15,21 1,7240 15,04
7. Platforme beton şi parcaje amenajate 0,2105 1,84 0,8000 6,98
8. Parcaje supraetajate - - 0,2000 1,75
8. Garaje metalice provizorii din domneniul public 0,4640 4,05 - -
9. Căi de comunicare carosabile din domeniul public 1,1405 9,95 1,1550 10,08
10. Drumuri de pământ din domeniul privat al statului 0,4025 3,51 - -
11. Zone verzi din domeniul public şi privat 4,6600 40,66 4,5795 39,96
TOTAL GENERAL 11,4600 100 11,4600 100
6.7. Circulaţia terenurilor
Terenul propus pentru realizarea amenajărilor de parcaje la sol şi supratetajate, alei pietonale, platforme gospodăreşti, locuri de joacă pentru copii, etc. nu îşi modifică statutul juridic, acela de domeniu privat al statului. După finalizare, construcţiile se vor nota în Cartea Funciară.
7. ECHIPAREA TEHNICO-EDILITARĂ
7.1. Alimentare cu apă
7.1.1. Situaţia existentă
În zona studiată, situată din intravilanul municipiului Arad - cartierul Micalaca, între Str. Ciobanului – parcul 23 August, Str. Frăţiei şi digul Mureşului pe direcţia nord-sud şi străzile Vaslui şi Felix pe direcţia est-vest există reţele de apă potabilă pe străzile Vaslui, Frăţiei, Frăţiei. Pe reţele sunt montaţi hidranţi de incendiu.
7.1.2. Situaţia propusă
VARIANTA I
În această varinată nu sunt propuneri de reţele de apă.
VARIANTA II
Pentru alimentarea cu apă a parcajului supraetajat se propune realizarea unui branşament de apă de pe strada Frăţiei.
7.2. Canalizarea menajeră
7.2.1. Situaţia existentă
În zona studiată situată există există reţele de canal menajer pe străzile Vaslui, Frăţiei, Dreptăţii şi Sighişoarei.
7.2.2. Situaţia propusă
VARIANTA I
În această varinată nu sunt propuneri de reţele de canal menajer.
VARIANTA II
Pentru preluarea apelor uzate menajere de la grupurile sanitare a parcajului supraetajat se propune realizarea unui racord la reţeaua de canalizare menajeră de pe strada Frăţiei.
7.3. Canalizarea pluvială
7.3.1. Situaţia existentă
În zona studiată situată există există reţele de canal pluvial pe străzile Vaslui, Frăţiei, Dreptăţii. Pe reţele sunt montate guri de scurgere cu gratar din fontă carosabile.
7.3.2. Situaţia propusă
VARIANTA I
În această varinată se propun modificări ale gurilor de scurgere pentru preluarea apelor pluviale de pe noile platforme de parcare.
VARIANTA II
În această varinată se propun modificări ale gurilor de scurgere pentru preluarea apelor pluviale de pe noile platforme de parcare şi realizarea unui racord la reţeaua de canal pluvial de pe strada Frăţiei pentru parcajul supraetajat.
7.4. Alimentarea cu energie electrică, telecomunicaţii
7.4.1. Situaţia existentă
În zona studiată există linii electrice aeriene de joasă tensiune de-a lungul străzilor ce străbat zona şi linii electrice subterane, de joasă sau medie tensiune.
7.4.2. Situaţia propusă
VARIANTA I
Amenajarea parcărilor respectiv lucrările conexe acestora (drumuri carosabile, alei pietonale) vor intersecta traseele liniilor electrice subterane existente. Ca urmare în zonele respective se impune luarea unor măsuri pentru protecţia cablurilor, fără a fi necesară devierea liniilor electrice subterane existente. În zonele, unde liniile electrice subtraversează parcări, alei carosabile, cablurile electrice se vor proteja prin coborârea cotei de montaj la o adâncime de 0,8m (măsurată de la cota terenului sistematizat) şi se vor proteja prin intermediul unui tub de protecţie din oţel, care trebuie să depăşescă în ambele părţi, limitele construcţiei subtraversate cu cel puţin 0,5m.
Iluminatul parcărilor proiectate pe str. Păşunei şi în zona adiacentă străzii Vaslui şi a spaţiilor amenajate în Parcul 23 August, va fi asigurat de corpurile de iluminat existente montate pe stâlpi. Pentru iluminatul parcărilor şi a locurilor de şedere pentru bătrâni, proiectate în zona blocurilor 710-711, se propune extinderea iluminatului existent pe str. Vaslui prin montarea a cinci corpuri pentru iluminat stradal, pe stâlpi cu înălţimea de 7m şi a două corpuri de iluminat de tipul celor existente pe stâlpi cu înălţimea de 4m. Pentru iluminatul parcărilor proiectate în vecinătatea terasamentului căii ferate se propune extinderea iluminatului existent pe străzile Vaslui şi Frăţiei prin montarea a opt corpuri pentru iluminat stradal pe stâlpi cu înălţimea de 7m.
Amenajarea parcărilor din zona adiacentă străzii Vaslui, respectiv lucrările conexe acestora (drumuri carosabile, alei pietonale) vor intersecta traseele subterane ale instalaţiilor de telecomunicaţii existente în zonă. Ca urmare în zona respectivă se impune luarea unor măsuri pentru protecţia acestora, fără a fi necesară devierea traseelor. În zonele unde traseele de telecomunicaţii subtraversează parcări, alei carosabile, acestea se vor proteja în tuburi de protecţie din oţel, care trebuie să depăşescă în ambele părţi, limitele construcţiei subtraversate cu cel puţin 0,5m.
VARIANTA A II-A
Amenajarea parcărilor respectiv lucrările conexe acestora (drumuri carosabile, alei pietonale) vor intersecta traseele liniilor electrice subterane existente. Ca urmare în zonele respective se impune luarea unor măsuri pentru protecţia cablurilor, fără a fi necesară devierea liniilor electrice subterane existente. În zonele, unde liniile electrice subtraversează parcări, alei carosabile, cablurile electrice se vor proteja prin coborârea cotei de montaj la o adâncime de 0,8m (măsurată de la cota terenului sistematizat) şi se vor proteja prin intermediul unui tub de protecţie din oţel, care trebuie să depăşescă în ambele părţi, limitele construcţiei subtraversate cu cel puţin 0,5m.
Clădirea nouă pentru parcaje supraetajate proiectată în vecinătatea terasamentului căii ferate nu afectează instalaţiile electrice din zonă. Alimentarea cu energie electrică se va face din postul trafo PT 8328 situat lângă blocul 573 printr-un cablu electric trifazat montat subteran.
Iluminatul parcărilor proiectate pe str. Păşunei şi în zona adiacentă străzii Vaslui şi a spaţiilor amenajate în Parcul 23 August, va fi asigurat de corpurile de iluminat existente montate pe stâlpi. Pentru iluminatul parcărilor şi a locurilor de şedere pentru bătrâni, proiectate în zona blocurilor 710-711, se propune extinderea iluminatului existent pe str. Vaslui prin montarea a cinci corpuri pentru iluminat stradal, pe stâlpi cu înălţimea de 7m şi a două corpuri de iluminat de tipul celor existente pe stâlpi cu înălţimea de 4m.
Amenajarea parcărilor din zona adiacentă străzii Vaslui, respectiv lucrările conexe acestora (drumuri carosabile, alei pietonale) vor intersecta traseele subterane ale instalaţiilor de telecomunicaţii existente în zonă. Ca urmare în zona respectivă se impune luarea unor măsuri pentru protecţia acestora, fără a fi necesară devierea traseelor. În zonele unde traseele de telecomunicaţii subtraversează parcări, alei carosabile, acestea se vor proteja în tuburi de protecţie din oţel, care trebuie să depăşescă în ambele părţi, limitele construcţiei subtraversate cu cel puţin 0,5m.
7.5. Instalaţii termice, alimentare cu gaze
7.5.1. Situaţia existentă
În zona studiată situată din intravilanul municipiului Arad - cartierul Micalaca, între Str. Ciobanului – parcul 23 August, Str. Frăţiei şi digul Mureşului pe direcţia nord-sud şi străzile Vaslui şi Felix pe direcţia est-vest există reţele de termice secundare pe străzile Vaslui, Frăţiei, Dreptăţii. Pe strada Sighişoara există reţea termică primară.
Pe amplasament există în prezent o serie de reţele de gaze naturale de presiune redusă care deservesc consumatorii casnici din zonă. Reţelele de gaze naturale sunt montate subteran în carosabil, trotuare şi zone verzi. Pe traseul acestor conducte sunt montate răsuflători, care în funcţie de zonă sunt: răsuflători cu capac (pentru conductele de gaze montate în carosabil şi trotuare ), răsuflători de zonă verde (pentru conductele de gaze montate în spaţii verzi).
7.5.2. Situaţia propusă
VARIANTA I şi II
Amenajarea parcărilor propuse, respectiv lucrările conexe acestora (drumuri carosabile, alei pietonale) vor intersecta traseele conductelor de gaze naturale existente. Ca urmare, în zonele respective se impune luarea unor măsuri pentru protecţia acestor conducte de gaze naturale. Nu sunt necesare devierea conductelor de gaze naturale.
În zonele unde conductele de gaze naturale subtraversează parcări, alei carosabile, conductele de gaze naturale se vor proteja prin coborârea cotei de montaj la o adâncime minimă de 0,9m (măsurată de la generatoarea superioară a conductei ,până la nivelul terenului sistematizat). Pe aceste porţiuni, obligatoriu se vor monta răsuflători cu capac (pentru zone carosabile).
În zonele de intersecţii, unde din diferite motive conductele de gaze nu se pot coborî la adâncimea de minim 0,9m, atunci se poate reduce adâncimea de montaj, cu condiţia ca pe porţiunea în cauză să se protejeze conducta de gaze prin intermediul unui tub de protecţie din oţel, care trebuie să depăşescă în ambele părţi limitele construcţiei traversate cu cel puţin 0,5m. La capetele tubului de protecţie se vor monta răsuflători cu capac.
De asemenea, reţelele de gaze naturale care traversează locurile de joacă pentru copii, respectiv locurile amenajate pentru bătrâni, vor dispune de răsuflători cu capac.
7.6. Sistematizare verticală
7.6.1 Existent
Terenul din incinta studiată este relativ plan, excepţie făcând deponiile de pământ existente în Parcul 23 August, rezultate în urma săpăturilor de fundaţiii la lăcaşul de cult aflat în fază de construcţie. Nivelmentul terenului sistematizat se desfăşoară între cotele 109,56 NMB şi 110,30 NMB.
7.6.2. Propus
Pe terenul destinat amenajărilor descrise se propune în primul rând nivelarea terenului, a eventualelor deponii de pământ existente. Cotele aleilor carosabile, a platformelor de parcare, precum şi ale aleilor pietonale propuse vor fi corelate cu amenajările existente, la care se racordează. Acestecote de nivel se vor stabili în faza ulterioară a acestui proiect.
7.7. Căile de conumicaţie
VARIANTA I
S-a propus amenajarea unor locuri de parcare dispuse oblic, perpendicular între blocuri cu acces din strada Felix, Vaslui, Frăţiei (străzi de categoria a III-a), adiacent străzii Păşunii(categoria a III-a), cu racordul părţii carosabile la bordură cu arce de cerc cu raza de 6,00m. Atât locurile de parcare, cât şi drumurile de acces se vor amenaja astfel încât apele pluviale să nu stagneze pe carosabil, creând disconfortul utilizatorilor. Structura rutieră propusă atât pentru locurile de parcare, cât şi pentru drumurile de acces este una de tip elastic (îmbrăcăminte din pavaj, cu baza din nisip, piatră spartă şi balast compactat).
VARIANTA II
S-a propus amenajarea unor locuri de parcare dispuse oblic, perpendicular între blocuri cu acces din strada Felix, Vaslui, Frăţiei (străzi de categoria a III-a), adiacent străzii Păşunii (categoria a III-a), cu racordul părţii carosabile la bordură cu arce de cerc cu raza de 6,00m.
Cu acces din str. Frăţiei şi Vaslui pe lângă locurile de parcare la sol amenajate s-a propus construirea de parcaje într-o clădire special amenajată pentru aceasta, P+3E.
Atât locurile de parcare, cât şi drumurile de acces se vor amenaja astfel încât apele pluviale să nu stagneze pe carosabil, creând disconfortul utilizatorilor. Structura rutieră propusă atât pentru locurile de parcare cât si pentru drumurile de acces este una de tip elastic (îmbrăcăminte din pavaj, cu baza din nisip, piatră spartă şi balast compactat).
8. MĂSURI DE PROTECŢIE A MEDIULUI CONSTRUIT ŞI NATURAL
8.1. Salubrizare
Specificul amenajărilor propuse elimină riscul producerii de deşeuri toxice sau periculoase; deşeurile menajere sau vegetale rezultate de la locuinţele colective se vor aduna în pubele de gunoi amplasate în spaţii special amenajate - platforme gospodăreşti şi se vor preda la serviciul de salubrizare orăşenesc în vederea depozitării la rampa de gunoi ecologică. De-a lungul aleilor pietonale şi în special în Parcul 23 August se vor amplasa coşuri de gunoi, pentru menţinerea curăţeniei pe zonele verzi.
Curăţenia pe terenul amenajat va fi responsabilitatea locatarilor, iar în Parcul 23 August – responsabilitatea actualului concesionar.
8.2. Măsuri de protecţia muncii şi PSI
Pe toată durata proiectării, execuţiei şi exploatării amenajărilor propuse se va asigura în totalitate respectarea normelor generale, locale şi specifice de NTSM şi PSI.
Se interzice schimbarea destinaţiei terenurilor propuse spre amenajarea de locuri de joacă sau de şedere, laei carosabile şi pietonale, etc., ce fac obiectul prezentului PUD.
8.3. Disfuncţionalităţi in zonă
Disfuncţionalităţile remarcate în zonă sunt în principal legate de circulaţia auto şi criza locurilor de parcare. Pentru cele 1.100 apartamente din zonă există 243 garaje metalice, 30 parcaje pe platforme de beton şi alte 60 locuri de parcare amenajate pe trei din laturile Parcului 23 August, într-un total de 333 locuri parcare amenajate. Pe străzile adiacente blocurilor de locuinţe sunt parcate autovehiculele locatarilor pe ambele sensuri ale drumului, paralel cu bordura, îngreunând circulaţia care ajunge să se desfăşoare într-un singur sens. Locatarii blocurilor au încercat să rezolve această problemă prin construirea de garaje metalice provizorii şi platforme de beton pentru parcări în aer liber în incintele dintre blocuri, fără însă a exista în prealabil o gândire unitară pentru zonă. Garajele metalice sunt inestetice, iar pentru accesul carosabil la acestea au fost improvizate drumuri de piatră sau de pământ, neadecvate.
Alte disfuncţionalităţi se referă lipsa locurilor de joacă amenajate sau a locurilor de şedere/promenadă pentru bătrâni.
De asemenea, amplasarea lăcaşului de cult ortodox în Parcul 23 August este neadecvată, deoarece nu ţine cont de direcţiile de perspectivă create în zona special amenajată care face legătura pietonală între Str. Voinicilor şi Str. Sighişoarei. Parcul şi-a pierdut în mare măsură funcţionalitatea, datorită etapelor de construcţie ale bisericii. Astfel, numărul de vizitatori ai parcului s-a redus semnificativ.
Zonele verzi cuprinse în incintele locuinţelor colective sunt neexploatate, neamenajate, pe alocuri imposibil de străbătut.
Toate aceste considerente deteriorează aspectul general al zonei şi calitatea locuirii în zonă.
8.4. Aspectul exterior al amenajărilor propuse
Considerăm că propunerile acestui proiect sunt soluţia optimă pentru dezvoltarea zonei, păstrându-se funcţiunile existente, dar îmbunătăţindu-se aspectul urbanistic al zonei. Se propun materiale moderne şi durabile pentru realizarea alelor carosabile şi platformelor de parcaje, iar pentru aleile pietonale se vor evidenţia prin ca textură şi colorit. De-a lungul acestora, dar şi în Parcul 23 August se va amplasa mobilier urban.
9. CONCLUZII
Realizarea amenajărilor propuse prin acest proiect va avea un efect pozitiv în special la nivel urbanistic şi social în zonă, deoarece se propune ameliorarea sau rezolvarea disfuncţionalităţilor existente în zonă. Aleile carosabile şi parcajele propuse în ambele variante vor rezolva pe termen mediu problema parcării în zonă şi va fi net îmbunătăţită fluenţa circulaţiei pe drumurile publice. În prima variantă se propune realizarea unui număr de 286 locuri de parcare amenajate, la care se adaugă parcajele amenajate pe laturile parcului (60 locuri). În această variantă rezultă un număr de 346 parcaje amenajate. În a doua variantă se propune amenajarea unui număr de 194 parcaje la sol, la care se adaugă alte 304 locuri asigurate de parcajul supraetajat propus. În această variantă rezultă un număr de 498 parcaje amenajate.
Amenajarea locurilor de joacă pentru copii sau a celor de şedere pentru bătrâni, precum şi amenajarea zonelor verzi din incinta blocurilor va oferi o locuire de calitate populaţiei din zonă. Reamenajarea aleilor pietonale ale Parcului 23 August corelate cu amplasamentul bisericii ortodoxe vor revitaliza parcul.
Materializarea propunerilor prezentului proiect va contribui la dezvoltarea zonei, nealterându-i funcţiunea predominantă – aceea de locuire.
Din aceste motive, considerăm propunerile proiectului ca fiind categoric în beneficiul zonei.
Întocmit, arh. Doriana Balogh